De Cashloze maatschappij
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: De Cashloze maatschappij
Ik zal nooit vergeten, die keer in de discotheek op de ondergrondse verdieping.
''Enkel met de kaart'' zeiden ze aan de bar wanneer ik mijn briefje bovenhaalde.
Tot ze in het midden van de nacht een elektrische panne hadden met hun betaalterminals.
Toen was het plots ''Enkel cash aub''. Halve discotheek leeg omdat iedereen naar de ATM moest, Opvallend: velen wisten niet eens waar de dichtstbijzijnde ATM was. Bleek die op 1km van de club te liggen.
Voordeel voor mij was dat ik niet meer hoefde aan te schuiven voor drank.
''Enkel met de kaart'' zeiden ze aan de bar wanneer ik mijn briefje bovenhaalde.
Tot ze in het midden van de nacht een elektrische panne hadden met hun betaalterminals.
Toen was het plots ''Enkel cash aub''. Halve discotheek leeg omdat iedereen naar de ATM moest, Opvallend: velen wisten niet eens waar de dichtstbijzijnde ATM was. Bleek die op 1km van de club te liggen.
6 Weken geleden: 2 parkeerautomaten in de hal van een groot ziekenhuis. 2 Ellenlange rijen er voor en gestrest heen en weer rennend personeel in de hal.Samsara schreef: ↑13 februari 2024, 21:27 Ik zal nooit vergeten, die keer in de discotheek op de ondergrondse verdieping.
De automaten werkten niet meer dus niemand kon nog een uitrijkaart krijgen. Paniek in de tent.
Maar met cash geld werkten ze nog wel.
Ik kon gelukkig met nog een paar mensen vooraan gaan staan. Paar euro's of een biljet er in. En we konden weg. Geen idee hoe lang de meute daar nog met kaartjes heeft staan zwaaien.

Waar jullie je nu al druk over maken, het Cash geld is nog ni bekan verdwenen..
Voor dat het cash geld verdwijnt zal nog wel even duren, het is een wettelijk betaalmiddel, en het zal " imho " ook nooit wettelijk verdwijnen.
Het zullen de handelaars zijn die géén cash meer aanvaarden, en zo na verloop van tijd het cash uit het circuit verdwijnt;
Het is niet verboden om cash te weigeren. Ondernemer en consument kunnen volgens de huidige Europese regels perfect afspreken om niet cash te betalen.
De voorwaarde is dat handelaars het duidelijk moeten afficheren zodat de consument het weet voor hij moet betalen.
Dat is ook bevestigd door de vorige Minister van Economie.”
Het zullen de handelaars zijn die géén cash meer aanvaarden, en zo na verloop van tijd het cash uit het circuit verdwijnt;
Het is niet verboden om cash te weigeren. Ondernemer en consument kunnen volgens de huidige Europese regels perfect afspreken om niet cash te betalen.
De voorwaarde is dat handelaars het duidelijk moeten afficheren zodat de consument het weet voor hij moet betalen.
Dat is ook bevestigd door de vorige Minister van Economie.”
"Vanaf april brengt Payconiq handelaren een jaarlijkse exploitatievergoeding in rekening. Volgens de elektronische betalingsdienst wordt de regelgeving voor financiële instellingen almaar strenger, met extra kosten als gevolg.
Handelaren met een Payconiq-contract krijgen er een extra kost bij. Vanaf april brengt de online betaaldienst een jaarlijkse exploitatievergoeding van 18 euro in rekening, oftewel 1,50 euro per maand. Dat werd aangekondigd in een e-mail die op 5 februari naar de winkeliers is verstuurd. Aan de kosten per transactie verandert niets: 6 cent voor een betaling in de winkel of 20 cent online."
https://www.tijd.be/ondernemen/financie ... 1707857742
Handelaren met een Payconiq-contract krijgen er een extra kost bij. Vanaf april brengt de online betaaldienst een jaarlijkse exploitatievergoeding van 18 euro in rekening, oftewel 1,50 euro per maand. Dat werd aangekondigd in een e-mail die op 5 februari naar de winkeliers is verstuurd. Aan de kosten per transactie verandert niets: 6 cent voor een betaling in de winkel of 20 cent online."
https://www.tijd.be/ondernemen/financie ... 1707857742
Het heeft zo zijn voordelen.Finny10 schreef: ↑13 februari 2024, 21:346 Weken geleden: 2 parkeerautomaten in de hal van een groot ziekenhuis. 2 Ellenlange rijen er voor en gestrest heen en weer rennend personeel in de hal.Samsara schreef: ↑13 februari 2024, 21:27 Ik zal nooit vergeten, die keer in de discotheek op de ondergrondse verdieping.
De automaten werkten niet meer dus niemand kon nog een uitrijkaart krijgen. Paniek in de tent.
Ik kon gelukkig met nog een paar mensen vooraan gaan staan. Paar euro's of een biljet er in. En we konden weg. Geen idee hoe lang de meute daar nog met kaartjes heeft staan zwaaien.![]()

Een nadeel is dat je cash geld al eens kan verliezen natuurlijk, zeker in een context als het uitgaan vond ik al wat geldstukken en briefjes op de vloer.
Wat mij vooral stoorde is dat ik eerst verplicht werd om met de kaart te betalen en nadien bijna gesmeekt werd om cash te betalen.
Daarover gaat het niet. Het gaat over een post mortem analyse.ludo schreef: ↑13 februari 2024, 17:04 Denk je nu echt dat elk op zijn bank gaat kijken hoeveel geld er nog opstaat voor dat hij een uitgave gaat doen????
Kom het geregeld tegen in de winkel dat mensen aan de kassa niet digitaal kunnen betalen, omdat er géén geld meer opstaat,
Ze proberen dan een andere kaart, wat ook niet lukt, en betalen dan maar een deel van hun aankopen met cash....
Of je nu aan de kassa staat met een lege bankrekening, of aan de geldautomaat met een lege bankrekening, maakt niets uit. Computer says no.
Niet noodzakelijk. Er zijn electronische betaalsystemen die net voor privacy zorgen (ik denk bvb aan Apple Pay).Abatoetnie schreef: ↑13 februari 2024, 20:24 Grappig ! Ik zal je er nog eens aan herinneren de dag dat je zo geliefkoosde cashloze maatschappij er werkelijk zal zijn.
Iedere transactie die je dan zal doen zal zowel door jezelf als door big brother geweten zijn en zal je bovendien nog eens dik betalen door telkens een (uiteraard) alsmaar stijgend percentage op die transactie te betalen.
Bij het gebruikmaken van een kredietkaart WORDT je betaald. De kost is dus negatief.
privacy is een illusie sintorama. Mocht privacy je bedoeling zijn van apple pay of dergelijke dan stop je er best mee. Het gaat natuurlijk over vertrouwen.
Kredietkaart maatschappijen (en verzekeringsmaatschappijen) in het algemeen weten heel veel over hun klanten. En wat met een datalekje hier en daar?
En wat nu gratis is of deels terugbetaald is, is dat niet voor altijd natuurlijk in de toekomst ;-) Maar doe er ondertussen je voordeel mee. KBC , ING iemand?
Natuurlijk als het gratis is, dan mag je er bijna zeker van zijn dat ze iets overhouden aan jouw DATA. Apple doet dat niet zomaar.
Ach ik gebruik ook al die technologie dat is het niet Sintorama, maar ik zou me toch niet al te hard focussen op die privacy, want die bestaat niet.
Veel te verbergen heb ik niet, maar ik ga toch liever kakken zonder dat ik geflimd word.
Google denkt daar anders over 
Kredietkaart maatschappijen (en verzekeringsmaatschappijen) in het algemeen weten heel veel over hun klanten. En wat met een datalekje hier en daar?
En wat nu gratis is of deels terugbetaald is, is dat niet voor altijd natuurlijk in de toekomst ;-) Maar doe er ondertussen je voordeel mee. KBC , ING iemand?
Natuurlijk als het gratis is, dan mag je er bijna zeker van zijn dat ze iets overhouden aan jouw DATA. Apple doet dat niet zomaar.
Ach ik gebruik ook al die technologie dat is het niet Sintorama, maar ik zou me toch niet al te hard focussen op die privacy, want die bestaat niet.
Veel te verbergen heb ik niet, maar ik ga toch liever kakken zonder dat ik geflimd word.

Hetzelfde meegemaakt in Woluwe. Maar daar deed men de slagboom gewoon omhoog. Iedereen gratis buiten. Idem een andere keer toen men de rollen papier (tickets) aan het vervangen was: spel gewoon omhoog en roulez!Finny10 schreef: ↑13 februari 2024, 21:34
6 Weken geleden: 2 parkeerautomaten in de hal van een groot ziekenhuis. 2 Ellenlange rijen er voor en gestrest heen en weer rennend personeel in de hal.
Ik kon gelukkig met nog een paar mensen vooraan gaan staan. Paar euro's of een biljet er in. En we konden weg. Geen idee hoe lang de meute daar nog met kaartjes heeft staan zwaaien.![]()

