Effectenrekening op naam ?
TIP
Effectenrekening op naam ?
Is het nadelig wanneer een effectenrekening bij een gehuwd koppel op naam van één persoon staat ?
Voorbeeld :
Je haalt een bedrag van een gezamenlijke spaarrekening af. Dit bedrag gaat naar een effectenrekening die op naam van de man staat.
De man koopt hiermee obligaties.
Even later komt de man te sterven en er is geen huwelijkscontract.
Gaat de overgebleven persoon hier problemen mee krijgen betreft belastingen ?
Voorbeeld :
Je haalt een bedrag van een gezamenlijke spaarrekening af. Dit bedrag gaat naar een effectenrekening die op naam van de man staat.
De man koopt hiermee obligaties.
Even later komt de man te sterven en er is geen huwelijkscontract.
Gaat de overgebleven persoon hier problemen mee krijgen betreft belastingen ?
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Effectenrekening op naam ?
Als ze gehuwd zijn met gemeenschap van goederen, dan blijft dergelijke rekening tot het gemeenschappelijke vermogen behoren.
Daarnaast kan elk van de 2 nog eigen goederen hebben (vb van voor het huwelijk, of door schenking, erfenis).
Bij overlijden van 1 van 2, wordt opgeteld hoeveel de overleden persoon bezat: de helft van het gemeenschappelijk vermogen + eigen vermogen.
Er kunnen geen problemen zijn met de fiscus, aangezien de fiscus accepteert dat je bij verschillende banken een effectenrekening hebt uit voorzichtigheid (risicospreiding).
Door te spreiden kun je in de meeste gevallen onder 1 miljoen blijven per effectenrekening. Of ze nu op 1 of 2 namen staan.
Misschien heb je zelfs bij 1 bank meerdere effectenrekeningen. Bijvoorbeeld omdat Keytrade de beleggingen van Rabobank heeft overgenomen.
Aangezien de taks per effectenrekening geldt, en niet per persoon, en niet per bank, kan de fiscus je niets maken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt voor het uitgebreide en duidelijke antwoord.
Ik las de titel eerst als 'maan' ipv 'naam'.
Lichtjes teleurgesteld nu.
Lichtjes teleurgesteld nu.
Maar die effectenrekeningen worden toch bij elkaar opgeteld voor de belasting op effectenrekening?!huisjetuintjefiets schreef: ↑23 februari 2024, 09:12Als ze gehuwd zijn met gemeenschap van goederen, dan blijft dergelijke rekening tot het gemeenschappelijke vermogen behoren.
Daarnaast kan elk van de 2 nog eigen goederen hebben (vb van voor het huwelijk, of door schenking, erfenis).
Bij overlijden van 1 van 2, wordt opgeteld hoeveel de overleden persoon bezat: de helft van het gemeenschappelijk vermogen + eigen vermogen.
Er kunnen geen problemen zijn met de fiscus, aangezien de fiscus accepteert dat je bij verschillende banken een effectenrekening hebt uit voorzichtigheid (risicospreiding).
Door te spreiden kun je in de meeste gevallen onder 1 miljoen blijven per effectenrekening. Of ze nu op 1 of 2 namen staan.
Misschien heb je zelfs bij 1 bank meerdere effectenrekeningen. Bijvoorbeeld omdat Keytrade de beleggingen van Rabobank heeft overgenomen.
Aangezien de taks per effectenrekening geldt, en niet per persoon, en niet per bank, kan de fiscus je niets maken.
-
- Verbannen Gebruiker
OK, je kunt dus een groot aantal effectenrekeningen (ook buitenlandse) op je naam hebben staan, zolang iedere effectenrekening maar onder de 1.000.000 euro blijft hoef je er geen belasting over te betalen. Gewoon een kwestie van spreiden dan.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 februari 2024, 11:43Nee, elke effectenrekening wordt apart bekeken.
Typische regel weer. Zal dus niet veel belasting opleveren.
-
- Verbannen Gebruiker
Spreiden om de effectentaks te vermijden, mag je niet doen. Alleen om risico's te spreiden. Wie een tijd geleden zei dat spreiden de risico's niet vermindert, kan dat dus niet doenFinny10 schreef: ↑23 februari 2024, 12:31OK, je kunt dus een groot aantal effectenrekeningen (ook buitenlandse) op je naam hebben staan, zolang iedere effectenrekening maar onder de 1.000.000 euro blijft hoef je er geen belasting over te betalen. Gewoon een kwestie van spreiden dan.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 februari 2024, 11:43
Nee, elke effectenrekening wordt apart bekeken.
Je vindt het precies niet goed dat de belasting niet veel opbrengt (410 miljoen in 2022). Wil je dan liever een vermogenskadaster? En iedereen die in totaal 500.000 of meer euro heeft (alles genomen, ook huizen, spaarboekjes, appartement in Spanje, eigen vennootschap, ...) wordt belast op die 500.000 of meer.
