De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Resultaten ok? Ik vind van niet hoor. Het is duidelijk dat ze het geld niet hebben om verder te groeien. Ze gaan zelfs de levensduur van de toestellen proberen op te drijven met 50%. Dat zegt toch wel veel… Omzet (en winst) is mooi gestegen maar alles gaat op aan financierings- en leasingkosten waardoor er niets overblijft.
Van die levensduur van toestellen was reeds gecommuniceerd op CMD, niets nieuws. Ook werd er toen reeds gezegd dat de groei niet lineair zou zijn & ifv macro & dus niet omdat er geen geld is; er is >200M liquiditeit + convenanten zit nog veel rek op, maar doel op MLT is 2x. Ik vermoed omwille van aantrekkelijke convertible die in 2027 afloopt (enfin, ga ik van uit dat er niemand die verlengt met 2jaar aan 1,5 % rente).Barryke schreef: ↑14 maart 2024, 20:10 Resultaten ok? Ik vind van niet hoor. Het is duidelijk dat ze het geld niet hebben om verder te groeien. Ze gaan zelfs de levensduur van de toestellen proberen op te drijven met 50%. Dat zegt toch wel veel… Omzet (en winst) is mooi gestegen maar alles gaat op aan financierings- en leasingkosten waardoor er niets overblijft.
Die financieringskosten kan je beter uit de cashflowstatement halen, hetgeen er effectief betaald wordt. Scheelt zo'n 20M.
Het enige wat momenteel wat minder draait is Frankrijk, daar is de ledengroei trager dan verwacht. Ze gaan daar actie ondernemen & gaan de openingsuren verlengen + 24/7 clubs openen zoals in Benelux reeds het geval is. Dat zou de ledengroei moeten versnellen.
Je bedoelt : ze gaan de onderhoudscapex op toestellen met 50% doen dalen door slimme manier van onderhouden ipv vervangen. Dat is absoluut top nieuws en slim bekeken. Onderhoud wordt gedaan door de machinebouwer, dus daar heb je een mooie kwaliteitsgarantie toch?Barryke schreef: ↑14 maart 2024, 20:10 Resultaten ok? Ik vind van niet hoor. Het is duidelijk dat ze het geld niet hebben om verder te groeien. Ze gaan zelfs de levensduur van de toestellen proberen op te drijven met 50%. Dat zegt toch wel veel… Omzet (en winst) is mooi gestegen maar alles gaat op aan financierings- en leasingkosten waardoor er niets overblijft.
Ja, met geen geld bedoel ik eigenlijk macro. Aan de huidige rente gaat het niet lukken om nog veel te groeien precies. Jij rekent maar 71 miljoen dan?
200 miljoen liquiditeit? Ik zie veel minder… Ik vind dat de balans er ook wel oncomfortabel begint uit te zien.
BRT, als de kwaliteit van de toestellen goed blijft, kan het inderdaad slim zijn. Maar klantentevredenheid moet topprioriteit zijn.
200 miljoen liquiditeit? Ik zie veel minder… Ik vind dat de balans er ook wel oncomfortabel begint uit te zien.
BRT, als de kwaliteit van de toestellen goed blijft, kan het inderdaad slim zijn. Maar klantentevredenheid moet topprioriteit zijn.
Balans zag er tijdens covid veel oncomfortabeler uit, die is net terug op orde aan het komen.Barryke schreef: ↑14 maart 2024, 21:13 Ja, met geen geld bedoel ik eigenlijk macro. Aan de huidige rente gaat het niet lukken om nog veel te groeien precies. Jij rekent maar 71 miljoen dan?
150M undrawn bank facilities.
