Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Uiteindelijk wel ja. ICEs zullen simpelweg niet meer gepproduceerd worden. Dan houdt het uiteraard op. Maar voor wie VANDAAG een auto wilt kopen speelt dat geen rol.
BEVs zijn duur in aankoop, de afchrijving onbetaalbaar, duur om te verzekeren, hebben onvoldoende range en/of er is veeeeel te weinig snellaadinfrastructuur aanwezig, en laden duurt te lang. Wie weinig rijdt koopt vandaan beter een ICE, wanneer je enkel financiele aspecten in beschouwing neemt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Goh. Wat is prestigieus he? Een BMW is een behoorlijke wagen. Hij is relatief betrouwbaar, goed in mekaar geschroefd, heeft een goeie techniek, en biedt voor veel mensen een goed compromis tussen rijdynamiek en comfort. Op vlak van kwaliteitsindruk staat dat toch nog een heel stukje boven Tesla.
Re: Rijden met EV vs ICE
Misschien is dit een betere definitie dan "prestigieus":
Die Tesla mag dan wel (nog steeds) een technologish geavanceerde auto zijn, het interieur is als een ongemeubeld appartement. In die BMW heb je een mooie afgewerkt interieur met fijne materialen, veel aandacht voor akoestiek en haptiek,...
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar onder auto's als Toyota.sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 11:31Goh. Wat is prestigieus he? Een BMW is een behoorlijke wagen. Hij is relatief betrouwbaar, goed in mekaar geschroefd, heeft een goeie techniek, en biedt voor veel mensen een goed compromis tussen rijdynamiek en comfort. Op vlak van kwaliteitsindruk staat dat toch nog een heel stukje boven Tesla.
Re: Rijden met EV vs ICE
Op termijn wel. Alleen al omdat vanaf 2030 er geen ICE wagens niet meer verkocht mogen worden in Europa.
Maar het is helemaal geen "emotioneel geneuzel": een EV is gewoon op dit moment een pak duurder dan een ICE wagen en kampt ook met een aantal specifieke nadelen (zoals reikwijdte, oplaadtijd ...) die vermoedelijk tegen 2030 opgelost zijn. Maar moest ik momenteel een nieuwe wagen kopen dan zou het een ICE benzinewagen zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik zou dat durven betwijfelen. Ik rijd nu reeds enige tijd met een splinternieuwe Toyota. Prima auto (een beetje "eigenaardig" op vlak van design maar bon), maar materiaalgebruik en kwaliteit is toch een stuk lager. Na 3 maanden kraakt en rammelt het interieur en dashboard langs alle kanten. Er zijn reeds vele herstellingen gebeurd (allen weliswaar onder garantie) om iets aan het gerammel te doen, maar het is hoogtens een tijdelijke oplossing. Zijn reeds vervangen: de rubbers in de deur, de zijruit, het frame waarin de zijruit zit, de klink en het slot, de gordelspanner, en de zij-airbag. Een 15 jaar oude BMW (op voorwaard dat hij een beetje treffelijk behandeld werd - dus niet zoals de gemiddelde BMW-rijder) rammelt zo hard nog niet.
Re: Rijden met EV vs ICE
Op gebied van techniek ben ik zelf misschien nogal geneigd om vooruit te denken. Amper vijf jaar geleden was het nog van 'kijk daar een ev'. Vandaag is het van meh weeral zo'n saaie Tesla. Wat zal het dan binnen nog eens vijf jaar zijn?sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 11:28Uiteindelijk wel ja. ICEs zullen simpelweg niet meer gepproduceerd worden. Dan houdt het uiteraard op. Maar voor wie VANDAAG een auto wilt kopen speelt dat geen rol.
BEVs zijn duur in aankoop, de afchrijving onbetaalbaar, duur om te verzekeren, hebben onvoldoende range en/of er is veeeeel te weinig snellaadinfrastructuur aanwezig, en laden duurt te lang. Wie weinig rijdt koopt vandaan beter een ICE, wanneer je enkel financiele aspecten in beschouwing neemt.
