De Beurs vandaag part 2
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De Beurs vandaag part 2
Gisteren is de S&P 500 afgesloten op een nieuwe ATH bij sluiting.huisjetuintjefiets schreef: ↑15 februari 2024, 20:26Het is al weer een vage herinnering.
S&P 500 0,4% lager dan de ATH.
Compleet logisch zoals hier uitgelegd.
Japan, China, ... ook in goede doen.
2023 was goed. Wordt 2024 nog beter? De rentedalingen moeten zelfs nog komen.
Juist gelezen. Jullie weten zeker van wie het komt :-)
"The Magnificent Seven. De 7 aandelen die heel de beurs rechthouden.
Haal dit kleine groepje aandelen uit de index en er is geen sprake van nieuwe highs.
Er is sprake van een grote divergentie tussen dit selecte kransje aandelen en de rest van de markt.
De bull-market wordt niet meer breed gedragen en dat is een serieus signaal dat de markt kwetsbaar wordt voor een crash.
Wanneer ook de Magnificent Seven beginnen te kwakkelen, is het over en uit met het beursfeestje.
En in feite mogen we al niet meer spreken over de Magnificent Seven, het gaat nu nog om de Fantastic Four: Amazon, Meta, Microsoft en Nvidia.
Beleggers kunnen niet genoeg krijgen van deze vier aandelen waarbij Nvidia de absolute lieveling is.
Je mag er geen slecht woord over zeggen of je krijgt heel social media over je heen.
Want ja, deze keer is het écht wel anders ;-)
AI gaat de wereld veranderen en Nvidia zal daar als geen ander van profiteren.
Waar hebben we dat eerder gehoord? Ah ja, in 2000 met de opkomst van het internet.
Alleen wordt Nvidia momenteel al op $1.800 miljard gewaardeerd. Wat verwachten beleggers dan nog? Dat Nvidia straks $10.000 miljard waard zal zijn?
Wie wat verder onder de motorkap kijkt, merkt ook dat er heel wat kunst- en vliegwerk gebeurt om de cijfers zo positief mogelijk voor te stellen.
Dit is zo’n aandeel dat 80% of 90% in waarde zal dalen tijdens een berenmarkt.
Je moet me natuurlijk niet geloven, maar vraag je misschien wel eens af waarom enkele van de slimste investeerders op Wall Street niet snel genoeg aandelen kunnen dumpen?
Werelds rijkste belegger Warren Buffett verkocht het voorbije kwartaal 10 miljoen aandelen van Apple, de legendarische Stan Druckenmiller verkocht zijn posities in Amazon en Google en Jeffrey Bezos verkocht de voorbije dagen voor meer dan $6 miljard aandelen Amazon.
Het slimme geld stapt uit de technologiesector en de kleine belegger kan er niet genoeg van krijgen. Wie denk je dat er gelijk heeft?
Ik kan me trouwens geen enkele situatie voor de geest halen waarbij de massa geld verdiende aan een hype. Géén.
Maar deze keer is het anders, right?
Minstens even interessant is om te kijken wat deze miljardairs vandaag met hun centen doen.
Buffett kocht olie en Stanley Druckenmiller kocht … goud.
Als deze jongens tech ruilen voor grondstoffen, is het misschien geen zot idee om hun voorbeeld te volgen?"
"The Magnificent Seven. De 7 aandelen die heel de beurs rechthouden.
Haal dit kleine groepje aandelen uit de index en er is geen sprake van nieuwe highs.
Er is sprake van een grote divergentie tussen dit selecte kransje aandelen en de rest van de markt.
De bull-market wordt niet meer breed gedragen en dat is een serieus signaal dat de markt kwetsbaar wordt voor een crash.
Wanneer ook de Magnificent Seven beginnen te kwakkelen, is het over en uit met het beursfeestje.
En in feite mogen we al niet meer spreken over de Magnificent Seven, het gaat nu nog om de Fantastic Four: Amazon, Meta, Microsoft en Nvidia.
Beleggers kunnen niet genoeg krijgen van deze vier aandelen waarbij Nvidia de absolute lieveling is.
Je mag er geen slecht woord over zeggen of je krijgt heel social media over je heen.
Want ja, deze keer is het écht wel anders ;-)
AI gaat de wereld veranderen en Nvidia zal daar als geen ander van profiteren.
Waar hebben we dat eerder gehoord? Ah ja, in 2000 met de opkomst van het internet.
Alleen wordt Nvidia momenteel al op $1.800 miljard gewaardeerd. Wat verwachten beleggers dan nog? Dat Nvidia straks $10.000 miljard waard zal zijn?
Wie wat verder onder de motorkap kijkt, merkt ook dat er heel wat kunst- en vliegwerk gebeurt om de cijfers zo positief mogelijk voor te stellen.
