Roerende voorheffing 2023
Re: Roerende voorheffing 2023
Hou nu toch op met die bank overal de schuld van te geven.ivanv schreef: ↑19 februari 2024, 17:05Misschien eens goed mijn bericht lezen. Het gaat over de intresten op EEN rekening nr.luccc schreef: ↑19 februari 2024, 16:54
Medirect houdt af per spaarrekening apart. (zie hoger in het topic naar mijn ontvangen antwoord).
Omdat je blijkbaar op geen enkele rekening apart meer dan 980 euro over gans het jaar ontvangen hebt, heeft Medirect niks afgehouden.
Het is nu aan de belastingsplichtige om alle spaarrekeningen samen te bekijken en eventueel aan te geven.
Het gaat over een gemeenschappelijke rekening met mijn echtgenote met in totaal meer dan 1960 euro intrest en toch is er geen RV afgehouden. Dit volgens Medirect omdat het bedrag basisrente kleiner is dan 1960 en het bedrag getrouwheidspremie kleiner is dan 1960. Maar omdat beide samen dus meer 1960 euro intrest zijn, is de bank volgend mij in dat geval wettelijk verplicht RV af te houden
Je kunt het toch zo zien aan het bedrag of er RV is ingehouden?!
Dat moet je dan eens uitleggen, Finny10. Ik denk dat veel spaarders daar vragen over hebben.
OK, je hebt een spaarrekening geopend op 2 namen en zet er 100.000 euro op, De basisrente is 1,2% en de getrouwheidspremie 1,8%.
Totaal ontvang je dan 3.000 euro (3%) na een jaar. 3.000 - 1.960 = 1.040 opgeven voor de RV.
Mocht de basisrente veranderen tijdens de looptijd, dan krijg je bericht vanaf welke datum de nieuwe basisrente geldt en wat de hoogte er van is.
Dus dat kun je ook simpel uitrekenen.
Verder lijkt het me handig dat je, als je dat zo moeilijk vindt, bij het openen van een spaarrekening even informeert of zij de RV inhouden ja of nee.
Overigens blijft degene die de rente ontvangt nog altijd verantwoordelijk voor het aangegeven van het bedrag waar RV over moet worden betaald en niet de bank.
Je gaat uit van twee veronderstellingen die niet vanzelfsprekend zijn:
- dat de spaarder zelf zijn rente uitrekent;
- dat hij weet of de bank al of niet RV inhoudt.
1. Ik zei al, vraag als je die spaarrekening opent of ze de RV inhouden. Als je dat per mail doet, dan heb je het antwoord van hen als bewijs.Yaris schreef: ↑19 februari 2024, 17:37 Je gaat uit van twee veronderstellingen die niet vanzelfsprekend zijn:In het andere geval: als je gewoon een bedrag aan interest gestort krijgt, hoe weet je dan of en hoeveel RV er ingehouden is?
2. Het is me nogal moeilijk om die rente zelf uit te rekenen. Is het peil van ons onderwijs al zo slecht dat iemand dat niet meer kan?
3. Je kunt het tevoren al uitrekenen, dan zie je meteen wat er al dan niet ingehouden is.
4. Ik vind dat wel vanzelfsprekend, omdat je als ontvanger van rente altijd zelf verantwoordelijk blijft voor het al dan niet aangeven voor het bedrag waar R.V. op ingehouden dient te worden.
Dit is toch 1e klas middelbaar onderwijs rekenen. Je weet de gestorte som, je weet de rente en je weet hoeveel rente je hebt gehad. Dan weet je toch ook wat er al dan niet ingehouden is.Yaris schreef: ↑19 februari 2024, 17:37 Je gaat uit van twee veronderstellingen die niet vanzelfsprekend zijn:In het andere geval: als je gewoon een bedrag aan interest gestort krijgt, hoe weet je dan of en hoeveel RV er ingehouden is?
De bank is wettelijk verplicht RV af te houden in mijn geval.
Medirect doet dat dus duidelijk niet.
Al de rest is niet ter zake.
Medirect doet dat dus duidelijk niet.
