Beleggen in UK via ETF ?
TIP
Beleggen in UK via ETF ?
Ik zou naar aanleiding van de lage waardering van de UK-aandelen een positie in een etf willen nemen die enkel in UK-aandelen belegt.
Heeft iemand ervaring hiermee en zouden jullie deze dan aankopen in EUR of in Pond ?
Heeft iemand ervaring hiermee en zouden jullie deze dan aankopen in EUR of in Pond ?
Re: Beleggen in UK via ETF ?
Als je aankoopt in euro betaal je geen wisselkoersen, maar heb je toch zicht op de wisselkoerswinsten van de onderliggende aandelen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb twee FTSE100 trackers, een van Amundi en een van Xtrackers. Beide 0.14% kosten en accumulatie (FTSE 100 heeft een relatief hoog dividendrendement, dus het maakt best uit). Amundi noteert in Parijs, de Xtrackers aan Xetra. Ik denk dat bij de meeste brokers XETRA iets duurder is.
Ik heb ze in Euro. Ik ben te vaak tegen muren aangelopen met gewenste aankopen in vreemde valuta omdat dan net voor die beurs mijn vragenlijst niet geldig was, of omdat er net voor de variant in die vreemde valuta geen KID was volgens de betreffende broker, dus ik doe nu zoveel mogelijk in Euro op de beurzen van brussel, amsterdam of parijs. Ik ga pas verder kijken als het moet.
Waarom wil je een etf die enkel in UK-aandelen belegt? Een breed Europafonds zit al voor 22% in de UK. Dan profiteer je evengoed van een eventuele stijging van de koersen en je risico is meer gespreid.
Al eens City Of London bekeken? Trust met enkel Britse bedrijven in portefeuille, en geeft nog een leuk dividend ook.
ISIN: GB0001990497
ISIN: GB0001990497
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA - TDIV
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
CPH: TRYG
TYO: 4503 - 8058
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA - TDIV
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
CPH: TRYG
TYO: 4503 - 8058
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Tja, als je nu eenmaal meer gelooft in de vooruitzichten voor de bedrijven uit land X dan die uit land Y, dan is het toch logisch dat je je blootstelling aan land X wilt verhogen. Dat is toch niet vreemd?
Ik vind zelf de wereldbrede trackers veel te zwaar gewogen in de USA, en dan ook nog eens voor de USA veel te zwaar gewogen in een klein groepje bedrijven. Dus ik probeer verschillende trackers van verschillende landen/regio's te hebben, zodat ik mijn eigen wegingen kan maken.
Waarom zou je marktkapitalisatie als wegingsfactor nemen? Een bedrijf van 100 miljard hoeft toch niet betere vooruitzichten te hebben dan een bedrijf van 50 miljard?
Je hebt gelijk. Daarom is het niet aangewezen om al je geld in IWDA te steken, hoezeer dat ook opgehemeld wordt op dit forum.
-
- Verbannen Gebruiker
Iemand die ... % in UK steekt, ... % in continentaal Europe, ... % in S&P, ... % in Japan, ... % in Canada, ... % in Australie
is dus beter af dan 100% in IWDA?

Waarom, als ik mag vragen?
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 5 maart 2024, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat vind nu net heel raar. Je stelt vast dat er een handvol bedrijven, allen uit 1 sector en allen uit 1 land de hele markt outperformen. En wat is je reactie? Je wilt een portefeuille samenstellen waarin geen dergelijke outperformers zitten!Kempen123 schreef: ↑5 maart 2024, 14:32 Ik vind zelf de wereldbrede trackers veel te zwaar gewogen in de USA, en dan ook nog eens voor de USA veel te zwaar gewogen in een klein groepje bedrijven. Dus ik probeer verschillende trackers van verschillende landen/regio's te hebben, zodat ik mijn eigen wegingen kan maken.