Ooit in een fitnessclub geweest? Vermoed van wel, ik wel in ieder geval, zowel bij meedere Basic-Fit als meerdere concurrentie. Nu had ik het geluk een "nieuwe" basic-fit club in mijn omgeving te hebben (4 jaar geopend toen) en dan is alles in orde, niks op aan te merken. MAAR ik ben ook wel eens in een oudere club geweest (+- 12 jaar toen) en ik moet zeggen dat ik daar toch niet zo blij van werd. De toestellen waren oud, einde leeftijd vond ik, de ervaring vond ik zeer matig. Als dat mijn fitness was geweest was ik ondanks het lagere maandbedrag toch naar een andere gegaan.
Als ik zie dat ze de leeftijd van de toestellen nu nog eens gaan proberen te verlengen... tja, ik denk wel dat dit deels kan, maar het gaat ledengroei in die regio zekerafremmen op stoppen. Er is op veel locaties in de iets grotere steden wel degelijk concurrentie. Als klanten kunnen kiezen tussen 29,99€ bij een oude Basic-Fit of 34,99 a 39,99€ bij een fitness waar alles tip-top en nieuw is (er zijn andere ketens die dat doen, eerder dan de zelfstandige zaken). Dan weet ik uit ervaring waar de meerderheid voor gaat kiezen
ik heb dat namelijk al meedere keren zien gebeuren in het verleden. Het blijft een soort van "commodity" product.
Maar tegen deze prijs blijft het wel een nette instap hoor, dat ben ik het eens. Het moet niet te rooskleurig bekeken worden, want dan kost het de aandeelhouder op lange termijn behoorlijk wat rendement.
Als ik zie dat ze de leeftijd van de toestellen nu nog eens gaan proberen te verlengen... tja, ik denk wel dat dit deels kan, maar het gaat ledengroei in die regio zekerafremmen op stoppen. Er is op veel locaties in de iets grotere steden wel degelijk concurrentie. Als klanten kunnen kiezen tussen 29,99€ bij een oude Basic-Fit of 34,99 a 39,99€ bij een fitness waar alles tip-top en nieuw is (er zijn andere ketens die dat doen, eerder dan de zelfstandige zaken). Dan weet ik uit ervaring waar de meerderheid voor gaat kiezen
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Maar tegen deze prijs blijft het wel een nette instap hoor, dat ben ik het eens. Het moet niet te rooskleurig bekeken worden, want dan kost het de aandeelhouder op lange termijn behoorlijk wat rendement.
Ik ben akkoord met bovenstaande. In de stad waar ik naar de Basic-Fit ga zijn er twee. Eentje van een paar jaar oud aan de rand van de stad en eentje van veel ouder die meer in het centrum ligt. In de recente is alles ok. Er komt ook een heel ander publiek
Ik ben onlangs nog een keer naar die oudere vestiging gegaan en inderdaad, versleten toestellen, stinkende douches, een muffige, vochtige geur, ideaal om een schimmelinfectie op te doen en een publiek waar ik liever niet tussen zit te sporten.
Moest dit de enige in de stad zijn dan zou ik ook elders gaan.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Ik ben onlangs nog een keer naar die oudere vestiging gegaan en inderdaad, versleten toestellen, stinkende douches, een muffige, vochtige geur, ideaal om een schimmelinfectie op te doen en een publiek waar ik liever niet tussen zit te sporten.
Moest dit de enige in de stad zijn dan zou ik ook elders gaan.
Ik ben het met dit eens. Woon in hartje Antwerpen en heb met een jaar abonnement alle BASIC fit vestigingen in en rond het centrum al eens bezocht. Tis vrij eenvoudig en dit zie je ook aan alle reviews die de laatste jaren geschreven worden. Als je in een stadcentrum aan dergelijke tarief gaat fitnessen trek je een bepaald soort volk aan. Ik kan hier tal van bevindingen schrijven maar je moet mij niet geloven. In sommige vestingen is het gewoon vrij vrouwonvriendelijk. Het is muf, slordig, dagdagelijks word er wel iets gestolen, ambras gemaakt. De toestellen leken mij technisch wel nog oké maar op bepaalde momenten moet je ook gewoon lang aanschuiven voor je een toestel kunt gebruiken.Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2024, 17:00 De lage prijs trekt speciaal volk aan. Ik ga liever naar een duurdere club waar ik mij toch iets meer thuis voel.
