De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Straks gaat het nog over bedwateren.
UMICORE of AMG?
Agfa onderweg naar een centjes-aandeel. Het laatste halfjaar moest het opnieuw meer dan 50% inleveren.
Het is hier toch maar stil! Iemand interessante aandelen in het verschiet?
Soms beter niet te ver gaan zoeken, maar gewoon Solvay, Aedifica en Alphabet bijgekocht. Vorige week de dip kopen op de cybersecurity spelers had fantastisch geweest, maar had de cash nog niet. Palo Alto +19%, ZScaler +14%, Crowdstrike +10% op 7 dagen tijd
Basic fit vind ik interessant geprijsd momenteel.
Het bedrijf is volop bezig aan expansie binnen Europa, zowel bestaande markten als Frankrijk, maar ook nieuwere als Spanje en Duitsland. 200 nieuwe clubs per jaar, en elke nieuwe club kost ca 1.2 mio € om te openen. Men staat op een kantelpunt want stilaan kunnen ze die 200 nieuwe clubs volledig bekostigen met de free cash flow die ze zelf genereren.
Tot nog toe is men weg gebleven van franchising maar dat lijkt in de toekomst te veranderen. Dit kan nog een extra groeimotor worden voor het bedrijf.
Basic fit is onklopbaar met hun clustermethode (veel clubs dicht bij elkaar, maakt nieuwe concurrentie onmogelijk), laagste prijzen en lage operationele kost.
Basic fit lijkt weinig FCF te genereren, maar dit komt door de hoge investeringen jaar op jaar. Basic fit lijkt giga schulden te torsen, maar een groot stuk zit onder lease kosten van de gebouwen. De markt waardeert dit bedrijf nog niet naar waarde volgens mij.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Helemaal mee eens! Gisteren nog een beetje bijgekocht.
Als je investeert obv screeners krijg je een heel vertekend beeld.
Ze moeten alleen zorgen dat ze hun groei kunnen versnellen. Planet Fitness (toch een partij met diepe zakken) opent haar eerste clubs in Spanje. Dat is nu gelukkig een markt waar ze al enige schaal bereikt hebben met die recente overname (fingers crossed dat die doorgaat). De vraag is of een concurrent (met PE geld) zich aan Duitsland gaat wagen, waar BFIT nog maar net gestart is. Maar desondanks blijft het potentieel enorm. Zou de case minder goed maken maar nog steeds zeer lucratief.
Voor wie er interesse in heeft;
https://m.youtube.com/watch?v=JNgEHhNGz ... dG1lbnQ%3D
Als je investeert obv screeners krijg je een heel vertekend beeld.
Ze moeten alleen zorgen dat ze hun groei kunnen versnellen. Planet Fitness (toch een partij met diepe zakken) opent haar eerste clubs in Spanje. Dat is nu gelukkig een markt waar ze al enige schaal bereikt hebben met die recente overname (fingers crossed dat die doorgaat). De vraag is of een concurrent (met PE geld) zich aan Duitsland gaat wagen, waar BFIT nog maar net gestart is. Maar desondanks blijft het potentieel enorm. Zou de case minder goed maken maar nog steeds zeer lucratief.
Voor wie er interesse in heeft;
https://m.youtube.com/watch?v=JNgEHhNGz ... dG1lbnQ%3D
Covid, energiecrisis & inflatiepiek hebben roet in het eten gegooid de voorbije jaren + de markt begrijpt de onderliggende cijfers niet echt (sinds IFRS16?).BRT schreef: ↑27 februari 2024, 21:22Basic fit vind ik interessant geprijsd momenteel.
Het bedrijf is volop bezig aan expansie binnen Europa, zowel bestaande markten als Frankrijk, maar ook nieuwere als Spanje en Duitsland. 200 nieuwe clubs per jaar, en elke nieuwe club kost ca 1.2 mio € om te openen. Men staat op een kantelpunt want stilaan kunnen ze die 200 nieuwe clubs volledig bekostigen met de free cash flow die ze zelf genereren.
Tot nog toe is men weg gebleven van franchising maar dat lijkt in de toekomst te veranderen. Dit kan nog een extra groeimotor worden voor het bedrijf.
