Huis verkopen of...
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
Huis verkopen of...
Goedemiddag op deze mooie zondag,
Wie kan mij helpen met een rationele, verstandige kijk te bieden op mijn situatie en bijhorende keuzemogelijkheden?
Ik ben een ondernemende vrouw van 40 jaar met een woonhuis in volle eigendom, dat recent geschat werd op 500.000 euro.
Hiervan is er intussen 300.000 euro afbetaald.
Met een opgroeiende zoon in huis die over enkele jaren mogelijks gaat studeren, wil ik een spaarpotje opzetten voor de toekomst. In principe zit er natuurlijk al spaargeld in mijn woning, maar deze kan ik niet zo gemakkelijk verkopen omdat ik er mijn zelfstandige activiteit in uitoefen (met stukje beroepsmatige verhuur van vennootschap aan privé).
Ik heb een partner die bij mij inwoont en ik ontvang van hem een huurbijdrage. Hij heeft geen eigendommen.
Hij wil zich in mijn huis eventueel gedeeltelijk inkopen, maar dat wordt mij afgeraden omdat mijn zoon dan geen beroep kan doen op mijn 'spaargeld' indien ik vroegtijdig kom te overlijden en mijn partner het vruchtgebruik blijft genieten. Mijn zoon heeft geen vader meer, dus ik ben de enige die nog iets kan nalaten of voor hem kan opbouwen.
Ik zie nu voor mezelf volgende scenario's:
scenario 1:
huidige woning verkopen en ik koop een andere, eigen woning samen met mijn partner:
ik investeer hierin zelf +/- 200k en dan komt er 100k spaargeld vrij om iets mee te doen voor mijn zoon, zoals een belegging.
scenario 2:
huidige woonsituatie behouden en een lening proberen aangaan voor de aanschaf van een verhuurappartement (en mijn blauw betalen aan RR, KI, ..als 2e eigendom), maar ik ben niet zeker of ik dit privé nog ga krijgen. Indien ik met de vennootschap aankoop moet ik ook weer serieus aan de kassa passeren, zodra ik het pand uit de vennootschap wil halen.
scenario 3:
huidige woning verkopen en samen met gezin gaan huren tot zoon op kot zou gaan en dan pas gaan uitkijken naar een nieuwe eigendom in nieuwe levensfase (lege nest) + vrijgekomen 500k intussen investeren in vastgoed of beleggingen?
Welk scenario valt momenteel best te overwegen? Het zijn uitdagende tijden en investeren in vastgoed wordt er bijvoorbeeld ook niet makkelijker op, maar in de beleggingswereld ben ik ook niet thuis.
Bedankt alvast voor het meedenken.
Sarah.
Wie kan mij helpen met een rationele, verstandige kijk te bieden op mijn situatie en bijhorende keuzemogelijkheden?
Ik ben een ondernemende vrouw van 40 jaar met een woonhuis in volle eigendom, dat recent geschat werd op 500.000 euro.
Hiervan is er intussen 300.000 euro afbetaald.
Met een opgroeiende zoon in huis die over enkele jaren mogelijks gaat studeren, wil ik een spaarpotje opzetten voor de toekomst. In principe zit er natuurlijk al spaargeld in mijn woning, maar deze kan ik niet zo gemakkelijk verkopen omdat ik er mijn zelfstandige activiteit in uitoefen (met stukje beroepsmatige verhuur van vennootschap aan privé).
Ik heb een partner die bij mij inwoont en ik ontvang van hem een huurbijdrage. Hij heeft geen eigendommen.
Hij wil zich in mijn huis eventueel gedeeltelijk inkopen, maar dat wordt mij afgeraden omdat mijn zoon dan geen beroep kan doen op mijn 'spaargeld' indien ik vroegtijdig kom te overlijden en mijn partner het vruchtgebruik blijft genieten. Mijn zoon heeft geen vader meer, dus ik ben de enige die nog iets kan nalaten of voor hem kan opbouwen.