Andere fitnesscentra zijn misschien een stuk duurder, maar je kan gerust ook zeggen dat de recensies een stuk beter zijn. Mensen betalen tegenwoordig liever wat meer als ze niet "lastig" gevallen worden en gewoon hun ding kunnen doen. Het is ook een stuk minder druk en weinig verloop. Vaker vaste mensen (alsook personeel). Waar de drempel in het begin (te) groot was om meer neer te leggen voor een kwalitatieve(re) fitness, word dit volgens mij iedere dag een stuk kleiner.
In Borgerhout is er naast een gewone Basic Fit ook een Basic Fit Ladies only.
Beiden krijgen een lagere beoordeling tov de andere BF vestigingen in Antwerpen.
Ik stel enkel vast, geen ervaring met de fitness noch het aandeel.
Beiden krijgen een lagere beoordeling tov de andere BF vestigingen in Antwerpen.
Ik stel enkel vast, geen ervaring met de fitness noch het aandeel.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Meeste 'toestellen' hebben momenteel een levensduur van 6à8jaar. Dus die van 12jaar zou dan de 2de set apparatuur gehad hebben.Galactic schreef: ↑15 maart 2024, 10:13 Ooit in een fitnessclub geweest? Vermoed van wel, ik wel in ieder geval, zowel bij meedere Basic-Fit als meerdere concurrentie. Nu had ik het geluk een "nieuwe" basic-fit club in mijn omgeving te hebben (4 jaar geopend toen) en dan is alles in orde, niks op aan te merken. MAAR ik ben ook wel eens in een oudere club geweest (+- 12 jaar toen) en ik moet zeggen dat ik daar toch niet zo blij van werd. De toestellen waren oud, einde leeftijd vond ik, de ervaring vond ik zeer matig. Als dat mijn fitness was geweest was ik ondanks het lagere maandbedrag toch naar een andere gegaan.
Als ik zie dat ze de leeftijd van de toestellen nu nog eens gaan proberen te verlengen... tja, ik denk wel dat dit deels kan, maar het gaat ledengroei in die regio zekerafremmen op stoppen. Er is op veel locaties in de iets grotere steden wel degelijk concurrentie. Als klanten kunnen kiezen tussen 29,99€ bij een oude Basic-Fit of 34,99 a 39,99€ bij een fitness waar alles tip-top en nieuw is (er zijn andere ketens die dat doen, eerder dan de zelfstandige zaken). Dan weet ik uit ervaring waar de meerderheid voor gaat kiezenik heb dat namelijk al meedere keren zien gebeuren in het verleden. Het blijft een soort van "commodity" product.
Halters e.d. verslijten uiteraard minder snel. Ook 1 van de redenen waarom lagere maintenance kosten omdat er een verschuiving is geweest van cardio naar meer powertraining. (oudere cliënteel is na covid beperkt teruggekomen)
Klanten bij BFIT kunnen kiezen tussen 25/30 euro (+4weken gratis meestal) & pakweg >40 euro bij de concurrentie (Jims is de goedkoopste in BE met +- 34 à 44 euro -> incl. inschrijfgeld op 12m).
Voor het cliënteel in zulke centra is 10/15 euro per maand vaak veel geld.
Benelux draait overigens zéér goed. 'Probleem' situeert zich meer in Frankrijk, waar er meer kannibalisatie is van premiumcontracten (met 2 trainen voor 1 contract). Clubs zitten vol, maar toch komen ze niet aan hun doel van 3250 à 3300 leden per club. Als reactie hebben ze recent het basis contract opnieuw geïntroduceerd voor 20 euro. Verder worden de openingsuren verlengd + komen er 24/7 clubs (camera monitoring mocht niet in Fr voorheen) zoals in Benelux het geval is. Tegen de volgende grote instroom in september verwacht het MGMT dit goed te maken.
