De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Iemand een idee wat ik hier best mee kan doen ?vortex schreef: ↑17 maart 2024, 12:21Dat ga je pas weten in de dagen of weken na ex-dividend. Doorgaans wordt een volume gewogen koersgemiddelde van een of enkele handelsdagen na ex-dividend als basis genomen, als dat op bv €3,2 uitkomt, dan krijg je (met een dividend van €0,2) per 16 aandelen één aandeel als dividend. In Nederland betaal je daarop een RV, in België wel.karine schreef: ↑17 maart 2024, 11:43 Even iets anders.
Ik kreeg een melding van Saxo betreft BAM om te kiezen tussen een Keuzedividend of een uitbetaling in cash.
Maar waar kan ik ergens zien hoeveel het keuzedividend betreft ? Aan welke prijs kan ik dus nieuwe aandelen aankopen in plaats van voor een dividend te kiezen ?
Uitbetaling of nieuwe aandelen ?
In FJ 2026 zouden ze ongeveer 200 nieuwe clubs/j moeten kunnen financieren zonder lening.Umi schreef: ↑16 maart 2024, 23:26BRT schreef: ↑16 maart 2024, 21:20 Misschien de oplopende schulden?
Tot nu toe kan men de opening van de clubs niet financieren met eigen cash flow, desondanks dat de cashflow al richting 500 miljoen euro gaat. Ik heb het berekend deze week en volgens mij kunnen ze zo’n 140 clubs uit eigen zak betalen. Dus ze gaan nog even moeten blijven lenen, de bond komt er stilaan aan en dus wordt er getwijfeld aan de haalbaarheid van de 2030 doelstelling?
Ik zie het probleem ook niet eigenlijk, ik zie vooral een cash cow in wording .
p. 139 jaarverslag
BFIT's Ebitda wordt voor 70% gegenereerd in Benelux terwijl ze slechts 33% van de clubs bevat. Dit is echter ook hun mature markt.
Frankrijk (zeer hoog % nieuwe clubs) heeft dus wat in te halen. Nu dit was op de CMD al een focuspunt van het MGMT.
Oplopende schuld is nominaal; relatief zakt deze, zeker in 2024 door iets tragere expansie.
Volgens mijn berekeningen zouden ze 160 à 175 clubs uit de FCF moeten kunnen financieren in 2024.
Ik denk ook dat de Spaanse expansie zeer winstgevend zal zijn. In de kleinere steden zijn de huren lager dan in benelux, wat de ROIC zou moeten verhogen. Ze gaan wel met kleinere fitnessketens (bv. AltaFit) of lokale fitnessen moeten concurreren, maar die gaan moeilijk tegen BFIT opkunnen (hun prijzen zijn nu vaak hoger als BFIT, maar BFIT zal nieuwe zalen hebben met splinter nieuwe toestellen en de App. is m.i. ook een serieus voordeel t.o.v. deze spelers). De expansie in Spanje is echt een no-brainer.
Hopelijk focussen ze de komende jaren voornamelijk op de Spaanse expansie. De Duitse expansie kan ik minder goed inschatten.
Ik zie ook een cash cow in wording en vraag me oprecht af wat ik mis / welke risico’s ik onderschat.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Indien nieuwe aandelen betaal je maar 1x roerende voorheffing.karine schreef: ↑17 maart 2024, 17:32Iemand een idee wat ik hier best mee kan doen ?vortex schreef: ↑17 maart 2024, 12:21
Dat ga je pas weten in de dagen of weken na ex-dividend. Doorgaans wordt een volume gewogen koersgemiddelde van een of enkele handelsdagen na ex-dividend als basis genomen, als dat op bv €3,2 uitkomt, dan krijg je (met een dividend van €0,2) per 16 aandelen één aandeel als dividend. In Nederland betaal je daarop een RV, in België wel.
Is eigen voorkeur, fiscaal gezien is het dividend in aandelen het voordeligst, daar betaal je enkel de Belgische RV op (30% op €0,2) en je verwerft de extra aandelen zonder beurstaks of makelaarskosten. Op het dividend in geld betaal je 15% Nederlandse en 30% Belgische RV, van die €0,2 hou je netto €0,119 over.karine schreef: ↑17 maart 2024, 17:32Iemand een idee wat ik hier best mee kan doen ?vortex schreef: ↑17 maart 2024, 12:21
Dat ga je pas weten in de dagen of weken na ex-dividend. Doorgaans wordt een volume gewogen koersgemiddelde van een of enkele handelsdagen na ex-dividend als basis genomen, als dat op bv €3,2 uitkomt, dan krijg je (met een dividend van €0,2) per 16 aandelen één aandeel als dividend. In Nederland betaal je daarop een RV, in België wel.
