Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Buiten het reguliere onderhoud nog geen problemen gehad.
Re: Rijden met EV vs ICE
Bij een verbrandingsmotor moet je blijkbaar nog regelmatig om de 3 jaar motorolie (35 euro/liter) bougies , lucht en brandstoffilters , soms zelfs versnellingsbak olie vervangen. Bij de Tesla elke 4 jaar de remolie vervangen en jaarlijks de remmen reinigen. Het bakje ruitenwisser bijvullen en de pollenfilter vervangen daar wordt van verondersteld dat je dat zelf kan. De vw dealer waar ik vroeger ging slaagde er zelfs in om in een tot de rand gevuld ruitenwisservloeistofbakje nog voor € 7,5 bij te vullen waarna ik er nooit nog geweest ben.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik doe mijn Mazda 3 iedere 15.000km(3x per jaar) binnen voor onderhoud, met oliewissel. De laatste keer was dit 63€ voor 4L.
Totale factuur voor een klein onderhoud is een 300€. Valt best mee in vergelijking met 'premium'garages denk ik. Maar het zijn toch weer centen waar je voor moet gaan werken.
Totale factuur voor een klein onderhoud is een 300€. Valt best mee in vergelijking met 'premium'garages denk ik. Maar het zijn toch weer centen waar je voor moet gaan werken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Juiste vergelijking. Als consumenten met weinig geld dan voor de veeeel goedkopere ice versie kiezen kan ik daar wel begrip voor opbrengen, maar het blijft de verkeerde keuze en of het op langere termijn goedkoper zal zijn is ook nog maar de vraag.
De Europese auto-industrie heeft nog veel werk om de EVs goedkoper te maken...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Als je geen centen hebt om een auto te onderhouden ga je beter te voet.Woz schreef: ↑12 maart 2024, 15:13 Ik doe mijn Mazda 3 iedere 15.000km(3x per jaar) binnen voor onderhoud, met oliewissel. De laatste keer was dit 63€ voor 4L.
Totale factuur voor een klein onderhoud is een 300€. Valt best mee in vergelijking met 'premium'garages denk ik. Maar het zijn toch weer centen waar je voor moet gaan werken.
Mij kan dat geld niet schelen. Als ik met mijn haren in de wind met mijn cabrio door het platteland rij of met mijn motor door de bochten ga dan is het plezier dat ik er uit haal me wel wat geld waard.
Re: Rijden met EV vs ICE
"Valt best mee..."? Dat is veel geld! Mensen met een laag inkomen moeten daar soms 3 dagen voor werken.Woz schreef: ↑12 maart 2024, 15:13 Ik doe mijn Mazda 3 iedere 15.000km(3x per jaar) binnen voor onderhoud, met oliewissel. De laatste keer was dit 63€ voor 4L.
Totale factuur voor een klein onderhoud is een 300€. Valt best mee in vergelijking met 'premium'garages denk ik. Maar het zijn toch weer centen waar je voor moet gaan werken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Dan zullen die zich zeker geen EV kunnen veroorloven. De goedkoopste op de Belgische markt kost zo’n 25.000 Euro. Gelukkig heb je al een benzinewagen voor zo’n 11.000 euro.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat een EV minder onderhoud nodig heeft dat een ICE auto is een open deur intrappen. Natuurlijk is dat zo, daar twijfelt toch niemand aan? Maar laten we nu niet overdrijven he. De extra afschrijvingskost en verzekeringskost van een EV doet die besparing helemaal teniet.Brembos schreef: ↑12 maart 2024, 14:35 Bij een verbrandingsmotor moet je blijkbaar nog regelmatig om de 3 jaar motorolie (35 euro/liter) bougies , lucht en brandstoffilters , soms zelfs versnellingsbak olie vervangen. Bij de Tesla elke 4 jaar de remolie vervangen en jaarlijks de remmen reinigen. Het bakje ruitenwisser bijvullen en de pollenfilter vervangen daar wordt van verondersteld dat je dat zelf kan.
Re: Rijden met EV vs ICE
Grappig, twee totaal verschillende meningen over een zelfde bedrag.