Als ik zelf vandaag een auto zou moeten kopen dan zou waarschijnlijk een hybride zijn. Liefst eentje die pakweg 50km puur elektrisch kan rijden.
Om redenen dat ik zelf thuis niet kan laden wegens rijwoning en omdat ik professioneel redelijk wat kilometers doe gemiddeld >150km per dag.
Als ik enkel naar mijn privé-omstandigheden zou kijken dan had ik geen eigen auto.
Re: Rijden met EV vs ICE
Mijn BMW 320i E93 (cabrio dus) is van 2008. Er rammelt nog helemaal niets aan en de wagen rijdt nog steeds fantastisch. Ik zorg er ook goed voor zodat ie nog altijd als nieuw lijkt. Ik heb zelfs onlangs van een garagist een bod van 15.000 euro gekregen. Hij zei, binnen 2 dagen heb ik die verkocht (uiteraard nog eens met de nodige winst voor hem).sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 11:45Ik zou dat durven betwijfelen. Ik rijd nu reeds enige tijd met een splinternieuwe Toyota. Prima auto (een beetje "eigenaardig" op vlak van design maar bon), maar materiaalgebruik en kwaliteit is toch een stuk lager. Na 3 maanden kraakt en rammelt het interieur en dashboard langs alle kanten. Er zijn reeds vele herstellingen gebeurd (allen weliswaar onder garantie) om iets aan het gerammel te doen, maar het is hoogtens een tijdelijke oplossing. Zijn reeds vervangen: de rubbers in de deur, de zijruit, het frame waarin de zijruit zit, de klink en het slot, de gordelspanner, en de zij-airbag. Een 15 jaar oude BMW (op voorwaard dat hij een beetje treffelijk behandeld werd - dus niet zoals de gemiddelde BMW-rijder) rammelt zo hard nog niet.
Ik plan echter om er nog lang mee te rijden en verkoop dus zeker niet.
Ik wil wel eens zien hoeveel een EV nog waard zal zijn na 16 jaar. Waarschijnlijk de prijs van het schroot.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
In principe is zo'n oude batterij bijna evenveel waar dan een goed werkende batterij. Ecocnomisch gezien heeft het heel veel zin m die te gaan recycleren. Dus in principe -en ik zeg wel degelijk in principe- zou zo'n afgeschreven BEV nog heel wat waard moeten zijn, al was het maar om de grondstoffen eruit te peuteren.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad. Die BEVs zitten nu wel in een stroomversnelling. Als je vandaag een BEV koopt dan is die over 5 jaar hopeloos voorbijgestreefd. Je betaalt een prijs om de early adopter te zijn. Het is wachten op een 2de generatie van BEVs bij gevestigde automobielfabrikanten. Die komen ten vroegste pas over een jaar of 5.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik snap ook niet goed waar de verschillen in restwaarde van een ev of ice zouden kunnen zitten?sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 13:09In principe is zo'n oude batterij bijna evenveel waar dan een goed werkende batterij. Ecocnomisch gezien heeft het heel veel zin m die te gaan recycleren. Dus in principe -en ik zeg wel degelijk in principe- zou zo'n afgeschreven BEV nog heel wat waard moeten zijn, al was het maar om de grondstoffen eruit te peuteren.
Wat betreft de batterij kan je niet zien of die nog in goede staat is zo op het zicht maar dat kan je bij een verbrandingsmotor ook niet.
Standaard batterijtesten zijn in ontwikkeling:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/29 ... t%20worden.
Zo'n test uitvoeren wordt mogelijk een verplichting bij de autokeuring bij verkoop. Met documentje bij de carpass.
Weer meer werk en regelgeving maar wel transparant in vergelijking met het inschatten van de technische staat van een tweedehands verbrandingsmotor.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het punt is net dat zelfs als de batterij volledig versleten is, deze veel geld waard is omwille van zijn specifieke grondstoffen.
Bij een verbrandingsmotor geldt dat niet, dat is oud ijzer wat weinig waarde heeft. De waarde van een verbrandingsmotor zit hem in de "machining", die waardeloos is eens de motor versleten is.