Holdings
TIP
Re: Holdings
Zegt wie? (Laten we even brokerkosten, taksen, etc buiten beschouwing laten).
Uiteindelijk is er een bepaald gemiddeld resultaat (vooruit, laten we dat de index noemen), en de helft van de beleggers die zijn huiswerk goed gedaan heeft doet het beter, en de andere helft doet het minder goed. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om bij de betere helft te horen?
WIE het zegt speelt geen rol. Wat wel een rol speelt is of de uitspraak WAAR of VALS is.
Daar zit hem de kapitale denkfout. Ik raad aan om echt eens een boek over indexbeleggen open te slaan want dit is echt een beginnersfout.Kempen123 schreef: ↑12 maart 2024, 13:29 Uiteindelijk is er een bepaald gemiddeld resultaat (vooruit, laten we dat de index noemen), en de helft van de beleggers die zijn huiswerk goed gedaan heeft doet het beter, en de andere helft doet het minder goed. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om bij de betere helft te horen?
In elk gegeven jaar doet 50% van de actieve beleggers het beter dan de markt. Maar als je 2 opeenvolgende jaren neemt, dan daalt dit percentage tot 50% van 50%. Neem 10 opeenvolgende jaren en je houdt bijna niemand meer over. Neem 30 jaar en enkel Buffett blijft over. Regression to the mean. The Relentless Rules of Humble Arithmetic. Zie het onderzoek van Bogle.
Natuurlijk. Maar als je het beweert, dan zul je er toch zeker wel een betrouwbare bron voor hebben? Anders kan ik ook wel gaan beweren dat de aarde plat is.
Als het zo'n kapitale denkfout, dan kun je tech zeker wel in enkele regels uitleggen waar die zit? Ik kan natuurlijk wel gaan rondvragen hier wat een goed boek is, en dat dan lezen, en (ja, ik ben vooringenomen) kom ik tot de conclusie dat het boek uitgaat van verkeerde aannames (en dus ook verkeerde conclusies trekt), of, erger nog, gewoon propaganda is. Die tijd bespaar ik me liever.sintorama schreef: ↑12 maart 2024, 13:48Daar zit hem de kapitale denkfout. Ik raad om om echt eens een boek over indexbeleggen te lezen want dit is echt een beginnersfout.Kempen123 schreef: ↑12 maart 2024, 13:29 Uiteindelijk is er een bepaald gemiddeld resultaat (vooruit, laten we dat de index noemen), en de helft van de beleggers die zijn huiswerk goed gedaan heeft doet het beter, en de andere helft doet het minder goed. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om bij de betere helft te horen?
Ik kan het op 2 manieren uitleggen: theoretisch (statistisch), of empirisch. Wat verkies je?
Inderdaad,De familie Desmarais (zevende rijkste familie van Canada) en eigenaar van "Power corporation" is al sinds mensenheugenis de grootste zakenpartner van de familie Frere. Samen controleren ze via de Zwitserse holding Pargesa (waar ze elk de helft van bezitten) voor een stuk GBL. Power corporation is vooral energie, maar ook financien en nog het één en ander. (Doe eens onderzoek). Een trouwe dividendbetaler ...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Hier pleit je toch zelf om te beleggen in een wereldindex?
Op 8 februari zei je immers dat je Italia Italmobiliare verkocht hebt, vlak voor de stijging van 21%. Je 2 vermelde aankopen brachten op dat jaar de helft op van wereldindex.
Bijkomend vermeldde je dat oa Bois Sauvage in de plaats kwam.
Bois Sauvage dat je al bijna 3 jaar aan het opbouwen bent (10x 'mooi pakket bijgekocht', 'positie gevoelig opgedreven')
Bois Sauvage moet ondertussen 40% stijgen om break even te staan, in die periode ging de wereldindex +30%.
Het is altijd hetzelfde stramien, pakje kopen, als het zakt pakje bijkopen en snel buiten met beperkte winst.
Van de zware verliezers als Camellia en Bois Sauvage, Jardine ed bleven de extra pakketten zich opstapelen.
Volgens mij ben jij net het schoolvoorbeeld van waarom de meeste mensen beter af zijn met een tracker.
Italmobiliare heeft de laatste vijf maanden een indrukwekkende klim te zien gegeven maar vergeet niet dat de koers in oktober 2023 dezelfde was als die van vier jaar eerder. Je hebt dus veel geduld moeten oefenen en vertrouwen moeten hebben. Ik denk dat bezitters van etf's op dat vlak veel geruster zijn.
Dat is spijtig he man dit jaar deed ik al 30 aankopen waarvan 1 tje gemeld VIEL. Italmobiliare uitgestapt aan 28 euro en terug vol in aan 27,35 euro.doorwinterd schreef: ↑13 maart 2024, 00:12Hier pleit je toch zelf om te beleggen in een wereldindex?
Op 8 februari zei je immers dat je Italia Italmobiliare verkocht hebt, vlak voor de stijging van 21%. Je 2 vermelde aankopen brachten op dat jaar de helft op van wereldindex.
Bijkomend vermeldde je dat oa Bois Sauvage in de plaats kwam.
Bois Sauvage dat je al bijna 3 jaar aan het opbouwen bent (10x 'mooi pakket bijgekocht', 'positie gevoelig opgedreven')
Bois Sauvage moet ondertussen 40% stijgen om break even te staan, in die periode ging de wereldindex +30%.
Het is altijd hetzelfde stramien, pakje kopen, als het zakt pakje bijkopen en snel buiten met beperkte winst.
Van de zware verliezers als Camellia en Bois Sauvage, Jardine ed bleven de extra pakketten zich opstapelen.
Volgens mij ben jij net het schoolvoorbeeld van waarom de meeste mensen beter af zijn met een tracker.
Ja, dat lijkt me goed. How zou je het willen noemen?
'Waarom kan de helft van de beleggers de index niet verslaan'?
'Waarom is het zo moeilijk om de index te verslaan'?
Let wel op: aub niet refereren aan kosten en taksen. Natuurlijk eten die een deel van de winst op, maar het gaat hier over het theoretische geval dat er geen kosten zijn.
exact, daar gaat het om:
Volgens mij kan de helft van de beleggers (bon, laten we correct zijn: de beleggers die de helft van het totale bedrag aan beleggingen beheren), namelijk die helft die zijn studiewerk beter doet dan gemiddeld, de index verslaan. En volgens Sintorama is dat een kapitale denkfout.
Dat is ook een denkfout. Waarom denken jullie dat de helft van de beleggers het beter doet dan de index? Statistieken spreken dat tegen.
Volgens mij doet ongeveer de helft van de marktkapitalisatie van bvb IWDA het beter dan de index. Maar ik kan verkeerd zijn, ik ben niet de slimste. Neem je de s&p 500 equal weight, dan doet de helft van de aandelen het beter dan de index. Dat wil niet zeggen dat de helft van de beleggers het beter doet dan de index. Beleggers hebben immers de gave om er meestal de verkeerde aandelen uit te kiezen.
Volgens mij doet ongeveer de helft van de marktkapitalisatie van bvb IWDA het beter dan de index. Maar ik kan verkeerd zijn, ik ben niet de slimste. Neem je de s&p 500 equal weight, dan doet de helft van de aandelen het beter dan de index. Dat wil niet zeggen dat de helft van de beleggers het beter doet dan de index. Beleggers hebben immers de gave om er meestal de verkeerde aandelen uit te kiezen.