Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat de grafiek me vooral duidelijk maakt is dat EV’s bijna 45% duurder zijn dan ICE wagensSpaarplan schreef: ↑11 maart 2024, 06:35 Er zal nog wat moeten veranderen voor 2029...
https://www.ptolemus.com/insight/why-ev ... economies/
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad. Tien jaar gelden kon je een dealer binnenstappen met 30k en he werd ontvangen als een koning. Vandaag kun je met 40k de dealer binnenstappen, en je wordt ontvangen als een besmettelijke ziekte. In het beste geval wordt je nog naar technologisch verouderde modellen en recente tweedehandsauto's weggeleid zodat je niet in het zicht loopt van andere klanten.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Re: Rijden met EV vs ICE
Waarschijnlijk zijn ze sinds 2022 nog duurder geworden.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Een pak duurder ?
Tesla model 3 rwd 283 pk : € 34.990,-
Bmw 330i 245 pk : € 50.550,-
Tesla model 3 rwd 283 pk : € 34.990,-
Bmw 330i 245 pk : € 50.550,-
Re: Rijden met EV vs ICE
Appelen met peren vergelijken:
Deze zijn beter vergelijkbaar:
- Citroën C3 benzine: vanaf 10.990 euro
- Citroën eC3 EV: vanaf 24.990 euro
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat is er mis met de vergelijking ? Afmetingen , binnenruimte, prestaties enz zijn perfect vergelijkbaar.
Re: Rijden met EV vs ICE
Toch niet: je vergelijkt een grote luxe-SUV (BMW 330i) met een compacte EV (Tesla model 3, het kleinste model van Tesla).
Je zou natuurlijk ook de Tesla model 3 kunnen vergelijken met een Dacia
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoezo Tesla Model 3 een "compacte" wagen? Kijk maar eens naar deze vergelijking: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/ ... ogle.be%2F
Check zeker gewicht en de afmetingen... Voor mij is de BMW geen SUV model.
Tesla heeft momenteel nog geen compacte wagens, die zal er wel aankomen met Model 2 die in 2025 wordt verwacht.
Check zeker gewicht en de afmetingen... Voor mij is de BMW geen SUV model.
Tesla heeft momenteel nog geen compacte wagens, die zal er wel aankomen met Model 2 die in 2025 wordt verwacht.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Re: Rijden met EV vs ICE
Het model 330i van BMW is geen SUV, dat is een D-segment auto, dwz compacte gezinswagen.
Je mag ook niet zomaar de buitenafmetingen vergelijken, een elektrische auto heeft itt die genoende 3-serie geen ruimte nodig voor een 6-cylinder motor.
Re: Rijden met EV vs ICE
De Tesla Model 3 is blijkbaar het instapmodel.Vaganzza schreef: ↑12 maart 2024, 07:55 Hoezo Tesla Model 3 een "compacte" wagen? Kijk maar eens naar deze vergelijking: https://www.autoweek.nl/auto/vergelijk/ ... ogle.be%2F
Check zeker gewicht en de afmetingen... Voor mij is de BMW geen SUV model.
Tesla heeft momenteel nog geen compacte wagens, die zal er wel aankomen met Model 2 die in 2025 wordt verwacht.
"De Tesla Model 3 is op dit moment de laatste toevoeging aan de modellenline-up van het merk. Het in 2016 gepresenteerde model kwam eind 2017 in de VS op de markt en in 2019 volgde ook Europa en daarmee Nederland. De Model 3 is het kleinste model in Tesla’s aanbod en vormt daarmee het nieuwe instapmodel voor het merk."
De BMW 330i is inderdaad geen SUV (voordien werd in deze discussie de BMW X3 als vergelijking genomen, om één of andere reden is men nu overgeschakeld naar de BMW 330i, een sport sedan).