Basic fit is onklopbaar met hun clustermethode (veel clubs dicht bij elkaar, maakt nieuwe concurrentie onmogelijk), laagste prijzen en lage operationele kost.
Basic fit lijkt weinig FCF te genereren, maar dit komt door de hoge investeringen jaar op jaar. Basic fit lijkt giga schulden te torsen, maar een groot stuk zit onder lease kosten van de gebouwen. De markt waardeert dit bedrijf nog niet naar waarde volgens mij.
BFIT eindigt 2023 met +- 800M Net Debt, uiteraard exclusief leasing schulden, maar die zie ik als operationele kosten.
Moet ook gezegd dat er wel een lettersoep is bij BFIT; underlying Ebitda, club ebitda, underlying club ebitda, ... Sowieso woordjes waar Munger zich voor omdraait in z'n graf. Maar die 'underlying' is net om de cijfers te zuiveren voor IFRS 16.
Ik schat dat ze tussen 12&18% kunnen groeien vanuit hun FCF.
EV = 2,5B.
Stel dat hun geen clubs meer openen, dan zijn zou de FCF binnen 2 jaar stijgen naar 300à400M met het huidige aantal clubs. In zo'n scenario zou de schuld dan ook smelten als sneeuw voor de zon.
Het feit dat PF naar Spanje kijkt, betekent ook dat het een interessante markt is. PF zou pas eind dit jaar z'n 1ste club openen. Die gaan eerst één teen in het water steken... Tegen dat die goed & wel beginnen heeft BFIT wss 300 clubs in spanje.
ivm die clustermethode; voor concurrentie is het moeilijk, maar zekerniet onmogelijk.
Het aandeel is jaren veel te duur geweest (los van Corona liep in 2018/2019, koers loopt zwaar vooruit op de feiten).BRT schreef: ↑27 februari 2024, 21:22Basic fit vind ik interessant geprijsd momenteel.
Grootste punt van aandacht is zoals je aanhaalde de zeer hoge schuld. Er is weinig tot geen ruimte om extra kapitaal op te halen buiten een nieuwe aandelenuitgifte. Dit is een niet te onderschatten risico wat mij betreft (al vaak zien fout gaan in het verleden met andere bedrijven). Het is aangewezen een risico opslag hiervoor in te calculeren in je aankoopkoers. Ik weet niet wanneer de schulden vervallen, maar als ze ineens 2-3% meer rente erop moeten betalen zoals in het huidige klimaat zal het aan aanzienlijke impact hebben op de winst. Omdat de schulden zo hoog zijn, moet je eigenlijk een deel van de schulden van de waardering aftrekken naar mijn mening.
Ook al is de groei geweldig, men zou beter 2-3 jaar was gas terug geven om de balans te versterken. Ondertussen is de koers wel interessanter (maar nog steeds behoorlijk aan de prijs). Het aandeel is het bekijken waard, maar ik vind het wat te duur, en de balans te risicovol. En waarom verkoopt de CEO op 17 Jan 24 voor +- 45 miljoen euro aan aandelen, wat een aanzienlijke verkoop is. Niet omdat hij het zwaar ondergewaardeerd vind.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat aandelenpakket t.w.v. 92m euro van Moos heeft hij doorgesluisd naar zijn familie. Zie artikel hieronder. Volgens mij net interessanter aan een lagere aandelenprijs.
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... n-familie/
https://www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2 ... n-familie/
-
- Verbannen Gebruiker
(Dit bericht hoorde hier niet thuis)
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 28 februari 2024, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelieve hier geen politiek topic van te maken, maar het op de beurs te houden.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Hoezo te hoog schuldniveau? Net Debt/Ebitda < 3 en zal dit jaar dalen naar +-2,4x (ondanks de forse groei). PE zou de balans volladen tot 4à6x NetDebt/Ebitda.Galactic schreef: ↑28 februari 2024, 11:03
Het aandeel is jaren veel te duur geweest (los van Corona liep in 2018/2019, koers loopt zwaar vooruit op de feiten).