Al de rest is niet ter zake.
Ja, dat is moeilijk. Je hebt een gemakkelijk voorbeeld genomen met één bedrag dat er een heel jaar op gestaan heeft en met ongewijzigde rentes. Maar als je voortdurend bedragen op en af je spaarrekening schrijft is het al wat moeilijker. Als de basisrente dan nog meerdere keren per jaar wijzigt moet je opgeschreven hebben wanneer de rente wijzigde en naar wel percentage. Wie doet dat? Op de site van de banken vind je die informatie niet meer terug. Tenslotte de getrouwheidspremie: je moet al in detail bijhouden wanneer er alle vorige jaren iets op je spaarrekening is gekomen, wanneer het er is afgegaan en welke invloed dat op de getrouwheidspremie had. Wie doet al dat werk om de juistheid van zijn interest te controleren?
Laatst gewijzigd door Yaris op 19 februari 2024, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt. Ze doen niet wat op hun website staat.
Applaus dat je je hier niet laat doen, want zoals zo dikwijls is er weer superveel empathie van de kant van sommige andere leden van Spaargids . Alsof het altijd om 1 bedrag gaat dat daar het hele jaar gestaan heeft. Alsof sommige mensen niet ook nog een job hebben en misschien geen zin hebben om alle bedrijven waar ze iets mee te maken krijgen te controleren : doen ze wat ze zeggen, doen ze wat ze moeten doen, maken ze geen fouten. Mogen we nu echt niks meer van die firma's zelf verwachten?
Als men iets mag ontvangen staan ze op de eerste rij.
Moeten ze iets betalen dan is het steeds een ander.
Estate Guru believer.
Wat ik lees in deze mededeling van Medirect en bij TS ivanv dus toegepast had moeten worden (verplicht door de fiscale reglementering):luccc schreef: ↑19 februari 2024, 18:27 Van site Medirect:
https://www.medirect.be/nl-be/nieuws-re ... in-belgie/
Maar dat heeft Medirect dus duidelijk NIET gedaan in het geval van TS.MeDirect is verplicht om Belgische roerende voorheffing te rekenen op:
intresten uitgekeerd op ..., (gereglementeerde) spaarrekeningen ...
In dergelijke gevallen betaalt MeDirect uw inkomsten uit na aftrek van de verschuldigde Belgische roerende voorheffing, en draagt ze de roerende voorheffing over aan de Belgische belastingadministratie. Deze roerende voorheffing is bevrijdend en de inkomsten waarop deze betrekking heeft moeten dus niet meer verplicht in uw belastingaangifte worden vermeld.
Want in zijn posts lees ik :
Medirect had alle intresten (afrekening getrouwheidsintresten bij het einde van elk kwartaal en basisintrest op het einde van het jaar) op die spaarrekening moeten samentellen en vervolgens 15 % roerende voorheffing moeten toepassen/inhouden op het verschil tussen het totaal van deze bruto-intresten en het fiscaal vrijgesteld bedrag. Deze roerende voorheffing had dan in in mindering moeten gebracht worden van het rekeningsaldo van die spaarrekening.Ik heb in december 2 intresten ontvangen: een basisintrest en een getrouwheidspremie. Afzonderlijk waren deze kleiner dan 1960 euro, maar samen hoger dan 1960 euro. En dan tel ik de intresten ontvangen eind maart, eind juni en eind september 2023 nog niet eens mee.
Klopt hun redenering dat ze die limiet per intrestbetaling en per soort intrest (basis, getrouwheid) afzonderlijk moeten beoordelen ?
Of moeten ze de som maken voor het volledige jaar per rekening?
Het is duidelijk dat dit niet is gedaan en Medirect heeft de voorgeschreven fiscale reglementering dus NIET op een correcte wijze toegepast.
Dit lijkt inderdaad op een programmeringsfout bij de toetsing van de totaal ontvangen bruto-intresten (getrouwheidsintresten + basisintrest) aan het fiscaal vrijgesteld bedrag.
