GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Nog maar 2 jaar geleden vond de markt het ook normaal dat GVV's 50% hoger geklommen waren in 5 jaar tijd. Dat is nu idd. anders maar niemand kan zeggen wat de markt binnen pakweg een jaar normaal zal vinden. De verliezers van vandaag kunnen morgen winnaars zijn en winnaars van vandaag kunnen morgen zware verliezers zijn.
Sommige Nasdaqaandelen hebben idd. een zeer hoge vlucht genomen en nogal wat beleggers willen kost wat kost nog deelnemen aan dit feest. Enkele wijze en ervaren beleggers waarschuwen al enige tijd om op tijd het feest te verlaten..
Sommige Nasdaqaandelen hebben idd. een zeer hoge vlucht genomen en nogal wat beleggers willen kost wat kost nog deelnemen aan dit feest. Enkele wijze en ervaren beleggers waarschuwen al enige tijd om op tijd het feest te verlaten..
Inderdaad, de rente haalde deze beurskoersen naar beneden maar de bedrijven zelf zijn op zich niet gehalveerd in waarde...die (neerwaartse) beursprestaties de laatste 2 jaar kunnen op 1 jaar bij wijze van spreken omslaan naar mooie winsten. Fundamenteel is er niks mis met (het meeste) vastgoed buiten wat moeilijke tijden die ze moeten doorspartelen en uitgestelde (hogere) winsten.Maneblusser schreef: ↑19 maart 2024, 16:32Omdat verliezers winnaars kunnen worden, zeker met rentedalingen in het verschiet.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 maart 2024, 14:04 Het kan zijn dat je het een topbedrijf vindt. Belangrijker is wat de markt ervan vindt. De markt vindt het nu 7% meer waard dan 5 jaar geleden. Een brede aandelenindex staat 82% hoger dan 5 jaar geleden.
Misschien kun je eens overwegen om die individuele aandelen te laten varen
PS:
Aedifica -32% in 5 jaar
Cofinimmo -51% in 5 jaar
WDP +23% in 5 jaar
Waarom in verliezers investeren?
Sterk staaltje blindstaren op het verleden, dit.
-
- Verbannen Gebruiker
Ja, verliezers kunnen winnaars worden. Klopt. Wat is de kans?Maneblusser schreef: ↑19 maart 2024, 16:32Omdat verliezers winnaars kunnen worden, zeker met rentedalingen in het verschiet.
Sterk staaltje blindstaren op het verleden, dit.
Blijf jij maar dromen dat verliezers winnaars gaan worden. Er zijn 100.000'en verliezers. En jij gaat er net degene uitpikken die winnaars gaan worden? Veel succes.
Je hebt ook de rente niet begrepen. Het enige dat de ECB controleert, is de rente voor één dag. Één dag. Één. Éen dag. Één.
De rente dat de banken krijgen als ze tot morgen geld parkeren bij de ECB. Of als ze tot morgen geld lenen bij de ECB.
Als men zegt dat de rente zal dalen, dan bedoelen ze dat die rente voor één dag zal dalen.
Vastgoedbedrijven lenen op lange termijn. Over meerdere jaren. Ze lenen niet voor één dag.
Zelfs nu de rente op langere termijn 2,5% of 3% is, dan is dat hoog ten opzichte van de 0% van de voorbije jaren. Maar het is laag ten opzichte van de normale rentevoeten.
Het is dus hoogstwaarschijnlijk dat de langere termijn rentevoeten zullen stijgen en niet zullen dalen, in de nabije toekomst.
En dat is slecht voor vastgoedbedrijven (en alle bedrijven met veel schulden).
Misschien moet je eens leren wat de yield curve is (de rentecurve). Dan ga je begrijpen dat "de" rente niet bestaat.
Idd. huisjetuintjefiets de langetermijnrente zou al lang veel hoger moeten staan om de inflatie daadwerkelijk te bestrijden, zeker in Europa. Maar de ECB bestrijdt de inflatie nog altijd met de handrem op, de balans met opgekochte obligaties is nog steeds torenhoog. De schuldenproblematiek van de Europese landen hé.. Luister ook maar eens naar het luid geklaag over de "hoge" rente in brede lagen van de maatschappij (ondernemers, kopers onr. goed, fin. sector, enz..).
Wie zegt dat de ECB binnen korte tijd niet opnieuw obligaties (LT) begint op te kopen? Met als reden misschien de oorlogsdreiging of wat dan ook. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken maar ik geef het een serieuze kans. Indien Trump verkozen wordt dan zal het alvast beginnen in de VS. (Herinner dat Trump de man is van het vastgoedsector).
Wie zegt dat de ECB binnen korte tijd niet opnieuw obligaties (LT) begint op te kopen? Met als reden misschien de oorlogsdreiging of wat dan ook. Ik durf er mijn hand niet voor in het vuur steken maar ik geef het een serieuze kans. Indien Trump verkozen wordt dan zal het alvast beginnen in de VS. (Herinner dat Trump de man is van het vastgoedsector).
-
- Full Member
- Contacteer:
Een heet pepertje gegeten? Ik zeg helemaal niet dat verliezers winnaars gaan worden. Ik zeg dat verliezers winnaars kunnen worden. En dat er gezien de huidige context binnen het gvv-segment kanshebbers zijn die de vruchten gaan plukken van komende renteverlagingen.huisjetuintjefiets schreef: ↑19 maart 2024, 17:24 Blijf jij maar dromen dat verliezers winnaars gaan worden. Er zijn 100.000'en verliezers. En jij gaat er net degene uitpikken die winnaars gaan worden? Veel succes.