Grootste punt van aandacht is zoals je aanhaalde de zeer hoge schuld. Er is weinig tot geen ruimte om extra kapitaal op te halen buiten een nieuwe aandelenuitgifte. Dit is een niet te onderschatten risico wat mij betreft (al vaak zien fout gaan in het verleden met andere bedrijven). Het is aangewezen een risico opslag hiervoor in te calculeren in je aankoopkoers. Ik weet niet wanneer de schulden vervallen, maar als ze ineens 2-3% meer rente erop moeten betalen zoals in het huidige klimaat zal het aan aanzienlijke impact hebben op de winst. Omdat de schulden zo hoog zijn, moet je eigenlijk een deel van de schulden van de waardering aftrekken naar mijn mening.
Ook al is de groei geweldig, men zou beter 2-3 jaar was gas terug geven om de balans te versterken. Ondertussen is de koers wel interessanter (maar nog steeds behoorlijk aan de prijs). Het aandeel is het bekijken waard, maar ik vind het wat te duur, en de balans te risicovol. En waarom verkoopt de CEO op 17 Jan 24 voor +- 45 miljoen euro aan aandelen, wat een aanzienlijke verkoop is. Niet omdat hij het zwaar ondergewaardeerd vind.
BFIT gaf op CMD in november nog aan dat ze een FCF van +-200M verwachten in 2024, +-250M in 2025 & +-305M in 2026 (mid range; imo conservatieve targets). Hou er rekening mee dat die 200+ clubs die ze openen de eerste maanden ook nog verlies draaien. Als er zich dan een schuldprobleem voordoet heeft BFIT nog steeds een noodstop & dat is de expansie vertragen/stopzetten. De schuld zal dan verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Pas in 2027 komen er schulden te vervallen, al kunnen die verlengd worden naar 2029 dacht ik + ze hebben nog een 150M undrawn bank facility als ik me niet vergis.. BFIT heeft tot op heden nooit problemen gehad om kapitaal op te halen vanwege z'n sterke marktpositie.
Die verkoop is idd foutieve informatie zoals PP reeds zei. Sterker nog, de CEO kocht vorig jaar zelfs aandelen bij twv 6M.
edit;
EV = 2450M (huidige koers 25euro)
Als je dan kijk naar de verwachte pre-expansion FCF & we er van uitgaan dat de groei uit de FCF wordt gefinancierd.
2024=> 12x EV/FCF
2025=> 10x EV/FCF
2026=> 8x EV/FCF
Sorry verkeerd getal (gross debt) voor de schuld genomen. Maakt inderdaad een behoorlijk verschil. Dan is het niet te duur, en het bekijken waard aan deze koers. Ivm aandelen verkoop CEO was ik er niet dieper op ingegaan het hoe of wat. Was een eerste simpele analyse. Ik heb ooit begrepen dat CEO zelf nogal wat gebouwen verhuurd aan Basic-Fit of daar waarheid in zit heb ik niet geverifieerd.
Klopt.Galactic schreef: ↑28 februari 2024, 20:52 Sorry verkeerd getal (gross debt) voor de schuld genomen. Maakt inderdaad een behoorlijk verschil. Dan is het niet te duur, en het bekijken waard aan deze koers. Ivm aandelen verkoop CEO was ik er niet dieper op ingegaan het hoe of wat. Was een eerste simpele analyse. Ik heb ooit begrepen dat CEO zelf nogal wat gebouwen verhuurd aan Basic-Fit of daar waarheid in zit heb ik niet geverifieerd.
A member of the Supervisory or Management Board is not deemed to have a conflict of interest solely by reason of their affiliation with a direct or indirect shareholder. Any potential conflict of interest must be reported immediately to the other Supervisory Board members and/or the chairman of the Supervisory Board. Basic-Fit’s CEO, René Moos, is an indirect shareholder in HealthCity Amstelveen in the Netherlands and has an indirect majority interest in fitness club Saints & Stars. The HealthCity Amstelveen club is a fitness club active
in the mid-to-premium market segment of the health and fitness market. Saints & Stars is a fitness club active in the premium market segment. These
clubs could be perceived as competing with Basic-Fit and, even though they operate in a separate fitness market segment, and could in theory benefit from changes in the health and fitness market harmful to the business of Basic-Fit.
Furthermore, Basic-Fit leases a number of premises for its clubs, as well as its international headquarters, from companies that are directly or indirectly owned by the CEO, René Moos.