Energieprijzen zullen zo'n 20k per club lager uitkomen in 2024 (grotendeels vastgeklikt dus goed zicht op). Op jaarbasis zo'n +- 25M lagere kost in combo met hogere gemiddelde abo prijzen; verwachting MGMT is stijging van 23,5 naar +24,5 euro per maand/member (+-50M extra inkomsten). Al zijn er uiteraard ook (licht) gestegen kosten in 2024 (oa lonen/huren).
Minder nieuwe clubs heeft ook tot gevolg een lagere cashburn -> eerste 6maand is een nieuwe club EBITDA negatief. Bijkomend voordeel van de overname is dat deze reeds een basis aan klanten heeft & dadelijk zal bijdragen aan de EBITDA (al kan daar ook wat churn zijn na de overname). Schat deze impact op een verschil van +-5M tov 200 nieuwe clubs.
pre expansion capex was 133M in 2023. Dus in 2024 zou deze fors hoger moeten liggen. Verwachting MGMT was +- 200M bij CMD.
Enfin, we gaan het zien.
Nog vergeten te melden; overhead expenses als % sales zouden ook moeten dalen de komende jaren. Dacht dat deze nu 13,4% waren, zou toch richting 11% moeten gaan op MLT. (pre covid was het doel 9à11%). Dit kan ook nog verder dalen door mogelijke uitrol van franchising buiten europa. (IT systemen in eigen beheer)
Risk; juni 2026 kan men vervroegd uitstappen uit een convertible bond (303M), of men kan deze houden tot juni 2028 euro. Bond is aan 1,5% dus ik vermoed niet dat men deze tot vervaldatum bij gaat houden, herfinanciering zal dus een stuk duurder uitvallen. Stel dat ze die herfinancieren aan 6% (was +- de kost van hun bankfinanciering in 2023) zou dat 13,5M aan extra rentekosten betekenen. Niet onoverkomelijk natuurlijk.
Tussen de lijnen lees ik dat het doel is om verder te groeien met eigen cashflows. 2030 doelen van 3000 à 3500 clubs blijven haalbaar aldus MGMT.
MGMT verwacht dat de mature club ebitda (less rent) zal stijgen naar +- 460k per club.
Dus potentieel van de clubs eind 2024 is 724M 'Underlying club Ebitda LESS RENT '
-150M overhead
- 90M maintenance capex
- 13M other capex
- 70M interest paid + interests lease liabilities
-------
401M EBT
- belastingen 25% op termijn (hebben nog voor +-300M aftrek uitstaan dus belastingdruk blijft nog wel even laag)
---------
>300M FCF zonder verdere groei bij maturatie van clubs binnen 2jaar.
Marktcap = 1,3B
Net Debt = 800M
Stel ze groeien niet verder na 2024, dan zijn ze eind 2027 schuldenvrij & is de EV 1,3B & heb je een FCF van 300M?
Uiteraard is het doel verder groeien. Er dient enkel een evenwicht gevonden te worden -> MGMT streeft naar 2x Net Debt/Ebitda (momenteel 2,6x)
Wat mis ik? De markt denkt er duidelijk anders over.
Risk; juni 2026 kan men vervroegd uitstappen uit een convertible bond (303M), of men kan deze houden tot juni 2028 euro. Bond is aan 1,5% dus ik vermoed niet dat men deze tot vervaldatum bij gaat houden, herfinanciering zal dus een stuk duurder uitvallen. Stel dat ze die herfinancieren aan 6% (was +- de kost van hun bankfinanciering in 2023) zou dat 13,5M aan extra rentekosten betekenen. Niet onoverkomelijk natuurlijk.
Tussen de lijnen lees ik dat het doel is om verder te groeien met eigen cashflows. 2030 doelen van 3000 à 3500 clubs blijven haalbaar aldus MGMT.
MGMT verwacht dat de mature club ebitda (less rent) zal stijgen naar +- 460k per club.
Dus potentieel van de clubs eind 2024 is 724M 'Underlying club Ebitda LESS RENT '
-150M overhead
- 90M maintenance capex
- 13M other capex
- 70M interest paid + interests lease liabilities
-------
401M EBT
- belastingen 25% op termijn (hebben nog voor +-300M aftrek uitstaan dus belastingdruk blijft nog wel even laag)
---------
>300M FCF zonder verdere groei bij maturatie van clubs binnen 2jaar.
Marktcap = 1,3B
Net Debt = 800M
Stel ze groeien niet verder na 2024, dan zijn ze eind 2027 schuldenvrij & is de EV 1,3B & heb je een FCF van 300M?
Uiteraard is het doel verder groeien. Er dient enkel een evenwicht gevonden te worden -> MGMT streeft naar 2x Net Debt/Ebitda (momenteel 2,6x)
Wat mis ik? De markt denkt er duidelijk anders over.
Misschien de oplopende schulden?
Tot nu toe kan men de opening van de clubs niet financieren met eigen cash flow, desondanks dat de cashflow al richting 500 miljoen euro gaat. Ik heb het berekend deze week en volgens mij kunnen ze zo’n 140 clubs uit eigen zak betalen. Dus ze gaan nog even moeten blijven lenen, de bond komt er stilaan aan en dus wordt er getwijfeld aan de haalbaarheid van de 2030 doelstelling?
Ik zie het probleem ook niet eigenlijk, ik zie vooral een cash cow in wording .
Tot nu toe kan men de opening van de clubs niet financieren met eigen cash flow, desondanks dat de cashflow al richting 500 miljoen euro gaat. Ik heb het berekend deze week en volgens mij kunnen ze zo’n 140 clubs uit eigen zak betalen. Dus ze gaan nog even moeten blijven lenen, de bond komt er stilaan aan en dus wordt er getwijfeld aan de haalbaarheid van de 2030 doelstelling?
BRT schreef: ↑16 maart 2024, 21:20 Misschien de oplopende schulden?
p. 139 jaarverslag
BFIT's Ebitda wordt voor 70% gegenereerd in Benelux terwijl ze slechts 33% van de clubs bevat. Dit is echter ook hun mature markt.
Frankrijk (zeer hoog % nieuwe clubs) heeft dus wat in te halen. Nu dit was op de CMD al een focuspunt van het MGMT.
Oplopende schuld is nominaal; relatief zakt deze, zeker in 2024 door iets tragere expansie.
Volgens mijn berekeningen zouden ze 160 à 175 clubs uit de FCF moeten kunnen financieren in 2024.
Even iets anders.
Ik kreeg een melding van Saxo betreft BAM om te kiezen tussen een Keuzedividend of een uitbetaling in cash.
Maar waar kan ik ergens zien hoeveel het keuzedividend betreft ? Aan welke prijs kan ik dus nieuwe aandelen aankopen in plaats van voor een dividend te kiezen ?
Ik kreeg een melding van Saxo betreft BAM om te kiezen tussen een Keuzedividend of een uitbetaling in cash.
Maar waar kan ik ergens zien hoeveel het keuzedividend betreft ? Aan welke prijs kan ik dus nieuwe aandelen aankopen in plaats van voor een dividend te kiezen ?
Dat ga je pas weten in de dagen of weken na ex-dividend. Doorgaans wordt een volume gewogen koersgemiddelde van een of enkele handelsdagen na ex-dividend als basis genomen, als dat op bv €3,2 uitkomt, dan krijg je (met een dividend van €0,2) per 16 aandelen één aandeel als dividend. In Nederland betaal je daarop een RV, in België wel.karine schreef: ↑17 maart 2024, 11:43 Even iets anders.