Peiling federale verkiezingen 2024
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Als ik o.a. Karel Verhoeven bezig hoor (zoals gisteren) dan weet ik dat het VB zal blijven groeien. De elite kan wat mij betreft, net zoals het VB, de pot op.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Tegen de verkiezingen kan nog een en ander veranderen. Een paar procentjes bij NVA en VB en ze hebben alvast een meerderheid in Vlaanderen. Dan wil ik wel eens zien wat er zal gebeuren.
-
- Verbannen Gebruiker
Ik heb in december al gezegd wat er zal gebeuren
huisjetuintjefiets schreef: ↑29 december 2023, 12:19We krijgen inderdaad Vivaldi 2.
NVA blijft kappen op de liberalen, de enige natuurlijke bondgenoot die ze hebben. En ze zeggen niet meer dat Vlaams Belang een verloren stem is.
Op nationaal vlak Vivaldi 2. Op Vlaams vlak NVA + Vlaams Belang. Vlaams Belang zal niet ver van de 30% zitten.
Nva krijgt toch klappen.. of hoe zien hun fans dat ?
Tegen de verkiezingen nog een paar procent erbij voor VB en een paar procent eraf voor NVA.
Zal BDW tegen die tijd doorhebben dat hij niet aan zet is ?
Of vindt hij een reden om te denken dat een stem voor VB er ook een voor hem is ?
Tegen de verkiezingen nog een paar procent erbij voor VB en een paar procent eraf voor NVA.
Zal BDW tegen die tijd doorhebben dat hij niet aan zet is ?
Of vindt hij een reden om te denken dat een stem voor VB er ook een voor hem is ?
Je verwart een aantal zaken met elkaar. N-VA gaat niet op Vlaams niveau een regering met de traditionele partijen aangaan, indien diezelfde traditionele partijen op federaal niveau de N-VA buiten spel zetten. Het is eerder een dreigement om op Vlaams niveau een regering met VB te vormen dan andersom.vortex schreef: ↑2 maart 2024, 10:18 De Vlaming kiest met andere woorden voor een Vivaldi 2. Dat wordt federaal een Vlaamse minderheid gedomineerd door een nog extremer linkse PS. NVA gaat naar eigen zeggen niet in een Vlaamse regering indien federaal aan de kant gezet, blijft over als alternatief een zeer linkse Vlaamse meerderheid met PVDA erbij, VNA + VB is immers geen meerderheid. Dat wordt dus wachten tot België in een Griekenland scenario komt en waarbij er van buitenaf zeer zware besparingen worden opgelegd, lijk nu nog zeer onwaarschijnlijk maar dat kan snel omslaan wanneer de schuldratio te ver oploopt.
En een linkse meerderheid met de communisten lijkt me weinig waarschijnlijk. Hoe krijgen CD&V en Open VLD dat verkocht aan de weinige kiezers die ze nog hebben?
Gelukkig kent niemand in het buitenland de Vlaamse regering , een veredeld gemeentebestuur , zodat de imagoschade nog enigszins beperkt blijft wanneer het Blok eens een keer mag mee doen.
Oei, zelf Brembos legt zich er al bij neer dat we mogelijk een Vlaamse regering met VB gaan krijgen
Hoezo een aantal zaken verwarren? Dat NVA niet in een Vlaamse regering stapt wanneer ze er federaal niet bij zijn staat er toch? Het alternatief NVA + VB is op basis van deze peiling zelfs geen optie. En die eventuele coalitie met het VB is weinig waarschijnlijk zelfs al zouden ze samen een meerderheid halen, dat is niet meer dan een slappe stok achter de deur die toch niet gebruikt zal worden. De Wever wil federaal aan tafel zitten wanneer volgende legislatuur sowieso de financiering van de regio's wordt onderhandelt, dat zal namelijk bepalen hoeveel de geld transfers in de toekomst zullen bedragen. Dat zal ook bepalen hoeveel geld de Vlaamse regering ter beschikking zal hebben om haar bevoegdheden te financieren, wie dus meer wil investeren in onderwijs, openbaar vervoer, kinderopvang, enz... heeft er baat bij dat er iets meer Vlaams belastingsgeld in Vlaanderen blijft. Je kan wel bedenken wat het resultaat van die onderhandelingen zal zijn wanneer daar een Vlaamse Vivaldi 2 minderheid aan tafel zit tegenover een Waalse meerderheid die graag nog meer Vlaams geld wil.m-peeters schreef: ↑2 maart 2024, 13:36Je verwart een aantal zaken met elkaar. N-VA gaat niet op Vlaams niveau een regering met de traditionele partijen aangaan, indien diezelfde traditionele partijen op federaal niveau de N-VA buiten spel zetten. Het is eerder een dreigement om op Vlaams niveau een regering met VB te vormen dan andersom.vortex schreef: ↑2 maart 2024, 10:18 De Vlaming kiest met andere woorden voor een Vivaldi 2. Dat wordt federaal een Vlaamse minderheid gedomineerd door een nog extremer linkse PS. NVA gaat naar eigen zeggen niet in een Vlaamse regering indien federaal aan de kant gezet, blijft over als alternatief een zeer linkse Vlaamse meerderheid met PVDA erbij, VNA + VB is immers geen meerderheid. Dat wordt dus wachten tot België in een Griekenland scenario komt en waarbij er van buitenaf zeer zware besparingen worden opgelegd, lijk nu nog zeer onwaarschijnlijk maar dat kan snel omslaan wanneer de schuldratio te ver oploopt.
