Wat is uw YTD?
TIP
Re: Wat is uw YTD?
Ligt imo vooral aan het feit dat de meesten underweight US zijn, meerbepaald tech. Cybersecurity, SaaS (software as a service), semiconductor equipment/testing, cloud. Die doen het gewoon uitzonderlijk goed en sinds 2020 is de kwestie 'waardering' een stuk minder van belang dan trend/sentiment. De weging van Tech is enorm in bv een IWDA dus het hoeft niet te verbazen dat je in een uitzonderlijk boerenjaar voor tech (doorbraak AI, knalresultaten bij cloud en cybersecurity) de index moeilijk verslaat als je zelf geen tech hebt.panamapapers schreef: ↑1 januari 2024, 20:15 Ik sluit het jaar af met 21,6% rendement. (Kanttekening: vorige jaar was bijna ditto slecht). Lichtjes beter dan de MSCI world index maar beduidend slechter dan de S&P 500. Wat me de ogen trouwens heeft doen openen. Ik vind het absurd dat je met aandelen selectie - ondanks alle energie die je erin steekt - heel moeilijk kan outperformen. Dat zie je hier ook aan de rendementen van de meesten… Om die reden ook beslist om naast mijn aandelen toch ook een ETF of twee te nemen om mijn geld te deponeren.
Beetje skewed door veel nieuwe bijdragen dit jaar en transactiekosten, totaal winst/totaal port is 5,4%. Nu goed gepositioneerd voor outperformance in 2024 imo. Plan is vanaf nu tweemaandelijks een bijdrage twv ~5% vd huidige portwaarde, maar enkel instappen bij opportuniteiten in quality/tech. Ik verwacht veel volatiliteit.
Laatste handelsweek nog Takeaway bijgekocht om gewicht opnieuw op 33% te brengen. Ook posities BAT, Pfizer & RTL genomen. Zit nu aan het plafond voor RV op dividenden, scheelt weer €240 op de belastingbrief en ben alvast zeker van 4% cash rendement volgend jaar.
Laatste handelsweek nog Takeaway bijgekocht om gewicht opnieuw op 33% te brengen. Ook posities BAT, Pfizer & RTL genomen. Zit nu aan het plafond voor RV op dividenden, scheelt weer €240 op de belastingbrief en ben alvast zeker van 4% cash rendement volgend jaar.
Je heb het dus niet goed gelezen...misschien nog eens doen?
Ik sta licht negatief na veel geld uit mijn portefeuille gehaald te hebben voor andere zaken
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Heeft iedereen hier zijn effectentaks 2.0 voor 2023 al betaald?
Met een beetje vertraging de volledige resultaten
Code: Selecteer alles
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #2023# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
-0,3 2,6 6,2 4,5 13,6 12,2 5,7 8,0 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
-0,4 3,8 8,6 6,6 21,3 19,1 10,5 13,3 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-4,3 1,9 14,2 1,9 46,0 42,9 14,2 30,6 Het B7H4long-A-aandelen fonds
-1,0 6,0 12,5 x 15,5 12,4 8,1 9,4 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
-1,4 7,8 12,7 x 19,1 15,2 17,9 15,0 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
0,1 2,5 7,3 x 19,9 18,3 11,2 13,9 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
-0,9 2,5 7,2 x 6,9 5,8 -5,0 -1,2 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
-0,7 2,2 6,3 x 4,5 3,8 -4,9 - VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
2.20%
80% aandelen
18% cash
2% bonds
80% aandelen
18% cash
2% bonds
+2,87%
Ik ben zo vrij geweest om al mijn blunders reeds in januari te maken, zodat ik dit jaar geen fouten meer zal maken (hopelijk )
Op Northrop-Grumman na hebben alle bedrijven zeer goede kwartaalresultaten afgeleverd, maar begin februari komen er nog wat belangrijke.
Verder een relatief hoge cash positie aangehouden deze maand wat wat weegt op mijn YTD(door de verkoop van deel Cameco om risico te verminderen), maar we zitten op schema
PS: de earnings beat van Shell van deze ochtend zit hier nog niet in verrekend, maar deze kwam ook pas op 1/02 voorbeurs, voor alle duidelijkheid.
Ik ben zo vrij geweest om al mijn blunders reeds in januari te maken, zodat ik dit jaar geen fouten meer zal maken (hopelijk )
Op Northrop-Grumman na hebben alle bedrijven zeer goede kwartaalresultaten afgeleverd, maar begin februari komen er nog wat belangrijke.
Verder een relatief hoge cash positie aangehouden deze maand wat wat weegt op mijn YTD(door de verkoop van deel Cameco om risico te verminderen), maar we zitten op schema
PS: de earnings beat van Shell van deze ochtend zit hier nog niet in verrekend, maar deze kwam ook pas op 1/02 voorbeurs, voor alle duidelijkheid.
1Week 1Mnd 3Mnd 6Mnd #YTD# 1Jr/Jr 3Jr/Jr 5Jr/Jr
0,5 0,9 9,1 3,8 1,2 9,6 5,6 6,6 Mijn volledige portefeuille: 60 aandelen/30 vastrentend/10 Cash
Waarvan
0,6 1,6 14,1 5,6 1,6 15,6 10,5 11,3 Mijn groei portefeuille : Wereld aandelen met tilt naar Value en SC
Waarvan
-2,4 8,7 30,6 16,6 8,7 44,4 18,5 29,5 Het B7H4long-A-aandelen fonds
0,6 -1,0 13,8 x -1,0 5,2 8,2 7,5 SPDR® MSCI Europe Sm Cap Val Wtd ETF ...
