Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Die attitude had de overheid al 20 jaar geleden, niet vooruitkijken, En nu moet het ineens heel snel wat duidelijk niet haalbaar is.
Re: Rijden met EV vs ICE
30 euro voor 40 minuten. Dure grap.Woz schreef: ↑13 maart 2024, 10:49
Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
Re: Rijden met EV vs ICE
Dit zijn toch geen oplossingen? Stroom met verlies in een verplaatsbare accu laden, dan stroom of fossiel gebruiken om die accu ergens te brengen, verplaatsingskosten, verzekeringen, loon en sociale bijdragen betalen van de accu begeleider, en dan nog eens stroom met verlies overladen naar een EV.Woz schreef: ↑13 maart 2024, 10:49 Want denken in oplossingen behoort ook nog steeds tot de mogelijkheid.
Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
Dan is een accuwisselstation een veel beter alternatief voor al die laadpalen miserie en ontoereikende stroomnetten in straten. Voertuigen kunnen goedkoper omdat je geen eigenaar van de accu hoeft te zijn, dus ook niet het risico dat je na 7 jaar met een defecte of versleten accu zit. Wisselen gaat veel sneller dan laden. Zo een station kan veel beter afgestemd worden op de net belasting enz..
- EarthNvstr1
- VIP member
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 13 dec 2020
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Wel grappig:Woz schreef: ↑13 maart 2024, 10:49 Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
- bezoekers moeten verplicht in parkings, waar vermoedelijk meer en meer laadpalen zullen komen
- bewoners mogen op straat parkeren, waar ze liever geen laadpalen willen
Straks gaan ze het nog omdraaien ... bezoekers verplicht op straat parkeren zodat de bewoners kunnen opladen in de parkings.
Re: Rijden met EV vs ICE
Er bestaat niet zoiets als dé oplossing.
Zo'n accuwisselstation vind ik ook een goed idee en knap uitgevoerd maar past ook niet overal.
Zoals gewoonlijk weer een hoop commentaar vanaf de zijlijn waarom iets niet goed zou zijn.
In plaats van blij te zijn dat er ook mensen zijn die nieuwe dingen durven proberen.
Als het verdienmodel niet zou blijken te volstaan of als het teveel zou hinderen voor andere mensen dan zal het vanzelf weer verdwijnen.
Zo'n accuwisselstation vind ik ook een goed idee en knap uitgevoerd maar past ook niet overal.
Zoals gewoonlijk weer een hoop commentaar vanaf de zijlijn waarom iets niet goed zou zijn.
In plaats van blij te zijn dat er ook mensen zijn die nieuwe dingen durven proberen.
Als het verdienmodel niet zou blijken te volstaan of als het teveel zou hinderen voor andere mensen dan zal het vanzelf weer verdwijnen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Misschien iedere EV verkopen met een aanhangwagentje waar een pakket reservebatterijen inzit. Het wordt dan wel een dikke 20.000 duurder, maar je moet wat voor het milieu over hebben. Die aanhangwagentjes worden dan 's nachts geparkeerd op een groot oplaadparkeerterrein aan de rand van de steden. Je brengt ze er 's avonds heen en haalt ze 's morgens weer op.
Trouwens je hoef dat niet zelf te doen want je hebt dan toch een zelfrijdende EV die dat voor jou doet terwijl je slaapt.
Trouwens je hoef dat niet zelf te doen want je hebt dan toch een zelfrijdende EV die dat voor jou doet terwijl je slaapt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Alles is grappig tot het plots niet meer grappig is.
Wat snappen jullie niet aan innovatie? Van zodra iets beter blijkt te zijn dan het bestaande dan wordt het bestaande gewoon vervangen. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Dat gebeurde net zo goed met verbrandingsmotoren.
Vroeger was tweetakt ook veel gebruikelijker. Nochtans: meer vermogen met een eenvoudigere motor qua constructie in vergelijking met viertakt.
Maar de nadelen bleken groter dan de voordelen dus weg met de tweetakt.
Wat snappen jullie niet aan innovatie? Van zodra iets beter blijkt te zijn dan het bestaande dan wordt het bestaande gewoon vervangen. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Dat gebeurde net zo goed met verbrandingsmotoren.
Vroeger was tweetakt ook veel gebruikelijker. Nochtans: meer vermogen met een eenvoudigere motor qua constructie in vergelijking met viertakt.
Maar de nadelen bleken groter dan de voordelen dus weg met de tweetakt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Duurder dan een auto op benzine wellicht. Alhoewel ... Moeilijk te bepalen in dit voorbeeld.Trivium schreef: ↑13 maart 2024, 20:5130 euro voor 40 minuten. Dure grap.Woz schreef: ↑13 maart 2024, 10:49
Denk bijvoorbeeld aan mobiele laadpalen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/12 ... t-kan-ied/
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar serieus, batterijen wisselen bij een tankstation was toch een goed idee vond men. Alleen hoe wil je dat doen met een pakket batterijen van 300 à 400kg die onderin de EV zitten? Dan is een batterijen aanhangwagentje toch een goed idee?!Woz schreef: ↑14 maart 2024, 10:08 Alles is grappig tot het plots niet meer grappig is.
Wat snappen jullie niet aan innovatie? Van zodra iets beter blijkt te zijn dan het bestaande dan wordt het bestaande gewoon vervangen. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Dat gebeurde net zo goed met verbrandingsmotoren.
Vroeger was tweetakt ook veel gebruikelijker. Nochtans: meer vermogen met een eenvoudigere motor qua constructie in vergelijking met viertakt.
Maar de nadelen bleken groter dan de voordelen dus weg met de tweetakt.
En daarna niet harder dan 80 rijden is ook enorm goed voor de verkeersveiligheid.
