Holdings
TIP
Re: Holdings
en zeker achteraf is het niet zo moeilijk om er de juiste uit te halen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Holdings als een geheel, hebben het typisch niet beter gedaan dan de markt. (*)Wimble schreef: ↑6 maart 2024, 17:45 Mag ik hier eens een stok in het hoenderhok gooien?
Persoonlijk heb ik geen individuele aandelen of holdings. Bij de herpositionering van de portefeuille van mijn schoonvader (van bankfondsen naar kosten-interessanter) heb ik, samen met hem, de beslissing genomen om deels wereld-ETF’s te nemen, deels holdings. Heb ik daar al spijt van …
De meeste aankopen gebeuren in mei 2022.
Sofina: klein deeltje in 02/20 en groter deel in 05/2022, huidig rendement: -15%
Investor AB, huidig rendement: +37%
D'Ieteren, huidig rendement: +17%
Brederode, huidig rendement: -15%
GBL, huidig rendement: -21%
Gemiddeld rendement Holdings over die periode: +3%
De wereldwijde ETF (SWRD) zit op +23%
Best de Holdings verkopen en in SWRD bijstorten?
Een hele reeks aandelen doen het telkens beter dan de markt, dit zijn dikwijls niet de aandelen die het beter deden dan de markt.
(*) bvb een paar jaar geleden heb ik gedurende een periode alle holdings die hier aangeprezen werden in een virtuele portefeuille geplaatst, deze portefeuille deed het minder goed dan een breed gespreide portefeuille.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Om maar een cliche van huis te halen: Beleggen is een werkwoord.
Zoals met iedere activiteit in het leven: als je er geen tijd/energie in steekt zul je nooit ook nooit beter worden. En het mooie is, ook zoals met iedere activiteit in het leven: De eerste energie die je er in steekt heeft het meeste effect.
IK redeneer altijd volgens de 1% regel: Als je werkt, verdien je X euro per uur. Afhankelijk van hoe groot je portefeuille is: Als je 1% rendement meer weet te halen, brengt dat Y euro op. Dat betekent dan dat je Y gedeeld door X uur zou moeten besteden om een extra % rendement uit je portefeuille te halen.
(Dus stel: je houdt 25€ per uur over na belastingen etc als je werkt, en je hebt een beleggingsportefeuille van 50000€ dan zou je dus eigenlijk 500 (namelijk 1% van 50000) gedeeld door 25 = 20 uur per jaar moeten besteden aan het optimaliseren van je portefeuille)
Nu, dit is geen 'wet' of zo, maar meer een richtlijn. Als je veel minder tijd besteed aan je beleggingen, dan laat je waarschijnlijk geld liggen, en als je veel meer tijd besteed aan je beleggingen, dan is dat waarschijnlijk niet heel efficient bestede tijd.
Italmobiliare. NAV 52,1 euro
THE GROUP CLOSES ANOTHER YEAR OF SIGNIFICANT GROWTH: NAV UP BY 172 MILLION
(PERFORMANCE +10%); CASH AND CASH EQUIVALENTS UP SHARPLY AS A RESULT OF
DISINVESTMENTS; GROWTH IN TURNOVER (+21.1%) AND EBITDA (+80.7%) AT
CONSOLIDATED LEVEL. PROPOSED DIVIDEND TOTALLING 3 EURO PER SHARE, AMOUNTING
TO 126.8 MILLION.
betaald diene IWDA ook zo veel dividend?
THE GROUP CLOSES ANOTHER YEAR OF SIGNIFICANT GROWTH: NAV UP BY 172 MILLION
(PERFORMANCE +10%); CASH AND CASH EQUIVALENTS UP SHARPLY AS A RESULT OF
DISINVESTMENTS; GROWTH IN TURNOVER (+21.1%) AND EBITDA (+80.7%) AT
CONSOLIDATED LEVEL. PROPOSED DIVIDEND TOTALLING 3 EURO PER SHARE, AMOUNTING
TO 126.8 MILLION.
betaald diene IWDA ook zo veel dividend?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Beleggen is 1 van de weinige domeinen waar je met minder werken vaak beter presteert.Kempen123 schreef: ↑8 maart 2024, 08:07 Om maar een cliche van huis te halen: Beleggen is een werkwoord.
Nu, dit is geen 'wet' of zo, maar meer een richtlijn. Als je veel minder tijd besteed aan je beleggingen, dan laat je waarschijnlijk geld liggen, en als je veel meer tijd besteed aan je beleggingen, dan is dat waarschijnlijk niet heel efficient bestede tijd.
Gelukkig niet.
Dat is EXACT de fout die heel veel mensen maken. Eventjes het boek "The Psychology of Money" van Housel lezen. Het is contra-intuitief, maar integenstelling tot heeeeeel veel dingen in het leven is er geen linaire correlatie tussen arbeid die je erin stopt en return die je eruit krijgt.Kempen123 schreef: ↑8 maart 2024, 08:07 Om maar een cliche van huis te halen: Beleggen is een werkwoord.
Zoals met iedere activiteit in het leven: als je er geen tijd/energie in steekt zul je nooit ook nooit beter worden. En het mooie is, ook zoals met iedere activiteit in het leven: De eerste energie die je er in steekt heeft het meeste effect.
IK redeneer altijd volgens de 1% regel: Als je werkt, verdien je X euro per uur. Afhankelijk van hoe groot je portefeuille is: Als je 1% rendement meer weet te halen, brengt dat Y euro op. Dat betekent dan dat je Y gedeeld door X uur zou moeten besteden om een extra % rendement uit je portefeuille te halen.
