Bpost
TIP
Re: Bpost
Dividend en RV vermijden en kiezen om geen dividend te hebben waarbij een deel van je kapitaal te zien smelten is voor sommigen de ideale keuze: liever 99,85% ipv 104,2%Kempen123 schreef: ↑10 augustus 2023, 13:50Tja, als ik het kon kiezen en dat bedrijf dat 6% dividend uitkeert kon kopen, maar waarbij ze het dividend aan hun vermogen toevoegen en gebruiken om het bedrijf te laten groeien zonder RV te betalen, zou ik dat ook doen.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 augustus 2023, 13:26
Dat is een pseudo-filosofische discussie. Ik kijk naar het uiteindelijke resultaat. Elke belegger zou dat moeten doen. Wat levert het mij netto op? Waar beleg ik best mijn geld, rekening houdend met wat het mij netto opbrengt? En ik zie: de belasting op opbrengsten bij dividend van 6% kost 1,8% netto rendement per jaar. De belasting op vermogen kost 0,15% per jaar.
Velen vinden het goed om die 1,8% per jaar vrijwillig te betalen. Ik niet. Want als je kijkt hoeveel je dat op termijn kost ....
Maar daar gaat het niet om. Dat bedrijf dat 6% dividend uitkeert, en nog aan een aantal kwaliteitsvoorwaarden voldoet, bestaat maar in 1 variant: die met dat dividend.
Jouw keuze is: dividendbeleggen of anders beleggen? Dan heb je inderdaade keuze om RV te vermijden. Mijn keuze is : beleggen in dat bedrijf dat ik als goed zie, of niet beleggen? Dan heb ik geen keuze.

… en ik weet ook:
kierkegaard schreef: ↑5 augustus 2023, 09:34 De vermogenslasten in België zijn volgens de cijfers van de Europese Commissie de op één na hoogste van de EU.
Jij gaat uit van de veronderstelling dat dividendbeleggen en niet-dividendbeleggen equivalent aan elkaar zijn, afgezien van de RV, en dat je dus beter voor niet-dividendbeleggen kiest.
Als je veronderstelling juist is heb je gelijk.
Ik beweer nu juist dat je veronderstelling niet juist is, en dat er best wel goede redenen kunnen zijn om te kiezen voor bedrijven die hoog dividend betalen (en nog voldoen aan een aantal andere voorwaarden). Dat er zo'n hoge RV is, is dan inderdaad spijtig, maar maakt de keuze lang niet altijd anders. Die hoge RV is slechts 1 factor in de keuze om aan dividendbeleggen te doen.
Dat jij andere beleggingsdoelstellingen hebt en daardoor andere keuzes maakt is prima, maar accepteer dan ook dat anderen goede redenen hebben voor hun keuze (ander risicoprofiel, andere leeftijd, hoger of lager vermogen, hoger of lager maandelijks inkomen).
Je hebt me niet goed begrepen, vrees ik. Ik zou eerder voor beleggingen MET een dividend (en onderworpen aan RV) kiezen …Kempen123 schreef: ↑10 augustus 2023, 15:39Jij gaat uit van de veronderstelling dat dividendbeleggen en niet-dividendbeleggen equivalent aan elkaar zijn, afgezien van de RV, en dat je dus beter voor niet-dividendbeleggen kiest.
Als je veronderstelling juist is heb je gelijk.
Ik beweer nu juist dat je veronderstelling niet juist is, en dat er best wel goede redenen kunnen zijn om te kiezen voor bedrijven die hoog dividend betalen (en nog voldoen aan een aantal andere voorwaarden). Dat er zo'n hoge RV is, is dan inderdaad spijtig, maar maakt de keuze lang niet altijd anders. Die hoge RV is slechts 1 factor in de keuze om aan dividendbeleggen te doen.
Dat jij andere beleggingsdoelstellingen hebt en daardoor andere keuzes maakt is prima, maar accepteer dan ook dat anderen goede redenen hebben voor hun keuze (ander risicoprofiel, andere leeftijd, hoger of lager vermogen, hoger of lager maandelijks inkomen).
Lees mijn reactie nog eens goed na: sommigen (maar niet ikke) zouden liever ….
Je hebt gelijk. Dit is nu de tweede keer in een week dat ik reacties van de een aanzie voor reacties van een ander.
Ik wordt zeker oud....
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
+1Kempen123 schreef: ↑10 augustus 2023, 13:50Tja, als ik het kon kiezen en dat bedrijf dat 6% dividend uitkeert kon kopen, maar waarbij ze het dividend aan hun vermogen toevoegen en gebruiken om het bedrijf te laten groeien zonder RV te betalen, zou ik dat ook doen.huisjetuintjefiets schreef: ↑10 augustus 2023, 13:26
Dat is een pseudo-filosofische discussie. Ik kijk naar het uiteindelijke resultaat. Elke belegger zou dat moeten doen. Wat levert het mij netto op? Waar beleg ik best mijn geld, rekening houdend met wat het mij netto opbrengt? En ik zie: de belasting op opbrengsten bij dividend van 6% kost 1,8% netto rendement per jaar. De belasting op vermogen kost 0,15% per jaar.
Velen vinden het goed om die 1,8% per jaar vrijwillig te betalen. Ik niet. Want als je kijkt hoeveel je dat op termijn kost ....
Maar daar gaat het niet om. Dat bedrijf dat 6% dividend uitkeert, en nog aan een aantal kwaliteitsvoorwaarden voldoet, bestaat maar in 1 variant: die met dat dividend.
Jouw keuze is: dividendbeleggen of anders beleggen? Dan heb je inderdaade keuze om RV te vermijden. Mijn keuze is : beleggen in dat bedrijf dat ik als goed zie, of niet beleggen? Dan heb ik geen keuze.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Verrassend dat hier nog niets gepost is over de nieuwe CEO van bpost. Wellicht zijn er geen aandeelhouders meer 
Het lijkt erop dat men eindelijk iemand met enige competentie aan boord heeft weten te strikken. De man staat wel voor een serieuze opdracht.

