Beleggen in goud of zilver
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Beleggen in goud of zilver
Beste voorheen 1234,
laat ze maar, ze zullen er toch geen enkele moeite voor doen zich er in te verdiepen.
laat ze maar, ze zullen er toch geen enkele moeite voor doen zich er in te verdiepen.
Als er een atoombom op je kop valt zul je al blij zijn:
- dat je nog leeft;
- dat je je goud nog terugvindt;
- dat het niet gesmolten is;
- dat er nog andere overlevenden zijn met wie je je goud kunt verhandelen.
Dat is het nu net. Ik wil er mij in verdiepen maar krijg geen antwoord op mijn vragen:
- Waar veilig bewaren buiten oorlog?
- Hoe transporteren tijdens oorlog?
- Hoe veilig uitgeven tijdens oorlog?
Hoe zal de waarde van goud bepaald worden wanneer er geen internet meer is en geen markten die open zijn?
In wezen zelfde problematiek als bezitters van BTC…
Daarvoor is de BTC ETN in Europa en nu ook de BTC ETF in de US een prima oplossing. Hoef je je enkel nog zorgen te maken over de koers van BTC en niet meer van de opslag en het eventuele verlies ervan.
Daarvoor is de BTC ETN in Europa en nu ook de BTC ETF in de US een prima oplossing. Hoef je je enkel nog zorgen te maken over de koers van BTC en niet meer van de opslag en het eventuele verlies ervan.
OK, ik herhaal mijn vraag die in mijn ogen normaal is: "Hoe zal de waarde van goud bepaald worden?" Concreet: het is oorlog. Alle betaalsystemen liggen plat en geld is waardeloos geworden. Goud is het enige betaalmiddel dat nog aanvaard wordt. Je gaat naar de bakker met een zak vol gouden munten. Mijn vraag is: wat geef je aan de bakker in ruil voor een brood of wat vraagt hij?
Het is niet zo zeer het enige dat wordt aanvaard, maar het wordt meestal ruilhandel. Je kunt dan inderdaad een deal met hem maken voor zoveel weken of maanden brood.Yaris schreef: ↑29 februari 2024, 22:19 OK, ik herhaal mijn vraag die in mijn ogen normaal is: "Hoe zal de waarde van goud bepaald worden?" Concreet: het is oorlog. Alle betaalsystemen liggen plat en geld is waardeloos geworden. Goud is het enige betaalmiddel dat nog aanvaard wordt. Je gaat naar de bakker met een zak vol gouden munten. Mijn vraag is: wat geef je aan de bakker in ruil voor een brood of wat vraagt hij?
Maar wat belangrijker is, je kunt vluchten. Je kunt een privé vliegtuig of boot charteren. Je kunt mensen omkopen er mee etc. Daar zijn legio voorbeelden van uit oorlogen.
Een ander voorbeeld is dat b.v. in Nederland het geld werd geblokkeerd direct na de oorlog. Iedereen kreeg 10 gulden, dat heette het tientje van Lieftink (de minister van financiën) en het oude geld werd waardeloos verklaart.
Dus het bezit in geld of op bankrekeningen was waardeloos geworden. Goud niet.
Als het nu oorlog zou worden dan is een van de eerste dingen die een aanvaller/bezetter doet is stroom en internet uitschakelen. Wat moet je dan met een bankrekening of bankkaart? (Zie wat Israël bij Gaza meteen deed). Met goud kun je dan nog weel wat.
Verder neem goud t.o.v. de waarde een minieme hoeveelheid plaatsruimte in, dus is het makkelijk mij te nemen. 1/2 kg goud is niet groter dan een wegwerpaansteker.
Als je naar een ander land gaat/vlucht, behoudt jouw goud nog steeds zijn waarde. Dat zal niet het geval zijn met de digitale euro. Ten eerste is de vraag of je er nog wel bij kunt, ten tweede is de vraag wat de waarde van de euro dan nog is.
Toen de sovjetunie uit elkaar viel moesten o.a. Ukraïners Russen met enorme pakken bankbiljetten naar de bakker om nog een brood te kopen.
Toen Rusland Ukraïne binnenviel daalde de koers van de roebel ook meer dan 50%.
Het is ook logisch, er komt in een oorlogssituatie gebrek aan van alles, dus komt er een superinflatie. Bedrijven worden gebombardeerd, door de vijand overgenomen, of moeten dicht. De beurs dondert in elkaar. In de 2e wereldoorlog schoot de inflatie snel naar 5.000%. Goud behield zijn waarde en steeg ook nog enorm. Kortom in geld werd alles 200x zo duur t.o.v. goud.
