Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Staatsbon met een verlaagde roerende voorheffing op komst
Nu is de zet aan de bankenHet kernkabinet boog zich vandaag over de vraag of een lager tarief van 15 procent moest gelden, zoals minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) had voorgesteld, maar zo ver komt het dus niet. Op beide staatsbons, met looptijden van 1 en 3 jaar, geldt dus de gebruikelijke roerende voorheffing. Nettorendementen komen zo uit op 2,1 procent voor de eenjarige staatsbon en 1,75 procent voor de staatsbon op drie jaar.
De banken moeten nu juist niets doen. Er zal niet massaal geld van de spaarrekeningen naar de staatsbon vloeien.
-
- Verbannen Gebruiker
Neen hoor. De klanten blijven hun spaargeld parkeren bij de grootbanken, ook al brengt het bijna niets op.Timoootjex schreef: ↑21 februari 2024, 14:50Nu is de zet aan de bankenHet kernkabinet boog zich vandaag over de vraag of een lager tarief van 15 procent moest gelden, zoals minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) had voorgesteld, maar zo ver komt het dus niet. Op beide staatsbons, met looptijden van 1 en 3 jaar, geldt dus de gebruikelijke roerende voorheffing. Nettorendementen komen zo uit op 2,1 procent voor de eenjarige staatsbon en 1,75 procent voor de staatsbon op drie jaar.
Zelfs in september 2023 is slechts 20 miljard van de 250 miljard bij grootbanken naar de staatsbon gegaan.
De Belgen zijn vastbesloten om de grootbanken jaar na jaar recordwinsten te laten boeken.
De Belgen kunnen elk jaar samen 15 miljard meer halen uit hun spaargeld, zonder risico, maar ze geven die 15 miljard liever aan de banken. Want de CEO's kunnen zo klagen hoe moeilijk ze het hebben, ondanks dat ze elk jaar opnieuw monsterwinsten boeken.
Mijn welgemeende proficiat aan de banken. Jullie worden steeds rijker en rijker, op de kap van jullie klanten, en jullie klanten zijn zeer tevreden. Win-win
België moet in 5 jaar 27 miljard besparen, ten koste van de Belgen.
In die 5 jaar schenken de Belgen 75 miljard aan de banken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Het grootste deel van men spaargeld staat bij geen grootbank maar er staat ook nog steeds een groot deel bij een grootbank. Dus is lastig maar aan andere kant hou ik van een buffer die ik direct bij de hand heb. Ik voel me niet veilig anders.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou in de vorm van een cashback zijn bij de intekening.
Klopt, terugstorting bij intekening. "Om dat te promoten, krijgen inschrijvers via het platform nu een bonus van 0,20% bovenop de rente van hun staatsbons. Dat bedrag wordt kort na de inschrijving eenmalig netto op hun rekening gestort".spaarfreakje schreef: ↑21 februari 2024, 16:11 Dat zou in de vorm van een cashback zijn bij de intekening.
Santander reageert al
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Begrijp het niet. Nibc geeft 3 procent op getrouwheidsrekening.
Hoe groot is de kans dat op 1j tijd de basisrente zakt met 0,7 procent.
Wat, indien dat gebeurt, toch in stapjes zal zijn.
Die 3% lijkt me dus winstgevender dan nu vastklikken aan 2,35 of zo...
Zoals je zelf zegt is de basisrente niet gegarandeerd. Deze kan aangepast worden. Je hebt dus maar zekerheid over de 1.80% getrouwheidspremie.MeOnline schreef: ↑21 februari 2024, 16:28 Begrijp het niet. Nibc geeft 3 procent op getrouwheidsrekening.
Bovendien moet je 15% RV betalen als je intresten boven de 1020 Euro gaan. In de meeste gevallen zal dat dus het geval zijn waardoor je netto dus 2.55% krijgt (met de kans dat de basisrente verlaagd wordt in de loop van het jaar)
Laatst gewijzigd door xvsteep op 21 februari 2024, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Boven de €1020 rente die je ontvangt, is die 3% die je bij bv NIBC ontvangt ook bruto (= 2,55 netto). Als er dus een renteverlaging aankomt wat te verwachten is, dan kan die 2,35% netto dus wel concurrentieel zijn met een gewone spaarrekening.MeOnline schreef: ↑21 februari 2024, 16:28 Begrijp het niet. Nibc geeft 3 procent op getrouwheidsrekening.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Waar vind je dat in de MD app? Heb al wat zitten rondklikken, maar vind het niet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Daar is Santander al
Opent u tussen 22/02/2024 en 01/03/2024 een termijnrekening met een looptijd van 1 jaar, dan ontvangt u een brutorente van 3,35% voor de duur van de looptijd. Een unieke kans om uw spaargeld extra te laten groeien! Na die periode zal de brutorentevoet op de Vision Fix-termijnrekening van 1 jaar 2,75% bedragen.
2,35 netto is dat toch(3,35 bruto)?
Opent u tussen 22/02/2024 en 01/03/2024 een termijnrekening met een looptijd van 1 jaar, dan ontvangt u een brutorente van 3,35% voor de duur van de looptijd. Een unieke kans om uw spaargeld extra te laten groeien! Na die periode zal de brutorentevoet op de Vision Fix-termijnrekening van 1 jaar 2,75% bedragen.
2,35 netto is dat toch(3,35 bruto)?
Wie van 22/02/2024 tot en met 01/03/2024 een termijnrekening op 1 jaar open, krijgt 3,35% bruto, dus 2,35% netto.
Wie na die periode (dus vanaf 02/03/2024) een termijnrekening op 1 jaar opent, krijgt 2,75% bruto, dus 1,93% netto.
Wie na die periode (dus vanaf 02/03/2024) een termijnrekening op 1 jaar opent, krijgt 2,75% bruto, dus 1,93% netto.