Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Je zou bijna gaan denken dat Brembos zelf Tesla dealer is en in zijn vrije tijd het sloofje van de heer perfesser minister is. Hij kan er maar niet over zwijgen.
Op de wc denkt hij waarschijnlijk ook aan hem.
Op de wc denkt hij waarschijnlijk ook aan hem.
Re: Rijden met EV vs ICE
Prijzen drukken?
De goedkoopste Tesla kost 40.000 euro (waarvan de belastingbetaler tijdelijk 5.000 euro betaalt). De duurste versie kost meer dan 100.000 euro …
Re: Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik vrees ook dat er dan een groot probleem zou ontstaan qua laadpalen en parkeergarages. Maar ja, misschien heeft de heer professor VDB hier wel een goede oplossing voor bij de hand.
Re: Rijden met EV vs ICE
Helemaal niet ondenkbaar. In het VK is de deadline al opgeschoven van 2030 naar 2035. Binnen de EU doen de landen met een eigen auto-industrie (zoals Duitsland) lastig.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik DENK sowieso dat we meer van dat laadpalenidee af moeten. We moeten zo min mogelijk gebruik maken van laadpalen (openbaar) om die elektrische auto's te laden omdat het anders heel duur uitkomt en we het landschap overal vol moeten zetten met die dingen.
Netverzwaring noodzakelijk want 2x16 amp is niet genoeg. En nog dergelijke kosten.
Voor wie in regio BXL woont en privé een elektrische auto wil aankopen maar nooit zeker is in welke straat hij gaat moeten parkeren is zo een elektrische auto totaal ongeschikt. Er zijn wel nog voorbeelden te noemen zeker ?
Voor inwoners van grote appartementenblokken : gaan ze daar 50 laadpalen zetten, dan nog wetende dat niet iedere bewoner kan aansluiten ? Of gaan die bewoners midden in de nacht moeten wisselen van parkeerplaats zoals met beurtelings parkeren ?
Al eens uitgerekend hoeveel tegen die tijd 50 laadpalen uit het net gaan trekken. Ze niet allemaal tegelijk in werking laten is prima, maar dat vertraagt alleen nog de wissel van auto's die soms noodzakelijk gaat zijn.
Zoals in Beijing : enkel mogen rijden op even dagen. Bij ons dan : laden op even dagen ? Kan moeilijk worden voor sommigen..
etc etc
We zijn totaal nog niet aan de warme patatjes. Dat iedereen maar een minibusje van Van Hool koopt op waterstof dan.
Tegen eind 2029 geen ICE's meer is gewoon een erg dom idee (van onze Heren uit de Vlaamse regering), enkel ontstaan uit politieke volksverlakkerij en profileringsdrang.
""""""""Geen auto's of bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2029: met die aankondiging kwam de Vlaamse regering in 2021 plots op de proppen. Vandaag valt sterk te betwijfelen of deze bizarre maatregel er echt zal komen. Zelfs partijen die het zelf goedkeurden, geloven er niet meer in."""""""" (Gocar.be)
Joat joat ! Onze Vlaamse regering doet alles ZO veel beter dan de nationale.
Netverzwaring noodzakelijk want 2x16 amp is niet genoeg. En nog dergelijke kosten.
Voor wie in regio BXL woont en privé een elektrische auto wil aankopen maar nooit zeker is in welke straat hij gaat moeten parkeren is zo een elektrische auto totaal ongeschikt. Er zijn wel nog voorbeelden te noemen zeker ?
Voor inwoners van grote appartementenblokken : gaan ze daar 50 laadpalen zetten, dan nog wetende dat niet iedere bewoner kan aansluiten ? Of gaan die bewoners midden in de nacht moeten wisselen van parkeerplaats zoals met beurtelings parkeren ?
Al eens uitgerekend hoeveel tegen die tijd 50 laadpalen uit het net gaan trekken. Ze niet allemaal tegelijk in werking laten is prima, maar dat vertraagt alleen nog de wissel van auto's die soms noodzakelijk gaat zijn.
Zoals in Beijing : enkel mogen rijden op even dagen. Bij ons dan : laden op even dagen ? Kan moeilijk worden voor sommigen..
etc etc
We zijn totaal nog niet aan de warme patatjes. Dat iedereen maar een minibusje van Van Hool koopt op waterstof dan.
Tegen eind 2029 geen ICE's meer is gewoon een erg dom idee (van onze Heren uit de Vlaamse regering), enkel ontstaan uit politieke volksverlakkerij en profileringsdrang.