Dit is zo’n aandeel dat 80% of 90% in waarde zal dalen tijdens een berenmarkt.
Je moet me natuurlijk niet geloven, maar vraag je misschien wel eens af waarom enkele van de slimste investeerders op Wall Street niet snel genoeg aandelen kunnen dumpen?
Werelds rijkste belegger Warren Buffett verkocht het voorbije kwartaal 10 miljoen aandelen van Apple, de legendarische Stan Druckenmiller verkocht zijn posities in Amazon en Google en Jeffrey Bezos verkocht de voorbije dagen voor meer dan $6 miljard aandelen Amazon.
Het slimme geld stapt uit de technologiesector en de kleine belegger kan er niet genoeg van krijgen. Wie denk je dat er gelijk heeft?
Ik kan me trouwens geen enkele situatie voor de geest halen waarbij de massa geld verdiende aan een hype. Géén.
Maar deze keer is het anders, right?
Minstens even interessant is om te kijken wat deze miljardairs vandaag met hun centen doen.
Buffett kocht olie en Stanley Druckenmiller kocht … goud.
Als deze jongens tech ruilen voor grondstoffen, is het misschien geen zot idee om hun voorbeeld te volgen?"
-
- Verbannen Gebruiker
Als jij, of om het even wie, jouw beste 7 aandelen uit jouw portefeuille haalt, hoeveel blijft er dan van jouw rendement over
Waar maak je je druk over? Als ze met 80% zakken, zal het een dure en pijnlijke les voor een hele hoop beleggers zijn. Daar heb jij toch geen last van?
Ik maak mij zeker geen druk ! En zal er ook geen last van hebben.huisjetuintjefiets schreef: ↑16 februari 2024, 11:26Als jij, of om het even wie, jouw beste 7 aandelen uit jouw portefeuille haalt, hoeveel blijft er dan van jouw rendement over
Waar maak je je druk over? Als ze met 80% zakken, zal het een dure en pijnlijke les voor een hele hoop beleggers zijn. Daar heb jij toch geen last van?
Ik informeer !
Iedereen spreekt over een ATH van de beurzen maar is duidelijk fake, zoals in 2000
Ik dacht dat het de vlog post "The Mag(nificent) Seven: The Seven Stocks that Saved the Market in 2023!" van prof dr. Damodaran over het beursjaar 2023 was. Hij komt tot de conclusie dat het achteraf eenvoudig is om de winnaars te picken en dat de magnificent 7 al een decenia goede resultaten boeken. Maar ik vind persoonlijk de evolutie van FANG naar de magnificent 7 het interessantste. Kocht je enkel FANG als buy-and hold was je portfolio resultaat nu anders. Daarom zijn advies: "Sta achter je keuzen en neem je verantwoordelijkheid op. Breid je winnaars uit door er nieuwe toekomstige winnaars aan toe te voegen.". Alleen weet je onderweg niet of die toekomstige winnaars wel de winnaars waren. Zie
https://youtu.be/XJnr8qHqoLQ
https://youtu.be/XJnr8qHqoLQ
Laatst gewijzigd door Tycoon op 16 februari 2024, 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Ayhrual : Ik vind het tof dat je hier dit post en ben het met je eens, dat voorzichtigheid geboden is.
Meerdere analisten wijzen daar ook op. Las ergens vorige week een artikel over de ongeziene divergentie binnen de s&p 500.
Het ging erover dat er dagen zijn waarop s&p stijgt terwijl er 40% van de aandelen die er deel van uitmaken zakken. Dit is uniek.
@huisjetuintjefietsje : Nog nooit het idee gehad om uw long-portefeuille deels wat af te dekken,door middel van bv putspreads ? Ik kan uit je posts uitmaken dat je toch wel een mogelijks gevaar ziet .
Meerdere analisten wijzen daar ook op. Las ergens vorige week een artikel over de ongeziene divergentie binnen de s&p 500.
Het ging erover dat er dagen zijn waarop s&p stijgt terwijl er 40% van de aandelen die er deel van uitmaken zakken. Dit is uniek.
@huisjetuintjefietsje : Nog nooit het idee gehad om uw long-portefeuille deels wat af te dekken,door middel van bv putspreads ? Ik kan uit je posts uitmaken dat je toch wel een mogelijks gevaar ziet .
-
- Verbannen Gebruiker
Er is inderdaad mogelijk gevaar, maar dat is eigen aan aandelen (of sparen en beleggen in het algemeen). Er zijn er veel die dit niet beseffen, en dan plots met L&H, Fortis, Dexia, ... of andere aandelen die plots 50% of meer zakken, geconfronteerd worden.
Ik vang dit op door een luie hangmatbelegger te zijn en alleen IWDA/SWRD te hebben. En nooit te timen.