Alleen goud behoudt zijn waarde omdat het a) in USD noteert en niet in de munt van een ander land of euro. b) in tijd van crisis stijgt het goud. In de bankencrisis van 2008-2011 gebeurde dat ook al. De prijs ging x3 in USD.
Verder is de stijging van goud over de laatste 25 jaar gemiddeld 9% per jaar. Dan heb je met goudtrackers, certificaten etc. hetzelfde als indertijd met zilver, er worden meer trackers en certificaten uitgegeven dan er baar goud is.
Dit is een beknopte uitleg, maar daarom raad ik ook na om zelf een en ander eens na te lezen en een idee van zo'n situatie te krijgen.
Dus ook al ga je ar dan mee mee na de bakker, je kunt het in de valuta van het land waar je woont dan verkopen voor 300 à 500 x de prijs. Dwz dat een krugerrand van een 1.900 euro in zo'n geval als de 2e wereldoorlog in feite 570.000 à 950.000 geïnflateerde euro's waard is en dat je er heel wat broden van 100 à 200 euro voor kunt kopen.
Proficiat nog 1 die niet kan lezen . Waar er staat er dat ik zeg krugers van 2 oncevoorheenCP1234 schreef: ↑29 februari 2024, 08:28Ja, en met je aandelen, trackers, obligaties en termijnrekeningen ga je zeker en vast beter af zijn als er een atoombom op je kop valt ...lop schreef: ↑28 februari 2024, 04:23
Heb ettelijke jaren van mijn grootmoeder enkele krugers gekregen 2 van 1 once en 1 van 1/2 once en deze zijn 1000000 % veilig .
Simpelweg ik weet ze niet meer zijn
Als er ooit oorlog komt vind de vijand ze misschien ooit terug
Goud als betaalmiddel voordoen in de oorlog is grote zever heb je al eens de beelden bekeken van conflict gebieden ?
Een hond vind er zijn jongen niet meer terug maar sommigen hier zouden wel een brood gaan halen met 1 korrel
Je mag ze al op bergen waar je wil als de bom valt zijn ze verloren en denk dat je betere dingen te doen zal hebben dan zoeken achter een beetje goud als je kinderen onder het puin liggen en je vrouw de kogel heeft gehad .
Hoe naïef dat sommigen toch zijn , oorlog is geen spelletje zoals monopoly
Hoe naïef dat sommige toch kunnen zijn ...
Maar zoals ik al schreef, al is het duidelijk dat niemand er hier de moeite voor doet maar liever alles in het belachelijke trekt, lees er wat geschiedenisboeken op na ( of google het gewoon ) hoe goud mensen heeft gered doorheen de meest duisteren momenten in de geschiedenis.
Niet moeilijk trouwens dat je die gouden Krugerands van 2 ounce niet zal vinden, die bestaan niet, maar blijf vooral sprookjes posten ...
Er staat 2 van 1 once en 1 van 1/2 once !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kun je moeilijk mis begrijpen denk ik toch
Maar bon goudkevers zijn in het algemeen mensen die ze niet alle 5 op een rij hebben .
Goud heeft net als bitcoins alleen dat waard wat de zot er voor geeft .
Het brengt niks op het is alleen waardevast .
In oorlog dat jij aanhaalt is het ook nutteloos als je terugkijkt naar wereldoorlog 1 en 2 zijn er duizenden mensen vermoord omdat er gedacht werd dat ze goederen achter hielden .
Je moet echt goed zot zijn om te denken dat je overal met je goud kan betalen zonder dat dit je kop gaat kosten .
Ik geef je geen maand als je overal gaat betalen bij de bakker en de slager enz .
De beste investering is geen goud maar conserven , water en wapens dit zal zijn gewicht meer waard zijn dan uw goud .
Als je naar het nieuws hebt gekeken , de gazastrook zegt dit niet genoeg voor u ?
Tientallen doden om een beetje rijst denk jij werkelijk dat je met uw goud iets zal zijn daar ?
Denk je nu werkelijk dat je daar iemand zijn zakje rijst zal verkopen voor een beetje goud
Iemand die goud aankoopt om betalingen te doen in een oorlog situatie is ver heen .
LOL vliegtuig charteren wat sla jij toch allemaal uit je botten
Dat je goud aankoopt als belegging buiten het systeem akkoord maar in oorlog is 1 kg goud minder waard dan 1 kg rijst besef dit dan toch.