Het lijkt erop dat men eindelijk iemand met enige competentie aan boord heeft weten te strikken. De man staat wel voor een serieuze opdracht.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nieuwe CEO, nieuwe koers. Nieuwe wijn in oude zakken.
Als je ziet hoe negatief ze deze week in het nieuws kwamen omtrent de kwaliteit rond hun pakketbezorging (daar waar ze zo op inzetten , daar "pakketbezorging de toekomst is" is dat toch heel betreurenswaardig....
Toen ik initieel dat nieuws vernam deze week, de grote hoeveelheden pakjes die 'verdwijnen' , was mijn eerste reactie toch dat dit bij de kleinere ongekende spelers was en toch in veel mindere mate bij bpost ....
Tot je die getuigenis van die bpost medewerker hoorde, en 500pakjes / dag .....
Toen ik initieel dat nieuws vernam deze week, de grote hoeveelheden pakjes die 'verdwijnen' , was mijn eerste reactie toch dat dit bij de kleinere ongekende spelers was en toch in veel mindere mate bij bpost ....
Tot je die getuigenis van die bpost medewerker hoorde, en 500pakjes / dag .....

Dat is allicht (procentueel) hetzelfde bij andere bedrijven, maar bpost is gewoon een stuk groter. Zelf kan ik zeker niet zeggen dat ik bij bpost meer problemen heb dan elders. Eerder omgekeerd, zelfs.
Ja idd, mijn persoonlijke ervaring ook zo :
2x voorvalletjes van verloren pakketten (1x UPS , 1x GLS) , bpost loopt goed op dat vlak voor mij tot hier toe (hout vasthouden bij dergelijke uitspraak)
Bpost 3.27€ geëindigd vandaag. Je zou denken dat er stilaan een kentering zou zijn nu de nieuwe CEO er al 6maand is.
bpost bank ondertussen verkocht aan Paribas.
Het begint stilaan een prooi te worden om (deels) overgenomen te worden of ontmanteld te worden.
bpost bank ondertussen verkocht aan Paribas.
Het begint stilaan een prooi te worden om (deels) overgenomen te worden of ontmanteld te worden.
Waar zijn de obligaties van Bpost te koop te vinden ?
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash