Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Idem ditoHyakari schreef: ↑20 februari 2024, 11:44 Stel dat de eenjarige staatsbon (3% bruto) toch een RV van 15% krijgt, dan spreken we over 2,55% netto. Tel daarbij de 0,2% bonus bij die MEdirect aanbiedt, dan zitten we op 2,75% op een jaar. Dat komt heel dicht bij de eerste staatsbon, in een periode van dalende rentes.
Ik reserveer alvast wat liquiditeiten Maar voorlopig wachten we af ...
Nettorenement van staatsbons vergelijken met spaarrente (2%) is valselijk .
Wie de fiscale vrijstelling op spaarrentes overschrijdt moet vergelijken met een netto spaarrente die 15% RV lager is, dus 1,7%.
Voor dezen, en wie zijn geld voor die tijd kan missen, is de staatsbon dus rendabel. Ik schrijf zowiezo voor een beperkt bedrag in.
Wie de fiscale vrijstelling op spaarrentes overschrijdt moet vergelijken met een netto spaarrente die 15% RV lager is, dus 1,7%.
Voor dezen, en wie zijn geld voor die tijd kan missen, is de staatsbon dus rendabel. Ik schrijf zowiezo voor een beperkt bedrag in.
-
- Full Member
- Contacteer:
je krijgt bij MD 0,2% van je inleg dus 1000 euro inleg = 2 euro
-
- Verbannen Gebruiker
Zou niet mogen, als ik via Belfius een simulatie doe wordt de RV op verlopen intresten afgetrokken zoals het hoort, jij zou dubbele RV betalen, eens op verlopen intrest en nog eens op coupon bij uitkering. Trouwens diegene die verkoopt en de verlopen intrest ontvangt betaalt daar ook RV op.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 februari 2024, 15:21Kleine opmerking: de lopende intrest betaal je bruto.
Je betaalt 773 aan verlopen intresten.
Je betaalt dus zelf 15% op de volledige coupon, ook al heb je die maar 6 maanden gehad.
Laatst gewijzigd door vortex op 20 februari 2024, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor zover ik weet is dit bij Belgische obligaties niet het geval.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 februari 2024, 15:21Kleine opmerking: de lopende intrest betaal je bruto.
Je betaalt 773 aan verlopen intresten.
Je betaalt dus zelf 15% op de volledige coupon, ook al heb je die maar 6 maanden gehad.
slim.vortex schreef: ↑20 februari 2024, 14:30Koop die september bon eventueel op de secundaire markt. Je kunt ze nu voor 99,73% kopen (gisteren 99,64%)Orakel van Brakel schreef: ↑20 februari 2024, 12:53 Jammer vh lage rendement. Ik heb deze week 50k die vrijkomt. Die staatsbon op 1j was ideaal geweest. Bij de vorige staatsbon had ik op dat moment geen geld vrij. Anders was ik toen wel ingestapt.
Hopelijk zakken de termijnrekeningen nu niet te hard. Dat lijkt voor mij het enige alternatief.
50000 * 0,9973 = 49865
beurstaks: 49865 * 0,0012 = 60
verlopen intrest 171 dagen: 50.000 * 0,033 * 171 / 365 * 0,85 = 657
makelaar: ? 100 ? (is de prijs die Keytrade steelt)
Totaal aankoop: 50.682
bij uitbetaling: 51.402
netto rendement: 1,42% op 194 dagen of 2,67% op jaarbasis
vraag 1: wat gebeurt er als je voor september op de secundaire markt moet verkopen, is de RV dan 30%?
vraag 2: opmerking van lokale belfius kantoor manager: de overheid kan in september zonder geld komen te zitten om 22 miljard in één keer terug te betalen >>> tijdelijke bevriezing van terugbetalingen?
-
- Verbannen Gebruiker
Enkel wie de coupon ontvangt (in dit geval bij afloop obligatie in september), betaalt RV. Verkoop je tussentijds, dan betaal je 0 rv.
