Holdings
TIP
Re: Holdings
Mag ik hier eens een stok in het hoenderhok gooien?
Persoonlijk heb ik geen individuele aandelen of holdings. Bij de herpositionering van de portefeuille van mijn schoonvader (van bankfondsen naar kosten-interessanter) heb ik, samen met hem, de beslissing genomen om deels wereld-ETF’s te nemen, deels holdings. Heb ik daar al spijt van …
De meeste aankopen gebeuren in mei 2022.
Sofina: klein deeltje in 02/20 en groter deel in 05/2022, huidig rendement: -15%
Investor AB, huidig rendement: +37%
D'Ieteren, huidig rendement: +17%
Brederode, huidig rendement: -15%
GBL, huidig rendement: -21%
Gemiddeld rendement Holdings over die periode: +3%
De wereldwijde ETF (SWRD) zit op +23%
Best de Holdings verkopen en in SWRD bijstorten?
Persoonlijk heb ik geen individuele aandelen of holdings. Bij de herpositionering van de portefeuille van mijn schoonvader (van bankfondsen naar kosten-interessanter) heb ik, samen met hem, de beslissing genomen om deels wereld-ETF’s te nemen, deels holdings. Heb ik daar al spijt van …
Sofina: klein deeltje in 02/20 en groter deel in 05/2022, huidig rendement: -15%
Zou ik niet doen. GBL zou ik persoonlijk wel liquideren. Holdings doen het niet elk jaar beter dan SWRD maar wel op langere termijn. Dat is toch wat ik geloof, niet iedereen is het daar mee eens. Ik zet er in elk geval nog op in.
Het is niet omdat het een holding is dat het interessant is, maar er zijn bij de holdings (naar mijn mening) wel vaker dan gemiddeld aantrekkelijke bedrijven.
Hoe weet je dat holdings het op lange termijn beter doen? Is er een holding-index of zo? Ik heb er iig nog nooit van gehoord.
Ik heb hier al veel onderzoek naar gedaan, uiteraard gebaseerd op prestaties uit het verleden. Ik zie geen reden waarom het in de toekomst anders zou zijn. Ik beleg vooral in holdings met een sterk track record, liefst met sterke familiale aandeelhouder. Dit is ondertussen het grootste deel van mijn portefeuille. Daarnaast heb ik vooral zogenaamde quality-aandelen.
Ik zal mijn portefeuille eens opendoen. Ik heb voorlopig qua holdings:
Berkshire
Christian Dior
Investor
Indutrade
Sofina
Brederode
Lifco
Peugeot
Odet
Partners group
Investment Latour
EQT ab
Brookfield
Ackermans & van Haaren
Lundbergforetagen
Tamburi investment partners
D’ieteren
Italmobiliare
Exor
Floridienne
Markel group
TR property investment trust
Komen er waarschijnlijk nog bij binnenkort, wanneer de markt wat afgekoeld is en ik klaar ben met research:
Danaher
Constellation software
Berkshire
Christian Dior
Investor
Indutrade
Sofina
Brederode
Lifco
Peugeot
Odet
Partners group
Investment Latour
EQT ab
Brookfield
Ackermans & van Haaren
Lundbergforetagen
D’ieteren
Italmobiliare
Exor
Floridienne
Markel group
Komen er waarschijnlijk nog bij binnenkort, wanneer de markt wat afgekoeld is en ik klaar ben met research:
Danaher
Constellation software
Ik heb Ackermans & van Haaren en Sofina. Beide hebben me tot nu toe zwaar ontgoocheld. Maar mede op aandringen van Barryke hou ik ze bij. Ik wil ze de tijd geven. Ze vormen maar een klein deel van mijn portefeuille dus ik kan wachten.
1) SWRD verkopenWimble schreef: ↑6 maart 2024, 17:45 Mag ik hier eens een stok in het hoenderhok gooien?
2) GBL verkopen
3) Investor verkopen
in de plaats
1) Compagnie de l'odet kopen ( of een andere holding uit de Bollore groep )
2) Compagnie du bois sauvage kopen
3) Peugeot Invest kopen
Allen holdings met meer dan 50% korting op de NAV
Maar waarom zoveel? Ik kan begrijpen dat je wat spreiding wilt, maar ik zou er de beste (volgens jou) 8-10 uitzoeken en me daarop concentreren.Barryke schreef: ↑6 maart 2024, 21:05 Ik heb hier al veel onderzoek naar gedaan, uiteraard gebaseerd op prestaties uit het verleden. Ik zie geen reden waarom het in de toekomst anders zou zijn. Ik beleg vooral in holdings met een sterk track record, liefst met sterke familiale aandeelhouder. Dit is ondertussen het grootste deel van mijn portefeuille. Daarnaast heb ik vooral zogenaamde quality-aandelen.