Privacy is helemaal geen illusie, maar een basisrecht dat we veel te gemakkelijk opgeven in ruil voor gratis brol (facebook, tiktok, google maps,...).
Een betaalsysteem waarbij je privacy maximaal gewaarborgd is, is niet moeilijk te bedenken:
- De handelaar weet enkel wat hij verkocht heeft en wanneer, maar niet aan wie.
- Je kredietkaartmaatshappij weet enkel dat je iets gekocht hebt voor hoeveel en wanneer, maar niet wat je gekocht hebt.
- Jijzelf weet als enige alles: wat je gekocht hebt, bij wie, wanneer en voor hoeveel geld.
- De betaalprovider weet enkel dat er een transactie gebeurd is, maar niet tussen wie en wie, en kan dus onmogelijk data aggregeren of relateren.
Ik heb me laten vertellen dat Apple Pay het dichtst bij dit systeem aanleunt. Apple verdient op een andere manier geld dan je data te verkopen.
We kunnen ook volledig teruggaan naar de cash-only maatschappij:
- je salaris wordt zoals in de tijd van Daens in cash uitbetaald op cafe.
- bij elke handelaar kun je enkel met cash geld terecht
Je snapt zelf wel dat zoiets geen enkele verbetering is op vlak van veiligheid, kostenefficientie, privacy en allerhande andere vermeende voordelen van cash betalingen.
De ideale wereld zit hem dan ook ergens tussen-in:
- Salaris wordt digitaal uitbetaald
- Cash geld afhalen kan: de gebruiker betaalt (printen en verdelen van bankbiljetten, slaan van munten, controle, verlies door valsmunterij, transport, aankoop en onderhoud van automaten, verzekeringen, recyclage,...)
- cash geld mag aanvaard worden door handelaars
- 1 manier van digitaal geld aanvaarden is verplicht voor handelaars.
Op die manier kan iedereen die dat wilt nog altijd met cash betalen, maar is niemand verplicht om cash geld op zak te hebben.
- je salaris wordt zoals in de tijd van Daens in cash uitbetaald op cafe.
- bij elke handelaar kun je enkel met cash geld terecht
Je snapt zelf wel dat zoiets geen enkele verbetering is op vlak van veiligheid, kostenefficientie, privacy en allerhande andere vermeende voordelen van cash betalingen.
De ideale wereld zit hem dan ook ergens tussen-in:
- Salaris wordt digitaal uitbetaald
- Cash geld afhalen kan: de gebruiker betaalt (printen en verdelen van bankbiljetten, slaan van munten, controle, verlies door valsmunterij, transport, aankoop en onderhoud van automaten, verzekeringen, recyclage,...)
- cash geld mag aanvaard worden door handelaars
- 1 manier van digitaal geld aanvaarden is verplicht voor handelaars.
Op die manier kan iedereen die dat wilt nog altijd met cash betalen, maar is niemand verplicht om cash geld op zak te hebben.
Bij dexia werken 12 IT'ers voltijds op de afdeling "" software en beveiliging van hun betaalsysteem.. """
Hoeveel denk je dat dat niet kost???..
Wil je niet weten hoeveel er bij Fortis of KBC dit werk doen..
Om nog niet te spreken van de pool medewerkers die telefonisch klanten te woord staan om hun "" online banking "" probleem op te lossen..
Hoeveel denk je dat dat niet kost???..
Wil je niet weten hoeveel er bij Fortis of KBC dit werk doen..
Om nog niet te spreken van de pool medewerkers die telefonisch klanten te woord staan om hun "" online banking "" probleem op te lossen..
Het kost toch nog niet al te veel he Ludo want Belfius maakte in 2022 bijna 1 miljard winst
Niet slecht voor een staatsbank.
Belfius biedt tenminste nog een gratis rekening aan - chance voor mij.
Weet jij wel wat mijn huishouden kost? Ik moet als sukkelaar die dutskes van bankiers toch niet onderhouden - anders waren ze al lang terug failliet (want daar weten ze ondertussen alles van bij Belfius). Ik laat dat onderhouden van banken over aan de echt vermogenden. Ik zie dat zeker niet als mijn kerntaak om de bank(en) draaiende te houden.

Belfius biedt tenminste nog een gratis rekening aan - chance voor mij.
Weet jij wel wat mijn huishouden kost? Ik moet als sukkelaar die dutskes van bankiers toch niet onderhouden - anders waren ze al lang terug failliet (want daar weten ze ondertussen alles van bij Belfius). Ik laat dat onderhouden van banken over aan de echt vermogenden. Ik zie dat zeker niet als mijn kerntaak om de bank(en) draaiende te houden.