Vlaams woningfonds
TIP
Re: Vlaams woningfonds
Hallo ik wou hier even een update doen.KelMel schreef: ↑22 januari 2024, 20:01 15 december aanvraag gedaan en 12 januari schatter. Ik heb wel opgevangen via de makelaar dat de schatter niets speciaals had opgemerkt dus misschien kan je via die weg wat meer info al verkrijgen.
Ik heb vandaag nog maar eens een mail gestuurd voor meer info. Wij moeten onze huuropzeg ook nog doen maar we durven op dit punt nog niet goed. .....
Ik heb vandaag mijn kredietvoorstel gekregen na +/- 10 weken.
Ik wens jullie allemaal heel veel succes met jullie aanvraag en veel geluk met jullie nieuwe woning.
Hallo, kleine updateNamek1991 schreef: ↑9 februari 2024, 20:52 Hallo,
Ik ben begonnen met mijn aanvraag op 15/01/24, er is gisteren een schatter geweest, alles was in orde. Donderdag of vrijdag wordt mijn dossier naar Brussel gestuurd, ik hoop dat we het tegen 7 april zullen voltooien, anders gaat het appartement verloren omdat de verkoper wil ons zijn appartement verkopen en het van iemand anders kopen, eigendomsoverdracht etc etc. De dame in St. Niklaas die onze zaak behandelt zei dat we het veilig zouden kunnen doen en dat ze ons zou helpen . Duim maar mee, als ik iets meer weet, zal ik het schrijven.
20.2 De taxateur heeft het rapport opgestuurd, alles was in orde, vandaag heeft de dame uit Sint Niklaas alles naar Brussel gestuurd. Onze status inzake behandeling hoofdzetel is gewijzigd. Ik heb informatie om verzekering van huis nodig.
Groetjes
Update: mijn krediet is principieel goedgekeurd.
De evolutie van mijn aanvraag:
15 december 2023 mijn lening aanvraag ingediend
29 december 2023 schattingsverslag gestuurd naar VWF
18 januari 2024 Behandeling hoofdzetel fasie
12 februari 2024 terug naar Vooronderzoek fasie wegens te kort aan doucementen: spaargelden bewijs, loonfiches.
22 februari 2024 mijn krediet is principieel goedgekeurd
Ik heb mijn lenningaanvraag bij Vlaams woningfonds ingediend via Woonhaven Antwerpen
12 februari 2024 terug naar Vooronderzoek fasie wegens te kort aan doucementen: spaargelden bewijs, loonfiches.
Ik heb mijn lenningaanvraag bij Vlaams woningfonds ingediend via Woonhaven Antwerpen
Proficiat! Heb je wat meer info over bewijs spaargelden? Vragen ze dit sowieso op? Ik heb zelf ook een aanvraag lopen, en heb hier nog geen vraag naar gekregen...Ahmed25 schreef: ↑22 februari 2024, 13:53 Update: mijn krediet is principieel goedgekeurd.
Bedankt. Veel succes met je aanvraag.beuntje schreef: ↑22 februari 2024, 15:47Proficiat! Heb je wat meer info over bewijs spaargelden? Vragen ze dit sowieso op? Ik heb zelf ook een aanvraag lopen, en heb hier nog geen vraag naar gekregen...Ahmed25 schreef: ↑22 februari 2024, 13:53 Update: mijn krediet is principieel goedgekeurd.
Ik heb 70% geleend van de aankoopbedrag daarom heeft VWF een bewijs van spaargelden nodig.
By the way ik heb vandaag ook de kreditaabod gekregen.
Proficiat veel succes met je nieuwe woonst.Ahmed25 schreef: ↑22 februari 2024, 13:53 Update: mijn krediet is principieel goedgekeurd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Moet je dan bewijzen dat je genoeg spaargeld hebt? Of net dat je niet te veel hebt?
Als je een miljoen hebt staan, maar geen inkomsten bvb... (asking for a friend
)
Als je een miljoen hebt staan, maar geen inkomsten bvb... (asking for a friend
-
- Hero Member
- Contacteer:
Een minimum aan eigen middelen is noodzakelijk.Orakel van Brakel schreef: ↑23 februari 2024, 07:13 Moet je dan bewijzen dat je genoeg spaargeld hebt? Of net dat je niet te veel hebt?
Als je een miljoen hebt staan, maar geen inkomsten bvb... (asking for a friend)
Dus vermoed dat het daarmee te maken heeft.
Hoe bepalen ze de maximum verkoopwaarde woning? Wat als ze hoger schatten ?
Mijn appartment was geschat op 231.000 euro. Dit is het exacte bedrag dat ik betaald heb. Vermoedelijk mag de woning niet een bepaalde percentage boven of onder de vraagprijs waard zijn. In mijn geval kwam dat waarschijnlijk min of meer overeen en hebben ze het geschat op de prijs dat ik betaald heb. De schatter kent de regels ook. Als de woning ongeveer overeenkomt met wat hij/zij schat zal dat wel ok zijn.
Ik heb een vraag over de documenten die we nodig hebben:
- Info woningverzekering
Alle gegevens i.v.m. de woningverzekering (dit is de verzekering tegen merk- en aanverwante risico's).
De dame op kantoor vertelde ons dat het nu niet nodig is, alleen bij het ondertekenen van de akte.
Kan iemand hier iets over zeggen?