En een linkse meerderheid met de communisten lijkt me weinig waarschijnlijk. Hoe krijgen CD&V en Open VLD dat verkocht aan de weinige kiezers die ze nog hebben?
Zonder politieke voorkeuren uit te spreken, als je naar het kopstukkendebat kijkt van Kanaal Z, ben ik toch ontzet hoe sommige van hen de feiten naast zich boijven neerleggen. Cijfers van het planbureau, ECB etc zijn toch niet de eerste de beste.
Een volgende federale regering met Vlaamse meerderheid zou een must moeten zijn voor mij.
Een volgende federale regering met Vlaamse meerderheid zou een must moeten zijn voor mij.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Tja, ik vrees ook dat het weer aanmodderen wordt met Vivaldi II. Maar hoe dan ook zal de volgende regering de puinhopen van Vivaldi I mogen opruimen. Geen dankbare klus.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Welke volgende regeringen?CarpeNoctem schreef: ↑2 maart 2024, 18:07Tja, ik vrees ook dat het weer aanmodderen wordt met Vivaldi II. Maar hoe dan ook zal de volgende regering de puinhopen van Vivaldi I mogen opruimen. Geen dankbare klus.
Een Vlaamse meerderheid hoeft niet echt , een Belgische meerderheid volstaat. Melissa gaat voor nog meer koopkracht , die heb ik al genoeg nochtans.
Besparingen in de sociale zekerheed , wat dat ook moge zijn , kunnen ook niet voor haar.
vortex schreef: ↑2 maart 2024, 14:11Hoezo een aantal zaken verwarren? Dat NVA niet in een Vlaamse regering stapt wanneer ze er federaal niet bij zijn staat er toch? Het alternatief NVA + VB is op basis van deze peiling zelfs geen optie. En die eventuele coalitie met het VB is weinig waarschijnlijk zelfs al zouden ze samen een meerderheid halen, dat is niet meer dan een slappe stok achter de deur die toch niet gebruikt zal worden. De Wever wil federaal aan tafel zitten wanneer volgende legislatuur sowieso de financiering van de regio's wordt onderhandelt, dat zal namelijk bepalen hoeveel de geld transfers in de toekomst zullen bedragen. Dat zal ook bepalen hoeveel geld de Vlaamse regering ter beschikking zal hebben om haar bevoegdheden te financieren, wie dus meer wil investeren in onderwijs, openbaar vervoer, kinderopvang, enz... heeft er baat bij dat er iets meer Vlaams belastingsgeld in Vlaanderen blijft. Je kan wel bedenken wat het resultaat van die onderhandelingen zal zijn wanneer daar een Vlaamse Vivaldi 2 minderheid aan tafel zit tegenover een Waalse meerderheid die graag nog meer Vlaams geld wil.m-peeters schreef: ↑2 maart 2024, 13:36
Je verwart een aantal zaken met elkaar. N-VA gaat niet op Vlaams niveau een regering met de traditionele partijen aangaan, indien diezelfde traditionele partijen op federaal niveau de N-VA buiten spel zetten. Het is eerder een dreigement om op Vlaams niveau een regering met VB te vormen dan andersom.
Moet zijn : N-VA dreigt Vlaamse regering te vormen met VB als ze er federaal niet bij zijn
De Morgen:
De Wever stapt niet in regering met Vlaams Belang ‘als cd&v en Open Vld federaal nooit meer met Vlaamse minderheid regeren’
Ter info:HLN:
De Wever dreigt deur te openen voor Vlaams Belang: “Federale regering zonder Vlaamse meerderheid? Dan kan men Vlaams ook niet meer op mij rekenen”
Onder andere Open Vld, Groen en CD&V eisten bovendien duidelijkheid van De Wever over zijn standpunt tegenover een eventuele samenwerking met Vlaams Belang. “Ik antwoord heel duidelijk over Vlaams Belang: ik eis een Vlaamse meerderheid in de federale regering en ik koppel daar de Vlaamse regeringsvorming aan. Dan kunnen de collega’s Vlaams ook niet meer op mij rekenen”, klonk het daarop bij De Wever.
- Eerst en vooral zou het best wel eens kunnen dat N-VA en VB aan meer dan 50% van de stemmen geraken (het VB heeft de gewoonte om beter te scoren in de verkiezingen dan in de peilingen, alsof mensen in peilingen niet durven te zeggen dat ze voor VB gaan stemmen …).
- En zelf als ze samen geen 50% van de stemmen halen: je hoeft geen 50% +1 van de STEMMEN te halen maar 50% +1 van de ZETELS in het Vlaamse Parlement (of 63 van de 124 zetels).