Berkshire
Christian Dior
Investor
Indutrade
Sofina
Brederode
Lifco
Peugeot
Odet
Partners group
Investment Latour
EQT ab
Brookfield
Ackermans & van Haaren
Lundbergforetagen
D’ieteren
Italmobiliare
Exor
Floridienne
Markel group
Danaher
Constellation software
Sofina is een enorme zeepbel geweest, dus daar heb je gewoon pech gehad. Dat was altijd hoog risico, en dat is helaas de verkeerde kant op gegaan.
AVH is een mooie, degelijke holding, maar ze noteerden lang aan een premie, en nu aan een relatief kleine korting. Afhankelijk van wanneer je gekocht hebt, heb je waarschijnlijk verlies geleden op overgang van premie naar korting. Ik vind AVH te duur, maar daar kun je over van mening verschillen (een holding met een premie of slechts een kleine korting: Ik denk er niet aan, dan ga ik liever rechtstreeks in de onderliggende waarden zitten), maar verder is er niets mis mee.
Da’s een terechte opmerking. Ik kan moeilijk kiezen. Ik wil goed kunnen slapen. Ik ga ervan uit dat de groep beter zal doen dan IWDA. Een paar holdings gaan dat waarschijnlijk niet doen. En ik wil niet toevallig dan die gekozen hebben. Maar eigenlijk is het niet ideaal, zo veel, daar heb je 100% gelijk in. Die groep is mijn vervanging voor IWDA. Sommige holdings hebben een groter gewicht.
Ik denk niet dat ik de gave heb om dé beste holdings of aandelen eruit te kiezen. Ik probeer wat alpha te genereren door een groep aandelen te kiezen waarvan ik denk dat die groep het beter zal doen dan de markt, op lange termijn. Ik moet er mij ook comfortabel bij voelen en er volledig achter staan.
Sofina was een zeer goede holding he. Stel u voor dat ik er maar 8 had gehad en Sofina was erbij… Ik heb ze gelukkig pas gekocht tijdens en na de crash. Ik vind het eigenlijk ook gewoon leuk om aandeelhouder te zijn van de meeste van die holdings.
Voor mij is ook korting een selectiecriterium. En dan niet perse de precieze waarde van de korting, maar meer hoe de korting vergelijkt met de historische kortingen. Dus dan vallen er al een aantal afBarryke schreef: ↑7 maart 2024, 10:34Da’s een terechte opmerking. Ik kan moeilijk kiezen. Ik wil goed kunnen slapen. Ik ga ervan uit dat de groep beter zal doen dan IWDA. Een paar holdings gaan dat waarschijnlijk niet doen. En ik wil niet toevallig dan die gekozen hebben. Maar eigenlijk is het niet ideaal, zo veel, daar heb je 100% gelijk in. Die groep is mijn vervanging voor IWDA. Sommige holdings hebben een groter gewicht.
Ik denk niet dat ik de gave heb om dé beste holdings of aandelen eruit te kiezen. Ik probeer wat alpha te genereren door een groep aandelen te kiezen waarvan ik denk dat die groep het beter zal doen dan de markt, op lange termijn. Ik moet er mij ook comfortabel bij voelen en er volledig achter staan.
Sofina was een zeer goede holding he. Stel u voor dat ik er maar 8 had gehad en Sofina was erbij… Ik heb ze gelukkig pas gekocht tijdens en na de crash.
En ook mono-holdings houd ik niet van, daar zie ik, uitzonderingen daargelaten, het nut niet van in (ik heb een klein beetje Ancora, omdat ik matig positief ben over KBC en omdat het dividendrendement heel hoog is), Dus dan vallen er ook al een aantal af.
En immo-holdings .... mwoah, ben ik gevoelsmatig ook geen fan van. Ik heb wel immo-ETFs, en ook in sommige holdings zit een redelijke brok immo, dus ik ben niet tegen immo, maar immo holdings doen mijn hartje niet sneller slaan.
Maar private equity holdings vind ik dan wel weer interessant (ik heb bijvoorbeeld harbourvest, CT private equity, Caledonia), hoewel die momenteel de wind niet mee hebben, maar dat komt wel weer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik snap die focus op korting niet. Wanneer je ze later weer verkoopt, is het toch ook met korting?