En daarnaast een portefeuille obligaties te hebben, ook netjes gespreid tussen EUR/USD, government/corporates en over verschillende looptijden.
Als er dan nog verkeerd loopt, dan moet er in de hele wereld iets heel ergs aan de hand zijn. Iets waartegen je je niet kunt beschermen.
Want zelfs al heb je dan puts: de tegenpartij zal het contract nooit kunnen nakomen.
Maar we moeten niet wakker liggen van iets waar we niets kunnen aan doen
10 mio apple aandelen verkocht van de 915mio diecze hadden, Ofte 1%
-
- Verbannen Gebruiker
De Nikkei op een zucht van ATH ... na 34 jaar.
De 40.000 is in zicht.
Iemand heeft hier ooit gezegd dat hij over de Nikkei geleerd had in de lessen economie aan de univ.
De 40.000 zou nooit gehaald worden
Nog een illusie in de grond geboord: "economisten weten waarover ze het hebben"
Economisten zijn goed in het becommentariëren van het verleden en het heden. Over de toekomst zouden ze beter zwijgen (net zoals veel beursanalisten)
De 40.000 is in zicht.
Iemand heeft hier ooit gezegd dat hij over de Nikkei geleerd had in de lessen economie aan de univ.
De 40.000 zou nooit gehaald worden
Nog een illusie in de grond geboord: "economisten weten waarover ze het hebben"
Economisten zijn goed in het becommentariëren van het verleden en het heden. Over de toekomst zouden ze beter zwijgen (net zoals veel beursanalisten)
Door de beleggingen van Buffett in 2023 in vijf conglomeraten ginder, en de PR daarrond, is Japan meer in de belangstelling komen te staan.
Overigens zijn dat vijf brolbedrijven met lage vrijekasstroommarges en returns on capital. Althans zo leek het toch toen ik in 2023 eens snel een blik op de cijfers heb geworpen.
Bedrijven met zulke financials en market caps had hij evengoed in Amerika en Europa kunnen vinden.
Overigens zijn dat vijf brolbedrijven met lage vrijekasstroommarges en returns on capital. Althans zo leek het toch toen ik in 2023 eens snel een blik op de cijfers heb geworpen.
Bedrijven met zulke financials en market caps had hij evengoed in Amerika en Europa kunnen vinden.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Ik ben niet zeker dat dat de oorzaak is.
De Nikkei heeft de voorbije 5 jaar een gelijkaardig traject afgelegd als MSCI World: helemaal hetzelfde patroon en beiden ongeveer +80% in die 5 jaar.
Was dat niet vooral omdat hij voor zijn aankoop bij de Japanse centrale bank kon lenen aan 0,5% interest? Wat hij makkelijk met de dividenden van die stocks kon terugbetalen voor een oneindige return on equity.gpv1 schreef: ↑20 februari 2024, 10:11 Door de beleggingen van Buffett in 2023 in vijf conglomeraten ginder, en de PR daarrond, is Japan meer in de belangstelling komen te staan.
Dat was juni vorig jaar...Meanwhile, monetary easing policies continue - Japan’s central bank, the Bank of Japan, confirmed on Friday that it would leave interest rates unchanged at -0.1%. Analysts have the Japanese economy’s growth target at 1% this year.
Al die ontvangen Yens sinds zijn initiële aankoop in die 5 Japanse bedrijven gebruikt hij nu om die posities verder op te drijven. De Yen staat heel zwak tov de Dollar dus niet onlogisch.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Earnings Nvidia goed. Beurzen morgen in het groen?
IWDA naar een nieuw ATH?
IWDA naar een nieuw ATH?
Goed? Blowout earnings noemen ze dit. Verwachtingen waren al torenhoog en ze gaan daar nog eens 10% boven. YoY groeipercentages van 200% en meer.
Rest alleen de vraag waarom we nog altijd niet zijn ingestapt $1000 per aandeel tegen eind dit jaar? Ik verschiet nergens meer van. Aan iedereen die toch een positie heeft: proficiat. HODLRise schreef: ↑5 februari 2024, 00:39Het is geen hype als het gaat over een enorme technologische doorbraak met economische gevolgen die meetbaar zijn in harde cash...
Het grote steraandeel van de AI-race is Nvidia, want die hebben eigenlijk een quasi-monopolie op de chips die zo'n software kunnen draaien en trainen. Bv. recente aankondiging van Meta om dit jaar 350 000 Nvidia chips voor AI research te hebben. Paar miljard dollar, enkel dit jaar, enkel voor Meta. Mensen vonden Nvidia al duur en zwaar overgewaardeerd bij $400. Nvidia noteert nu op $ 660 aan een PE van ~80, maar wel een forward PE van ~40. Zet de blik eens op 2026 of 2030 en Nvidia lijkt plots eigenlijk niet zo duur meer...