Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
De SUV verbieden voor de hoge CO2 uitstoot gaat niet. Want er is niet zo iets als de SUV. Wat doe je met de Toyota BX4Z, een 100% elektrische EV. Ook verbieden terwijl die geen C02 uitstoot. Als het nu nog de ICEGudrun schreef: ↑9 februari 2024, 08:46Ah daar ben ik het niet mee eens. Ik vergelijk het met roken. Mensen die zelf niet roken mogen uiteraard kritiek hebben op mensen die wel roken, immers: ze ondervinden er ZELF de gevolgen van. Passief roken doodt. Maw mogen we perfect met z'n allen wetten beginnen maken die roken in eerste instantie op restaurant en cafe verbieden, torenhoge taksen etc, om vervolgens een volledige ban te realiseren.
Met SUVs hetzelfde. De uitstook van die SUV daar ondervinden we last van. De hogere ernstgraad bij accidenten met zwakke weggebruikers, daar ondervinden we last van. En dus is een ban zeker iets wat geopperd mag worden. De SUV is bij uitstek een asociaal voeruig: De SUV-rijder heeft een beter overzicht op de weg (tenminste, dat denkt hij maar het tegendeel is waar), maar alle anderen hebben net minder zicht. De SUV-rijder zit in een grotere stalen kooi en dus veiliger, maar de andere weggebruiker is net minder veilig. Taxeren die handel!
Daar heb je dan weer wel een punt. Vandalisme is nooit goed te praten, en wat nog erger is: het is contraproductief.
Overigens, de meeste actievoerders laten enkel de lucht uit de band ontsnappen maar brengen geen schade aan. Eventjes de compressor aankoppelen en 5 min later ben je weer de baan op.
SUV op fossiele brandstoffen was, zou ik het begrijpen. Maar ook dat vind ik niet nodig.
Net als de EU met we bannen de ICE in 2035. Wat met de ICE op H2? Ook bannen want maakt gebruik van een verbrandingsmotor en we verbieden die voor nieuwe voertuigen! Blijft dus over de BEV en FCEV. Met die laatste op H2.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat zijn details. Vroeger gebruikte men fiscale PK, nadien vermogen, recenter CO2 uitstoot, etc. Er valt vast wel iets te bedenken dat SUVs benadeelt. Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Je zou bijvoorbeeld de massa, en fysieke dimensies kunnen gebruiken om een auto extra te belasten. Je neemt bijvoorbeeld een VW Golf als standaard, en elke auto die kleiner, lichter of korter is krijgt een fiscale bonus. Elke auto die zwaarder, breder en langer is een fiscale malus. Dit heb ik nu even op 2 minuten verzonnen. Een diepere studie levert ongetwijfeld evenwichtigere en billijkere voorstellen op.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Suv is een gemakkelijk en kort woordje.
Dat het niet 100% de lading dekt daar ben ik mee akkoord. Het gaat er om dat de vorm ver afwijkt van het functionele aspect om zich te verplaatsen in een bepaalde omgeving en dat je daardoor de ander weggebruikers in een risicovollere situatie brengt.
Stel dat het vanaf morgen een statussymbool zou worden om met een grote strandgocart rond te rijden in stadscentra ipv met een gewone (bak)fiets dan zou daar ook over gesproken en gedebatteerd worden.
Dat het niet 100% de lading dekt daar ben ik mee akkoord. Het gaat er om dat de vorm ver afwijkt van het functionele aspect om zich te verplaatsen in een bepaalde omgeving en dat je daardoor de ander weggebruikers in een risicovollere situatie brengt.
Stel dat het vanaf morgen een statussymbool zou worden om met een grote strandgocart rond te rijden in stadscentra ipv met een gewone (bak)fiets dan zou daar ook over gesproken en gedebatteerd worden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Kunnen we hier terug on topic gaan? Dit topic gaat over EV vs ICE en niet over SUV's.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Ben net even bij de dealer binnen gewandeld. Een BMW X1 als EV staat daar met een prijskaartje van 72k euro. Startprijs is 50k. Wrs een kromme vergelijking maar een X1 benzine van enkele jaartjes oud en wat kilometers op de teller schaf je voor 18k aan. Gaan particulieren zich tevreden moeten stellen met tweedehandswagens en zijn de EV's ( buiten de piepkleine, de Chinese, en deze met een minieme range) voorbehouden voor de zelfstandigen, KMO's en andere bedrijven? Die prijzen zijn toch van de pot gerukt? Wil men echt dat elke EV straks made in China is?