Ik zie nu voor mezelf volgende scenario's:
scenario 1:
huidige woning verkopen en ik koop een andere, eigen woning samen met mijn partner:
ik investeer hierin zelf +/- 200k en dan komt er 100k spaargeld vrij om iets mee te doen voor mijn zoon, zoals een belegging.
scenario 2:
huidige woonsituatie behouden en een lening proberen aangaan voor de aanschaf van een verhuurappartement (en mijn blauw betalen aan RR, KI, ..als 2e eigendom), maar ik ben niet zeker of ik dit privé nog ga krijgen. Indien ik met de vennootschap aankoop moet ik ook weer serieus aan de kassa passeren, zodra ik het pand uit de vennootschap wil halen.
scenario 3:
huidige woning verkopen en samen met gezin gaan huren tot zoon op kot zou gaan en dan pas gaan uitkijken naar een nieuwe eigendom in nieuwe levensfase (lege nest) + vrijgekomen 500k intussen investeren in vastgoed of beleggingen?
Welk scenario valt momenteel best te overwegen? Het zijn uitdagende tijden en investeren in vastgoed wordt er bijvoorbeeld ook niet makkelijker op, maar in de beleggingswereld ben ik ook niet thuis.
Bedankt alvast voor het meedenken.
Sarah.
Re: Huis verkopen of...
Scenario 3 kan wat mij betreft recht naar de prullenbak. Je huis verkopen om met het vrijgekomen geld te beleggen, terwijl je zelf zegt er weinig van af te weten, is een prelude voor een financiële ramp.
Ik zou rustig blijven wonen waar je woont. Eigen vastgoed blijft de beste garantie voor een rustige oude dag, en dat komt onrechtstreeks ook je zoon ten goede. Je woning afbetalen is ook 'sparen', en doorgaans de beste belegging. Het is misschien niet spannend, maar wel oerdegelijk.
Ik neem aan dat er geen geld in de vennootschap zit?
Ik zou rustig blijven wonen waar je woont. Eigen vastgoed blijft de beste garantie voor een rustige oude dag, en dat komt onrechtstreeks ook je zoon ten goede. Je woning afbetalen is ook 'sparen', en doorgaans de beste belegging. Het is misschien niet spannend, maar wel oerdegelijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Er is een 25k dat over enkele jaren naar mij privé kan komen, maar verder heb ik nu (na mijn woningrenovatie) geen privéspaargeld meer waarmee ik mijn zoon een goede start kan geven.
+1Hyakari schreef: ↑25 februari 2024, 19:50 Scenario 3 kan wat mij betreft recht naar de prullenbak. Je huis verkopen om met het vrijgekomen geld te beleggen, terwijl je zelf zegt er weinig van af te weten, is een prelude voor een financiële ramp.
Wat is je doel ook richting jouw zoon zal ool sterk meebepalen in de beslissing..
Dit lijkt me toch het beste scenario.Sarah_1982 schreef: ↑25 februari 2024, 18:44 Hij wil zich in mijn huis eventueel gedeeltelijk inkopen, maar dat wordt mij afgeraden omdat mijn zoon dan geen beroep kan doen op mijn 'spaargeld' indien ik vroegtijdig kom te overlijden en mijn partner het vruchtgebruik blijft genieten.
Als je 50% verkoopt krijg je 250.000 EUR. Dit kan je dan beleggen en dit is de spaarpot die je zoon kan erven.
Scenario 4:
je behoudt de huidige situatie en spaart/belegt de maandelijkse bijdrage van je partner. Dit wordt dan de spaarpot voor je zoon.
Ik sluit me hier bij aan. Gewoon voorlopig de status qua handhaven. Zolang je niet trouwt in gemeenschap van goederen of een wettelijk samenlevingscontract hebt.Hyakari schreef: ↑25 februari 2024, 19:50 Scenario 3 kan wat mij betreft recht naar de prullenbak. Je huis verkopen om met het vrijgekomen geld te beleggen, terwijl je zelf zegt er weinig van af te weten, is een prelude voor een financiële ramp.
En dan tegen de tijd dat je zoon op kot gaat en je meer weet over hoe het met zowel je zaak als je huidige partner gaat, de zaak weer eens overwegen.