- Info woningverzekering
Alle gegevens i.v.m. de woningverzekering (dit is de verzekering tegen merk- en aanverwante risico's).
De dame op kantoor vertelde ons dat het nu niet nodig is, alleen bij het ondertekenen van de akte.
Kleine update van ons traject:
Wij deden de aanvraag voor ons kredietdossier op 23 januari. Volgens de Makelaar kwam de schatter al langs op 26 januari. Bij het Vlaams woningfonds werd ons gezegd dat de schatter pas langskomt als de compromis getekend word. Aangezien onze compromis dezelfde dag getekend werd als dat we onze kredietaanvraag deden moest er dus geen compromis achterna worden opgestuurd en worden verwerkt. Misschien daarmee dat de schatting al zo vroeg kon gebeuren.
22 februari, bijna 1 maand later dan de schatter langskwam kregen we bericht van het Vlaams Woningfonds dat ze het schattingsverslag ontvangen hadden. De woning was geschat op de koopprijs. De werken echter werden lager geschat dan wat ze aan waarden aan het huis zouden toevoegen. Wij zijn van plan ecologische materialen te gebruiken, wat duurder is dan de standaard pir en pur. Vlaams Woningfonds heeft dus de waarde van het huis lager ingegeven dan het werd geschat. Dit om er voor te zorgen dat we zeker de middelen krijgen voor de renovatie. We moeten dus 6500 euro extra eigen kapitaal inbrengen.
Na bevestig dat we deze extra kost konden betalen werd ons dossier op 26 februari overgemaakt naar Brussel. Nu wachten dus.
Wou dit ff vermelde voor mensen die schrik hebben voor de schatter. als de nummers niet volledig kloppen word er dus wel een mouw aangepast, indien je over eigen middel beschikt komt het dus alsnog goed. Wel blij te horen dat het huis de vraagprijs waard was, en we dus niet meer boden dan het huis waard is.
Wel gek, we komen in aanmerking voor een renteloze lening aangezien we de EPC op een C zullen brengen. Hiermee kun je de energetische werken financieren. Wij gaan de mazout kachel die er nu staat veranderen naar een Pellet kachel om op termijn over te schakelen naar een warmtepomp. Deze keuze maken we aangezien Gas vanaf 2026 geweerd geweerd word uit nieuwbouw woningen. Een pellet heeft ten opzichte van een mazout kachel veel verschil in EPC waarde, toch word deze niet meegerekend. Enkel een centrale verwarming op gas of elektriciteit of een warmtepomp word goedgekeurd om gefinancierd te worden door een renteloze lening.
Wij deden de aanvraag voor ons kredietdossier op 23 januari. Volgens de Makelaar kwam de schatter al langs op 26 januari. Bij het Vlaams woningfonds werd ons gezegd dat de schatter pas langskomt als de compromis getekend word. Aangezien onze compromis dezelfde dag getekend werd als dat we onze kredietaanvraag deden moest er dus geen compromis achterna worden opgestuurd en worden verwerkt. Misschien daarmee dat de schatting al zo vroeg kon gebeuren.
22 februari, bijna 1 maand later dan de schatter langskwam kregen we bericht van het Vlaams Woningfonds dat ze het schattingsverslag ontvangen hadden. De woning was geschat op de koopprijs. De werken echter werden lager geschat dan wat ze aan waarden aan het huis zouden toevoegen. Wij zijn van plan ecologische materialen te gebruiken, wat duurder is dan de standaard pir en pur. Vlaams Woningfonds heeft dus de waarde van het huis lager ingegeven dan het werd geschat. Dit om er voor te zorgen dat we zeker de middelen krijgen voor de renovatie. We moeten dus 6500 euro extra eigen kapitaal inbrengen.
Na bevestig dat we deze extra kost konden betalen werd ons dossier op 26 februari overgemaakt naar Brussel. Nu wachten dus.
Wou dit ff vermelde voor mensen die schrik hebben voor de schatter. als de nummers niet volledig kloppen word er dus wel een mouw aangepast, indien je over eigen middel beschikt komt het dus alsnog goed. Wel blij te horen dat het huis de vraagprijs waard was, en we dus niet meer boden dan het huis waard is.
Wel gek, we komen in aanmerking voor een renteloze lening aangezien we de EPC op een C zullen brengen. Hiermee kun je de energetische werken financieren. Wij gaan de mazout kachel die er nu staat veranderen naar een Pellet kachel om op termijn over te schakelen naar een warmtepomp. Deze keuze maken we aangezien Gas vanaf 2026 geweerd geweerd word uit nieuwbouw woningen. Een pellet heeft ten opzichte van een mazout kachel veel verschil in EPC waarde, toch word deze niet meegerekend. Enkel een centrale verwarming op gas of elektriciteit of een warmtepomp word goedgekeurd om gefinancierd te worden door een renteloze lening.
U moet als de akte getekend wordt bij de notaris een brandverzekering kunnen voorleggen dat het gebouw welke u koopt verzekerd is.Namek1991 schreef: ↑4 maart 2024, 04:51 Ik heb een vraag over de documenten die we nodig hebben:
- Info woningverzekering
Beste neemt U nu al kontakt op met uw makelaar of brandverzekering.
Het gebouw is nu nog verzekerd door de verkopers tot en met het verlijden van de akte.
Na de akte is het Uw verantwoordelijkheid het gebouw voldoende te verzekeren.