- Vincent2018
- Full Member
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 15 dec 2018
Re: Rijden met EV vs ICE
goed vids ... Tesla Model Y: A Rust Problem? https://youtu.be/oy9SqT3CYgI?si=Za6Eqsq4EUW3tBC4 via @YouTube
"ik ben lief voor mijn medebeleggers, ik koop als iedereen ze weg doet en verkoop als ze die allemaal willen hebben"
Re: Rijden met EV vs ICE
Wow, die gaan het geen 8 jaar uithouden met ons strooizout en vaak nat wegdek. Die auto's zijn geassembleerd zoals ze dat hier 50 jaar geleden deden, zonder afdichting van naden, geen steenslag bescherming en niet verzinktVincent2018 schreef: ↑15 februari 2024, 20:49 goed vids ... Tesla Model Y: A Rust Problem? https://youtu.be/oy9SqT3CYgI?si=Za6Eqsq4EUW3tBC4 via @YouTube
Re: Rijden met EV vs ICE
https://www.hln.be/auto/na-een-week-is- ... ~a383405f/
Brembos zal zich moeten reppen naar de Tesla dealer.
Brembos zal zich moeten reppen naar de Tesla dealer.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik mag die Brembos wel, hij speelt zijn rol redelijk consequent.Trivium schreef: ↑16 februari 2024, 16:37 https://www.hln.be/auto/na-een-week-is- ... ~a383405f/
Brembos zal zich moeten reppen naar de Tesla dealer.
Alleen met de cijfertjes valt hij per ongeluk wel eens uit zijn rol voor de oplettende lezer.
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar nee, hij heeft tot 31 december tijd om zo een roestbak te kopen.Trivium schreef: ↑16 februari 2024, 16:37 https://www.hln.be/auto/na-een-week-is- ... ~a383405f/
Brembos zal zich moeten reppen naar de Tesla dealer.
Peeters kan gerust wat snoeien op mobiliteit en openbare werken op waterwegen, overstromingen in de Westhoek zijn toch al vergeten en geklaag over De Lijn zijn we ook al gewoon. Cadeautjes uitdelen voor goeie verkiezingsresultaten en hopelijk een zitje in volgende regering mag iets kosten héAls de 26 miljoen niet volstaat, moet minister Peeters het budget aanvullen door in andere posten van haar begroting te snoeien.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ook is ze er niet in geslaagd het budget voor fietspaden op te gebruiken....
Verkeersveiligheid is duidelijk geen prioriteit voor mevrouw Peeters....
Verkeersveiligheid is duidelijk geen prioriteit voor mevrouw Peeters....
Re: Rijden met EV vs ICE
Ligt België onder een groene stolp of zo om ons tegen de boze vervuilende buitenwereld te beschermen.
Wij subsidiëren EV's die in China onder zeer vervuilende omstandigheden worden gemaakt. Dan worden ze nog eens met vervuilende vrachtschepen via de langste route (i.v.m. aanvallen door de Houti's) naar België vervoerd.
Maar gelukkig is dat allemaal vervuiling buiten België, dus dat kan geen kwaad op deze planeet.
Ook bestelt de Lijn nog eens elektr. bussen bij het Chinese bedrijf BYD.
De eerste 92 stuks zijn besteld en er is een raamovereenkomst gemaakt voor max. 500 stuks.
De bussen zullen worden geproduceerd in Hongarije. De subsidies en incentives van de Hongaarse regering spelen daarbij voor BYD zeker geen kleine rol.
Onze bussenbouwer van Hool zal dus waarschijnlijk binnenkort zijn faillisement moeten aanvragen.
We zijn weer goed bezig en zullen het milieu wel redden.
Wij subsidiëren EV's die in China onder zeer vervuilende omstandigheden worden gemaakt. Dan worden ze nog eens met vervuilende vrachtschepen via de langste route (i.v.m. aanvallen door de Houti's) naar België vervoerd.
Maar gelukkig is dat allemaal vervuiling buiten België, dus dat kan geen kwaad op deze planeet.
Ook bestelt de Lijn nog eens elektr. bussen bij het Chinese bedrijf BYD.
De eerste 92 stuks zijn besteld en er is een raamovereenkomst gemaakt voor max. 500 stuks.
De bussen zullen worden geproduceerd in Hongarije. De subsidies en incentives van de Hongaarse regering spelen daarbij voor BYD zeker geen kleine rol.
Onze bussenbouwer van Hool zal dus waarschijnlijk binnenkort zijn faillisement moeten aanvragen.
We zijn weer goed bezig en zullen het milieu wel redden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik wacht op een prijsdaling voor de compacte model 3. De y is te groot en onzuinig voor mij. De eventuele premie hoeft niet echt en zou ik aan een goed doel schenken zoals Dinitrol.
Re: Rijden met EV vs ICE
En je denkt dat, indien deze bussen bij Van Hool waren besteld, ze wel in België worden geproduceerd?
Retorische vraag, de productie verhuist gewoon naar Macedonië en hier staat het personeel al sinds corona bijna permanent op economische werkloosheid.