Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Het is weer typisch Belgisch om de beslissing over een verlaagde roerende voorheffing tot het laatste moment uit te stellen. Vandaag wordt de brutocoupon bekendgemaakt. Donderdag beginnen de inschrijvingen. Het is geen financiële kwestie meer maar een politieke. De andere regeringspartijen willlen de CD&V geen succesje gunnen vlak voor de verkiezingen.
Wat had je dan ook verwacht van onze roverheid?
Staatsbon zal wrs helemaal niet interessant zijn om op in te tekenen..
Staatsbon zal wrs helemaal niet interessant zijn om op in te tekenen..
Het lijkt me vooral dat Van Peteghem niet echt een teamplayer is. Dat was ook al zo bij de plannen tot een grote fiscale hervorming het geval.Yaris schreef: ↑20 februari 2024, 06:54 Het is weer typisch Belgisch om de beslissing over een verlaagde roerende voorheffing tot het laatste moment uit te stellen. Vandaag wordt de brutocoupon bekendgemaakt. Donderdag beginnen de inschrijvingen. Het is geen financiële kwestie meer maar een politieke. De andere regeringspartijen willlen de CD&V geen succesje gunnen vlak voor de verkiezingen.
Sommige collega ministers ergeren zich aan de wijze waarop Van Peteghem dit er door wil duwen. Ze spreken van de “methode Van Peteghem”: niets afspreken met je collega’s maar al wel naar de pers stappen alsof alles in kannen en kruiken is.
Je kan fantastische ideeën hebben maar je moet ze ook kunnen realiseren …
Klopt niet, banken mogen geen kosten aanrekenen bij uitgave van een staatsbon, zij worden daar middels een door de staat betaalde commissie meer dan rijkelijk voor vergoed. Sommige banken hebben wel een bewaarloon per positie op de effectenrekening.bc148 schreef: ↑19 februari 2024, 23:31 intekenen via de bank kost meer dan rechstreeks via het grootboek. wat is het voordeel van intekenen via de bank in plaats van via het grootboek? is het om redenen van discretie met betrekking tot uw vermogen? d.w.z. dat je naam met intekenen via de bank niet in het grootboek verschijnt?
Zowel via het grootboek als via een bank is je vermogen gekend, banken melden verplicht het vermogen op (effecten)rekeningen en bij het grootboek staat het op naam.
Voordeel bij bank: minder omslachtig, geen in en uitgaande overschrijving bij intekenen en einde looptijd
Voordeel grootboek, staat niet op een effecten rekening en telt dus niet mee voor de rijken taks op de effectenrekening.
Tja, het zijn net klein kinderen hé, vorige week wou men het cadeautje van de liberalen OVLD afpakken (subsidie EV), vandaag is OVLD natuurlijk tegen het CD&V cadeautje. Bij de volgende verkiezingen mogen ze een cadeautje van de bevolking verwachten
Kijkend naar de huidige rente voor een OLO op 1 jaar en het feit dat de RV hoogstwaarschijnlijk 30% zal bedragen, mag je de netto rente schatten rond de 2.05% ofzo....
Niet echt om naar huis over te schrijven, maw.
Stel dat de eenjarige staatsbon (3% bruto) toch een RV van 15% krijgt, dan spreken we over 2,55% netto. Tel daarbij de 0,2% bonus bij die MEdirect aanbiedt, dan zitten we op 2,75% op een jaar. Dat komt heel dicht bij de eerste staatsbon, in een periode van dalende rentes.
Ik reserveer alvast wat liquiditeiten Maar voorlopig wachten we af ...
Ik reserveer alvast wat liquiditeiten Maar voorlopig wachten we af ...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Idd wat liquiditeit bij MeDirect hebben, is het beste in dit geval.
Maar mss gaan andere banken nog wel over de 0,20% van Medirect....
Maar mss gaan andere banken nog wel over de 0,20% van Medirect....
Vergeet die verlaging van de RV maar naar 15%. De Croo liet deze morgen duidelijk doorschemeren dat hij er alvast geen voorstander van is. Er zijn teveel katten te geselen die voorrang krijgen. Ze hebben sowieso voor die staatsbon de kleine belegger niet nodig.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jammer vh lage rendement. Ik heb deze week 50k die vrijkomt. Die staatsbon op 1j was ideaal geweest. Bij de vorige staatsbon had ik op dat moment geen geld vrij. Anders was ik toen wel ingestapt.
Hopelijk zakken de termijnrekeningen nu niet te hard. Dat lijkt voor mij het enige alternatief.
Hopelijk zakken de termijnrekeningen nu niet te hard. Dat lijkt voor mij het enige alternatief.
Mijn volkslening komt ook vrij deze week, na 10j. Ik ga voor de getrouwheidsrekening bij NIBC... De rest vind ik te mager.
-
- Verbannen Gebruiker
Het is bedoeld voor de kleine belegger. Grote beleggers betalen geen 30% rv (veel kleine beleggers trouwens ook niet), of ze moeten een heel specifieke reden hebben (vb termijnrekening met specifiek doel).
Misschien bedoel je: als de 6 miljard niet gehaald wordt, dan brengen ze gewoon extra OLOs op de markt.
Koop die september bon eventueel op de secundaire markt. Je kunt ze nu voor 99,73% kopen (gisteren 99,64%)Orakel van Brakel schreef: ↑20 februari 2024, 12:53 Jammer vh lage rendement. Ik heb deze week 50k die vrijkomt. Die staatsbon op 1j was ideaal geweest. Bij de vorige staatsbon had ik op dat moment geen geld vrij. Anders was ik toen wel ingestapt.
50000 * 0,9973 = 49865
beurstaks: 49865 * 0,0012 = 60
verlopen intrest 171 dagen: 50.000 * 0,033 * 171 / 365 * 0,85 = 657
makelaar: ? 100 ? (is de prijs die Keytrade steelt)
Totaal aankoop: 50.682
bij uitbetaling: 51.402
netto rendement: 1,42% op 194 dagen of 2,67% op jaarbasis