GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Ik kan het bewuste artikel niet lezen, tip 1 GVV’s en en tip 3 was Ageas, zat er nog iets tussen of was tip 2 ook een GVV?Voskenaas schreef: ↑12 maart 2024, 10:45 P. Paepen stond vorige week weer in de gazet. "3 tips om je spaargeld te beschermen tegen een dalende rente". Eén tip is, koop een GVV. Met quotes als deze:
"Nog een interessant domein waarin GVV’s opereren zijn rusthuizen en ander zorgvastgoed. In die sector zijn Cofinimmo en Aedifica aan te raden. Voor een aandeel van Cofinimmo betaal je nu 56,55 euro en mag je een bruto dividend van 6,2 euro per aandeel verwachten. Dat geeft bruto 10,96 procent (!) rendement en netto nog altijd een erg mooie 7,67 procent. Aedifica kost momenteel 52,55 euro en betaalt een dividend van 3,9 euro bruto. Dat geeft een bruto opbrengst van 7,42 procent."
Vind dit toch wel veel te stellige beweringen. 10,96% bruto rendement klinkt fantastisch, maar dat komt natuurlijk grotendeels door de ineengestorte koers. In het ganse artikel is er geen enkele bemerking over dat de koers natuurlijk ook met 10 of 20 of...% kan zakken en dat je rendement dan 0 is of negatief.
Dit hoort toch niet thuis in een reeks "Je spaargeld beschermen"...
Tip 3 van Paepen is overigens: koop Ageas
-
- Hero Member
- Contacteer:
Tellen de dividenden van GVV's ook voor de fiscale vrijstelling?
Of denk ik nu te complex?
Ja zeker!Timoootjex schreef: ↑12 maart 2024, 22:34 Tellen de dividenden van GVV's ook voor de fiscale vrijstelling?
Dat was enige tip die zin maakte onder de titel "spaargeld beschermen".
Zet het op een termijnrekening of "Kies liefst voor een obligatiefonds met een wat hogere ‘duratie’. Dat zijn fondsen die vooral langetermijnobligaties in portefeuille hebben. Daarbij is je bescherming tegen de rentedaling het best. Als ook de langetermijnrente daalt doordat de ECB de kortetermijnrente laat zakken, dan geniet je met een fonds nog lang van de wat hogere rente die geldt op ‘oude’ obligaties die ze in portefeuille hebben."
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb voor vrijdag een geschreven COFB put 58. Wordt nog een spannende.
Ben wel benieuwd wat de koers gaat doen de komende maanden. Ze zijn verplicht een deel van hun winst uit te keren als dividend. Dus hoe evolueert die winst verder nu de rente is gestegen?
Ben wel benieuwd wat de koers gaat doen de komende maanden. Ze zijn verplicht een deel van hun winst uit te keren als dividend. Dus hoe evolueert die winst verder nu de rente is gestegen?
Aedifica wordt net zoals Cofinimmo “ondergewaardeerd” genoemd in de nieuwe vastgoedstudie door KBC Securities. Onze analisten menen echter dat Aedifica een premie zou moeten krijgen ten opzichte van Cofinimmo vanwege de lagere schuldratio, de lagere dividenduitbetalingsratio, de zich ontwikkelende activiteiten en de diversificatie van landen en activa. Cofinimmo zal de komende jaren dan weer een veel lagere schuldenlast hebben en een hogere organische huurgroei . De waardering van Aedifica is met een koerswinstverhouding van 11xx netjes in balans. Het advies daalt wel van “Kopen” naar “Opbouwen”, terwijl het koersdoel daalt van 70 naar 68 euro.
BBT_Ontbijt - KBC
BBT_Ontbijt - KBC
Er mee rekening houden dat RV op sommige GVV 15% bedraagt.Timoootjex schreef: ↑12 maart 2024, 22:34 Tellen de dividenden van GVV's ook voor de fiscale vrijstelling?
Eerst de inkomsten met hogere RV (30%) aangeven, dan pas, voor de nog openstaande fiscale vrijstelling, die met lagere RV.
Die tip lees ik regelmatig, maar ik begrijp hem niet. Je geeft toch gewoon de aangerekende roerende voorheffing in euro's aan (in vak 1437)? Tot maximum 240 euro (vorig jaar toch). Je geeft niet de dividenden zelf aan.aossa schreef: ↑15 maart 2024, 15:07Er mee rekening houden dat RV op sommige GVV 15% bedraagt.Timoootjex schreef: ↑12 maart 2024, 22:34 Tellen de dividenden van GVV's ook voor de fiscale vrijstelling?
Eerst de inkomsten met hogere RV (30%) aangeven, dan pas, voor de nog openstaande fiscale vrijstelling, die met lagere RV.
is gewoon typisch Belgisch: de vrijstelling is 800€ dividend inkomsten maar je moet de RV aangeven.
dus als je 240€ aangeeft op inkomsten die 15% belast zijn is dat 1600€ inkomsten => fraude
dus als je 240€ aangeeft op inkomsten die 15% belast zijn is dat 1600€ inkomsten => fraude
Vorige week een positie genomen in Aedifica en Cofinimmo.
Wat denken jullie van WDP en Montea ?
Wat denken jullie van WDP en Montea ?
Sinds 2018 zit ik al in Montea. Topbedrijf !
In het najaar kwam Montea in De Belegger On Tour in Antwerpen : https://www.youtube.com/watch?v=qz2X2D5guV4
Ik geloof (op langere termijn) in logistiek vastgoed.
Daarom ook aandeelhouder van CTP. Combinatie CTP-Montea zou perfect kunnen gezien hun focus op andere geografie.
Het trackrecord van Montea is knap.
Zelf geloof ik meer in logistiek vastgoed in Centraal- en Oost-Europa, en past ook beter binnen mijn portefeuille.
In de vermelde spoed presentatie komt naar boven dat Montea +40% blootstelling heeft aan België.
Vind ik toch een gevaar. Het toekenningsbeleid van vergunningen is toch zeer streng en vormt één van de grotere gevaren imo.
Good luck!
MVT
-
- Verbannen Gebruiker
Het kan zijn dat je het een topbedrijf vindt. Belangrijker is wat de markt ervan vindt. De markt vindt het nu 7% meer waard dan 5 jaar geleden. Een brede aandelenindex staat 82% hoger dan 5 jaar geleden.annetje schreef: ↑18 maart 2024, 12:04Sinds 2018 zit ik al in Montea. Topbedrijf !
In het najaar kwam Montea in De Belegger On Tour in Antwerpen : https://www.youtube.com/watch?v=qz2X2D5guV4
Misschien kun je eens overwegen om die individuele aandelen te laten varen
PS:
Aedifica -32% in 5 jaar
Cofinimmo -51% in 5 jaar
WDP +23% in 5 jaar
Waarom in verliezers investeren?
-
- Full Member
- Contacteer:
Omdat verliezers winnaars kunnen worden, zeker met rentedalingen in het verschiet.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 maart 2024, 14:04 Het kan zijn dat je het een topbedrijf vindt. Belangrijker is wat de markt ervan vindt. De markt vindt het nu 7% meer waard dan 5 jaar geleden. Een brede aandelenindex staat 82% hoger dan 5 jaar geleden.
Misschien kun je eens overwegen om die individuele aandelen te laten varen
PS:
Aedifica -32% in 5 jaar
Cofinimmo -51% in 5 jaar
WDP +23% in 5 jaar
Waarom in verliezers investeren?
Sterk staaltje blindstaren op het verleden, dit.