Eerst de jaarrekening en het dividendvoorstel op de AV van 10/4/2024 goedkeuren. Dus je kan nog geen keuze maken. De keuzeperiode wordt pas later geopend en naar verwachting pas op 16/4/2024. Hoe kan SAXO je dat dan al vragen?karine schreef: ↑17 maart 2024, 17:32Iemand een idee wat ik hier best mee kan doen ?vortex schreef: ↑17 maart 2024, 12:21
Vorig jaar was de keuzeperiode van 18/4/2023 tot 2/5/2023. Dus tijd genoeg om o.b.v. het koersverloop een keuze te maken tussen cash en aandelen. Zie dividend 2022 en de omwisselingsratio 2022. Lees ook het persbericht i.v.m. de Q4 2023 resultaten en onderstaand uittreksel. Op de keuzeaandelen betaal je geen Nederlandse dividendbelasting (0;15%) maar wel Belgische RV (30%). Verwacht je een lagere koers vanaf 8 mei kies dan voor cash indien niet kies voor aandelen. Hint het zal de laatste of de voorlaatste keer zijn dat je een keuze dividend krijgt daarom zou ik voor de aandelen kiezen. Maar ik zit dan ook bij Bolero en 7,5€ makelaarsloon + 0.35% beurstaks bij zelf herinvesteren vs 5€ corporate action bij dividend in aandelen speelt ook mee.
BAM stelt voor om een dividend uit te keren van € 0,20 per aandeel, wat overeenkomt met
een pay-out ratio van 30 procent van de nettowinst over het jaar 2023. Onder voorbehoud van goedkeuring
door de algemene vergadering van aandeelhouders op 10 april 2024, zullen de aandelen ex-dividend
worden verhandeld op 12 april 2024 en zal het dividend betaalbaar worden gesteld op 8 mei 2024 met de
mogelijkheid tot uitkering in aandelen. BAM zal de inkoop van de aandelen ter compensatie van de
verwatering voor het scrip-alternatief combineren met de additionele inkoop van circa € 30 miljoen eigen
aandelen en een inkoop van eigen aandelen om te voldoen aan de verplichtingen voor op aandelen
gebaseerde beloningsregelingen voor medewerkers. Het is de intentie van BAM in de toekomst het dividend
in contanten uit te keren
Lijkt me duidelijk dat ze Spanje op 1 zetten momenteel met die overname van RSG(Mc Fit spanje). Ze zitten in de buurt van 200clubs in Spanje.Hhn schreef: ↑17 maart 2024, 18:01In FJ 2026 zouden ze ongeveer 200 nieuwe clubs/j moeten kunnen financieren zonder lening.Umi schreef: ↑16 maart 2024, 23:26
p. 139 jaarverslag
BFIT's Ebitda wordt voor 70% gegenereerd in Benelux terwijl ze slechts 33% van de clubs bevat. Dit is echter ook hun mature markt.
Frankrijk (zeer hoog % nieuwe clubs) heeft dus wat in te halen. Nu dit was op de CMD al een focuspunt van het MGMT.
Oplopende schuld is nominaal; relatief zakt deze, zeker in 2024 door iets tragere expansie.
Volgens mijn berekeningen zouden ze 160 à 175 clubs uit de FCF moeten kunnen financieren in 2024.
Ik denk ook dat de Spaanse expansie zeer winstgevend zal zijn. In de kleinere steden zijn de huren lager dan in benelux, wat de ROIC zou moeten verhogen. Ze gaan wel met kleinere fitnessketens (bv. AltaFit) of lokale fitnessen moeten concurreren, maar die gaan moeilijk tegen BFIT opkunnen (hun prijzen zijn nu vaak hoger als BFIT, maar BFIT zal nieuwe zalen hebben met splinter nieuwe toestellen en de App. is m.i. ook een serieus voordeel t.o.v. deze spelers). De expansie in Spanje is echt een no-brainer.
Hopelijk focussen ze de komende jaren voornamelijk op de Spaanse expansie. De Duitse expansie kan ik minder goed inschatten.
Ik zie ook een cash cow in wording en vraag me oprecht af wat ik mis / welke risico’s ik onderschat.
Niet enkel lagere huren maar ook lagere lonen in spanje. BTW op fitness is wel veel lager in Benelux.
Altafit heb ik niet zo'n schrik van. Waren er vorig jaar ook geen geruchten dat ze te koop stonden?
Planet Fitness wil naar Spanje uitbreiden, dat zou een grotere concurrent kunnen worden. Eind dit jaar 1 club is hun doel. Ze zien ruimte voor zo'n 300 clubs op LT. Dat zou de Spaanse markt kunnen inperken.
In Duitsland is er nog niet 1 echt grote speler & die grote spelers groeien amper, dus daar is zeker ruimte voor BFIT. Kunnen ook niet concurreren op prijs met BFIT.
MC Fit is de grootste dacht ik met zo'n 200clubs, maar de eigenaar(RSG group) heeft een allegaartje van fitness ketens & dus weinig focus op groei van MC Fit lijkt het. Zoals ook die Spaanse clubs die recent opgekocht werden door BFIT van RSG group waren.
In 2025 zou +-200clubs al kunnen vanuit de FCF, op voorwaarde dat ze Frankrijk iets of wat op niveau krijgen.
-
- Verbannen Gebruiker
Het goede nieuws blijft maar binnenstromen.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 maart 2024, 20:04
Ik blijf enorm optimistisch, en mijn optimisme blijft maar stijgen. 2023 was goed. 2024 wordt nog beter
De Japanse rente weer positief.
De ZEW index beter dan verwacht.
(ABM FN) De Duitse ZEW-index voor het economisch sentiment is in maart veel sterker dan verwacht gestegen. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Duitse onderzoeksinstituut.
De ZEW-verwachtingsindex verbeterde van 19,9 in februari naar 31,7 deze maand.
De markt rekende op een indexstand van 20,4.
De index voor de huidige situatie verbeterde, maar bleef negatief. Deze index ging van -81,7 naar -80,5.
2024 wordt een heel pak beter dan 2023.
1 rare zet van Rusland en je zal jouw bericht toch moeten bijsturenhuisjetuintjefiets schreef: ↑19 maart 2024, 13:48Het goede nieuws blijft maar binnenstromen.huisjetuintjefiets schreef: ↑1 maart 2024, 20:04
Ik blijf enorm optimistisch, en mijn optimisme blijft maar stijgen. 2023 was goed. 2024 wordt nog beter
De Japanse rente weer positief.
De ZEW index beter dan verwacht.
(ABM FN) De Duitse ZEW-index voor het economisch sentiment is in maart veel sterker dan verwacht gestegen. Dit bleek dinsdag uit cijfers van het Duitse onderzoeksinstituut.
De ZEW-verwachtingsindex verbeterde van 19,9 in februari naar 31,7 deze maand.
De markt rekende op een indexstand van 20,4.
De index voor de huidige situatie verbeterde, maar bleef negatief. Deze index ging van -81,7 naar -80,5.
2024 wordt een heel pak beter dan 2023.
OLP heeft zijn belang meer dan gehalveerd (van 9,91% =>4,5% ) (misschien de reden voor de grote sell-off na de earningUmi schreef: ↑17 maart 2024, 21:54
Lijkt me duidelijk dat ze Spanje op 1 zetten momenteel met die overname van RSG(Mc Fit spanje). Ze zitten in de buurt van 200clubs in Spanje.
Niet enkel lagere huren maar ook lagere lonen in spanje. BTW op fitness is wel veel lager in Benelux.
Altafit heb ik niet zo'n schrik van. Waren er vorig jaar ook geen geruchten dat ze te koop stonden?
Planet Fitness wil naar Spanje uitbreiden, dat zou een grotere concurrent kunnen worden. Eind dit jaar 1 club is hun doel. Ze zien ruimte voor zo'n 300 clubs op LT. Dat zou de Spaanse markt kunnen inperken.
In Duitsland is er nog niet 1 echt grote speler & die grote spelers groeien amper, dus daar is zeker ruimte voor BFIT. Kunnen ook niet concurreren op prijs met BFIT.
MC Fit is de grootste dacht ik met zo'n 200clubs, maar de eigenaar(RSG group) heeft een allegaartje van fitness ketens & dus weinig focus op groei van MC Fit lijkt het. Zoals ook die Spaanse clubs die recent opgekocht werden door BFIT van RSG group waren.
In 2025 zou +-200clubs al kunnen vanuit de FCF, op voorwaarde dat ze Frankrijk iets of wat op niveau krijgen.
-
- Verbannen Gebruiker
De invloed van oorlog en geweld op de aandelenmarkten is relatief beperkt. Zelfs de aanval op Pearl Harbor heeft geen meltdown veroorzaakt.
Inderdaad, het kapitalistische systeem doet zijn voordeel bij oorlog, natuurrampen,...
Hoe meer er in puin ligt hoe meer er ooit weer moet opgebouwd worden.
Cynisch? Heel zeker.
Hoe meer er in puin ligt hoe meer er ooit weer moet opgebouwd worden.
Cynisch? Heel zeker.
Inderdaad, de grootste crisissen (op de beurs) deden zich voor in vredestijd (denk aan 1929). Meer info: https://www.amazon.com.be/-/en/Barton-B ... 0470474793
Na WO I had je de roaring twenties.
Na WO II de golden sixties.
Na WO III?
Na WO II de golden sixties.
Na WO III?
Goh. Ja en neen. Vernietiging is altijd verlies. Maar het is wel zo dat elke crisis telkens de kiemen bevat van het herstel en de daaropvolgende expansie.
"The second world war started on the back of a horse and ended with nuclear fusion" (weet niet meer van wie die quote is).
Is dat cynisch? Waarom? Het is niet zo dat vooruitgang oorlog nodig heeft. Het is hoogstens een accelerator voor innovatie. Het is ee bijzondere periode waarin mensen bereid zijn tot het nemen van moeilijke beslissingen en risico's die ze anders nooit zouden nemen. Dat wel.