Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Het vervangen van een Tesla batterij kost tussen 12.000 en 20.000 euro.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 maart 2024, 16:33 Als je batterij na 10 (of hoeveel het ook zal blijken te zijn) jaar vervangen moet worden, dan is dat ook onderhoud. Als dat 5000 of 10.000 euro zal kosten ...
https://tesla360.nl/tesla-accu-vervangen/
Re: Rijden met EV vs ICE
Doe ik met de Jaguar ook. Veel goedkoper en.... veel meer vakkennis.Trivium schreef: ↑12 maart 2024, 16:34Inderdaad. Bij de officiële BMW dealer betaal je tegenwoordig om en bij de 90 euro per uur (zonder BTW). Ze rekenen trouwens per tijdseenheid van 5 minuutjes.JOKER247 schreef: ↑12 maart 2024, 16:29 Als je ziet dat hetzelfde onderdeel, het glas aan de zijkant voor een pinker, bij een Fiat onder de 5 euro kost en datzelfde glaasje (waar trouwens ook in het klein Fiat op staat) voor een Ferrari 450 euro.
Dan besef je toch dat je bij de garage/dealer voor een image merk altijd te veel betaald.
Ga gewoon naar een onafhankelijk specialist/garage en vergeet die image onzin.
Ik ga naar een onafhankelijke die alleen maar BMW doet en betaal 45 euro per uur
Re: Rijden met EV vs ICE
Klein onderhoud hahaha en voor 34.990 heb je een nieuwe Tesla. Alleen de vraag of dat wel goed is voor het milieu, steeds een nieuwe auto?Trivium schreef: ↑12 maart 2024, 16:38Het vervangen van een Tesla batterij kost tussen 12.000 en 20.000 euro.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 maart 2024, 16:33 Als je batterij na 10 (of hoeveel het ook zal blijken te zijn) jaar vervangen moet worden, dan is dat ook onderhoud. Als dat 5000 of 10.000 euro zal kosten ...
https://tesla360.nl/tesla-accu-vervangen/
Re: Rijden met EV vs ICE
Klein onderhoud hahaha en voor 34.990 heb je een nieuwe Tesla. Alleen de vraag of dat wel goed is voor het milieu, steeds een nieuwe auto?Trivium schreef: ↑12 maart 2024, 16:38Het vervangen van een Tesla batterij kost tussen 12.000 en 20.000 euro.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 maart 2024, 16:33 Als je batterij na 10 (of hoeveel het ook zal blijken te zijn) jaar vervangen moet worden, dan is dat ook onderhoud. Als dat 5000 of 10.000 euro zal kosten ...
https://tesla360.nl/tesla-accu-vervangen/
Re: Rijden met EV vs ICE
Met onderhoud bedoel ik het reguliere, geplande onderhoud dat werd voorgeschreven door de constructeur. Ongeplande defecten tellen uiteraard niet mee. Een elektromotor kan ook kapot gaan, dat is dan een defect en heeft niets met onderhoud te maken.huisjetuintjefiets schreef: ↑12 maart 2024, 16:33 Als je batterij na 10 (of hoeveel het ook zal blijken te zijn) jaar vervangen moet worden, dan is dat ook onderhoud. Als dat 5000 of 10.000 euro zal kosten ...
Misschien komen er andere zwakheden boven water waar men vandaag, met de zeer beperkte ervaring op lange termijn, geen flauw idee van heeft.
De elektrische velden die veel sterker zijn dan in een ICE, hebben misschien een impact op de carrosserie
Of veroorzaken kanker
Niemand weet vandaag wat elektrische wagens op langere tijd al dan niet van onderhoud nodig zullen hebben.
De "slijtage" van de batterij ie iets dat bij het afschrijven van de auto hoort. Dat kan onmogelijk opgelost worden bij een onderhoud. Wanneer een ICE auto een nieuwe versnellingsbak nodig heeft dan is dat ook geen regulier onderhoud. Dat is het vervangen van een versleten onderdeel.
Een ICE kan allerhande van andere defecten vertonen die zich niet voordoen bij een ICE auto. Ik denk aan een defect in de koelinstallatie van de batterij, of een lek van batterijzuren. Ook dat zijn weliswaar onzekerheden om rekening mee te houden in de total cost of ownership, maar staan los van regulier onderhoud. Mijn reactie ging enkel daar over.