Zal inderdaad veel meer opbrengen. Dan tref je wel de grote meerderheid van de Belgen .... maar niet de hele rijke. Die blijven altijd buiten schot.
Ik ben geen voorstander, maar het zal zijn wat het is. Als het zover komt, ga ik de kleine lettertjes van de wet lezen, want die komen nooit in de krant, en dan zien wat ik best kan doen voor mezelf.
Daarom maak ik me nooit zorgen over welke coalitie regeert. Ik kan er toch niets aan doen. Je kunt je wel aanpassen aan de nieuwe wetten. Beter energie steken in het bestuderen van de fiscale wetten, dan energie steken in het schelden op, of verheerlijken van politici en politieke partijen.
Hoho, ik vind het prima dat die belasting niet veel opbrengt. Dan heb je mij verkeerd begrepen om wat voor reden dan ook.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 februari 2024, 12:53Spreiden om de effectentaks te vermijden, mag je niet doen. Alleen om risico's te spreiden. Wie een tijd geleden zei dat spreiden de risico's niet vermindert, kan dat dus niet doenFinny10 schreef: ↑23 februari 2024, 12:31
OK, je kunt dus een groot aantal effectenrekeningen (ook buitenlandse) op je naam hebben staan, zolang iedere effectenrekening maar onder de 1.000.000 euro blijft hoef je er geen belasting over te betalen. Gewoon een kwestie van spreiden dan.
Je vindt het precies niet goed dat de belasting niet veel opbrengt (410 miljoen in 2022). Wil je dan liever een vermogenskadaster? En iedereen die in totaal 500.000 of meer euro heeft (alles genomen, ook huizen, spaarboekjes, appartement in Spanje, eigen vennootschap, ...) wordt belast op die 500.000 of meer.
Zal inderdaad veel meer opbrengen. Dan tref je wel de grote meerderheid van de Belgen .... maar niet de hele rijke. Die blijven altijd buiten schot.
Ik ben geen voorstander, maar het zal zijn wat het is. Als het zover komt, ga ik de kleine lettertjes van de wet lezen, want die komen nooit in de krant, en dan zien wat ik best kan doen voor mezelf.
Daarom maak ik me nooit zorgen over welke coalitie regeert. Ik kan er toch niets aan doen. Je kunt je wel aanpassen aan de nieuwe wetten. Beter energie steken in het bestuderen van de fiscale wetten, dan energie steken in het schelden op, of verheerlijken van politici en politieke partijen.
Uiteraard spreidt een mens zijn bezit om risico's te vermijden.
En met die laatste 2 alinea's van je ben ik het zeker eens.
-
- Verbannen Gebruiker
Een koppel heeft elk een termijnrekening op eigen naam. Moeten zij de jaarlijkse opbengst van beide rekeningen samentellen voor de belastingen ?
En als wij beiden een effektenrekening hebben op eigen naam en ik ontvang veel dividenden maar mijn echtgenote niet Mag ik dan ook de R.V. van mijn dividenden waarvan ik niet meer kan recuperen omdat ik boven maximum zit recupereren op naam van mij vrouw ?
En als wij beiden een effektenrekening hebben op eigen naam en ik ontvang veel dividenden maar mijn echtgenote niet Mag ik dan ook de R.V. van mijn dividenden waarvan ik niet meer kan recuperen omdat ik boven maximum zit recupereren op naam van mij vrouw ?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Op een termijnrekening wordt toch direct rv afgehouden? Waarom dan nog aangeven?
Dan kun je die effe. rek. beter op 2 namen zetten. Dan kan het wel.kaohsiung schreef: ↑23 februari 2024, 17:01 Een koppel heeft elk een termijnrekening op eigen naam. Moeten zij de jaarlijkse opbengst van beide rekeningen samentellen voor de belastingen ?
-
- Verbannen Gebruiker
Als het gemeenschappelijk vermogen is (ook al staat het op 1 naam), dan wel.kaohsiung schreef: ↑23 februari 2024, 17:01 En als wij beiden een effektenrekening hebben op eigen naam en ik ontvang veel dividenden maar mijn echtgenote niet Mag ik dan ook de R.V. van mijn dividenden waarvan ik niet meer kan recuperen omdat ik boven maximum zit recupereren op naam van mij vrouw ?
Als het eigen vermogen is, dan niet.
Dank u voor de reacties !
Gemeenschappelijk vermogen dan kan ik ook de R.V. op div. in naam van mijn vrouw aftrekken. Ook al staat de rekening alleen op mijn naam !
Gemeenschappelijk vermogen dan kan ik ook de R.V. op div. in naam van mijn vrouw aftrekken. Ook al staat de rekening alleen op mijn naam !