In mijn inschatting: een holding moet een korting hebben, omdat je controle verliest en een extra laag (met kosten) hebt. Dus een korting bij holdings is volledig normaal.Orakel van Brakel schreef: ↑7 maart 2024, 10:58 Ik snap die focus op korting niet. Wanneer je ze later weer verkoopt, is het toch ook met korting?
Bij een premie of een kleine korting ben ik dus sowieso niet geinteresseerd. Als anderen zot willen doen en teveel willen betalen dan mogen ze dat van mij, maar ik vind het niet rationeel en kan er dan ook geen investeringsbeslissing op baseren dat er een premie blijft (of de korting zo klein blijft), hoe mooi de onderliggende assets ook mogen zijn. Pas bij een matige korting (zeg 15% of meer) wil ik een investering zelfs maar overwegen.
Als de holding die eerste horde gepasseerd is kijk ik of ik de onderliggende bedrijven wel aardig vindt, en of ik het management wel vertrouw om zijn best te doen voor de aandeelhouders.
Zo kom ik tot een investabel universum van holdings. En zal ik er af en toe eens een onterecht uit het investabel universum gooien... ja waarschijnlijk wel, maar so be it.
Binnen dat universum selecteer ik op basis van geografie/sectoren en ook korting. Als alles gelijk is, heb ik namelijk liever een holding die zonder fatsoenlijke reden 10% meer korting heeft dan hij gemiddeld over de laatste jaren heeft gehad, dan ene die 10% minder korting heeft die hij gemiddeld heeft gehad, zonder fatsoenlijke reden.
Voorbeeld 1: Berkshire noteert al jaren met een premie. Sommigen vinden dat terecht, en gezien de kwaliteiten van Warren Buffet begrijp ik dat. Maar als die tovenaar doodgaat, blijft dan die premie? Misschien eerst wel even, omdat hij zijn opvolging goed heeft opgeleid, maar de eerste de beste vergissing van die opvolgers zal worden onthaald op 'zie je wel, ze zijn toch niet zo goed als de meester' en de premie zal verdampen. Berkshire komt dus niet eens in mijn investabel universum.
Voorbeeld 2: Peugeot Invest (PI) noteert momenteel aan circa 63% korting (ja je leest het goed, je betaalt maar 37% van de onderliggende waarde!). Nu wil ik best geloven dat voor PI een stevige korting normaal is (immers: een groot deel van de waarde zit Stellantis, via nog eens een tussenholding, en ze zullen dat niet snel willen liquideren. Bovendien hebben ze toch wel een paar flinke missers gehad de afgelopen jaren (Signa, Orpea)), en historisch heeft PI dan ook een korting van gemiddeld 40-45%. Dat vindt ik nog steeds hoog, maar begrijpelijk/acceptabel.
Maar dat betekent nog steeds wel dat als PI van 63% korting teruggaat naar, zeg, 45%, een 'normale' korting voor PI, de koers van PI 50% zal stijgen, zelfs zonder dat er iets met de onderliggende waarden gebeurt.
Ik geloof sterk dat dat zal gebeuren. En zelfs al is dat pas over 10 jaar, dan is dat toch mooi 5% extra rendement per jaar.
Dus ja, als je de holdings later weer verkoopt is dat ook met korting. Maar je mikt er dan wel op dat dat dan is met een 'normale' korting, ipv een megakorting zoals momenteel bij veel holdings.
Je mag natuurlijk andere afwegingen maken, of het oneens zijn met mij, maar zo doe ik het ongeveer (voor een deel van mijn portefeuille, er zit ook een deel in ETFs en enkele losse bedrijven) en wat een ander daarvan vindt maakt me eigenlijk niet veel uit.
-
- Newbie
- Contacteer:
The perfect recipe for failure. Holdings kopen omwille van hun discount is een zeer slechte strategie.laeka schreef: ↑7 maart 2024, 09:211) SWRD verkopenWimble schreef: ↑6 maart 2024, 17:45 Mag ik hier eens een stok in het hoenderhok gooien?
2) GBL verkopen
3) Investor verkopen
in de plaats
1) Compagnie de l'odet kopen ( of een andere holding uit de Bollore groep )
2) Compagnie du bois sauvage kopen
3) Peugeot Invest kopen
Allen holdings met meer dan 50% korting op de NAV