Top 5 Stockpicks voor 2024
TIP
Re: Top 5 Stockpicks voor 2024
De grootste short squeeze van de geschiedenis was het niet. Kwatongen zullen zelfs zeggen dat het geen short squeeze was. Wel een legendarische rollercoaster akkoord.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Buitenverblijf gebouwd, kruipt ook veel tijd in .Umi schreef: ↑15 februari 2024, 18:44stockzombie schreef: ↑15 februari 2024, 11:31 PE stapt in PAY: David Yativ, de stichter, CEO en meerderheidsaandeelhouder van het in Brussel genoteerde Israëlische techbedrijf Payton Planar Industries PAY 0,00% , verkoopt een groot deel van de moedergroep boven Payton aan de Israëlische private equity-groep Fimi Israel Opportunity. Een van de fondsen van de groep verwerft (deels via een kapitaalverhoging) 1,47 miljoen aandelen van de moederholding Payton Industries en nog eens 1 miljoen aandelen van Yativ zelf. Fimi zal na de deal 29,85 procent van de moederholding Payton Industries bezitten, evenveel als Yativ. De verkoop gebeurt aan 50 shekel per aandeel Payton Industries, maar het is onbekend welke waardering dat op het genoteerde Payton plakt.
Bid staat nu op 8.65 eur.
He's back!
Wereldreis gemaakt na de GameStop saga?
Hopelijk volgt er geen overname van Payton Planar. Ik zie veel meer waarde dan een eventuele premie op KT.
Wat PAY betreft: alles onder de EUR 12.5 zou teleurstelling zijn. Maar van mij mogen ze op de beurs blijven.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Na de GME-periode mijn grootste winst -in absolute cijfers-met CCJ gehaald. Wel al stukje afgebouwd boven $50.reteiP schreef: ↑16 februari 2024, 09:04 Leuk dat stockzombie nog eens iets post.
Na de mooie rit op Gamestop zit ik ondertussen met Moury Construct met een nieuwe all time winner (meeste winst uit 1 positie).
Payton Planar staat nog niet eens break even hier dus ik hoop toch op nog wat jaren groei en multiple expansion! En als dat laatste niet gebeurt dat zorgen de groeiende dividenden wel voor een aanvaardbaar rendement.
Ik evolueer nu meer en meer naar saaie ETF/holding/dividend portefeuille, maar als ik echte value (zoals PAY) zie kan ik het toch niet laten..
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
In volume was Volkswagen destijds groter, in % was GameStop meer. In ieder geval: ‘t was plezant
Op KT niet. Op LT en speculerend op renteverlagingen wel.
Ik heb via Yahoo een portfolio gemaakt en bovengenoemde aandelen toegevoegd, met aankoop op de eerste handelsdag van 2024 aan de koers die Yahoo zelf voorstelde (ik vermoed dat het de slotkoers was), met marktwaarde getoond in euro. Elk aandeel heb ik een min of meer gelijk gewicht gegeven, met uitzondering van de aandelen van producenten van fossiele brandstoffen: omdat ik er 6 had vernoemd heb ik ze samen het gewicht van 2 andere aandelen gegeven. Het doel was telkens een positie van gemiddeld 8.333 EUR (of 1/3 daarvan voor de fossiele brandstofaandelen), zodat het samen 100.000 EUR was. Uiteindelijk was het 99.979,18 EUR, veel aandelen kregen een iets grotere positie omdat Floridienne 8.100 EUR was wegens een koers van 675 EUR.NVSTR schreef: ↑4 januari 2024, 13:32 Waarom eigenlijk 5?
Een selectie, vooral om geen geld mee te verliezen (regel 1 van Warren Buffett), op alfabetische volgorde:
- Allison Transmission - noteert erg goedkoop, genereert veel FCF, koopt consistent flink goedkope eigen aandelen in, winst per aandeel stijgt jaar na jaar met mooie groeicijfers.
- Becton, Dickinson - hoewel het bedrijf consistent groeit, o.a. door grote overnames die snel met goedkoop geld gefinancieerd werden, gaat het op de beurs al een 6-tal jaar zijdelings.
- Colruyt - ondanks verdubbeling vorig jaar noteert het aandeel nog bijna 40 procent onder z'n top van mei 2019, terwijl het eigenlijk een typisch recessie-aandeel is (kans op een recessie lijkt me nogal groot), het bedrijf marktaandeel wint en er ook financieel beter voor staat dan tal van concurrenten.
- Diageo - kijk hier voor een verantwoording
- Floridienne - het belang in Biobest alleen al is volgens de laatste kapitaalsverhogingen meer waard dan de beurskapitalisatie van Floridienne zelf, kortom de kans is groot dat de holdingkorting, bv. bij een eventuele nieuwe operatie bij Biobest, onterecht te groot blijkt.
- Hershey - kijk hier voor een verantwoording; noteert zo'n 30 procent onder de top van april 2023.
- McCormick - wereldleider in kruiden - noteert ruim 30 procent onder de top van augustus 2020.
- Roche - Noteert zo'n derde onder de top van 2 jaar geleden, en loopt qua waardering achter op de concurrentie - dat er met Covid minder omzet gedraaid wordt (idem voor Becton, Dickinson) en dat Roche de trein van de Ozempic-hype wat gemist heeft vind ik onvoldoende redenen.
- Stanley Black & Decker - wereldleider in power tools met tal van bekende merken zoals ook Facom, DeWalt, Craftsman, Irwin, Bostitch... noteert bijna 60 procent onder de top van mei 2021.
Daarnaast hoef je echt niet weg te blijven van fossiele brandstoffen. Alleen is het lastig een keuze te maken. De Europese, zoals TotalEnergies, BP of Shell noteren goedkoper dan de Amerikaanse maar ExxonMobil is erg afhankelijk van Guyana (potentieel conflict met Venezuela) en Chevron is Californisch dus ook een flink politiek risico. Petrobras lijkt een alternatief, maar aan Brazilië hangt natuurlijk ook een flink politiek risico.
- Unilever - los van de Covid-dip is dit al 7 jaar een verliesaandeel, het blijft fameus en volgens mij onterecht achter op concurrenten, en heeft tal van troeven zoals sterke aanwezigheid in groeilanden (die hoogstwaarschijnlijk ook de komende decennia nog veel sterker zullen groeien dan het Westen) inclusief de Russische Federatie waar ze in tegenstelling tot heel veel concurrenten niet vertrekken (langetermijn zakelijke overwegingen die voorgaan op kortetermijn politieke grillen), of het belang van intussen bijna 70 procent in Hindustan Unilever dat als ik me niet vergis overeenstemt met zowat de helft van de marktkapitalisatie van Unilever zelf.
Disclaimer: long alle vermelde aandelen, met uitzondering van XOM en CVX.
Het resultaat op het einde van kwartaal 1: plus 7,26 procent (in euro), wat dus een pak minder goed is dan de Eurostoxx50 (plus 12,42 procent), iets minder goed dan IWDA (plus 7,69 procent in euro volgens Boursorama), en flink beter dan de Bel20 (plus 3,72 procent). Er is geen rekening gehouden met dividenden (dat moet ik nog eens uitzoeken), dus met die erbij is het resultaat wellicht ongeveer gelijk aan, of iets hoger dan, IWDA.
Het vooropgestelde doel was natuurlijk géén geld verliezen, dat is voor bijna 90 procent van de portefeuille gelukt: Roche is een grote daler (min 11,16 procent) alsook Petrobras (-2,77 procent).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Fantastische tip trouwens. Beetje een verdekte quality business in een hele on-sexy sector. 84% marktaandeel met een fantastische reputatie is eigenlijk een monopolie. Jammer genoeg (nog) niet gevolgd. +42% YTDNVSTR schreef: ↑29 maart 2024, 18:33 Waarom eigenlijk 5?
