De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Inderdaad. Hoe diep kan je zakken ? Ik denk waarschijnlijk al 10 jaar dat ze eens gaan stijgen. Vandaag weer naar beneden en stilaan helemaal op de grens van de 1 euro... Hoewel, de vrije val gaat steeds sneller. Was dit ooit beleggingswaardig? Wat steken ze daar eigenlijk (niet?) uit?
-
- Verbannen Gebruiker
De onzin die men leert aan de univDivi schreef: ↑22 december 2023, 10:30 Mensen met een huis,een tuin en een electrische wagen kunnen soms een beetje teveel door een rooskleurige bril kijken.
Voor al diegenen die beweren dat de beurs enkel maar kan stijgen,wee degenen die eind 1989 op de Japanse beurs zaten. De laatste dagen van 1989 zetten we de top van 38957 punten. Buiten enkele klokkenluiders was er niemand die het onheil zag aankomen. Japan was hot!
Herinner mij nog dat ik in de lessen economie het "japanse model" heb moeten leren...
In 1990 zakte de beurs met 40 pct. En de daling bleef maar aanhouden,zomer 1992 een Nikkei van 14200 punten.
Het dieptepunt werd pas eind 2008 !! bereikt net iets boven de 7000 punten.
Het herstel is er pas gekomen door het starten van een enorm los monetair beleid in combinatie met mega steunpakketten.
De 40000 punten zal nooit meer gehaald worden !
Nikkei vandaag intraday: 39.990,23
Economisten, zelfs die prof zijn aan de univ, zijn alleen maar goed in het verklaren van het verleden
Goh, wat teveel eer om mij met een prof aan de univ te vergelijken.
Inderdaad, mijn voorspelling is fout. MAAR juich niet te vroeg ! Je weet toch ook ,hoe we tot geraakt zijn !?
Met een monetaire versoepeling en een daarbij horende muntontwaarding om van te duizelen.
Sommigen noemen zelfs de Japanse economie een "opgewarmd kadaver". Wait and see...
Inderdaad, mijn voorspelling is fout. MAAR juich niet te vroeg ! Je weet toch ook ,hoe we tot geraakt zijn !?
Met een monetaire versoepeling en een daarbij horende muntontwaarding om van te duizelen.
Sommigen noemen zelfs de Japanse economie een "opgewarmd kadaver". Wait and see...
Inderdaad, een index cijfertje op zich zegt niks, wie 3 jaar geleden in de nikkei gestapt is staat vandaag op verlies door de devaluatie van de yen
Als EURopeaan en de dividenden meetellend zou je meer dan 10% winst hebben.vortex schreef: ↑1 maart 2024, 17:29 Inderdaad, een index cijfertje op zich zegt niks, wie 3 jaar geleden in de nikkei gestapt is staat vandaag op verlies door de devaluatie van de yen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
Het verleden dat zo ver ligt, heeft weinig belang
De wereld is totaal anders, de economie is wereldwijd enorm geëvolueerd, er zijn algemene crisissen geweest. De big 7 waren 10 jaar geleden nog piepklein.
Heel veel andere bedrijven waren vroeger steengoed, maar zijn de dieperik ingegaan. Te log geworden, te lui, te gemakzuchtig, totaal verkeerde keuzes gemaakt, veel schulden gemaakt toen de rente 0% was, vasthouden aan hun recept terwijl de hele wereld aan een sneltempo evolueert, ...
Veel dat er 5 jaar geleden was (het goede of het slechte) is vandaag niet meer relevant.
En wat de toekomst brengt, weet niemand, maar de globale beurzen stijgen op lange termijn, ook al zit er een Japan bij, ...
Dat wordt allemaal uitgevlakt
Ik blijf enorm optimistisch, en mijn optimisme blijft maar stijgen. 2023 was goed. 2024 wordt nog beter
Ja, de euro is in die periode dan ook een 10% gedevalueerd tegenover de dollar. Hoe dan ook, van die spectaculaire stijging van de Nikkei blijft amper iets over voor USD of EUR beleggers, terwijl ze een enorm munt risico lopen tegenover de YEN. Zoals in dat artikel staat, hanteert de centrale bank van Japan nog steeds negatieve interst rates en koopt het nog volop staatsschuld en zelfs index ETF's en REIT's op. Na jaren van deflatie hebben ze daar nu ook 2,1% inflatie, niet onwaarschijnlijk dat de centrale bank van Japan op een gegeven moment moet stoppen met geld printen en negatieve rentes, het Nikkei feestje zal dan prompt gedaan zijn.
-
- Verbannen Gebruiker
In de VS was er hetzelfde verhaal. De VS heeft massaal meer geld geprint dan Japan. Ook daar zeiden onheilsprofeten: wacht maar tot ze stoppen met printen. De beurzen gaan kelderen in de VS.
In de VS zijn ze gestopt met printen, en de beurzen bereiken het ene record na het andere.
Waarom? Omdat hun strategie gelukt is. Geld printen om de economie te ondersteunen. Van zodra de economie de dip weer te boven is: stoppen met printen.
Maar wie van mening is dat ze geld geprint hebben om de beurzen te ondersteunen, begrijpt er natuurlijk niets van dat de beurzen nu record na record breken . En verliest heel veel geld, want zit nu op een berg cash
Wie iets verder kijkt dan de absolute cijfers zou misschien begrijpen dat de VS economie (bbp) een stukje groter is dan die van Japan en bovendien een veel sterkere groei kent, kortom procentueel heeft Japan heel veel meer geld geprint sinds Abenomics in 2012 is opgestart. Kijk misschien ook eens naar de schuldratio van beide landen in die periodehuisjetuintjefiets schreef: ↑2 maart 2024, 12:14
In de VS was er hetzelfde verhaal. De VS heeft massaal meer geld geprint dan Japan. Ook daar zeiden onheilsprofeten: wacht maar tot ze stoppen met printen. De beurzen gaan kelderen in de VS.
LOL, sinds QE gestopt is, is de S&P500 wel degelijk onmiddellijk beginnen zakken, pas recent en enkel dankzij de AI gekte staat ze weer positief in absolute cijfers. Wie echter iets verder kijkt en de inflatie in rekening brengt zal zien dat de koopkracht van de S&P500 belegger er helemaal niet op vooruit gegaan is sinds het stoppen van QE, zelfs die AI gekte heeft dat koopkracht verlies nog niet goed gemaakt. En de zekerheid dat de inflatie bedwongen is, is er ook nog niet, kortom de game is slill on.huisjetuintjefiets schreef: ↑2 maart 2024, 12:14 In de VS zijn ze gestopt met printen, en de beurzen bereiken het ene record na het andere.
Gelukkig is er niemand zo achterlijk om van mening te zijn dat centraal banken geld drukken om de beurzen te ondersteunen. De meesten begrijpen echter wel wat inflatie ishuisjetuintjefiets schreef: ↑2 maart 2024, 12:14 Maar wie van mening is dat ze geld geprint hebben om de beurzen te ondersteunen, begrijpt er natuurlijk niets van dat de beurzen nu record na record breken . En verliest heel veel geld, want zit nu op een berg cash
https://www.hln.be/geld/waarom-je-volge ... ~aa99bdcf/
BEL20 staat inderdaad zwak, alleen niet altijd een alternatief.
Goh jongen toch,al zo een artikels bekijk ik al jaren niet eens meer!DCM78 schreef: ↑5 maart 2024, 21:31 https://www.hln.be/geld/waarom-je-volge ... ~aa99bdcf/
Met drie jaar verder kan zo een pipo een artikel schrijven met als titel:
De ouwe getrouwe BEL20 zakt minder snel dan andere indexen
Eindelijk nog eens wat hoopgevend nieuws uit china, Q4 cijfers van JD.com zien er goed uit. Winst, en aandeleninkoop.
Hopelijk komt er eindelijk eens wat vlam in de chinese internetaandelen.
Hopelijk komt er eindelijk eens wat vlam in de chinese internetaandelen.
Lotus Bakeries in de BEL20, eindelijk maar rijkelijk laat
Euronav er nu ook in??? Met die overname etc - onbegrijpbaar
Euronav er nu ook in??? Met die overname etc - onbegrijpbaar
Euronav voldoet op berekenings-/herzieningsdatum aan de voorwaarden voor opname in de BEL-20. In dat opzicht is het niet onbegrijpelijk. Zie het persbericht van Euronext
https://www.euronext.com/en/about/media ... elr-family
Bovendien uitte CMB in de prospectus haar wens dat Euronav beursgenoteerd blijft. M.a.w. ze doet het bod omdat het moet maar niet met volle goesting. CMB wil dat het bod faalt.
https://www.euronext.com/en/about/media ... elr-family
Bovendien uitte CMB in de prospectus haar wens dat Euronav beursgenoteerd blijft. M.a.w. ze doet het bod omdat het moet maar niet met volle goesting. CMB wil dat het bod faalt.
Tenzij je je hebt ingedekt tegen die devaluatie? Als ik me goed herinner had Buffett zoiets gedaan?vortex schreef: ↑1 maart 2024, 17:29 Inderdaad, een index cijfertje op zich zegt niks, wie 3 jaar geleden in de nikkei gestapt is staat vandaag op verlies door de devaluatie van de yen