Ik denk dat dit niet zo handig is.Foxy schreef: ↑25 februari 2024, 21:45Dit lijkt me toch het beste scenario.Sarah_1982 schreef: ↑25 februari 2024, 18:44 Hij wil zich in mijn huis eventueel gedeeltelijk inkopen, maar dat wordt mij afgeraden omdat mijn zoon dan geen beroep kan doen op mijn 'spaargeld' indien ik vroegtijdig kom te overlijden en mijn partner het vruchtgebruik blijft genieten.
Als je 50% verkoopt krijg je 250.000 EUR. Dit kan je dan beleggen en dit is de spaarpot die je zoon kan erven.
Scenario 4:
je behoudt de huidige situatie en spaart/belegt de maandelijkse bijdrage van je partner. Dit wordt dan de spaarpot voor je zoon.
Ten eerste krijg je maar 150.000 i.p.v. 250.000.
Ten tweede klinkt dat beleggen leuk, maar zo simpel is dat niet als je er niet goed in thuis bent. En de beurs kan ook zomaar zakken.
Ten derde is het de vraag of jij met je partner gaat trouwen en of je een samenlevingscontract opstelt en wat daar in staat.
En verder lijkt het me ook niet handig i.v.m. je eigen zaak.
En ieder 50% eigenaar vind ik ook niet ideaal. En moet je dan een nieuwe hypotheek sluiten op 2 namen? En ga je dan meer rente betalen?
Ik blijf (maar weet te weinig m.b.t. je zaak en inkomen om een echt oordeel te kunnen geven) bij de status quo voorlopig.
Los van de financiële overwegingen spelen ook emotionele en andere overwegingen een rol:
- woon je er graag of niet?
- woont je zoon er graag of niet?
- wat met je zaak en je cliënteel?
- …
- woon je er graag of niet?
- woont je zoon er graag of niet?
- wat met je zaak en je cliënteel?
- …
-
- Newbie
- Contacteer:
Wow! Dank je voor de vele reacties! Wat fijn dat er iemand meedenkt.
Er is een 25k in de vennootschap dat over enkele jaren naar mij privé kan komen, maar verder heb ik sinds mijn woningrenovatie geen privéspaargeld meer om mijn zoon een goede start te geven over enkele jaren. In de zaak komt er slechts ongeveer 3000 euro per maand bruto binnen, en daar doe ik nog een halftime job bij in loondienst.
Het is zo dat ik in 2020 kanker heb overwonnen, maar helemaal gerust ben ik nu als enige ouder natuurlijk niet meer.
Daarom zou ik liefst een startersappartementje voor hem willen kunnen voorzien, voor na zijn studies. Wat er ook gebeurt, dan is er iets dat er voor hem ligt mocht ik toch terug ziek worden.
Wat het wonen betreft: Ik woon wel graag in deze woning, wij allemaal eigenlijk. Het is eigenlijk een te gek huis.
Recent zijn de grote vernieuwingen gebeurd: elektriciteit, renovatie van de kamers, zonnepanelen, nieuwe ketel, enz.
Met de badkamer en keuken kunnen we nog wel 10 jaar verder.
Er is een 25k in de vennootschap dat over enkele jaren naar mij privé kan komen, maar verder heb ik sinds mijn woningrenovatie geen privéspaargeld meer om mijn zoon een goede start te geven over enkele jaren. In de zaak komt er slechts ongeveer 3000 euro per maand bruto binnen, en daar doe ik nog een halftime job bij in loondienst.
Het is zo dat ik in 2020 kanker heb overwonnen, maar helemaal gerust ben ik nu als enige ouder natuurlijk niet meer.
Daarom zou ik liefst een startersappartementje voor hem willen kunnen voorzien, voor na zijn studies. Wat er ook gebeurt, dan is er iets dat er voor hem ligt mocht ik toch terug ziek worden.
Wat het wonen betreft: Ik woon wel graag in deze woning, wij allemaal eigenlijk. Het is eigenlijk een te gek huis.
Recent zijn de grote vernieuwingen gebeurd: elektriciteit, renovatie van de kamers, zonnepanelen, nieuwe ketel, enz.