Idiote opmerking van idiote manager. Wil alleen maar angst zaaien opdat klanten niet op de staatsbon intekenen.vraag 2: opmerking van lokale belfius kantoor manager: de overheid kan in september zonder geld komen te zitten om 22 miljard in één keer terug te betalen >>> tijdelijke bevriezing van terugbetalingen?
Of misschien meent hij echt wat hij zegt. Dan is hij nog idioter dan idioot.
Als België de 22 miljard + intrest niet exact op de dag zelf terugbetaalt, zijn ze officieel in faling.
Dan mogen ze hun supergoede credit rating vergeten, en worden al hun obligaties junk bonds.
Kans dat ze dit laten gebeuren: 0%.
Ze gaan op tijd OLOs uitgeven om dit op de vangen.
Als je tussentijds verkoopt krijg je de netto opgelopen rente, dat is de bruto rente minus RV, met andere woorden je betaalt wel degelijk RV op de opgelopen rente.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 februari 2024, 18:20
Enkel wie de coupon ontvangt (in dit geval bij afloop obligatie in september), betaalt RV. Verkoop je tussentijds, dan betaal je 0 rv.
Inderdaad
Als een land niet op tijd terugbetaalt, dan is dat wat men een 'credit default' noemt.
Dat betekent kredietwaardigheid NUL en dus de onmogelijkheid om nog geld te lenen op de internationale markten, aan welke interestvoet dan ook... om nog maar te spreken van de verplichte uitstap uit de euro om een eigen munt uit te geven en een forse devaluatie door te kunnen voeren op het spaargeld van de Belgen en alzo de schulden weg te devalueren.
Die dag staat het IMF hier ook aan de deur om de boel op te kuisen, met alle pijnlijke maatregelen vandien voor wie pensioen trekt of van een uitkering leeft, cfr Argentinië.
Herinner u nog de vele eurotoppen, net om Griekenland voor een officiële default en alle gevolgen ervan te behoeden...
Ongelooflijk welke onzin sommige banken toch verkopen om klanten bang te maken
Als een land niet op tijd terugbetaalt, dan is dat wat men een 'credit default' noemt.
Dat betekent kredietwaardigheid NUL en dus de onmogelijkheid om nog geld te lenen op de internationale markten, aan welke interestvoet dan ook... om nog maar te spreken van de verplichte uitstap uit de euro om een eigen munt uit te geven en een forse devaluatie door te kunnen voeren op het spaargeld van de Belgen en alzo de schulden weg te devalueren.
Die dag staat het IMF hier ook aan de deur om de boel op te kuisen, met alle pijnlijke maatregelen vandien voor wie pensioen trekt of van een uitkering leeft, cfr Argentinië.
Herinner u nog de vele eurotoppen, net om Griekenland voor een officiële default en alle gevolgen ervan te behoeden...
Ongelooflijk welke onzin sommige banken toch verkopen om klanten bang te maken
vortex schreef: ↑20 februari 2024, 18:36Als je tussentijds verkoopt krijg je de netto opgelopen rente, dat is de bruto rente minus RV, met andere woorden je betaalt wel degelijk RV op de opgelopen rente.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 februari 2024, 18:20
maar als je dus tussentijds verkoopt op de secundaire markt, is de RV 30 % of toch 15% ?
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt wat je zegt. Ik was verkeerd. Belgische obligaties zijn een uitzondering.vortex schreef: ↑20 februari 2024, 18:36Als je tussentijds verkoopt krijg je de netto opgelopen rente, dat is de bruto rente minus RV, met andere woorden je betaalt wel degelijk RV op de opgelopen rente.huisjetuintjefiets schreef: ↑20 februari 2024, 18:20
Mijn excuses.
zeker?
ik had dit in september gelezen: https://www.lalibre.be/economie/placeme ... 3TKN7322Y/