GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Omdat:
- de kleine aandeelhouder weer niet mag meedoen
- de gelden voor een (eerste) deel gebruikt worden om nieuwe investeringen mee te doen (Portugal) terwijl ze toch een probleem hebben met hun desinvesteringsprogramma. Toch nog een pak gecommitteerde verkopen te kort…
- de prijs serieus onder NAV/aandeel ligt en inclusief dividend is. De te voeden mondjes nemen toch serieus toe.
Lagere rente geeft de GVV'n vleugels
las ik op 'beursgenoteerd vastgoed'.
Het kerstmaal zal wat vlotter verteren ...
las ik op 'beursgenoteerd vastgoed'.
Het kerstmaal zal wat vlotter verteren ...
Pascal Paepen schreef dit weekend ook nog een artikel over vastgoed.
De Belgische beurs biedt daarvan een ruim aanbod. Kies je daarbij voor Cofinimmo (zorgvastgoed), WDP of Montea (logistiek vastgoed) of Wereldhave Belgium (winkelvastgoed), dan kan je instappen aan lage prijzen en heb je zicht op hoge dividendrendementen. Door de stijging van de rente stonden die aandelen in 2022 en 2023 nog sterk onder druk. Alleen Care Property Invest (zorgvastgoed) en Xior (studentenkoten) zijn voorlopig te mijden. De eerste omdat die problemen ondervindt bij de lease-afspraken die werden gemaakt met steden en gemeenten, de andere (Xior) omdat die door zijn hoge schuldpositie gedwongen wordt om vastgoed te verkopen. Maar andere aandelen van zogenaamde gvv's (gereglementeerde vastgoedvennootschappen) vormen een ideale belegging. Ze zijn bovendien een beter alternatief dan een woning die je zelf koopt om te verhuren. Beursgenoteerd vastgoed biedt je het vooruitzicht van mooie rendementen en je hebt er geen omkijken naar.
De Belgische beurs biedt daarvan een ruim aanbod. Kies je daarbij voor Cofinimmo (zorgvastgoed), WDP of Montea (logistiek vastgoed) of Wereldhave Belgium (winkelvastgoed), dan kan je instappen aan lage prijzen en heb je zicht op hoge dividendrendementen. Door de stijging van de rente stonden die aandelen in 2022 en 2023 nog sterk onder druk. Alleen Care Property Invest (zorgvastgoed) en Xior (studentenkoten) zijn voorlopig te mijden. De eerste omdat die problemen ondervindt bij de lease-afspraken die werden gemaakt met steden en gemeenten, de andere (Xior) omdat die door zijn hoge schuldpositie gedwongen wordt om vastgoed te verkopen. Maar andere aandelen van zogenaamde gvv's (gereglementeerde vastgoedvennootschappen) vormen een ideale belegging. Ze zijn bovendien een beter alternatief dan een woning die je zelf koopt om te verhuren. Beursgenoteerd vastgoed biedt je het vooruitzicht van mooie rendementen en je hebt er geen omkijken naar.
Beste spaargidsers,
Waarschijnlijk is het hier al vernoemd, maar hebben jullie aanraders voor fondsen/etfs die focussen op zorgvastgoed (liefst in belgie) zoals rusthuizen etc. had graag hierin geinvesteerd, maar toch beetje verspreid. Zonder zelf analyses te doen vn aandelen
Alvast bedankt
Waarschijnlijk is het hier al vernoemd, maar hebben jullie aanraders voor fondsen/etfs die focussen op zorgvastgoed (liefst in belgie) zoals rusthuizen etc. had graag hierin geinvesteerd, maar toch beetje verspreid. Zonder zelf analyses te doen vn aandelen
Alvast bedankt
Zo veel zijn dat er niet in België hoor. Koop ze gewoon allemaal. Care property, Aedifica, Cofinimmo. En dan zijn we er al denk ik. Dan zit je zeer gespreid maar wel vooral in zorgvastgoed natuurlijk, maar dat was je wens.
Er zijn hier al twee vastgoed etf's vermeld maar dan Europa en US gericht. Dan zit je heel gespreid.EXAGO schreef: ↑3 januari 2024, 22:04 Beste spaargidsers,
Alvast bedankt
Geen goede start in 2024
Het Kerstsprookje kreeg geen vervolg in januari 2024. Nu de ECB min of meer een tijdskader aangeeft voor een eerste voorzichtige verlaging van de korte termijnrente, gaan de gereglementeerde vastgoedvennootschappten (GVV'n) opnieuw lager. Het verlies is zowat algemeen.
Het Kerstsprookje kreeg geen vervolg in januari 2024. Nu de ECB min of meer een tijdskader aangeeft voor een eerste voorzichtige verlaging van de korte termijnrente, gaan de gereglementeerde vastgoedvennootschappten (GVV'n) opnieuw lager. Het verlies is zowat algemeen.