Iemand die het tegendeel beweerd heeft een slag van de molen gekregen .
Woon maar eens in Gaza en probeer maar eens weg te geraken met enkele kg goud als bezit wie zal er zot genoeg zijn om je te
helpen denk je ?
Je zal wel hulp vinden en beroofd achter blijven ergens in een greppel maar inderdaad je problemen zullen weg zijn.
De doden hebben geen problemen
Goud heeft als doel geld vast te houden buiten het systeem !
Goud heeft 0 als reëel rendement !
Al is dit beter dan een negatief rendement dat je meestal krijgt bij een vaste belegging .
Het zal je nooit veel winst opleveren .
Goud moet het hebben van paniek zoals bij mensen zoals u !
Als belegger is goud nutteloos omdat het geen rendement heeft .
Er is nog nooit iemand rijk geworden en er zal ook nooit iemand rijk worden door goud te kopen !
Behalve de handelaars zelf dan !
Dat zijn de feiten !
Bovendien uw argumenten zijn dat goud al 1000 jaar betaal vast is .
Volledig akkoord met deze stelling maar goud vliegt gratis rond onze hoofden naarmate de ruimtevaart
verder evolueert kan dit het edelmetaal enorm parten spelen .
Dus nee in de volgende 1000 jaar is goud niet meer waardevast .
In 2029 land er al een ruimtesonde van de Nasa op asteroïde Psyche .
Het is kwestie van tijd tot dat goud en platina zijn glans verliest .
Dit kan binnen 20 jaar zijn of binnen 100 jaar maar het gaat gebeuren !
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Dat van die 2 ounce Krugers was mijn fout inderdaad, dat ik ze daarom nog niet alle 5 op een rij heb, wel dat zijn Uw waardeloze woorden ...
Net zoals U beweringen dat ik een vliegtuig zou charteren als is dat wel degelijk een optie, zoveel kost dat nu ook weer niet om 1000 km verder te zijn en dat kan een wereld van verschil maken en de piloot weet dat hij veilig gaat zijn en dat zijn betaling nog iets gaat waard zijn.
Net als Uw vergelijking van de conserven, al heb ik persoonlijk steeds voor minstens 3 maanden aan eten ( conserven en dergelijke ) en water en andere dranken op voorraad, op niets trekt. Want, om de vergelijking met Gaza door te trekken, het gaan Uw uitgehongerde buren ook opvallen dat jij rustig in je huisje blijft zitten terwijl zij elke dag hun leven moeten riskeren voor een korrel rijst ... En als je moet evacueren, verplaats ik liever 4 kilo goud ( in elke broekzak een gsm ) dan al uw conserven ...
En wat goud over 100 jaar gaat doen of zelfs 20 interesseert mij niet, binnen 100 jaar ben ik al zeker dood en iemand die belegt moet zijn portfolio nu éénmaal geregeld bijsturen. Trouwens goud maakt maar een kleine fractie uit van mijn bezittingen, het meeste zit in vastgoed, aandelen/ trackers en liquide spaarrekeningen.
En goud mag dan geen "rendement" hebben in de pure zin van het woord; het goud dat ik 30-20-10-5-2 jaar geleden gekocht heb is alvast gigantisch in waarde gestegen. In dat opzicht heeft vastgoed ook geen rendement als je het niet verhuurt en aandelen die geen dividend opleveren hebben ook niets rendement. Mijn Microsoft aandelen die ik in de tijd onder de 5 USD heb gekocht ( schat 1998-99 ) hebben in Uw ogen ook amper rendement opgeleverd ? Maar ik ben toch, net als met mijn goud, blij dat ik ze heb !
Net zoals U beweringen dat ik een vliegtuig zou charteren als is dat wel degelijk een optie, zoveel kost dat nu ook weer niet om 1000 km verder te zijn en dat kan een wereld van verschil maken en de piloot weet dat hij veilig gaat zijn en dat zijn betaling nog iets gaat waard zijn.
Net als Uw vergelijking van de conserven, al heb ik persoonlijk steeds voor minstens 3 maanden aan eten ( conserven en dergelijke ) en water en andere dranken op voorraad, op niets trekt. Want, om de vergelijking met Gaza door te trekken, het gaan Uw uitgehongerde buren ook opvallen dat jij rustig in je huisje blijft zitten terwijl zij elke dag hun leven moeten riskeren voor een korrel rijst ... En als je moet evacueren, verplaats ik liever 4 kilo goud ( in elke broekzak een gsm ) dan al uw conserven ...
