Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Er is drie tot vier keer meer water nodig om een elektrische auto te blussen in vergelijking met een conventionele auto.m-peeters schreef: ↑7 maart 2024, 09:42
Waarom kun je een elektrische auto niet blussen?
Het blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd.
Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
https://www.knack.be/factcheck/factchec ... eer-water/
Zelfs als de batterijen veiliger worden en minder snel kunnen ontbranden kom je nog steeds in het nadeel van een EV uit.
En inderdaad erg grappig dat de groene garde steeds appelen met peren vergelijkt om toch maar hun gelijk te halen.
Het gewicht van een Tesla 3 vergelijken met een X5
Re: Rijden met EV vs ICE
Een betere methode ware: uitstoot + gewicht + afgelegde km + tijdstip van gebruik. Geen verschil tussen brandstoffen, beroepen of leeftijden. Geen achterpoortjes, geen subsidies.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Uitstoot is een moeilijke. Werd die EV opgeladen door onze kerncentrales of door de gascentrales van Tinne? En bedoel je enkel CO₂ of tellen we die rubberpartikels er ook bij?
Gewicht is duidelijker.
Voor afgelegde kilometers betalen we al door het verbruik.
En tijdstip van gebruik? Hoe gaan we dat implementeren zonder volledig naar een Big Brother-maatschappij te gaan?
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik reageerde op het argument dat het gewicht van een ev een probleem is.Trivium schreef: ↑7 maart 2024, 10:13Er is drie tot vier keer meer water nodig om een elektrische auto te blussen in vergelijking met een conventionele auto.m-peeters schreef: ↑7 maart 2024, 09:42
Waarom kun je een elektrische auto niet blussen?
Het blussen van elektrische auto's is het grootste probleem. Door de aanwezigheid van batterijen in de auto's kan de brand steeds opnieuw worden aangewakkerd.
Ook na het blussen moeten de auto's langdurig ondergedompeld worden in speciale containers, om opnieuw ontbranden te voorkomen.
https://www.knack.be/factcheck/factchec ... eer-water/
Zelfs als de batterijen veiliger worden en minder snel kunnen ontbranden kom je nog steeds in het nadeel van een EV uit.
En inderdaad erg grappig dat de groene garde steeds appelen met peren vergelijkt om toch maar hun gelijk te halen.
Het gewicht van een Tesla 3 vergelijken met een X5
Je snapt toch wel dat als je auto's belast op gewicht dat een kilo elektrische wagen evenveel weegt als een kilo fossiele wagen? Of gaan we de fysica negeren en verschillende soorten kilo's gaan verzinnen?
Als je bij een Tesla 3 belastingen moet betalen op het gewicht van 1800kg dan zal je bij een BMW X5 nog meer belastingen moeten betalen op het gewicht van 2300kg.
En wat betreft die gevaarlijke batterijen.
Fossiele brandstoffen zijn naar mijn weten nu ook geen gewijd bronwater.
Het is net zo goed een giftige vloeistof, schadelijk voor het milieu en benzinedampen kunnen exploderen (diesel niet).
Kijk maar eens naar de veiligheidsvoorschriften bij uw lokale tankstation.
Een tankstation moet jaarlijks gekeurd worden voor wat betreft de explosieveiligheid.
Een Laadplein moet iedere vijf jaar gekeurd worden voor wat betreft de laagspanning, jaarlijks voor de hoogspanningscabine.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je snapt het nog steeds nietWoz schreef:Ik reageerde op het argument dat het gewicht van een ev een probleem is.
Je snapt toch wel dat als je auto's belast op gewicht dat een kilo elektrische wagen evenveel weegt als een kilo fossiele wagen? Of gaan we de fysica negeren en verschillende soorten kilo's gaan verzinnen?
Als je bij een Tesla 3 belastingen moet betalen op het gewicht van 1800kg dan zal je bij een BMW X5 nog meer belastingen moeten betalen op het gewicht van 2300kg.
1 kilo bij een EV is natuurlijk hetzelfde als 1 kilo bij een ICE voertuig. Maar je vergelijkt een compacte middenklasser EV voertuig Tesla 3 (de appelen) met een zware SUV ICE wagen BMW X5 (de peren).