XIOR heeft gisteren zijn resultaat bekend gemaakt. Positieve zaken:
- EPS & DPS 2023 guidance licht overtroffen met 2,21 EUR en 1,768 EUR (+6.8% YoY) en dat ondanks +10% aandelen YoY
- LfL huurgroei op piekniveau van +6,8% (Q4 ’23 YoY) in combinatie met een bezettingsgraad van 98%
- Guidance boekjaar 2024: idem boekjaar 2023
Als aandeelhouder zie ik toch ook behoorlijk wat negatieve zaken:
- LTV gestegen naar 52.40%. Dit door 1.80% waardevermindering op de portefeuille.
- Sterke stijging van financieringskost. Nu al op 2.69% en gemiddelde leentermijn is 4,22 jaar.
- Desinvesteringsprogramma dat al verder had mogen staan
Ik verwacht voor de komende 2 jaar toch serieus wat tegenwind.
Of de marktrente zou echt substantieel lager moeten. Dan zal dit wel als hefboom werken.
Misschien moet ik toch maar eens denken aan 'cut your losses'.
MVT
- EPS & DPS 2023 guidance licht overtroffen met 2,21 EUR en 1,768 EUR (+6.8% YoY) en dat ondanks +10% aandelen YoY
- LfL huurgroei op piekniveau van +6,8% (Q4 ’23 YoY) in combinatie met een bezettingsgraad van 98%
- Guidance boekjaar 2024: idem boekjaar 2023
Als aandeelhouder zie ik toch ook behoorlijk wat negatieve zaken:
- LTV gestegen naar 52.40%. Dit door 1.80% waardevermindering op de portefeuille.
- Sterke stijging van financieringskost. Nu al op 2.69% en gemiddelde leentermijn is 4,22 jaar.
- Desinvesteringsprogramma dat al verder had mogen staan
Ik verwacht voor de komende 2 jaar toch serieus wat tegenwind.
Of de marktrente zou echt substantieel lager moeten. Dan zal dit wel als hefboom werken.
Misschien moet ik toch maar eens denken aan 'cut your losses'.
MVT
Het is hier nogal stil.
We hebben 2 zeer slechte jaren achter de rug (ik had de persoonlijk de correlatie tussen de interestvoeten en de koersen zwaar onderschat!).
Ik ben echter hoopvol voor een gedeeltelijk herstel eind dit jaar / in 2025 als de interestvoeten zakken.
De yields zijn momenteel zeer hoog, de operationele resultaten zijn goed, de schuldgraden zijn niet zorgwekkend en de discounts t.o.v. de boekwaarde zijn groot.
Ik blijf mijn posities dus behouden (Aedifica, CPI, XIOR) en ik heb recent Ascencio aandelen gekocht.
Nog anderen hier positief en hun posities aan het uitbreiden?
We hebben 2 zeer slechte jaren achter de rug (ik had de persoonlijk de correlatie tussen de interestvoeten en de koersen zwaar onderschat!).
Ik ben echter hoopvol voor een gedeeltelijk herstel eind dit jaar / in 2025 als de interestvoeten zakken.
De yields zijn momenteel zeer hoog, de operationele resultaten zijn goed, de schuldgraden zijn niet zorgwekkend en de discounts t.o.v. de boekwaarde zijn groot.
Ik blijf mijn posities dus behouden (Aedifica, CPI, XIOR) en ik heb recent Ascencio aandelen gekocht.
Nog anderen hier positief en hun posities aan het uitbreiden?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Aan de huidige koers zou ik wel COFB kopen. Maar ik heb er al 500 stuks van. Dus veel meer dan nog eens 100 stuks gaat het niet worden.
Ik heb de voorbije maanden stelselmatig Ascencio en Retail Estates bijgekocht. Bij Ascencio zit ik aan 4900 stuks, bij Retail Estates aan 3500. Het zijn bedrijven die een duidelijke visie hebben, een ervaren management dat rekening houdt met de aandeelhouders, en aan een mooie korting te koop. Bovendien wordt het dividend jaarlijks opgetrokken en makkelijk haalbaar. Geen spectaculaire belegging waar je rijk van zal worden door de aandelen ooit voor een veelvoud te verkopen maar als je er genoeg stuks van hebt tellen de dividendinkomsten echt wel stevig door ( en die herbeleg ik natuurlijk ). Ik vind het ook gemakkelijke bedrijven om zelf in de gaten te houden, geen gegoochel met allerlei exotische financiële termen die vooral veel lucht in de boekhouding moeten verbergen. Zowel de corona-crisis als de rente-klim hebben ze relatief goed doorstaan, en het is stilaan duidelijk dat bij de meeste bedrijven de online en fysieke winkels elkaar versterken ipv beconcurreren.
Laat de prijs nog maar wat laag blijven, dan kan ik goedkoop blijven bijtanken
Ik zit niet meer in Wereldhave Belgium, dat in dezelfde sector zit, omdat ik de leiding van moederholding Wereldhave niet betrouw richting aandeelhouders toe.