Dus dat is helemaal niet grappig, maar praktisch en goed.
Re: Rijden met EV vs ICE
Oei, blijkbaar op zere teentjes getraptWoz schreef: ↑14 maart 2024, 10:08 Alles is grappig tot het plots niet meer grappig is.
Wat snappen jullie niet aan innovatie? Van zodra iets beter blijkt te zijn dan het bestaande dan wordt het bestaande gewoon vervangen. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Dat gebeurde net zo goed met verbrandingsmotoren.
Vroeger was tweetakt ook veel gebruikelijker. Nochtans: meer vermogen met een eenvoudigere motor qua constructie in vergelijking met viertakt.
Maar de nadelen bleken groter dan de voordelen dus weg met de tweetakt.
Nogmaals, innovatie is nodig maar het gaat om de TIMING. Momenteel staat gans het EV gebeuren nog onvoldoende op punt om ICE wagens volledig te kunnen vervangen: zware en dure batterij, beperkt rijbereik, langzaam laadproces, elektriciteitsnet niet aangepast en hoge prijs ...
Over X aantal jaar rijden we allemaal, ikzelf ook, waarschijnlijk met een non-ICE wagen. Vermoedelijk een EV maar het kan net zo goed eentje op waterstof of nog andere energiebron zijn. Tot dan zullen we ons ook nog met ICE wagens ons moeten verplaatsen ...
Ik vergelijk het met videorecorders.
In de jaren '70 en '80 betaalden mensen tot 40.000 BEF (of 1.000 EURO) voor zoiets zwaar, onhandig en duur:
https://www.betamax-video.de/bilder/sys ... 20oben.jpg
Nadien in de jaren '90 en '00 kwam de dvd recorder en nog later de HD-recorder (licht, klein en goedkoop).
Vermoedelijk lachen we over 10 of 20 jaar met de EV's, laadpalen en -karretjes van vandaag ... maar gelukkig heb je pioniers die de eerste modellen "uitproberen".
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat met de overname of tweedehandsprijs voor zo'n karretje? Wie koopt er een EV van vijf jaar oud? Volgens mij zullen deze gerecycleerd moeten worden; voor zover mogelijk; of naar Afrika?.
Re: Rijden met EV vs ICE
De markt zal daarvoor een prijs bepalen die kan schommelen.
Tot nu toe raakt dat allemaal wel verkocht maar wel aan kleinere prijzen die eerst geschat werden.
Voor alles is er een koper als de prijs maar laag genoeg is.
Tot nu toe raakt dat allemaal wel verkocht maar wel aan kleinere prijzen die eerst geschat werden.
Voor alles is er een koper als de prijs maar laag genoeg is.
Re: Rijden met EV vs ICE
Hoe zou je zoiets kunnen timen? De dingen gebeuren gewoon zoals ze gebeuren.m-peeters schreef: ↑14 maart 2024, 10:35Oei, blijkbaar op zere teentjes getraptWoz schreef: ↑14 maart 2024, 10:08 Alles is grappig tot het plots niet meer grappig is.
Wat snappen jullie niet aan innovatie? Van zodra iets beter blijkt te zijn dan het bestaande dan wordt het bestaande gewoon vervangen. Alle voor- en nadelen afgewogen.
Dat gebeurde net zo goed met verbrandingsmotoren.
Vroeger was tweetakt ook veel gebruikelijker. Nochtans: meer vermogen met een eenvoudigere motor qua constructie in vergelijking met viertakt.
Maar de nadelen bleken groter dan de voordelen dus weg met de tweetakt.
Nogmaals, innovatie is nodig maar het gaat om de TIMING. Momenteel staat gans het EV gebeuren nog onvoldoende op punt om ICE wagens volledig te kunnen vervangen: zware en dure batterij, beperkt rijbereik, langzaam laadproces, elektriciteitsnet niet aangepast en hoge prijs ...
Over X aantal jaar rijden we allemaal, ikzelf ook, waarschijnlijk met een non-ICE wagen. Vermoedelijk een EV maar het kan net zo goed eentje op waterstof of nog andere energiebron zijn. Tot dan zullen we ons ook nog met ICE wagens ons moeten verplaatsen ...
Ik vergelijk het met videorecorders.
In de jaren '70 en '80 betaalden mensen tot 40.000 BEF (of 1.000 EURO) voor zoiets zwaar, onhandig en duur:
https://www.betamax-video.de/bilder/sys ... 20oben.jpg
Nadien in de jaren '90 en '00 kwam de dvd recorder en nog later de HD-recorder (licht, klein en goedkoop).
Vermoedelijk lachen we over 10 of 20 jaar met de EV's, laadpalen en -karretjes van vandaag ... maar gelukkig heb je pioniers die de eerste modellen "uitproberen".
En niemand die zegt dat je een early adopteer moet zijn. Niets mis met wat de kat uit de boom kijken maar hoe sneller je uit de ontkenningsfase geraakt hoe sneller je kan beginnen nadenken hoe je zelf het best kan inspelen op veranderingen die er zitten aan te komen.
Inderdaad binnen 10j lachen we met een oude kar zoals een Tesla 3. Maar dat doen we ook bij ice.
Dat geldt eigenlijk voor alles. Niet panikeren, niet ontkennen, wel nadenken. Nadenken kost zelfs geen geld.
Nog iets om over na te denken:
https://youtu.be/Sq1QZB5baNw?feature=shared
Re: Rijden met EV vs ICE
Hmm, een tankstation past ook niet overal, toch staan er ruim voldoende om zonder probleem en snel te tanken.
Zoals gewoonlijk weer een non argument vanaf de zijlijn waarom iets niet goed zou zijn