Lening eerste 5 jaar lager bedrag afbetalen
TIP
Lening eerste 5 jaar lager bedrag afbetalen
Een ietwat versimpeld voorbeeld: Ik ben in het bezit van een half huis (huis heeft waarde van 350000), ik wil de andere uitkopen. De andere heeft wel een eigen inbreng van 80000.
Dus dan heb ik in principe een hypothecaire lening nodig van 215000 (zonder rekening te houden met kosten hier en daar) om de andere uit te kopen. Het gaat over een scheiding.
De bedoeling is om op 25 jaar te lenen.
Als ik dat simuleer aan 3% dan kom ik uit op +/- 1000€/ maand.
Nu komt mijn vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat de eerste 5 jaar van de lening de afbetaling significant lager is dan de jaren erna? En zijn bepaalde formules alleen bij bepaalde banken beschikbaar?
Mogelijkheid waar ik aan denk is een progressieve lening, maar waar kan ik dat simuleren en kan dit bij alle banken? Lening met tijdelijk uitstel kapitaalaflossing? Variabele lineaire aflossing? Vaste termijn?
Is dit iets wat zonder problemen gedaan wordt?
Bedoeling is om de eerste jaren eerder gewoon de intresten te betalen en daarna dan meer.
Bv iets rond de 600€
(Als het slim is of niet, daar hoef ik geen uitleg over .)
Dus dan heb ik in principe een hypothecaire lening nodig van 215000 (zonder rekening te houden met kosten hier en daar) om de andere uit te kopen. Het gaat over een scheiding.
De bedoeling is om op 25 jaar te lenen.
Als ik dat simuleer aan 3% dan kom ik uit op +/- 1000€/ maand.
Nu komt mijn vraag: Hoe kan ik er voor zorgen dat de eerste 5 jaar van de lening de afbetaling significant lager is dan de jaren erna? En zijn bepaalde formules alleen bij bepaalde banken beschikbaar?
Mogelijkheid waar ik aan denk is een progressieve lening, maar waar kan ik dat simuleren en kan dit bij alle banken? Lening met tijdelijk uitstel kapitaalaflossing? Variabele lineaire aflossing? Vaste termijn?
Is dit iets wat zonder problemen gedaan wordt?
Bedoeling is om de eerste jaren eerder gewoon de intresten te betalen en daarna dan meer.
Bv iets rond de 600€
(Als het slim is of niet, daar hoef ik geen uitleg over .)
Re: Lening eerste 5 jaar lager bedrag afbetalen
Eens informeren bij ING
Herinner dat mijn collega paar jaar terug iets soortgelijks heeft afgesloten waarbij de eerste jaren in hoofdzaak een heel groot deel rente t.o.v. kapitaal werd afbetaald.
Herinner dat mijn collega paar jaar terug iets soortgelijks heeft afgesloten waarbij de eerste jaren in hoofdzaak een heel groot deel rente t.o.v. kapitaal werd afbetaald.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Een standaardformule is het alvast niet.
Standaard zijn denk ik:
-vaste maandaflossing (=meest genomen)
-vaste kapitaalsaflossing (=degressieve afbetalingen)
-bullit (enkel rente betalen en initiële som in 1x op een bepaalde datum. Dit is duurder - vaak snel 1% extra - en kan meestal alleen met een onderpand wat normaal vrijkomt op die datum, bijvoorbeeld een groepsverzekering)
Je zoekt dus eigenlijk een combinatie tussen bullit en vaste maandaflossing.
Het kan uiteraard, maar niet overal en zeker niet goedkoop: het gevraagde % zal (stevig) hoger zijn.
=> je kan het best simpelweg verschillende banken bevragen. Zorg wel dat je duidelijk aangeeft wat je wil: afbetalen vanaf wanneer,...
---------------
Rekenvoorbeebl:
215K @ 3% is enkel rente betalen al 537,50€. Vermist het tarief vermoedelijk hoger zal zijn zal je de volledige 600 moeten geven voor rentebetaling alleen.
Weet goed dat als je bvb na 5 jaar enkel rente betalen, ja overgaat naar vaste kapitaalsaflossing dit dan voor de resterende 20 jaar naar +-1200€ per maand gaat.
Standaard zijn denk ik:
-vaste maandaflossing (=meest genomen)
-vaste kapitaalsaflossing (=degressieve afbetalingen)
-bullit (enkel rente betalen en initiële som in 1x op een bepaalde datum. Dit is duurder - vaak snel 1% extra - en kan meestal alleen met een onderpand wat normaal vrijkomt op die datum, bijvoorbeeld een groepsverzekering)
Je zoekt dus eigenlijk een combinatie tussen bullit en vaste maandaflossing.
Het kan uiteraard, maar niet overal en zeker niet goedkoop: het gevraagde % zal (stevig) hoger zijn.
=> je kan het best simpelweg verschillende banken bevragen. Zorg wel dat je duidelijk aangeeft wat je wil: afbetalen vanaf wanneer,...
---------------
Rekenvoorbeebl:
215K @ 3% is enkel rente betalen al 537,50€. Vermist het tarief vermoedelijk hoger zal zijn zal je de volledige 600 moeten geven voor rentebetaling alleen.
Weet goed dat als je bvb na 5 jaar enkel rente betalen, ja overgaat naar vaste kapitaalsaflossing dit dan voor de resterende 20 jaar naar +-1200€ per maand gaat.
Argenta heeft (had?) een formule waarbij totale terugbetaling periodiek stijgt. Is inclusief kapitaal.
Wat ik toch ten stelligste zou aanraden.
Wat ik toch ten stelligste zou aanraden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Uitstel van kapitaal lijkt me idd wat je zoekt. Zodat je de eerste jaren alléén interest betaalt, en nadien kapitaal+interest. Weet natuurlijk wel dat je op de volledige looptijd dan meer interest betaald, maar het kan een oplossing zijn om de eerste jaren minder te betalen.
Meestal wordt dit gedaan bij mensen die een quasi zekerheid hebben dat ze in de toekomst een hoger loon zullen hebben (door een job).
Meestal wordt dit gedaan bij mensen die een quasi zekerheid hebben dat ze in de toekomst een hoger loon zullen hebben (door een job).