""""""""Geen auto's of bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2029: met die aankondiging kwam de Vlaamse regering in 2021 plots op de proppen. Vandaag valt sterk te betwijfelen of deze bizarre maatregel er echt zal komen. Zelfs partijen die het zelf goedkeurden, geloven er niet meer in."""""""" (Gocar.be)
Joat joat ! Onze Vlaamse regering doet alles ZO veel beter dan de nationale.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dit plan gaat ook nooit lukken. Zie het probleem in Nederland: 's avonds tussen 18.00 en 22.00 mag je je auto niet opladen. In landen waar afwisselnd de even en oneven nrs op de r. plaat mogen rijden, kopen de mensen 2 auto's. 1 met een even nummerplaat en 1 met een oneven.haelewyn schreef: ↑13 maart 2024, 09:59 Ik DENK sowieso dat we meer van dat laadpalenidee af moeten. We moeten zo min mogelijk gebruik maken van laadpalen (openbaar) om die elektrische auto's te laden omdat het anders heel duur uitkomt en we het landschap overal vol moeten zetten met die dingen.
Netverzwaring noodzakelijk want 2x16 amp is niet genoeg. En nog dergelijke kosten.
Voor wie in regio BXL woont en privé een elektrische auto wil aankopen maar nooit zeker is in welke straat hij gaat moeten parkeren is zo een elektrische auto totaal ongeschikt. Er zijn wel nog voorbeelden te noemen zeker ?
Voor inwoners van grote appartementenblokken : gaan ze daar 50 laadpalen zetten, dan nog wetende dat niet iedere bewoner kan aansluiten ? Of gaan die bewoners midden in de nacht moeten wisselen van parkeerplaats zoals met beurtelings parkeren ?
Al eens uitgerekend hoeveel tegen die tijd 50 laadpalen uit het net gaan trekken. Ze niet allemaal tegelijk in werking laten is prima, maar dat vertraagt alleen nog de wissel van auto's die soms noodzakelijk gaat zijn.
Zoals in Beijing : enkel mogen rijden op even dagen. Bij ons dan : laden op even dagen ? Kan moeilijk worden voor sommigen..
etc etc
We zijn totaal nog niet aan de warme patatjes. Dat iedereen maar een minibusje van Van Hool koopt op waterstof dan.
Tegen eind 2029 geen ICE's meer is gewoon een erg dom idee (van onze Heren uit de Vlaamse regering), enkel ontstaan uit politieke volksverlakkerij en profileringsdrang.
""""""""Geen auto's of bestelwagens met verbrandingsmotor vanaf 2029: met die aankondiging kwam de Vlaamse regering in 2021 plots op de proppen. Vandaag valt sterk te betwijfelen of deze bizarre maatregel er echt zal komen. Zelfs partijen die het zelf goedkeurden, geloven er niet meer in."""""""" (Gocar.be)
Joat joat ! Onze Vlaamse regering doet alles ZO veel beter dan de nationale.
Vroeger zei men: regeren is vooruit zien. Dat kan men noch in België, noch in de EU. Dus is helaas veel achterhaald en tot mislukken gedoemd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het gaat hier om regionale bevoegdheden, geen federale bevoegdheden ...
Hoe doen onze andere landgenoten het?
* In Wallonië kan je met een EV maar beter zorgen dat je een volle batterij hebt vooraleer je de taalgrens overschrijdt. En ook voor de chauffeurs met een ICE wagen wordt het leven al vanaf 2026 een stuk moeilijker ... de onderstaande bepalingen gelden voor ALLE voertuigen (dus niet enkel nieuwe).
Wallonië wordt één grote milieuzone. Tegen 2026 zouden enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet. Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben.
* In Brussel voorziet men een geleidelijke uitfasering van eerst dieselwagens, nadien ook benzinewagens (voor ALLE wagens, niet enkel nieuwe)
Het Brussels Gewest werd op 1 januari 2018 een Lage-emissiezone. Sindsdien worden de meest vervuilende voertuigen er geleidelijk aan verboden. De agenda voorziet in een geleidelijke uitfasering van dieselauto's vanaf 2030 en van benzineauto's vanaf 2035.
Hoe doen onze andere landgenoten het?
* In Wallonië kan je met een EV maar beter zorgen dat je een volle batterij hebt vooraleer je de taalgrens overschrijdt. En ook voor de chauffeurs met een ICE wagen wordt het leven al vanaf 2026 een stuk moeilijker ... de onderstaande bepalingen gelden voor ALLE voertuigen (dus niet enkel nieuwe).