Het lijkt me ook dat Medirect dit, zelfs als ze dat nu nog zouden willen/kunnen, niet meer kan rechtzetten m.b.t. de inkomsten 2023 want ik denk dat de banken de roerende voorheffing reeds begin januari (= deadline) moeten aangeven en doorstorten aan de "Belgische belastingadministratie"
TS ivanv moet bijgevolg nu inderdaad noodgedwongen het verschil tussen de totaal ontvangen bruto-intresten en het fiscaal vrijgesteld bedrag opnemen/meetellen in zijn belastingaangifte inkomsten 2023.
Hij kan zich niet permitteren dat niet te doen als zou Medirect hierop de roerende voorheffing zou hebben ingehouden, want dit is duidelijk niet het geval.
Gelukkig ken je als belastingplichtige de reglementering hierover en merk je dat er een verschil is tussen de toepassing door Medirect en wat er in de reglementering bepaald is.
Normaal gezien zou je er als klant vanuit mogen gaan dat een bank de reglementering correct toepast (zoals bvb. Santander Consumer Bank en NIBC dat inderdaad doen), maar is dus NIET zo bij Medirect!
En als de Belgische fiscus dit topic volledig heeft meegelezen op het spaargidsforum, dan mag Medirect er zich aan verwachten hierover te worden geïnterpelleerd.
Eigenlijk is dit iets wat nu helemaal duidelijk is geworden en door de vraag van TS ivanv aan het licht is gekomen: eigenlijk een nieuwsfeit(je) dat wel eens zou mogen opgepikt worden door de media (kranten) en Test-aankoop. Want er zullen nog wel klanten bij Medirect zijn die in hetzelfde geval als TS ivanv zijn.
Ik heb immers de indruk dat Medirect er zich niet van bewust is dat ze hier in de fout zijn gegaan en ze zullen dus niet uit zichzelf al deze klanten spontaan over deze nieuwe farce bij Medirect inlichten dat deze klanten t.o.v. de fiscus in hun belastingaangifte wel het verschil tussen het totaal aan bruto-intresten en het fiscaal vrijgesteld bedrag moeten opnemen/meetellen, waar zij op grond van wat Medirect volgens de fiscale reglementering had moeten toepassen er van hadden mogen uitgaan dat ze dat normaal gezien niet hadden moeten doen.
mver en Yaris,
sorry, ik wist niet dat MeDirect op zijn site had staan dat ze zelf de RV inhielden.
Dat verandert de zaak helemaal.
Zij zouden dan inderdaad moeten specificeren wat het totaal aan rente was en hoeveel ze hadden ingehouden.
Hun klanten verkeren dan terecht in de veronderstelling dat ze geen RV meer moeten vermelden op hun belasting aangifte, sterker nog misschien zelfs teruggave van teveel betaalde RV moesten vragen.
Mijn excuses dat ik te hard van stapel liep omdat ik dit niet wist.
sorry, ik wist niet dat MeDirect op zijn site had staan dat ze zelf de RV inhielden.
Dat verandert de zaak helemaal.
Zij zouden dan inderdaad moeten specificeren wat het totaal aan rente was en hoeveel ze hadden ingehouden.
Hun klanten verkeren dan terecht in de veronderstelling dat ze geen RV meer moeten vermelden op hun belasting aangifte, sterker nog misschien zelfs teruggave van teveel betaalde RV moesten vragen.
Mijn excuses dat ik te hard van stapel liep omdat ik dit niet wist.
Mooi dat jij zoiets kan toegeven! Zegt veel over iemand.
Juist ja, allemaal terug naar de dure grootbanken. Stom toch om een goede interest te willen? Dat is er toch om vragen? Iedereen weer bij de plastronnekes gaan zitten om zelfs nog maar hun rates te mogen weten voor termijnrekeningen. Wat zouden we zijn zonder het advies van onze residentiële azijnfles?
Alhoewel ... NIBC, Santander, Izola kunnen het allemaal wel. Dat MeDirect er nog andere dingen bij doet dan alleen spaarrekeningen is misschien eerder zelfoverschatting van MeDirect? Retorische vraag Madame. Please don't bother to answer it.