Elektriciteit en batterijen zijn echter ook geen nieuwigheden meer. De Leidse fles werd reeds in 1746 uitgevonden. De elektromagnetische straling is ondertussen een goed gekend fenomeen. Je chassis zal er niet krom van trekken, je zal er kanker noch erectiestoornissen van krijgen. Jij doet alsof het rijden met een EV de doos van pandora is. Het is eerder het tegendeel. Het kankerverwekkende effect van dieselauto's is goed beschreven.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Niemand kent vandaag de lange termijn-effecten, en kosten van EV. Je kunt erover speculeren, modellen maken, ... maar dat is het dan.
Dieselmotor is uitgevonden in 1893. Rudolf Diesel heeft bij zijn patentaanvraag geen waarschuwing gegeven: "Pas op. Is kankerverwekkend".Het kankerverwekkende effect van dieselauto's is goed beschreven.
Re: Rijden met EV vs ICE
Normaal zou het juist andersom moeten zijn.
Weldra (vanaf 2029) meer plaats op de weg voor mensen met geld, de vrije markt zal het wel regelen...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Re: Rijden met EV vs ICE
Je mag je niet blind staren op de uurprijs.
Een eerste onderhoud voor een Toyota kost bv. 305 euro.
Een uur werk kost er minder dan 90 euro neem ik aan.
De auto is voor dat eerste onderhoud ongeveer een uur binnen.
Maar toch is er die prijs voor het onderhoud van 305 euro terwijl er bijna niets gedaan is.
Ik doe dat onderhoud op een half uurtje als ik traag werk.
De dealer houdt die auto wel een uur in de werkplaats om toch de indruk te geven dat er iets gedaan is voor 305 euro.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ha, de elektrische velden zijn ook gearriveerd in het debat
Die kennen we nog van de gsm, de 5G, de microgolf, wifi,...
Gooi de batterij(gelijkstroom) ook maar mee op de hoop.
Batterijen die we ook gebruiken in onze smartphones, laptops, tablets,...
Deze die aan de lopende band ontploffen, lekken, kanker veroorzaken,...
Waarvan de nodige grondstoffen lokaal, artisanaal en biologisch verzameld worden...
Die kennen we nog van de gsm, de 5G, de microgolf, wifi,...
Gooi de batterij(gelijkstroom) ook maar mee op de hoop.
Batterijen die we ook gebruiken in onze smartphones, laptops, tablets,...
Deze die aan de lopende band ontploffen, lekken, kanker veroorzaken,...
Waarvan de nodige grondstoffen lokaal, artisanaal en biologisch verzameld worden...
Re: Rijden met EV vs ICE
Waar zie je een "vrije markt"? In de EU? Tegen 2029 zal de EU in de huidige vorm, afgehandeld zijn. Ofwel failliet ofwel "plat"
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
Ze kunnen niet anders dan veel vragen anders gaan ze failliet. Officiële garages zijn de slaven van de fabrikanten. De eisen zijn dikwijls buitensporig.haelewyn schreef: ↑12 maart 2024, 17:24Je mag je niet blind staren op de uurprijs.
Een eerste onderhoud voor een Toyota kost bv. 305 euro.
Een uur werk kost er minder dan 90 euro neem ik aan.
De auto is voor dat eerste onderhoud ongeveer een uur binnen.
Maar toch is er die prijs voor het onderhoud van 305 euro terwijl er bijna niets gedaan is.
Ik doe dat onderhoud op een half uurtje als ik traag werk.
De dealer houdt die auto wel een uur in de werkplaats om toch de indruk te geven dat er iets gedaan is voor 305 euro.
https://www.hln.be/binnenland/exclusief ... ~a0307e3e/
Re: Rijden met EV vs ICE
LOL vrije markt? LOL
Wake up call: Vlaanderen vanaf 2029 en de EU vanaf 2035 VERBIEDEN de verkoop van nieuwe ICE wagens. Vrije markt, my ass …
Re: Rijden met EV vs ICE
Tesla werkt niet met veel te dure officiele stealers en kan zo zijn prijzen drukken. Al die dure showrooms , verkopers en dames aan de receptie , dat moet allemaal betaald worden door de goedgelovige consument.
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoog tijd om nog eens buiten te komen, Brembos. Die dames aan de receptie bestaan enkel nog in jouw fantasieën. Excuus om je ff uit je dromen te halen.