Wallonië wordt één grote milieuzone. Tegen 2026 zouden enkel nog auto's met een Euro 5-norm toegelaten zijn op het grondgebied van Wallonië. Een onderscheid tussen diesel en benzine maakt Wallonië daarbij niet. Nog eens vier jaar later, tegen 2030, zal je auto minstens een Euro 6D Temp brevet moet hebben.
* In Brussel voorziet men een geleidelijke uitfasering van eerst dieselwagens, nadien ook benzinewagens (voor ALLE wagens, niet enkel nieuwe)
Het Brussels Gewest werd op 1 januari 2018 een Lage-emissiezone. Sindsdien worden de meest vervuilende voertuigen er geleidelijk aan verboden. De agenda voorziet in een geleidelijke uitfasering van dieselauto's vanaf 2030 en van benzineauto's vanaf 2035.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat van die even nummerplaten is onmogelijk te realiseren. Wat dan met gepersonaliseerde nummerplaten Ik vraag dan wel een nummerplaat aan zonder cijfers. Ze kunnen dan misschien naast de even en oneven nummerplaten ook een onderscheid maken tussen deze met klinkers of medeklinkers
Wallonië èèn grote milieuzone. Alle Walen een nieuwe auto laten kopen . En hoe gaan ze dat controleren? In elke straat een ANPR camera zetten?
Wallonië èèn grote milieuzone. Alle Walen een nieuwe auto laten kopen . En hoe gaan ze dat controleren? In elke straat een ANPR camera zetten?
Laatst gewijzigd door Trivium op 13 maart 2024, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoals zo dikwijls wordt in 1 artikel maar een deel geschreven
Er zou een uitzondering zijn voor wagens aangeschaft voor 2019.
https://www.vroom.be/nl/advies/1-op-4-a ... lez-25448/
Er is ook een uitzondering voor de autosnelwegen.
https://autofans.be/nieuws/overheid/526 ... lonie-2023
Geen idee hoe het voor Brussel is, ik kom nooit in dat hellhole (met de wagen)
Re: Rijden met EV vs ICE
Als ik lees van 'kan niet', 'zal nooit lukken',... dan ben ik geneigd van wat tegengas te geven.
Want denken in oplossingen behoort ook nog steeds tot de mogelijkheid.
Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
En verder denk ik zelf dat we dicht bij de zelfrijdende auto staan(waarvan je zelf eigenaar bent of via een abonnementsformule naargelang de behoeften). Dus een auto die zelf op zijn eentje een laadpunt gaat zoeken, laden en terugkeert. Ondertussen kan je zelf iets anders doen.
Nu lijken laadpalen nog verdacht veel op benzinepompen, ook de handeling van stekker in de auto steken lijkt nog veel op tanken.
Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er valt best een elektrische stekker te bedenken die meer geschikt is voor automatisch koppelen aan de auto.
Want denken in oplossingen behoort ook nog steeds tot de mogelijkheid.
Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
En verder denk ik zelf dat we dicht bij de zelfrijdende auto staan(waarvan je zelf eigenaar bent of via een abonnementsformule naargelang de behoeften). Dus een auto die zelf op zijn eentje een laadpunt gaat zoeken, laden en terugkeert. Ondertussen kan je zelf iets anders doen.
Nu lijken laadpalen nog verdacht veel op benzinepompen, ook de handeling van stekker in de auto steken lijkt nog veel op tanken.
Maar dat hoeft niet zo te zijn. Er valt best een elektrische stekker te bedenken die meer geschikt is voor automatisch koppelen aan de auto.
Re: Rijden met EV vs ICE
a-m : even dagenTrivium schreef: ↑13 maart 2024, 10:45 Dat van die even nummerplaten is onmogelijk te realiseren. Wat dan met gepersonaliseerde nummerplaten Ik vraag dan wel een nummerplaat aan zonder cijfers. Ze kunnen dan misschien naast de even en oneven nummerplaten ook een onderscheid maken tussen deze met klinkers of medeklinkers
n-z : oneven dagen
Dat snap ik ook niet.En hoe gaan ze dat controleren? In elke straat een ANPR camera zetten?
Ook wagens die minder dan 3000 km/jaar rijden zouden vrijgesteld worden.
-
- Verbannen Gebruiker
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: 20 mar 2022
Re: Rijden met EV vs ICE
De auto kan ondertussen brood meebrengen, de boodschappen ophalen, naar de car wash gaan, de kinderen van school afhalen, je ouders en grootouders gaan halen voor een bezoekje, ...