Zoals ik al zei: bij auto's zijn emoties de belangrijkste factor. Soort aandrijving, gewicht,... zijn te verwaarlozen in verhouding tot de emotionele keuzes waar sommige consumenten toe in staat zijn.
Zoals ik al zei: bij auto's zijn emoties de belangrijkste factor. Soort aandrijving, gewicht,... zijn te verwaarlozen in verhouding tot de emotionele keuzes waar sommige consumenten toe in staat zijn.
Re: Rijden met EV vs ICE
Er is een groot verschil tussen wat een auto nodig heeft en wat men aangerekend krijgt als men de auto op verplichte tijdstippen bij de dealer brengt om de garantie ten volle te behouden.sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 16:10
Dat een EV minder onderhoud nodig heeft dat een ICE auto is een open deur intrappen. Natuurlijk is dat zo, daar twijfelt toch niemand aan? Maar laten we nu niet overdrijven he. De extra afschrijvingskost en verzekeringskost van een EV doet die besparing helemaal teniet.
Wat men aangerekend krijgt staat totaal niet in verhouding met wat de auto nodig heeft aan onderhoud.
Daaruit volgt (onder andere) dat men voor een EV die rekening wel eens erg duur kan maken zonder dat er eigenlijk veel gedaan wordt. Dat doet men nu ook al voor een auto met ICE maar 'meer' is altijd 'beter' schijnt me, in dat wereldje.
Re: Rijden met EV vs ICE
Als je ziet dat hetzelfde onderdeel, het glas aan de zijkant voor een pinker, bij een Fiat onder de 5 euro kost en datzelfde glaasje (waar trouwens ook in het klein Fiat op staat) voor een Ferrari 450 euro.
Dan besef je toch dat je bij de garage/dealer voor een image merk altijd te veel betaald.
Ga gewoon naar een onafhankelijk specialist/garage en vergeet die image onzin.
Dan besef je toch dat je bij de garage/dealer voor een image merk altijd te veel betaald.
Ga gewoon naar een onafhankelijk specialist/garage en vergeet die image onzin.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat is het argument dat men gebruikt wanneer men geen argumenten heeft.
"Iedereen weet toch dat ..."
"Niemand twijfelt eraan dat ..."
"Je moet een idioot zijn om te denken dat ..."
Door het feit dat een EV een elektrische motor is, zijn er geen zuigers, kleppen, bougies, ... en een aantal andere mechanische onderdelen die een ICE niet heeft.
Maar een EV heeft andere onderdelen, andere zwakke punten, die een IVE niet heeft.
Jij, die niets van de mechaniek/electronica van een EV of ICE kent, komt hier zomaar beweren dat het "een open deur ...".
Als je batterij na 10 (of hoeveel het ook zal blijken te zijn) jaar vervangen moet worden, dan is dat ook onderhoud. Als dat 5000 of 10.000 euro zal kosten ...
Misschien komen er andere zwakheden boven water waar men vandaag, met de zeer beperkte ervaring op lange termijn, geen flauw idee van heeft.
De elektrische velden die veel sterker zijn dan in een ICE, hebben misschien een impact op de carrosserie
Of veroorzaken kanker
Niemand weet vandaag wat elektrische wagens op langere tijd al dan niet van onderhoud nodig zullen hebben.
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 12 maart 2024, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Inderdaad. Bij de officiële BMW dealer betaal je tegenwoordig om en bij de 90 euro per uur (zonder BTW). Ze rekenen trouwens per tijdseenheid van 5 minuutjes.JOKER247 schreef: ↑12 maart 2024, 16:29 Als je ziet dat hetzelfde onderdeel, het glas aan de zijkant voor een pinker, bij een Fiat onder de 5 euro kost en datzelfde glaasje (waar trouwens ook in het klein Fiat op staat) voor een Ferrari 450 euro.
Dan besef je toch dat je bij de garage/dealer voor een image merk altijd te veel betaald.
Ga gewoon naar een onafhankelijk specialist/garage en vergeet die image onzin.
Ik ga naar een onafhankelijke die alleen maar BMW doet en betaal 45 euro per uur