Bovendien slaat de vergelijking tussen werken en beleggen nergens op. Ik beleg voor mijn plezier, als hobby. Dan ga ik niet meten hoeveel tijd ik erin steek en wat de opbrengst is.
Die 1% regel is dan ook gericht op mensen die andere hobby's hebben. Ook zij zijn gebaat bij een beetje aandacht voor hun portefeuille. Hoeveel aandacht? Dat moet iedereen zelf weten natuurlijk maar die 1% regel geeft een idee.
Elk jaar worden in De Tijd holdings vergeleken met de World index. Steeds moet men vaststellen dat een hele reeks holdings het veel beter doen op een langere tijdshorizon dan deze index. Of hebt u die talloze berichten over het hoofd gezien?B7H4long schreef: ↑7 maart 2024, 18:03Holdings als een geheel, hebben het typisch niet beter gedaan dan de markt. (*)Wimble schreef: ↑6 maart 2024, 17:45 Mag ik hier eens een stok in het hoenderhok gooien?
Persoonlijk heb ik geen individuele aandelen of holdings. Bij de herpositionering van de portefeuille van mijn schoonvader (van bankfondsen naar kosten-interessanter) heb ik, samen met hem, de beslissing genomen om deels wereld-ETF’s te nemen, deels holdings. Heb ik daar al spijt van …
De meeste aankopen gebeuren in mei 2022.
Sofina: klein deeltje in 02/20 en groter deel in 05/2022, huidig rendement: -15%
Investor AB, huidig rendement: +37%
D'Ieteren, huidig rendement: +17%
Brederode, huidig rendement: -15%
GBL, huidig rendement: -21%
Gemiddeld rendement Holdings over die periode: +3%
De wereldwijde ETF (SWRD) zit op +23%
Best de Holdings verkopen en in SWRD bijstorten?
Een hele reeks aandelen doen het telkens beter dan de markt, dit zijn dikwijls niet de aandelen die het beter deden dan de markt.
(*) bvb een paar jaar geleden heb ik gedurende een periode alle holdings die hier aangeprezen werden in een virtuele portefeuille geplaatst, deze portefeuille deed het minder goed dan een breed gespreide portefeuille.
Begrijp niet dat zovele IWDA beleggers zich komen moeien in het draadje holdings met hun IWDA geleuter als ze het toch zoveel beter weten?
Fijne hobby noem ik dat. Of is het uit verveling? Ondertussen in la dolce Italia Italmobiliare bijna 9% erbij.
N.a.v. vorig bericht eens gaan zoeken in De Tijd. Onderstaande grafiek gevonden met de rendementen van de holdings in 2023. De Belgische holdings hinken achterop.
Volwassen mensen kunnen gerust wat externe kritiek verdragen. Bovendien is het helemaal niet zo dat die klassieke tegenstelling actieve belegger vs passieve belegger ook echt bestaat. Heel veel beleggers hebben bijvoorbeeld een kern van passieve investering en breiden dit uit met een actieve aandelenselectie waaronder holdings.
Ik doe dat zelf ook. Paradoxaal genoeg zorgt een actief beheerde portefeuille voor minder activiteit in het passief beheerde gedeelte. Je blijft maw van de kern af. Bovendien is het gewoon leuk om te lezen en te leren over waar bedrijven mee bezig zijn. Maar tegelijkertijd ben ik erg kritisch tov mijn actieve portefeuille. Periodes van outperformance worden steevast gevolgd door periodes van underperformance (ik kijk naar jou, VGP) en adersom. Er zitten ook heel wat van die holdings in mijn portefeuille die ook genoemd worden in de artikeltjes van de Tijd waarnaar je refereert. Echter, ik heb wel de eerlijkheid om toe te geven dat de meerwaarde van al die individuele aandelen (incl holdings) in de portefeuille op lange termijn heel erg pover is. Puur vanuit het standpunt van het gemak en de gemoedsrust koop je echt beter een brede index an kruip je vervolgens 25 jaar in je bed. De verhouding risk/reward ligt daar gewoon beter. Dat soort van (zelf)kritiek hoort thuis op een gezond forum.
Snap niet dat IWDA beleggers dan een hele dag op het forum rondhangen. Die moeten toch al lang onder een palmolieboom onder de zon liggen met hun rendementen en zogezegd slapend rijk worden.
En dat komt een beetje doordat die indexen veel meer gewicht plaatsen in de US en in techaandelen dan je zelf waarschijnlijk zou doen als je enigszins conservatief je portefeuille beheert. Ze 'gokken' dus veel meer op een beperkte sector dan je zelf zou doen, en je hebt het niet in de gaten want het is immers een brede index dus je kunt op beide oren slapen.sintorama schreef: ↑8 maart 2024, 11:07 Echter, ik heb wel de eerlijkheid om toe te geven dat de meerwaarde van al die individuele aandelen (incl holdings) in de portefeuille op lange termijn heel erg pover is. Puur vanuit het standpunt van het gemak en de gemoedsrust koop je echt beter een brede index an kruip je vervolgens 25 jaar in je bed. De verhouding risk/reward ligt daar gewoon beter.
En die gok heeft de afgelopen jaren goed uitgepakt, dat klopt.
Tja, dan kan ik ook zeggen dat ik niet snap waarom actieve beleggers op een forum hun tijd zitten te verknoeien terwijl ze jaarverslagen zouden moeten aan het doorspitten zijn.
Wat is er nu amuzanter dan af en toe eens voor wat animo te zorgen op een forum?