Ervaringen met Saxo Bank
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Ervaringen met Saxo Bank
Nee, dat is het hele punt. In elk geval voor obligaties.
Bolero stuurt onze orders voor obligaties rechtstreeks door naar de beurs van Frankfurt.
Saxo (en anderen) niet. Je krijgt een bid en ask die slechter zijn dan die op de beurs van Frankfurt.
Bij Bolero kun je ook een koers tussen de laatste bid en ask geven, en dat wordt (uiteraard) ook naar Frankfurt gestuurd, waar het dan misschien wordt uitgevoerd.
Bij Saxo lukt dat niet.
Daarom koop ik liefst bij Bolero (ook omdat hun aanbod zeer ruim is, en de service goed). Ik zie op de website van de beurs van Frankfurt mijn order verschijnen, als het tussen bid en ask ligt, en wanneer het wordt uitgevoerd.
Ik heb nochtans ook bij Bolero obligaties die niet meer op de beurs staan omdat ze die intern ergens verkocht hebben vermoed ik? Misschien dat Saxo iets soortgelijk doet?
Kosten op ETFs worden wel heel aantrekkelijk nu, zelfs voor relatief kleine bedragen. Ben benieuwd of andere brokers nu zullen volgen!
Kosten op ETFs worden wel heel aantrekkelijk nu, zelfs voor relatief kleine bedragen. Ben benieuwd of andere brokers nu zullen volgen!
-
- Verbannen Gebruiker
Bij Bolero heb ik dit nog niet meegemaakt.
Wat ik wel merk, is dat ik vanuit mijn portefeuille de details van een obligatie bijna nooit kan opvragen. Het kan wel altijd als ik vanuit de historische orders de details opvraag.
Kan het zoiets zijn bij jou, of lukt dat ook niet?
Of als je de ISIN code intikt op de beurs, vind je de obligatie dan terug?
Ik heb 5 lijnen overgezet naar Saxo en al de kosten zijn volledig terugbetaald.
Van zodra wij een transfer aanvraag ontvangen wordt deze doorgaans de eerstvolgende werkdag reeds opgestart.
Daarna wordt er per e-mail contact opgenomen met de tegenpartij om de nodige instructies in te leggen.
Voor wat betreft de doorlooptijd neemt dit doorgaans een tweetal weken in beslag voor een aandelen transfer en tot 5 weken voor een transfer van niet-beursgenoteerde fondsen.
Een belangrijke factor hierin is uiteraard te snelheid in welke mate de tegenpartij antwoord op ons verzoek. Dit varieert echter sterk van bank tot bank.
Best even contact opnemen met Saxo. mailto:transfersBE@saxobank.com
Als Bolero niet reageert op deze prijsdalingen, dan ga ik toch een overstap overwegen. Het verschil is erg groot. Maar ik wil wel goede service.
Goh hier en daar zijn er misschien wat verhogingen afhankelijk van in welke tier je zit, maar ik denk nu niet dat de gemiddelde belegger start met transacties van pakweg 50 000EUR.doorwinterd schreef: ↑8 maart 2024, 15:15 "Goed nieuws: Verlaging van de tarieven voor een groot deel van onze producten binnen Zelf Beleggen"
Euhm, de iets grotere transacties worden wel een pak duurder
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je zulke transacties doet, heb je wsl meer dan 200k staan, en dan val je onder silver. Dan wordt het wel weer goedkoper.ThomasDM schreef: ↑8 maart 2024, 21:13Goh hier en daar zijn er misschien wat verhogingen afhankelijk van in welke tier je zit, maar ik denk nu niet dat de gemiddelde belegger start met transacties van pakweg 50 000EUR.doorwinterd schreef: ↑8 maart 2024, 15:15 "Goed nieuws: Verlaging van de tarieven voor een groot deel van onze producten binnen Zelf Beleggen"
Euhm, de iets grotere transacties worden wel een pak duurder
Ik merk het in het portefeuilleoverzicht waar dan staat dat die obligatie buiten beurs is. Je kan ze uiteraard alsnog verkopen, maar toch ergens vreemd dat ze niet alles over Frankfurt sturen (dit is met best execution trouwens, je kan ook de beurs zelf selecteren natuurlijk, maar best execution leek me voordeliger?).huisjetuintjefiets schreef: ↑8 maart 2024, 16:30Bij Bolero heb ik dit nog niet meegemaakt.
Wat ik wel merk, is dat ik vanuit mijn portefeuille de details van een obligatie bijna nooit kan opvragen. Het kan wel altijd als ik vanuit de historische orders de details opvraag.
Kan het zoiets zijn bij jou, of lukt dat ook niet?
Of als je de ISIN code intikt op de beurs, vind je de obligatie dan terug?
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ah ja?Orakel van Brakel schreef: ↑8 maart 2024, 21:29Als je zulke transacties doet, heb je wsl meer dan 200k staan, en dan val je onder silver. Dan wordt het wel weer goedkoper.
Een portefeuille van 850K is silver, transactie 50k in etf (Be/Nl/Fr) komt zelfs dan nog duurder uit.
Een portefeuille van 180K (bronze) die voor 25k in etf transactie doet, gaat 35,6% meer betalen (?)
-
- Verbannen Gebruiker
Huisje, ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je wilt zeggen wat de uitvoering van een order bij obligaties betreft. Als je gewoon een buy limietorder inlegt, wordt dat dan niet uitgevoerd als er een ask is die overeenkomt op de beurs van Frankfurt?
Ze mogen toch geen “valse” bid en ask geven? Dat is toch bedrog? Wie verkoopt u die obligatie dan aan die prijs? Saxo, na ze eerst zelf gekocht te hebben aan een betere prijs? Dat kan toch niet?
Ze mogen toch geen “valse” bid en ask geven? Dat is toch bedrog? Wie verkoopt u die obligatie dan aan die prijs? Saxo, na ze eerst zelf gekocht te hebben aan een betere prijs? Dat kan toch niet?
-
- Verbannen Gebruiker
Zo gaat het inderdaad. Het mag.Barryke schreef: ↑9 maart 2024, 10:27 Huisje, ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je wilt zeggen wat de uitvoering van een order bij obligaties betreft. Als je gewoon een buy limietorder inlegt, wordt dat dan niet uitgevoerd als er een ask is die overeenkomt op de beurs van Frankfurt?
De giro doet het nog erger, zonder de klanten te informeren. Ze sturen jouw order (in elk geval een aantal) naar een specifieke broker, en de giro wordt daarvoor betaald door die broker. De giro is daarvoor veroordeeld in Nederland. Ze zijn nu Duits en daar mag het wel. Dat is de reden dat de giro zo goedkoop is. De giro heeft 1 belegger zelfs 30.000 schadevergoeding moeten betalen.
Saxo treedt zelf als broker op, en handelen interbancair. Ze bieden koersen aan, en je kunt aan die koersen kopen en verkopen.
Alleen jammer dat ze daarover niet communiceren.
Medirect gebruikt Saxo als broker voor obligaties: medirect stuurt jouw order naar Saxo.
Deutsche Bank doet als Saxo, maar in tegenstelling tot Saxo, betaal je bij DB nooit meer dan op de beurs van Frankfurt voor obligaties.
Nadeel van DB: je kunt geen order aanpassen online. Het kan alleen telefonisch. Niet handig als je een koers wilt proberen, en dan zachtjes aanpassen tot het doorgaat.
Ik heb het ook al meegemaakt dat ik bij DB of Saxo (ik herinner me het niet) een koers tussen bid en ask kreeg. Dus het is niet altijd slecht. Ze doen moeite voor jou. De giro doet dat niet (toch niet altijd).
Het nadeel van dat systeem is dat het niet transparant is. Bij Bolero wordt jouw order voor obligaties rechtstreeks naar Frankfurt gestuurd, en daar wordt het ook uitgevoerd. Je ziet het op de website van de beurs van Frankfurt.
Niet noodzakelijk. Kijk de execution policy van je brooker na. Niet elke brooker heeft toegang of gebruikt alle reguliere beurzen, vaak wordt er met MFT's gewerkt (multilateral trading facility) of worden orders aan market makers over gedragen of wordt de trade intern afgehandeld. Er is wel de MiFID II best-execution regeling maar de beste prijs is daarin niet de enige factor, net zo min dat er is vastgelegd op welke beurzen en platformen een brooker een order moet toetsen op beste uitvoering.
edit: execution policy Saxo
Ik had vorige week een order ingelegd op een obligatie met een limietprijs. Toen ik zag dat Saxo bij deelorders 2x kosten rekent, begon ik al te twijfelen. Maar toen vrijdag de mail met de nieuwe tarieven kwam, heb ik beslist het order te annuleren.vortex schreef: ↑9 maart 2024, 11:06Niet noodzakelijk. Kijk de execution policy van je brooker na. Niet elke brooker heeft toegang of gebruikt alle reguliere beurzen, vaak wordt er met MFT's gewerkt (multilateral trading facility) of worden orders aan market makers over gedragen of wordt de trade intern afgehandeld. Er is wel de MiFID II best-execution regeling maar de beste prijs is daarin niet de enige factor, net zo min dat er is vastgelegd op welke beurzen en platformen een brooker een order moet toetsen op beste uitvoering.
edit: execution policy Saxo
Alleen was er wel iets heel raars. Er was die dag maar 1 order geweest (bij opening) en de koers eindigde op ,17. Toen ik bij Saxo wilde annuleren, zag ik een koers staan die 20 of 30 cent (ik heb geen screenprint genomen, dus weet het niet meer precies) hoger stond