Quality-beleggen
TIP
Re: Quality-beleggen
Het is bij Degiro intussen mogelijk om in een 'MSCI World Quality'-ETF te beleggen. Er zijn namelijk twee ETF's van duurzame varianten van de MSCI World Quality in omloop.
Vooral de Xtrackers World Quality ESG, die de MSCI World Quality Low Carbon SRI Screened Select index volgt, vind ik persoonlijk het overwegen waard in het geval ik ooit zou switchen van stockpicking naar passief beleggen. De index focust op bedrijven met een hoge return on equity en weinig schulden. De index is pas in januari 2023 gelanceerd, dus de getoonde historische rendementen zijn back-tested en geven ook een underperformance tov de moeder MSCI World Quality. Momenteel zitten er 146 bedrijven in de index, geografisch is de verdeling 77% Noord-Amerika, 20% Europa en 3% Azië-Pacific.
Vooral de Xtrackers World Quality ESG, die de MSCI World Quality Low Carbon SRI Screened Select index volgt, vind ik persoonlijk het overwegen waard in het geval ik ooit zou switchen van stockpicking naar passief beleggen. De index focust op bedrijven met een hoge return on equity en weinig schulden. De index is pas in januari 2023 gelanceerd, dus de getoonde historische rendementen zijn back-tested en geven ook een underperformance tov de moeder MSCI World Quality. Momenteel zitten er 146 bedrijven in de index, geografisch is de verdeling 77% Noord-Amerika, 20% Europa en 3% Azië-Pacific.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Gpv, nog geen hernieuwde interesse in Alphabet? Qua AI-sentiment komt het wel goed, mannen bij DeepMind hebben al sinds 2016 de ene doorbraak na de andere. Voor de rest optisch echt goedkoop voor zo'n dominant techbedrijf met een van de grootste cashbergen ter wereld.
Laatste kwartaal hadden ze een beat op alle metrics behalve ad revenue. Eigenlijk is dat goed nieuws, want ze slagen er dus in om zich minder afhankelijk te maken van de reclamemarkt. Aandeel recurring revenue stijgt ook. Clouddivisie groeit veel sneller dan AWS en Azure en is pas recent winstgevend geworden. Google Workspace is de enige concurrent van Office, YouTube is een monopolie. Ook daar nog veel potentieel met volledig subscription-based model in combinatie met YouTube Music.
Laatste kwartaal hadden ze een beat op alle metrics behalve ad revenue. Eigenlijk is dat goed nieuws, want ze slagen er dus in om zich minder afhankelijk te maken van de reclamemarkt. Aandeel recurring revenue stijgt ook. Clouddivisie groeit veel sneller dan AWS en Azure en is pas recent winstgevend geworden. Google Workspace is de enige concurrent van Office, YouTube is een monopolie. Ook daar nog veel potentieel met volledig subscription-based model in combinatie met YouTube Music.
Alphabet zit als advertentiebedrijf niet in mijn 'universum'.
Qua prijs ook niet aantrekkelijk voor mij.
Qua prijs ook niet aantrekkelijk voor mij.
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
BFIT ook niet?
En bedankt voor de ETF. Zeer interessant.
En bedankt voor de ETF. Zeer interessant.
Ik heb BFIT snel eens bekeken:
De vrije kasstromen zonder uitbreidingscapex die BFIT de komende jaren hoopt te genereren lijken aantrekkelijk te zijn (zie slide 12). De nettoschuld excl. leasing stond midden 2023 op €767 mio. Wanneer je die verhoopte vrije kasstromen afzet tegen de nettoschuld dan lijkt de onderliggende financiële toestand van het bedrijf oké te zijn. Alleen, door de expansiedrift en dus lage kasreserves is het misschien wat moeilijk inschatten in hoeverre ze hun financiële verplichtingen gaan kunnen nakomen.
Of de huidige beurswaarde laag of hoog is laat ik dan ook in het midden. Er zijn andere forumleden die het grondiger bestudeerd hebben.
De vrije kasstromen zonder uitbreidingscapex die BFIT de komende jaren hoopt te genereren lijken aantrekkelijk te zijn (zie slide 12). De nettoschuld excl. leasing stond midden 2023 op €767 mio. Wanneer je die verhoopte vrije kasstromen afzet tegen de nettoschuld dan lijkt de onderliggende financiële toestand van het bedrijf oké te zijn. Alleen, door de expansiedrift en dus lage kasreserves is het misschien wat moeilijk inschatten in hoeverre ze hun financiële verplichtingen gaan kunnen nakomen.
Of de huidige beurswaarde laag of hoog is laat ik dan ook in het midden. Er zijn andere forumleden die het grondiger bestudeerd hebben.
Heb ik gelezen ja, het is trouwens geschreven door een forumlid.
Mocht je met de vraag willen suggereren dat ik niet te veel naar de prijs moet kijken voor een kwaliteitsbedrijf, dan zal mijn antwoord genuanceerd zijn.
Mocht je met de vraag willen suggereren dat ik niet te veel naar de prijs moet kijken voor een kwaliteitsbedrijf, dan zal mijn antwoord genuanceerd zijn.
Nee, ik heb het vandaag in één keer uitgelezen en ik zag dat jij vermeld werd in het dankwoord! “Zijn posts zijn voor mij van grote waarde geweest”, schrijft hij. Best iets om fier op te zijn Goed boek trouwens. Wat is zijn naam hier? Is dat die “Sjarel123”?
Grappig dat iemand (Luc Kroeze) die boeken over beleggen schrijft en voorgesteld wordt als beleggingsexpert, Spaargids in zijn dankwoord vermeldt.
Nu we het toch over boeken hebben, Jeremy Siegels boek "Stocks for the long run" vind ik ook wel goed. Bevat ook een stukje over quality beleggen.
XDEQ volgt een andere index, nl. MSCI World Sector Neutral Quality index. Er is geen tracker die MSCI World Quality als index heeft.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Ik snap uw punt, maar gpv1 is niet zomaar iemand Zijn analyses kan je niet bepaald amateuristisch noemen. Hij speelt, volgens mij, op een hoger niveau dan Luc. Hij zit, weer volgens mij, meer op het niveau van Pieter Slegers. En nu hoop ik dat gpv1 zich niet beledigd voelt
Ik heb voorlopig nog een stukje passief belegd via XDEQ, maar die is inderdaad sector neutral en haalt niet zo’n goede resultaten als de gewone versie. Al die ESG etf’s… Is iemand daar eigenlijk nog in geïnteresseerd?
Ik heb nu Quality Investing van Cunningham besteld. Vrijdag wordt hij geleverd. “Only the best will do” van Seilern is nergens meer te vinden precies.
Kroeze heeft het over liften in zijn boek. Dat vind ik wel een interessant idee. Hij spreekt zelf van Kone geloof ik. Maar ik heb ze gisteren eens snel bekeken en ik vind Otis precies interessanter. Enfin, ik moet het nog verder onderzoeken.
Mij interesseert ESG niet. Als het maar geld opbrengt. Neem bijvoorbeeld beleggingen in wapenproducenten of kernenergie. Dat is zogezegd niet ethisch. Maar ze zijn wel nodig. Kun je je indenken waar we zouden staan zonder wapens of kernenergie?