Je had ook de Citroën C3 ICE met een gewicht van 955 kg kunnen vergelijken met de GMC Hummer EV. Die laatste weegt leeg maar liefst 4.103 kg
Om de vergelijking tussen ICE en EV op het vlak van gewicht te maken zou het eerlijker zijn om het gewicht van eenzelfde wagen (in ICE versie en EV versie) met elkaar vergelijken …
Ik zal je een handje helpen:
De Citroën C3 weegt 955 kg
De Citroën eC3 weegt 1419 kg
Nog maar eens een bewijs hoe groene jongens graag cijfers manipuleren …
Als jij dan wil belasten op basis van het gewicht dan zal een EV met zijn zware batterij een stuk meer moeten belast worden dan de ICE versie van hetzelfde model. Maar dat past vermoedelijk niet in jouw kraam.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als er zou belast worden op gewicht dan zullen er minder mensen een zwaardere wagen kopen en zullen fabrikanten inspanningen doen om het gewicht naar beneden te krijgen.
Wat mij voor iedereen een goede zaak lijkt.
EV of fossiel maakt daarbij geen verschil.
Wat mij voor iedereen een goede zaak lijkt.
EV of fossiel maakt daarbij geen verschil.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je moet me dan toch eens uitleggen hoe ze het gewicht van een EV naar beneden zullen krijgen? Dat kan alleen door er piepkleine batterijen in te stoppen en dan zal je nog 100 km kunnen rijden met een volle batterij
Waarom denk je dat ze nu morrelen aan het B rijbewijs? Een elektrische motorhome of bestelwagen onder de 3500 kg zal quasi onmogelijk zijn als je een deftige actieradius en laadvermogen wil. Dus om ervoor te zorgen dat niet iedereen een C rijbewijs zal moeten hebben gaan ze het B rijbewijs optrekken naar 4250 kg.
Waarom denk je dat ze nu morrelen aan het B rijbewijs? Een elektrische motorhome of bestelwagen onder de 3500 kg zal quasi onmogelijk zijn als je een deftige actieradius en laadvermogen wil. Dus om ervoor te zorgen dat niet iedereen een C rijbewijs zal moeten hebben gaan ze het B rijbewijs optrekken naar 4250 kg.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als er belast zou worden op gewicht dan is het een probleem voor de fabrikanten hoe ze het gewicht naar beneden kunnen krijgen
En nu we toch over gewicht bezig zijn: fossiele brandstoffen hebben toch ook een gewicht?
Een gewicht dat voor dat het in de auto terechtkomt ook moet getransporteerd worden door bijvoorbeeld tankwagens.
Ook de verbrandingsgassen hebben een gewicht. Stel, theoretisch, dat je alle verbrandingsgassen die de auto normaal wegblaast door de uitlaat zou opslaan in de auto zelf dan zou die auto gedurende zijn levensduur steeds zwaarder worden.
En nu we toch over gewicht bezig zijn: fossiele brandstoffen hebben toch ook een gewicht?
Een gewicht dat voor dat het in de auto terechtkomt ook moet getransporteerd worden door bijvoorbeeld tankwagens.
Ook de verbrandingsgassen hebben een gewicht. Stel, theoretisch, dat je alle verbrandingsgassen die de auto normaal wegblaast door de uitlaat zou opslaan in de auto zelf dan zou die auto gedurende zijn levensduur steeds zwaarder worden.
Re: Rijden met EV vs ICE
Je kan een Bmw vrachtwagen x5 inderdaad moeilijk vergelijken met een ultra moderne personenwagen Tesla model. 3.
Re: Rijden met EV vs ICE
Is dat niet net de essentie? We moeten:
- minder vaak met de auto rijden
- massaal auto's elektrificeren
- met kleinere auto's rijden
Re: Rijden met EV vs ICE
De Tesla m 3 was een moderne personenwagen toen hij op de markt kwam. Ondertussen is dit reeds een grootvader. Tesla slaagt er duidelijk niet in om modellen sneller te vernieuwen en nieuwe modellen toe te voegen aan het gamma. Vooral een kleiner model is broodnodig om terug aansluiting te vinden met de moderniteit.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Stel, theoretisch, dat je alle verbrandingsgassen die de gascentrales van Tinne wegblazen om je EV op te laden zou opslaan in de auto zelf dan zou die auto gedurende zijn levensduur steeds zwaarder worden.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Kleinere auto's druisen in tegen de huidige trend om auto's alsmaar groter te maken. Een kleine auto is leuk om naar je werk te rijden. Om boodschappen te gaan doen, op reis te gaan of met je kinderen ergens naartoe te rijden is het al veel minder leuk.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is een foute trend.
Toen wij klein waren reden we met een Fiat Panda door de bergen zonder airco. En we hadden de tijd van ons leven. Later nog eens overgedaan met 4 vrienden in een VW Polo.