De enige manier om deze outpeformers met zekerheid in je portefeuille te hebben was net om GEEN keuze te maken naar geografie, sector, marktkapitalisatie etc, en de markt zijn gang te laten gaan. Waarom zou dat in de toekomst plots anders gaan verlopen?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Nee, niet 'de hele markt outperfomen'. Dat hebben ze de afgelopen X jaar gedaan, maar niemand zegt dat dat zo blijft. Dat zijn goede bedrijven, maar potverdorie ze hebben ook een hoge prijs. Winststijgingen over de komende drie of vier jaar zitten al verdisconteerd in de koers.Gudrun schreef: ↑5 maart 2024, 14:48Dat vind nu net heel raar. Je stelt vast dat er een handvol bedrijven, allen uit 1 sector en allen uit 1 land de hele markt outperformen.Kempen123 schreef: ↑5 maart 2024, 14:32 Ik vind zelf de wereldbrede trackers veel te zwaar gewogen in de USA, en dan ook nog eens voor de USA veel te zwaar gewogen in een klein groepje bedrijven. Dus ik probeer verschillende trackers van verschillende landen/regio's te hebben, zodat ik mijn eigen wegingen kan maken.
Je hebt gelijk dat de enige manier om outperformers te hebben is dat je geen keuze maakt. Maar dan heb je ook de underperformers er verplicht bij, vergeet dat niet.Gudrun schreef: ↑5 maart 2024, 14:48Dat vind nu net heel raar. Je stelt vast dat er een handvol bedrijven, allen uit 1 sector en allen uit 1 land de hele markt outperformen. En wat is je reactie? Je wilt een portefeuille samenstellen waarin geen dergelijke outperformers zitten!Kempen123 schreef: ↑5 maart 2024, 14:32 Ik vind zelf de wereldbrede trackers veel te zwaar gewogen in de USA, en dan ook nog eens voor de USA veel te zwaar gewogen in een klein groepje bedrijven. Dus ik probeer verschillende trackers van verschillende landen/regio's te hebben, zodat ik mijn eigen wegingen kan maken.
De enige manier om deze outpeformers met zekerheid in je portefeuille te hebben was net om GEEN keuze te maken naar geografie, sector, marktkapitalisatie etc, en de markt zijn gang te laten gaan. Waarom zou dat in de toekomst plots anders gaan verlopen?
Mijn gevoel en mijn beperkte analyse.huisjetuintjefiets schreef: ↑5 maart 2024, 14:52Op basis van welke criteria maak je je eigen weging?
En aangezien het MIJN portefeuille is, hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen over een eventuele underperformance, en het voelt goed om je eigen ding te doen.
Ik zit momenteel een beetje overweight in de UK. Dat heeft twee redenen:
1) Ik houd van dividendbetalers. Dat is voor mij een teken van een gezond winstgevend bedrijf. Laat het UK nu een van de landen zijn met het hoogste dividendrendment
2) Dat hele brexitverhaal is natuurlijk onzinnig en slecht, maar desalniettemin bijven daar een aantal grote, mooie, wereldwijd actieve bedrijven zitten, die nu ondergewaardeerd zijn (althans, in mijn inschatting). Ik denk dat er een andere regering komt, dat er weer toenadering tot Europa komt zodat je iets krijgt wat op de samenwerking EU-Zwitserland lijkt, en dat daardoor de zwaarste economische effecten van Brexit worden opgeheven.
Leuk hé die opdringerige getuigen van IWDA. Ik deel je analyse wat betreft het overgewicht aan big tech en AI gekte, met de FSTE kun je die blootstelling inderdaad wat verminderen, zo goed als allemaal mature bedrijven, waarvan het gros globaal actief, nauwelijks tech en lagere waarderingen. Zorgt tevens voor minder dollar blootstelling.
Vanguard heeft met VUKG een kapitalisatie variant in EUR en GBP en met VUKE een distributie versie in EUR, GBP en CHF
Naast IWDA leg ik soms ook graag accenten op andere regio's zoals India. Voor Europa heb ik Imea(deeltje Uk) maar hier wil ik ook een extra accent op de mooie bedrijven uit de UK leggen vanwege de lagere waardering.