Met de badkamer en keuken kunnen we nog wel 10 jaar verder.
Laatst gewijzigd door Sarah_1982 op 25 februari 2024, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou dan eerder voor scenario 1 gaan, huidig huis verkopen en samen met partner een nieuw huis kopen. Met het verschil kan je dan het gewenste "spaarpotje" voor je zoon aanleggen.
Zoals hierboven reeds door anderen werd aangegeven, kan je hier gerust nog enkele jaren mee wachten aangezien de huidige situatie sowieso voordelig is.
Belangrijke factor lijkt me ook uw partner, is het voor hem ok om gewoon huur te blijven betalen de komende jaren?
Zoals hierboven reeds door anderen werd aangegeven, kan je hier gerust nog enkele jaren mee wachten aangezien de huidige situatie sowieso voordelig is.
Belangrijke factor lijkt me ook uw partner, is het voor hem ok om gewoon huur te blijven betalen de komende jaren?
Je huis verkopen om samen met je partner een ander eigendom te kopen is géén aanrader..
Hem voor 49% laten inkopen in je eigendom ook niet, je weet niet hoelang een relatie duurt, en als ze spaak loopt zal het verkocht moeten worden, en ben je verder van huis, dan toen je destijds dit eigendom kocht..
Als je partner een (opbrengst) eigendom wil kan hij daar zelf voor zorgen , al dan niet met U als mede eigenaar elk 50/50.
Het pand kan dan verhuurd worden, en met de 50% huuropbrengst kan hij aan U zijn inwoonkost betalen enz;
Het is gemakkeljk gezegd, "" ik koop mij in "" maar de gevolgen kunnen desastreus zijn als de relatie spaak loopt.. Hou daar rekening mee...
Hem voor 49% laten inkopen in je eigendom ook niet, je weet niet hoelang een relatie duurt, en als ze spaak loopt zal het verkocht moeten worden, en ben je verder van huis, dan toen je destijds dit eigendom kocht..
Als je partner een (opbrengst) eigendom wil kan hij daar zelf voor zorgen , al dan niet met U als mede eigenaar elk 50/50.
Het pand kan dan verhuurd worden, en met de 50% huuropbrengst kan hij aan U zijn inwoonkost betalen enz;
Het is gemakkeljk gezegd, "" ik koop mij in "" maar de gevolgen kunnen desastreus zijn als de relatie spaak loopt.. Hou daar rekening mee...
Helemaal mee eens.ludo schreef: ↑25 februari 2024, 23:39 Je huis verkopen om samen met je partner een ander eigendom te kopen is géén aanrader..
Trouwens als je partner nu zou inkopen in jouw huis, krijg je maar 150.000.
Je huis verkopen en een ander kopen lijkt me ook niet handig.
Een ander huis kost ook weer 4% overdrachtsbelasting, verhuizing, notariskosten etc. etc. Dan nog evt. wat schilderskosten, inrichten, nieuwe hypotheek etc.
Afstand huiswerk?
Afstand klanten naar jouw zaak etc. etc.
Helemaal mee eens.ludo schreef: ↑25 februari 2024, 23:39 Je huis verkopen om samen met je partner een ander eigendom te kopen is géén aanrader..
Trouwens als je partner nu zou inkopen in jouw huis, krijg je maar 150.000.
Je huis verkopen en een ander kopen lijkt me ook niet handig.
Een ander huis kost ook weer 4% overdrachtsbelasting, verhuizing, notariskosten etc. etc. Dan nog evt. wat schilderskosten, inrichten, nieuwe hypotheek etc.
Afstand huis werk? Afstand zoon school.
Afstand klanten naar jouw zaak etc. etc.
Indien je partner al een lening zou krijgen, en e bank een hypotheek op het huis neemt, vermoedt ik dat de eerste hypotheek die persoonlijk van U is niet wordt gelicht, en je dus voor de volle pont nog in hypotheek blijft staan als waarborg..
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou alles laten zoals het is. En zeker zien dat je zoon geen successierechten moet betalen op een huis waar je partner nog kan blijven wonen.