En wat goud over 100 jaar gaat doen of zelfs 20 interesseert mij niet, binnen 100 jaar ben ik al zeker dood en iemand die belegt moet zijn portfolio nu éénmaal geregeld bijsturen. Trouwens goud maakt maar een kleine fractie uit van mijn bezittingen, het meeste zit in vastgoed, aandelen/ trackers en liquide spaarrekeningen.
En goud mag dan geen "rendement" hebben in de pure zin van het woord; het goud dat ik 30-20-10-5-2 jaar geleden gekocht heb is alvast gigantisch in waarde gestegen. In dat opzicht heeft vastgoed ook geen rendement als je het niet verhuurt en aandelen die geen dividend opleveren hebben ook niets rendement. Mijn Microsoft aandelen die ik in de tijd onder de 5 USD heb gekocht ( schat 1998-99 ) hebben in Uw ogen ook amper rendement opgeleverd ? Maar ik ben toch, net als met mijn goud, blij dat ik ze heb !
Make Spaargids " Great Again ! "
Dit is toch iets waar iedereen het wél mee eens is? Als het inderdaad je doel is om met x% van je portefeuille waarde vast te houden buiten het systeem. Hoe zou jij dat dan doen: via een tracker, in een bankkluis, of thuis?
Ik stel de vraag omdat 'het systeem' heel breed kan zijn: het geldsysteem, het financieel systeem met hun afgeleide producten, het overheidssysteem die je bankkluis kunnen inkijken, digitale systeem die de komende 20 jaar kwetsbaarder kunnen worden, ... En misschien bedoel je nog iets ander met 'het systeem'? Dus hoever ga je om je buiten 'het systeem' te houden: tracker, bankkluis, thuis?
(voor de duidelijkheid, dit is een gewone vraag. Ik verruim graag mijn kijk op de werkelijkheid)
Dank je Finny10 voor de uitleg. Die grote inflatie in case of en de stijging van goud in crisistijden zijn inderdaad een eyeopener.Finny10 schreef: ↑29 februari 2024, 23:21Het is niet zo zeer het enige dat wordt aanvaard, maar het wordt meestal ruilhandel. Je kunt dan inderdaad een deal met hem maken voor zoveel weken of maanden brood.Yaris schreef: ↑29 februari 2024, 22:19 OK, ik herhaal mijn vraag die in mijn ogen normaal is: "Hoe zal de waarde van goud bepaald worden?" Concreet: het is oorlog. Alle betaalsystemen liggen plat en geld is waardeloos geworden. Goud is het enige betaalmiddel dat nog aanvaard wordt. Je gaat naar de bakker met een zak vol gouden munten. Mijn vraag is: wat geef je aan de bakker in ruil voor een brood of wat vraagt hij?
Maar wat belangrijker is, je kunt vluchten. Je kunt een privé vliegtuig of boot charteren. Je kunt mensen omkopen er mee etc. Daar zijn legio voorbeelden van uit oorlogen.
Een ander voorbeeld is dat b.v. in Nederland het geld werd geblokkeerd direct na de oorlog. Iedereen kreeg 10 gulden, dat heette het tientje van Lieftink (de minister van financiën) en het oude geld werd waardeloos verklaart.
Dus het bezit in geld of op bankrekeningen was waardeloos geworden. Goud niet.
Als het nu oorlog zou worden dan is een van de eerste dingen die een aanvaller/bezetter doet is stroom en internet uitschakelen. Wat moet je dan met een bankrekening of bankkaart? (Zie wat Israël bij Gaza meteen deed). Met goud kun je dan nog weel wat.
Verder neem goud t.o.v. de waarde een minieme hoeveelheid plaatsruimte in, dus is het makkelijk mij te nemen. 1/2 kg goud is niet groter dan een wegwerpaansteker.
Als je naar een ander land gaat/vlucht, behoudt jouw goud nog steeds zijn waarde. Dat zal niet het geval zijn met de digitale euro. Ten eerste is de vraag of je er nog wel bij kunt, ten tweede is de vraag wat de waarde van de euro dan nog is.
Toen de sovjetunie uit elkaar viel moesten o.a. Ukraïners Russen met enorme pakken bankbiljetten naar de bakker om nog een brood te kopen.
Toen Rusland Ukraïne binnenviel daalde de koers van de roebel ook meer dan 50%.
