Nieuwe spaarrekening van N26
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Nieuwe spaarrekening van N26
Tenzij je iets specifieks wil doen dat relatief gevaarlijk is, of een specifiek heel waardevol voorwerp hebt dat je wil verzekeren, ben ik van mening dat het niet nuttig is om verzekeringspolissen op voorhand grondig te bestuderen. Een normaal mens gaat zich niet gedragen met het oog op het maximaal benutten van verzekeringen.
Dat wintersporten uitgesloten zijn, is vrij normaal in verzekeringen voor medische kosten op reis. Sommigen bieden de optie om dat te dekken tegen een hogere premie. Ik doe niet aan wintersport, dus mij maakt het niet uit.
Dat wintersporten uitgesloten zijn, is vrij normaal in verzekeringen voor medische kosten op reis. Sommigen bieden de optie om dat te dekken tegen een hogere premie. Ik doe niet aan wintersport, dus mij maakt het niet uit.
Bedankt voor de "duiding". Ik blijf liever bij een bank met eenvoudige voorwaarden en condities; rechttoe rechtaan. Geen onnodige toeters, bellen en microgolfovens. Sparen moet eenvoudig en vatbaar zijn. Kamperen boven 3000m zeeniveau is niet aan mij besteed. Je moet maar eens de pech hebben om van een bergwandeling niet meer terug te komen en nadien moeten strijden met jouw verzekering... Heb je dit nodig; neem hun aanbod aan. Mijn mening uiteraard.johann schreef: ↑16 maart 2024, 23:01 @Kumquat: dank voor het wijzen op die reisverzekering van Allianz. Ik ging er gemakshalve vanuit dat het zo'n typische snertverzekering zou zijn die wel vaker wordt aangeboden bij creditcards en dergelijke, maar deze is blijkbaar 'ernstig' te noemen. Allianz biedt in België blijkbaar geen verzekeringen meer aan zonder tussenpersoon, waardoor online premies vergelijken moeilijk is, maar afgaande op Nederlandse en Duitse premies zit dit qua prijs zonder meer goed.
Waar ik me wel vragen bij stel is het wel zéér uitgebreide lijstje 'risicovolle activiteiten': 'bergwandelen boven 3.000 meter boven zeeniveau' staat bijvoorbeeld in dat lijstje, naast 'alpine ski touring of skiën/snowboarden per helikopter/snowcat skiën zonder professionele gids, off piste snow biking, snow rafting zonder
professionele gids, scuba diving tot een diepte van meer dan 30 meter, haai duiken (met of zonder kooi)' en dergelijke meer. Laten we zeggen dat ik sommige activiteiten toch iets risicovolle inschat dan andere. Die activiteiten zijn niet meteen uitgesloten, maar 'U moet alle aanbevolen veiligheidsuitrusting
dragen tijdens uw sportactiviteiten om in aanmerking te komen voor dekking.' Wat dat betekent voor bergwandelen boven 3.000 meter is me niet duidelijk. Wandelschoenen en geen turnpantoffels? Dat zou ik acceptabel vinden, maar dat geldt even goed voor eender welke 'berg'wandeling, ook in de Ardennen op 400 meter. Voer voor interpretatie en dus discussie?
Aan alle andere forumgebruikers: kunnen we een beetje bij de les blijven? Hoe een termijnrekening of obligatie een alternatief zou zijn voor het type rekening dat N26 voorstelt, zie ik met de beste wil van de wereld niet. We zijn hier op zoek naar rekeningen of andere financiële producten zonder transactiekosten, zonder minimumlooptijd, zonder minimuminleg, met altijd beschikbaar en onmiddellijk (flitsoverschrijving!) opvraagbaar kapitaal, beschermd onder een depositostelsel, met maandelijkse rente-uitkeringen van minimaal 2,8% bruto op jaarbasis. Alles wat niet aan die criteria voldoet, vormt geen concurrentie voor het huidige N26 aanbod in zijn minimale vorm. De variant met 4% bruto en rekeningkosten is complexer, maar daarvoor geldt, mutatis mutandis, nog steeds grotendeels hetzelfde (geen minimuminleg, geen minimumlooptijd, altijd direct opvraagbaar, maandelijkse rente-uitkering, etc.)
Re: Nieuwe spaarrekening van Nz6
Volledig akkkoordjohann schreef: ↑14 maart 2024, 13:46 Wat is er zo geweldig aan gereglementeerde spaarrekeningen? Dat je slechts één keer per jaar de basisrente krijgt uitbetaald? Of dat je bij een verhoging van de getrouwheidspremie gekke dingen moet uithalen om daar snel een graantje van mee te pikken?
Geef mij maar spaarrekeningen waarbij de intrest maandelijks wordt uitbetaald en desgevallend nog een extraatje voor sommen die er een jaar lang op zijn blijven staan. Maar vooral toch dat gegeven van een maandelijkse uitkering: het fenomeen van intrest op intrest, dat zich in die gevallen veel forser manifesteert dan bij die jaarlijkse/trimestriële uitbetalingen.
Voor mij part mogen alle types rekeningen gerust naast elkaar blijven bestaan, maar de Europese markt moet eindelijk wel eens opgegooid worden. Alleen al in dat opzicht is de 'move' van N26 een goeie zaak. 1,96% netto voor kleine bedragen die anders intrestloos op een zichtrekening zouden staan, is niet slecht. Beter zou uiteraard zijn: opnieuw intrest op een zichtrekening.
De gereglementeerde spaarrekening is een Belgische anomalie en in feite oplichterij vanwege de verdomde getrouwheidspremie.
Ik denk dat je het systeem niet begrijpt.
Re: Nieuwe spaarrekening van Nz6
Inderdaad.bc148 schreef: ↑17 maart 2024, 22:03Volledig akkkoordjohann schreef: ↑14 maart 2024, 13:46 Wat is er zo geweldig aan gereglementeerde spaarrekeningen? Dat je slechts één keer per jaar de basisrente krijgt uitbetaald? Of dat je bij een verhoging van de getrouwheidspremie gekke dingen moet uithalen om daar snel een graantje van mee te pikken?
Geef mij maar spaarrekeningen waarbij de intrest maandelijks wordt uitbetaald en desgevallend nog een extraatje voor sommen die er een jaar lang op zijn blijven staan. Maar vooral toch dat gegeven van een maandelijkse uitkering: het fenomeen van intrest op intrest, dat zich in die gevallen veel forser manifesteert dan bij die jaarlijkse/trimestriële uitbetalingen.
Voor mij part mogen alle types rekeningen gerust naast elkaar blijven bestaan, maar de Europese markt moet eindelijk wel eens opgegooid worden. Alleen al in dat opzicht is de 'move' van N26 een goeie zaak. 1,96% netto voor kleine bedragen die anders intrestloos op een zichtrekening zouden staan, is niet slecht. Beter zou uiteraard zijn: opnieuw intrest op een zichtrekening.
De gereglementeerde spaarrekening is een Belgische anomalie en in feite oplichterij vanwege de verdomde getrouwheidspremie.
Leg eens uit waarom de getrouwheidspremie oplichterij is.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
M.a.w.: de gereglementeerde spaarrekening is oplichterij, de getrouwheidspremie is de reden ((volgens bc148 ...)
Daarmee is het voor mij nog altijd niet uitgelegd.
Er zijn enkele woorden (niet per se zinnig) op een rij gezet. Ik zie er in geen kilometers een uitleg in.
Er zijn enkele woorden (niet per se zinnig) op een rij gezet. Ik zie er in geen kilometers een uitleg in.
De gereglementeerde spaarrekening werd met een basisrente en met een getrouwheidspremie.
Die getrouwheidspremie krijg je alleen op het geld dat minstens een jaar op de rekening blijft staan.
Voorbeeld bij NIBC getrouwheidsrekening krijg je 1,20% basisrente en daarnaast nog eens 1,8% getrouwheidspremie.
Als de bank nu zegt dat ze een spaarrekening heeft die 3% opbrengt dan is dat niet juist. Want geld dat er vb. maar 6 maanden op staat krijgt maar een rente van 1,20%.
Het is daardoor bijna onmogelijk om die 3% te behalen. Want dat veronderstelt dat vb. op 1 januari er 10.000 € op je rekening staat en er verder niets gebeurt op je spaarrekening. Anders is het altijd minder.
Tja, dat zijn nu eenmaal de spelregels van getrouwheidspremie, evident dat wie zijn geld geen jaar laat staan geen getrouwheid krijgt, beetje onnozel om dat oplichting te noemen.
BTW; wanneer het geld op zo een niet gereglementeerde 3% rekening maar 6 maand blijft staan, genereert ook maar 1,5% bruto of 1,05% netto rente, gaan we dat ook oplichting noemen? Denk het niet hé, ken de spelregels voor je ergens in stapt, dan heb je achteraf niet het gevoel bedrogen of opgelicht te zijn.
BTW; wanneer het geld op zo een niet gereglementeerde 3% rekening maar 6 maand blijft staan, genereert ook maar 1,5% bruto of 1,05% netto rente, gaan we dat ook oplichting noemen? Denk het niet hé, ken de spelregels voor je ergens in stapt, dan heb je achteraf niet het gevoel bedrogen of opgelicht te zijn.
Het foute is alleen dat het anders geen gereglementeerde spaarrekening is. Aangezien geen ander land die getrouwheidspremie kent, kun je dus nooit gebruik maken van een betere rente in een ander EU land. Dat is wel fout van de Belgische staat en mag (terecht) ook niet van de EU.vortex schreef: ↑18 maart 2024, 18:33 Tja, dat zijn nu eenmaal de spelregels van getrouwheidspremie, evident dat wie zijn geld geen jaar laat staan geen getrouwheid krijgt, beetje onnozel om dat oplichting te noemen.
Ook dat uitkeren van de getrouwheidspremie pas aan het eind van het kwartaal of jaar is fout.
Je kunt altijd, op eender welk ogenblik gebruik maken van een betere rente in België of een ander EU land. Als je dat per se wil, waarom niet?
Rentetarieven worden altijd geafficheerd op jaarbasis, dus wat je krijgt wanneer je geld er een jaar op staat.
Akkoord, oplichting is het zeker niet, maar de PR wordt wel zo opgesteld om een rente-aanbod aantrekkelijker voor te stellen dan het in werkelijkheid vaak is. Je kan zeggen: dat is de functie van marketing. Jawel, maar als zich hierdoor mensen laten misleiden is het in fine wel degelijk misleidende informatie.
Exact. In de reglementering wordt de gereglementeerde spaarrekening weliswaar niet beperkt tot België, maar in de feiten is dat uiteraard wel zo. Geen enkel ander Europees land kent dit soort rekeningen. Anderzijds moet ook wel gezegd worden dat de meeste landen hun 'specialiteiten' hebben. Belgische (gereglementeerde) spaarrekeningen zijn kosteloos en bieden de spaarder veel flexibliliteit (je kan je geld altijd opnemen), wat elders zeker niet altijd even evident is.JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 18:54 Aangezien geen ander land die getrouwheidspremie kent, kun je dus nooit gebruik maken van een betere rente in een ander EU land. Dat is wel fout van de Belgische staat en mag (terecht) ook niet van de EU.
Ook dat uitkeren van de getrouwheidspremie pas aan het eind van het kwartaal of jaar is fout.
Kijk maar eens naar de Duitse markt, waar heel veel formules bestaan, maar vooral ook heel veel klantonvriendelijke. Voor de meeste Duiste banken geldt: zodra je één voet in een bankkantoor zet, online inlogt op de bankomgeving of je betaalkaart vastneemt, is de bank in kwestie jou al kosten aan het aanrekenen. Het is vanuit Belgisch perspectief onwaarschijnlijk waarvoor zij allemaal kosten aanrekenen. Anyway, da's een andere discussie, maar het verklaart wel waarom een online bank met beperkte functionaliteiten zoals N26 in Duitsland potten kan breken. In België hebben we het onder de streep zo slecht nog niet, maar... er is ruimte voor verbetering.
Dat heeft dus totaal niks met gereglementeerde rekeningen te maken, wel met het feit dat het voor particulieren bijna onmogelijk is om een rekening in het buitenland te openen, ook voor bv een Nederlander die een Italiaanse rekening wil. En die gereglementeerde rekeningen zijn hier geen verplichting hé, banken kunnen als ze dat willen ook rekeningen zonder getrouwheid aanbieden, nadeel voor de klant is de 30% RV op alle intrest, en de bank heeft geen zekerheid op de verblijfsduur van het geld, wegens totaal niet interessant worden die rekeningen dus niet aangeboden.JOKER247 schreef: ↑18 maart 2024, 18:54 Het foute is alleen dat het anders geen gereglementeerde spaarrekening is. Aangezien geen ander land die getrouwheidspremie kent, kun je dus nooit gebruik maken van een betere rente in een ander EU land. Dat is wel fout van de Belgische staat en mag (terecht) ook niet van de EU.
Je kan dat wel fout vinden maar dat is nu eenmaal de wetgeving omtrent gereglementeerde rekeningen. Basis rente wordt ook maar één keer per jaar uitbetaalt terwijl je het op dagbasis verwerft, een niet gereglementeerde rekening met enkel basis rente is wat dat betreft dus nog slechter.
Mensen zouden beter de spelregels trachten te begrijpen, dan zouden ze zich niet misleid, bedrogen of opgelicht moeten voelen. Er is niks mis aan PR over bv verhoging van de getrouwheidspremie vanaf ... wie snap hoe getrouwheid werkt weet immers dat het enkel voor een nieuw startende getrouwheidsperiode is. Bij stijgende rentes is dat misschien wat zuur maar je zal blij zijn wanneer de 1,7% getrouwheid één jaar vast blijft wanneer de rentes weer dalen.johann schreef: ↑18 maart 2024, 22:22
Akkoord, oplichting is het zeker niet, maar de PR wordt wel zo opgesteld om een rente-aanbod aantrekkelijker voor te stellen dan het in werkelijkheid vaak is. Je kan zeggen: dat is de functie van marketing. Jawel, maar als zich hierdoor mensen laten misleiden is het in fine wel degelijk misleidende informatie.
Dat in België de gereglementeerde spaarrekening de norm is komt puur doordat het vanuit de belastingdienst bepaald is dat je enkel dan gebruik kan maken van het vrijgestelde bedrag aan interest, in heel de rest van Europa gaan ze hier anders mee om en is de 'gewone' spaarrekening daardoor standaard omdat je geen eis hebt van je geld min 1j te moeten laten staan. Er worden ook wel spaarrekeningen aangeboden met een basis en bonus rente maar de consument heeft blijkbaar liever de flexibiliteit. Hoog tijd dat België overschakelt op een ander systeem want het is ouderwets en onnodig ingewikkeld met een systeem van vrijstelling met een belasting als je daarbovenuit komt en daarbij nog een voor belasting van spaarrentes op de niet gereglementeerde rekeningen.