Van vastgoed in winkelstraten blijf ik ook af, te veel kosten en rotatie.
Ik had vroeger nogal wat rusthuisvastgoed ( Aedifica, Cofinimmo, CPI ) maar ik ben niet overtuigd van de outlook van de sector. Wat ik van mensen in de sector hoor stelt met niet gerust, ik vrees dat de winstgevendheid op lange termijn onder druk kan komen te staan, ook omdat de politiek zich er mee zou gaan kunnen moeien.
Logistiek vastgoed is zeker interessant in België, Montea en WDP zijn erg goede bedrijven, alleen zit ik momenteel liever in retail.
Laat de prijs nog maar wat laag blijven, dan kan ik goedkoop blijven bijtanken
Ik zit niet meer in Wereldhave Belgium, dat in dezelfde sector zit, omdat ik de leiding van moederholding Wereldhave niet betrouw richting aandeelhouders toe.
Van vastgoed in winkelstraten blijf ik ook af, te veel kosten en rotatie.
Ik had vroeger nogal wat rusthuisvastgoed ( Aedifica, Cofinimmo, CPI ) maar ik ben niet overtuigd van de outlook van de sector. Wat ik van mensen in de sector hoor stelt met niet gerust, ik vrees dat de winstgevendheid op lange termijn onder druk kan komen te staan, ook omdat de politiek zich er mee zou gaan kunnen moeien.
Logistiek vastgoed is zeker interessant in België, Montea en WDP zijn erg goede bedrijven, alleen zit ik momenteel liever in retail.
In juni 2023, oktober 2023 en maart 2024 posities genomen in Ascencio, Aedifica, Montea, Cofinimmo en Inclusio. Geen gekke bedragen, en het totaal blijft onder 10% van de portefeuille.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Dit jaar Aedifica, Care Property en Cofinimmo bijgekocht.
Ingestapt in Ascencio en Retail Estates.
Nog van plan bij deze 5 volop bij te kopen.
Nextensa ook bijgekocht maar is geen GVV.
Ingestapt in Ascencio en Retail Estates.
Nog van plan bij deze 5 volop bij te kopen.
Nextensa ook bijgekocht maar is geen GVV.
P. Paepen stond vorige week weer in de gazet. "3 tips om je spaargeld te beschermen tegen een dalende rente". Eén tip is, koop een GVV. Met quotes als deze:
"Nog een interessant domein waarin GVV’s opereren zijn rusthuizen en ander zorgvastgoed. In die sector zijn Cofinimmo en Aedifica aan te raden. Voor een aandeel van Cofinimmo betaal je nu 56,55 euro en mag je een bruto dividend van 6,2 euro per aandeel verwachten. Dat geeft bruto 10,96 procent (!) rendement en netto nog altijd een erg mooie 7,67 procent. Aedifica kost momenteel 52,55 euro en betaalt een dividend van 3,9 euro bruto. Dat geeft een bruto opbrengst van 7,42 procent."
Vind dit toch wel veel te stellige beweringen. 10,96% bruto rendement klinkt fantastisch, maar dat komt natuurlijk grotendeels door de ineengestorte koers. In het ganse artikel is er geen enkele bemerking over dat de koers natuurlijk ook met 10 of 20 of...% kan zakken en dat je rendement dan 0 is of negatief.
Dit hoort toch niet thuis in een reeks "Je spaargeld beschermen"...
Tip 3 van Paepen is overigens: koop Ageas
"Nog een interessant domein waarin GVV’s opereren zijn rusthuizen en ander zorgvastgoed. In die sector zijn Cofinimmo en Aedifica aan te raden. Voor een aandeel van Cofinimmo betaal je nu 56,55 euro en mag je een bruto dividend van 6,2 euro per aandeel verwachten. Dat geeft bruto 10,96 procent (!) rendement en netto nog altijd een erg mooie 7,67 procent. Aedifica kost momenteel 52,55 euro en betaalt een dividend van 3,9 euro bruto. Dat geeft een bruto opbrengst van 7,42 procent."
Vind dit toch wel veel te stellige beweringen. 10,96% bruto rendement klinkt fantastisch, maar dat komt natuurlijk grotendeels door de ineengestorte koers. In het ganse artikel is er geen enkele bemerking over dat de koers natuurlijk ook met 10 of 20 of...% kan zakken en dat je rendement dan 0 is of negatief.
Dit hoort toch niet thuis in een reeks "Je spaargeld beschermen"...
Tip 3 van Paepen is overigens: koop Ageas
Klopt. Een dividendrendement van > 10% is ook niet houdbaar.
Of dividend zakt, of aandeel stijgt.
Ik hoop op het laatste.
Het operationeel resultaat 2023 van COFB was goed.
MVT
Of dividend zakt, of aandeel stijgt.
Ik hoop op het laatste.
Het operationeel resultaat 2023 van COFB was goed.
MVT