Het is ook logisch, er komt in een oorlogssituatie gebrek aan van alles, dus komt er een superinflatie. Bedrijven worden gebombardeerd, door de vijand overgenomen, of moeten dicht. De beurs dondert in elkaar. In de 2e wereldoorlog schoot de inflatie snel naar 5.000%. Goud behield zijn waarde en steeg ook nog enorm. Kortom in geld werd alles 200x zo duur t.o.v. goud.
Alleen goud behoudt zijn waarde omdat het a) in USD noteert en niet in de munt van een ander land of euro. b) in tijd van crisis stijgt het goud. In de bankencrisis van 2008-2011 gebeurde dat ook al. De prijs ging x3 in USD.
Verder is de stijging van goud over de laatste 25 jaar gemiddeld 9% per jaar. Dan heb je met goudtrackers, certificaten etc. hetzelfde als indertijd met zilver, er worden meer trackers en certificaten uitgegeven dan er baar goud is.
Dit is een beknopte uitleg, maar daarom raad ik ook na om zelf een en ander eens na te lezen en een idee van zo'n situatie te krijgen.
Dus ook al ga je ar dan mee mee na de bakker, je kunt het in de valuta van het land waar je woont dan verkopen voor 300 à 500 x de prijs. Dwz dat een krugerrand van een 1.900 euro in zo'n geval als de 2e wereldoorlog in feite 570.000 à 950.000 geïnflateerde euro's waard is en dat je er heel wat broden van 100 à 200 euro voor kunt kopen.
-
- Verbannen Gebruiker
De goudstandaard was van toepassing tot 1971. De prijs van goud werd om de zoveel jaar een klein beetje aangepast.
Stijging prijs goud gedurende WO II: 0% (1940-1944). Die prijs was zelfs lager dan in 1939
Jouw "enorme stijging" bestaat gewoon niet.
Raar dat er op dit financieel forum 'anciens' zitten die precies de termen: geld, currency en store of value niet kennen en zich daarmee vast rijden. In die fictieve stellingen komt dit wel naar boven.
Een tracker en bankkluis mist zijn doel van goud volledig .Mowani schreef: ↑1 maart 2024, 13:21Dit is toch iets waar iedereen het wél mee eens is? Als het inderdaad je doel is om met x% van je portefeuille waarde vast te houden buiten het systeem. Hoe zou jij dat dan doen: via een tracker, in een bankkluis, of thuis?
Ik stel de vraag omdat 'het systeem' heel breed kan zijn: het geldsysteem, het financieel systeem met hun afgeleide producten, het overheidssysteem die je bankkluis kunnen inkijken, digitale systeem die de komende 20 jaar kwetsbaarder kunnen worden, ... En misschien bedoel je nog iets ander met 'het systeem'? Dus hoever ga je om je buiten 'het systeem' te houden: tracker, bankkluis, thuis?
(voor de duidelijkheid, dit is een gewone vraag. Ik verruim graag mijn kijk op de werkelijkheid)
Bij overlijden worden kluizen verzegeld en bij een tracker is ook alles gekend .
Wat heeft het dan voor zin om goud aan te houden op die manier ?
Inflatie dek je beter af via voeding dan via goud .
Goud heeft maar zin als je het zelf bewaard waar je dit doet speelt geen enkele rol .
Een kluis thuis is ook een risico tenzij deze verborgen is voor het goed geoefend oog is een kluis ook nutteloos want dit is het eerste wat gaat opengebroken worden bij inbraak .
Bewaar je ze niet in een kluis heb je dan weer risico bij brand .
Stel jezelf de vraag wat zal er eerder gebeuren mijn huis die afbrand of een inbreker over de vloer of dat de 3 de wereldoorlog uitbreekt .
Acht je de kans van een brand of inbreker groter dan is goud niet iets wat je wenst te kopen omdat je er nooit geen reëel rendement mee kunt maken .
Iemand die goud koopt op voorbereiding op oorlog kan evengoed ook zijn doodskist al kopen .
Het zal even nuttig zijn in mijn ogen .
Als er ooit hier oorlog uitbreekt is het toch allemaal gedaan .
Ok duidelijk voor tracker en bankkluis.
Weliswaar heb ik ook bij fysiek goud - thuis bewaard - bedenkingen. Bij aankoop wordt je door de handelaar geidentificeerd, en zijn register kan in principe door overheden opgeeist worden. En alle aankopen boven de 3k zijn verplicht digitaal, dus daar bestaat ook een trace van. Mogelijks mist fysiek goud thuis ook zijn doel?