Neen, serieus nu. Als je een EV met een ICE wil vergelijken moet je hetzelfde merk en type nemen (zoals de Citroen C3). Je neemt nu één van de duurdere en meer "prestigieuze" ICE merken (BMW) als vergelijking. Je had ook een Peugeot of Volkswagen kunnen nemen (vermoedelijk met wat minder vermogen maar waarom heb je meer dan 200 pk nodig?).
Trouwens, inzake criteria of specificaties worden enkel diegene genomen die in het VOORDEEL van EV's zijn (zoals het vermogen van de motor - EV's hebben nu eenmaal een vrij hoog vermogen) maar de NADELEN (zoals de actieradius of de oplaadtijd vs. tanktijd) worden "vergeten".
En wat de prijs betreft: bewust wordt de vergelijking gemaakt voor wagens uit de hogere prijsklasse (omdat er momenteel geen goedkope EV's zijn) maar kan je mij met mijn budget van 15.000 euro ook een EV aanbevelen die momenteel al op de Belgische markt te verkrijgen is? Dank bij voorbaat
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 12 maart 2024, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik denk dat het toch vrij duideijk is: voor de doorsnee particuliere consument is -op dit ogenblik- een BEV gewoon niet de juiste keuze vanuit financieel standpunt. Ook al zijn de ICE auto's schandalig duur geworden. Je moet al erg veel autorijden om het prijsverschil terug goed te maken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad. Het volstaat even in beide auto's in te stappen om te zien waar er geld bespaard is. Die Tesla mag dan wel (nog steeds) een technologish geavanceerde auto zijn, het interieur is als een ongemeubeld appartement. In die BMW heb je een mooie afgewerkt interieur met fijne materialen, veel aandacht voor akoestiek en haptiek,... Het is een vergelijking waarvan ik begrijp dat ze gemaakt wordt, maar ergens loopt de vergelijking ook mank.
Re: Rijden met EV vs ICE
We blijven weer hangen in emotioneel geneuzel over wat luxe/premium is of niet en wat dat moet kosten.
Uiteindelijk lijkt mij de trend wel duidelijk: een gewone auto wordt gewoon op termijn zo goed als altijd elektrisch.
Ik herinner mij dat er ook een hoop gezever en drama was over de euronormen van verbrandingsmotoren.
'wat met mijn vrijheid','ze dringen mij vanalles op','onbetaalbaar',...
En nu wordt diezelfde verbrandingsmotor met hand en tand verdedigd.
Technisch gezien is een elektrische auto wat beter dan een fossiele auto gemiddeld genomen.
Tegelijkertijd heeft het feit dat er veel meer (elektrisch) gefietst wordt dan vroeger waarschijnlijk veel meer bijgedragen aan een mooiere en properdere leefomgeving.
Uiteindelijk lijkt mij de trend wel duidelijk: een gewone auto wordt gewoon op termijn zo goed als altijd elektrisch.
Ik herinner mij dat er ook een hoop gezever en drama was over de euronormen van verbrandingsmotoren.
'wat met mijn vrijheid','ze dringen mij vanalles op','onbetaalbaar',...
En nu wordt diezelfde verbrandingsmotor met hand en tand verdedigd.
Technisch gezien is een elektrische auto wat beter dan een fossiele auto gemiddeld genomen.
Tegelijkertijd heeft het feit dat er veel meer (elektrisch) gefietst wordt dan vroeger waarschijnlijk veel meer bijgedragen aan een mooiere en properdere leefomgeving.
Re: Rijden met EV vs ICE
Een BMW prestigieus ? Niet zwanzen aub
Re: Rijden met EV vs ICE
Er worden hier nog 2 belangrijke punten over het hoofd gezien, nl de restwaarde en de levensduur van de wagen.
De 330i zal na 5 jaar nog 30k euro waard zijn, de Tesla?
De 330i daar rij je makkelijk 15 jaar mee, de Tesla?
De 330i zal na 5 jaar nog 30k euro waard zijn, de Tesla?
De 330i daar rij je makkelijk 15 jaar mee, de Tesla?