0,5 -1,8 17,3 x -1,8 7,2 14,3 12,7 SPDR® MSCI USA Small Cap Val Wtd ETF ...
0,6 3,8 13,9 x 3,8 18,4 12,3 12,8 IWDA – MSCI world – wereld aandelen – ~75% van het geld dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen belegd is
1,0 -0,5 5,8 x -0,5 4,2 -4,9 -1,4 IEAG – Barclays Euro Aggregate bonds
1,3 -0,3 6,4 x -0,3 2,0 -4,6 - VAGF – Wereld Aggregate Hedged Bonds
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
ETF-portefeuilles: +2,17%
Pensioensparen Tak-23: +0,71%
Spaargeld: +0,10%
Globaal resultaat: +1,21%
Pensioensparen Tak-23: +0,71%
Spaargeld: +0,10%
Globaal resultaat: +1,21%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Interessant.
+0,1%
MSCI World € Net Returns: +6,3%
Mijn aandelen QuidelOrtho heb ik gisteren van de hand gedaan na een verschrikkelijke guidance van het bedrijf voor 2024. Het was niet leuk om de koersval van 32% te zien maar ik vond ze wel terecht. Temeer omdat de CEO op 8 januari tijdens een JPMorgan conferentie liet uitschijnen dat de Q4 resultaten 'niet materieel' zouden afwijken van de prognoses. Het management heeft nu moeten toegeven dat ze de omzet uit COVID-gerelateerde producten (diagnostische tests) in endemische toestand heeft overschat: ipv $400 miljoen op jaarbasis rekenen ze nu nog op $200 miljoen. Gezien die producten zeer winstgevend zijn daalt nu ook de prognose voor de AEBITDA-marge dit jaar met 300 tot 400 basispunten. Het bedrijf blijft wel vasthouden aan een AEBITDA-marge van 27-29% in 2025 (21-24% voor 2024) door 5 à 6% van het personeel te ontslaan, de slecht presterende US Donor Screening activiteiten te laten uitdoven en andere bijkomende kostenbesparingen bovenop de besparingen die al aan de gang zijn als de gevolg van de fusie tussen Quidel en Ortho. De vraag is hoe realistisch die targets nog zijn natuurlijk. Beleggers zullen nu eerst willen zien en dan geloven. Indien het management erin slaagt de doelstellingen alsnog te halen dan is de huidige waardering nochtans bijzonder aantrekkelijk, dus value-beleggers gaan misschien wel op de kar springen. Zelf weet ik nog niet wat ik ga doen: opnieuw instappen met een beperkte positie of niet. Wie gisteren wel een mooie dag beleefd heeft zijn de shorters natuurlijk, 8% van de free float.
Mijn posities in Fortinet en Trimble zijn inmiddels verkocht met respectievelijk 30% en 32% winst op twee maand en drie en een halve maand tijd.
Eergisteren heb ik een deel van mijn Alfa's verkocht. Het aandeel is al 30% gestegen dit jaar.
WTW publiceerde degelijke jaarcijfers en een geruststellende guidance voor 2024. De koers staat sinds de start van het jaar bijna 15% hoger.
MSCI World € Net Returns: +6,3%
Mijn aandelen QuidelOrtho heb ik gisteren van de hand gedaan na een verschrikkelijke guidance van het bedrijf voor 2024. Het was niet leuk om de koersval van 32% te zien maar ik vond ze wel terecht. Temeer omdat de CEO op 8 januari tijdens een JPMorgan conferentie liet uitschijnen dat de Q4 resultaten 'niet materieel' zouden afwijken van de prognoses. Het management heeft nu moeten toegeven dat ze de omzet uit COVID-gerelateerde producten (diagnostische tests) in endemische toestand heeft overschat: ipv $400 miljoen op jaarbasis rekenen ze nu nog op $200 miljoen. Gezien die producten zeer winstgevend zijn daalt nu ook de prognose voor de AEBITDA-marge dit jaar met 300 tot 400 basispunten. Het bedrijf blijft wel vasthouden aan een AEBITDA-marge van 27-29% in 2025 (21-24% voor 2024) door 5 à 6% van het personeel te ontslaan, de slecht presterende US Donor Screening activiteiten te laten uitdoven en andere bijkomende kostenbesparingen bovenop de besparingen die al aan de gang zijn als de gevolg van de fusie tussen Quidel en Ortho. De vraag is hoe realistisch die targets nog zijn natuurlijk. Beleggers zullen nu eerst willen zien en dan geloven. Indien het management erin slaagt de doelstellingen alsnog te halen dan is de huidige waardering nochtans bijzonder aantrekkelijk, dus value-beleggers gaan misschien wel op de kar springen. Zelf weet ik nog niet wat ik ga doen: opnieuw instappen met een beperkte positie of niet. Wie gisteren wel een mooie dag beleefd heeft zijn de shorters natuurlijk, 8% van de free float.
Mijn posities in Fortinet en Trimble zijn inmiddels verkocht met respectievelijk 30% en 32% winst op twee maand en drie en een halve maand tijd.
Eergisteren heb ik een deel van mijn Alfa's verkocht. Het aandeel is al 30% gestegen dit jaar.
WTW publiceerde degelijke jaarcijfers en een geruststellende guidance voor 2024. De koers staat sinds de start van het jaar bijna 15% hoger.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
YTD van mijn beleggingsportefeuille: +2.92%
Samenstelling:
- aandelen 42%
- obligaties 33%
- cash 18%
- grondstoffen 7%
Samenstelling:
- aandelen 42%
- obligaties 33%