Een selectie, vooral om geen geld mee te verliezen (regel 1 van Warren Buffett), op alfabetische volgorde:
- Allison Transmission - noteert erg goedkoop, genereert veel FCF, koopt consistent flink goedkope eigen aandelen in, winst per aandeel stijgt jaar na jaar met mooie groeicijfers.
We zijn een maand verder; de selectie staat nu op + 6,28 procent; de S&P 500 YTD op + 6,13 procent, de MSCI World op + 4,23 procent.NVSTR schreef: ↑4 januari 2024, 13:32 Een selectie, vooral om geen geld mee te verliezen (regel 1 van Warren Buffett), op alfabetische volgorde:
- Allison Transmission - (...)
- Becton, Dickinson - (...)
- Colruyt - (...)
- Diageo - (...)
- Floridienne - (...)
- Hershey - (...)
- McCormick - (...)
- Roche - (...)
- Stanley Black & Decker - (...)
Daarnaast hoef je echt niet weg te blijven van fossiele brandstoffen. Alleen is het lastig een keuze te maken. De Europese, zoals TotalEnergies, BP of Shell noteren goedkoper dan de Amerikaanse maar ExxonMobil is erg afhankelijk van Guyana (potentieel conflict met Venezuela) en Chevron is Californisch dus ook een flink politiek risico. Petrobras lijkt een alternatief, maar aan Brazilië hangt natuurlijk ook een flink politiek risico.
- Unilever - (...)
Afgelopen maand is de winst op Allison Transmission wat gedaald (staat nu 33,48 procent YTD), heeft Unilever een inhaalbeweging gemaakt (staat nu 10,08 procent YTD) en Hershey een herstelbeweging (staat nu 4,44 procent YTD).
De fossiele brandstoffirma's staan allen zo'n 10 à 12 procent hoger, XOM net geen 20 procent.
Roche is dé verliezer, ruim 15 procent lager dit jaar. SWK een goede 3 procent lager.
Als je rendementen gaat vergelijken, zet dan op zijn minst alles in dezelfde munt
USD, EUR en GBP rendementen allemaal door elkaar gebruiken slaat helemaal nergens op.
USD, EUR en GBP rendementen allemaal door elkaar gebruiken slaat helemaal nergens op.
Heb je het over mijn bericht van gisterenavond? Ik ging ervan uit dat alle rendementen in, of omgerekend naar, USD waren. Blijkbaar wordt voor de portefeuille alles omgerekend naar EUR, wat logisch is gezien gestart met 100.000 EUR. Excuses voor de verwarring.
S&P 500 en MSCI World is inderdaad in USD, dus foute vergelijking, maar doel was in eerste instantie niet outperformance.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Payton Planar weer met zeer mooie resultaten die gedownplayed worden omdat een buyout wordt voorbereid: https://www.paytongroup.com/webfiles/tfm/pr300924.pdf
Ik was dit draadje bijna vergeten. Het jaar is bijna om..
Pfizer zit nog steeds in hetzelfde sukkelstraatje. Trump zal er niet goed aan gedaan hebben en vrees voor de toekomst op korte termijn. Voor 2025 zal deze wellicht verdwijnen. Ik twijfelde tussen MicroStrategy en Coinbase. Nu, ik ben tevreden met de verdubbeling. Momenteel verslaan 4/5 stockpicks de wereldwijde index.
ARM (+93%)
Pfizer (-13%)
Disney (+30%)
Coinbase (+98%)
Amazon (+37%)
Als ze vandaag uitkopen aan €11 kom ik aan een CAGR van 17,3% wat natuurlijk niet slecht is maar ik zou toch teleurgesteld zijn. Hoopte met deze positie voor vele jaren compounding te staan.stockzombie schreef: ↑Vandaag 00:24 Payton Planar weer met zeer mooie resultaten die gedownplayed worden omdat een buyout wordt voorbereid: https://www.paytongroup.com/webfiles/tfm/pr300924.pdf
Liever lang in port en aan 15% CAGR.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash