Roerende voorheffing 2023
Re: Roerende voorheffing 2023
Ik heb geschreven dat je zelf kan berekenen hoeveel afgehouden werd; natuurlijk voortgaande op de bijgeschreven intresten.jeff schreef: ↑13 februari 2024, 17:09 Zelf berekenen? En als je dan verschillen vaststelt? Je kan dat bij Medirect zelfs niet vergelijken met wat zij aan intresten berekend hebben want er is bij Medirect zelfs geen gedetailleerde berekening van de intresten beschikbaar zoals bij Santander Consumer Bank en NIBC.
Dus veel succes er mee als je bij Medirect de uitbetaalde intresten wil nazien/verifiëren op de juistheid er van en je hiermee het bedrag van de bruto-intresten waarop roerende voorheffing werd ingehouden alsook het bedrag van de roerende voorheffing zelf wil achterhalen.
Jij gaat er dus zo maar van uit dat bij Medirect alle intresten correct berekend zijn en dat de reglementering inzake inhouding van roerende voorheffing, wanneer van toepassing, ook daadwerkelijk werd gevolgd.
Uiteraard is het(bijna) niet mogelijk om de bruto intresten zelf te berekenen.
Als je het niet vertrouwt, dan kan je van bank veranderen of je geld in een sok stoppen; maar dan heb je helemaal geen intrest.
De afgelopen jaren zijn hier op het spaargidsforum al heel wat farces van Medirect met hun spaarrekeningen aan bod gekomen.
Je kan er enkele lezen als je in de zoekfunctie "getrouwheidspremie en Medirect" intikt.
Bij Medirect beperk ik spaargelden op gereglementeerde spaarrekeningen tot een minimum.
Voorkeur gaat naar Santander Consumer Bank en NIBC: intresten altijd juist berekend met rekeninguittreksels plus gedetailleerde intrestberekeningen beschikbaar die wel volledig, heel duidelijk en transparant zijn.
Je kan er enkele lezen als je in de zoekfunctie "getrouwheidspremie en Medirect" intikt.
Bij Medirect beperk ik spaargelden op gereglementeerde spaarrekeningen tot een minimum.
Voorkeur gaat naar Santander Consumer Bank en NIBC: intresten altijd juist berekend met rekeninguittreksels plus gedetailleerde intrestberekeningen beschikbaar die wel volledig, heel duidelijk en transparant zijn.
luccc schreef: ↑13 februari 2024, 10:54
Vanaf het moment dat u 1020 euro aan rente aan rente ontvangt op een spaarrekening, wordt er 15% roerende voorheffing ingehouden."
Dat is toch ook maar een halve en onduidelijke uitleg vind ik. Alles is onduidelijk en ondoorzichtig bij MeDirect. Die 1020 euro staat trouwens al geruime tijd op hun site, terwijl de vrijgestelde interesten in 2023 nog 980 euro per persoon bedroegen.
Heb antwoord van Medirect via privé bericht dat uiitreksels midden februari beschikbaar zullen zijn maar geen antwoord op de vraag waar ik kan vinden hoeveel RV er werd ingehouden. Heb de vraag heropend bij Medirect aangezien ik de info niet op de uittreksels die er ondertussen zijn, kan vinden. Is een bank niet verplicht om per rekening jaarlijks een staat met de kosten en opbrengsten van een rekening te bezorgen?ivanv schreef: ↑12 februari 2024, 14:28 Vandaag rekeninguittreksels 2023 kunnen raadplegen.
Er staat geen bedrag vermeld dat werd ingehouden aan RV.
Ik denk dus dat er geen RV werd afgehouden terwijl dit wel moest gebeurd zijn.
Ik heb nog geen antwoord gekregen van Me Direct op mijn vragen (niet via deze site en ook niet via mijn persoonlijk bericht).
Samsara schreef: ↑13 februari 2024, 20:35We zijn nu 2024 en de vrijstelling voor 2024 bedraagt 1020 euro.luccc schreef: ↑13 februari 2024, 10:54
Vanaf het moment dat u 1020 euro aan rente aan rente ontvangt op een spaarrekening, wordt er 15% roerende voorheffing ingehouden."
Dat is toch ook maar een halve en onduidelijke uitleg vind ik. Alles is onduidelijk en ondoorzichtig bij MeDirect. Die 1020 euro staat trouwens al geruime tijd op hun site, terwijl de vrijgestelde interesten in 2023 nog 980 euro per persoon bedroegen.
Maar als je nu vraagt naar wat er afgehouden is aan RV, dan gaat het over 2023. Dus inderdaad alweer op z'n minst amateuristisch van MeDirect.
De vrijstelling voor inkomstenjaar 2024 bedraagt idd 1020 euro per persoon.
Alleen gaat de vraag hier over de interesten verworven in inkomstenjaar 2023 - aanslagjaar 2024 (ik vermoed dat niemand nu al bezig is met zijn belastingaangifte van 2025), en dan is dat bedrag van 1020 euro incorrect.
Ik heb vandaag het volgende antwoord gekregen van MeDirect:
'Er werd geen roerende voorheffing afgehouden aangezien de rentes steeds lager waren dan 1960 euro.'
Ik heb in december 2 intresten ontvangen: een basisintrest en een getrouwheidspremie. Afzonderlijk waren deze kleiner dan 1960 euro, maar samen hoger dan 1960 euro. En dan tel ik de intresten ontvangen eind maart, eind juni en eind september 2023 nog niet eens mee.
Klopt hun redenering dat ze die limiet per intrestbetaling en per soort intrest (basis, getrouwheid) afzonderlijk moeten beoordelen ?
Of moeten ze de som maken voor het volledige jaar per rekening?
Ik denk dat hun software momenteel niet in staat is om alle intresten op eenzelfde rekening voor een jaar samen te tellen en dan hiermee te vergelijken of er RV moet worden afgehouden.
Wat doe ik hiermee ?
Klacht indienen bij de ombudsdienst?
Of het zo laten en zelf de intrest aangeven bij de belastingsbrief?
'Er werd geen roerende voorheffing afgehouden aangezien de rentes steeds lager waren dan 1960 euro.'
Ik heb in december 2 intresten ontvangen: een basisintrest en een getrouwheidspremie. Afzonderlijk waren deze kleiner dan 1960 euro, maar samen hoger dan 1960 euro. En dan tel ik de intresten ontvangen eind maart, eind juni en eind september 2023 nog niet eens mee.
Klopt hun redenering dat ze die limiet per intrestbetaling en per soort intrest (basis, getrouwheid) afzonderlijk moeten beoordelen ?
Ik denk dat hun software momenteel niet in staat is om alle intresten op eenzelfde rekening voor een jaar samen te tellen en dan hiermee te vergelijken of er RV moet worden afgehouden.
Wat doe ik hiermee ?
Waarom zou je een klacht indienen bij de ombudsman????ivanv schreef: ↑19 februari 2024, 14:14 Ik heb vandaag het volgende antwoord gekregen van MeDirect:
Wat doe ik hiermee ?
Gewoon de rente boven die 980 vermelden op je aangifte , dat is alles.
Ja, je hebt geen schade geleden of je bent niet incorrect behandeld geworden.
Niet akkoord.
Op alles boven de 980 moeten ze RV afhouden.
Hebben ze niet gedaan.
Had ik het niet expliciet gevraagd dan was ik in de veronderstelling dat ze die RV hadden afgehouden en had ik dus een verkeerde belastingsaangifte ingediend.
We
Medirect houdt af per spaarrekening apart. (zie hoger in het topic naar mijn ontvangen antwoord).
Omdat je blijkbaar op geen enkele rekening apart meer dan 980 euro over gans het jaar ontvangen hebt, heeft Medirect niks afgehouden.
Het is nu aan de belastingsplichtige om alle spaarrekeningen samen te bekijken en eventueel aan te geven.
Misschien eens goed mijn bericht lezen. Het gaat over de intresten op EEN rekening nr.luccc schreef: ↑19 februari 2024, 16:54Medirect houdt af per spaarrekening apart. (zie hoger in het topic naar mijn ontvangen antwoord).
Omdat je blijkbaar op geen enkele rekening apart meer dan 980 euro over gans het jaar ontvangen hebt, heeft Medirect niks afgehouden.
Het is nu aan de belastingsplichtige om alle spaarrekeningen samen te bekijken en eventueel aan te geven.
Het gaat over een gemeenschappelijke rekening met mijn echtgenote met in totaal meer dan 1960 euro intrest en toch is er geen RV afgehouden. Dit volgens Medirect omdat het bedrag basisrente kleiner is dan 1960 en het bedrag getrouwheidspremie kleiner is dan 1960. Maar omdat beide samen dus meer 1960 euro intrest zijn, is de bank volgend mij in dat geval wettelijk verplicht RV af te houden
Is het nu zo moeilijk om zelf even na te rekenen hoeveel rente je hebt gehad, dan weet je toch zelf of de RV er af is gehouden.