Maar ik heb wel begrepen hoe de markt reageert. En dat is bij de minste hoop op een renteverlaging een boost voor vastgoedaandelen. Als de markt puur ratio was, konden we de helft van de topics hier schrappen.
Ik moet nog veel leren. Knap hoe je iemand zo snel en zo goed kan doorgronden. Niet twijfelen aan jezelf. Jij bent de beste. Kanjer!huisjetuintjefiets schreef: ↑19 maart 2024, 17:24 Misschien moet je eens leren wat de yield curve is (de rentecurve). Dan ga je begrijpen dat "de" rente niet bestaat.
De rente speelt wel degelijk een grote rol voor het sentiment van de vastgoedaandelen. Toen de markt dacht dat er zes renteverlagingen gingen komen in 2024, gingen de koersen hoger nu met nog 3 verwachtte rentedalingen zijn de vastgoedaandelen al een groot deel kwijt van het herstel.
De samenleving kan maar beter hopen dat de rente gestaag daalt naar onder de 2 procent zodat er ontwikkelt kan worden in de verschillende vastgoedsegmenten.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Aangewezen aan 58 EUR. En nu een call 60 geschreven.Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2024, 14:28 Ik heb voor vrijdag een geschreven COFB put 58. Wordt nog een spannende.
Ben wel benieuwd wat de koers gaat doen de komende maanden. Ze zijn verplicht een deel van hun winst uit te keren als dividend. Dus hoe evolueert die winst verder nu de rente is gestegen?
Op welke termijn en wat brengt dat nog op ?Orakel van Brakel schreef: ↑21 maart 2024, 09:47Aangewezen aan 58 EUR. En nu een call 60 geschreven.Orakel van Brakel schreef: ↑14 maart 2024, 14:28 Ik heb voor vrijdag een geschreven COFB put 58. Wordt nog een spannende.
Ben wel benieuwd wat de koers gaat doen de komende maanden. Ze zijn verplicht een deel van hun winst uit te keren als dividend. Dus hoe evolueert die winst verder nu de rente is gestegen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Premie 58 put = 44 EUR
Transactiekost 58 put = -2,45 EUR
Assignment 58 put = -5800 EUR
Assignment TOB 58 put = -6,96 EUR
Assignment transactiekost 58 put = -2,45 EUR
Premie 60 call = 75 EUR
Transactiekost 60 call = -2,45 EUR
Totaal = -5695,31 EUR
Als ik aan 60 word aangewezen, heb ik nog:
Assignment 60 call = 6000 EUR
Assignment TOB 60 call = -7,20 EUR
Assignment transactiekost 60 call = -2,45 EUR
Totaal = 5990,35 EUR
Dus als ik weer aangewezen word heb ik 295,04 EUR winst of 5,2% netto op 5,5 week. En als ik niet aangewezen word, pak ik het dividend van 434 EUR netto, of 7,6% netto. Maar dan zakt daarna de koers normaal gezien wel. Normaal schrijf ik telkens op 3 maand. Dan is de premie de moeite. Nu heb ik het op kortere tijd gedaan aangezien het dividend er aan komt. Voordeel is de lage transactiekost van 2,45 EUR bij aankoop via opties tov 14,75 bij aankoop zonder opties. En de paar EUR premie is ook mooi meegenomen, al is dat op zo'n korte termijn geen vetpot.
Transactiekost 58 put = -2,45 EUR
Assignment 58 put = -5800 EUR
Assignment TOB 58 put = -6,96 EUR
Assignment transactiekost 58 put = -2,45 EUR
Premie 60 call = 75 EUR
Transactiekost 60 call = -2,45 EUR
Totaal = -5695,31 EUR
Als ik aan 60 word aangewezen, heb ik nog:
Assignment 60 call = 6000 EUR
Assignment TOB 60 call = -7,20 EUR
Assignment transactiekost 60 call = -2,45 EUR
Totaal = 5990,35 EUR
Dus als ik weer aangewezen word heb ik 295,04 EUR winst of 5,2% netto op 5,5 week. En als ik niet aangewezen word, pak ik het dividend van 434 EUR netto, of 7,6% netto. Maar dan zakt daarna de koers normaal gezien wel. Normaal schrijf ik telkens op 3 maand. Dan is de premie de moeite. Nu heb ik het op kortere tijd gedaan aangezien het dividend er aan komt. Voordeel is de lage transactiekost van 2,45 EUR bij aankoop via opties tov 14,75 bij aankoop zonder opties. En de paar EUR premie is ook mooi meegenomen, al is dat op zo'n korte termijn geen vetpot.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Montea gaat nu toch ook de Duitse toer op in Hamburg heeft het vanmorgen gemeld. Geen slechte zaak lijkt mij.MVT schreef: ↑18 maart 2024, 14:50Ik geloof (op langere termijn) in logistiek vastgoed.
Daarom ook aandeelhouder van CTP. Combinatie CTP-Montea zou perfect kunnen gezien hun focus op andere geografie.
Het trackrecord van Montea is knap.
Zelf geloof ik meer in logistiek vastgoed in Centraal- en Oost-Europa, en past ook beter binnen mijn portefeuille.
In de vermelde spoed presentatie komt naar boven dat Montea +40% blootstelling heeft aan België.
Vind ik toch een gevaar. Het toekenningsbeleid van vergunningen is toch zeer streng en vormt één van de grotere gevaren imo.
Good luck!
MVT
Vorige week ingestapt aan 77€ en mij nog niet beklaagd.
wat is er nu weer mis met Xior vandaag? Ik zie geen nieuws?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
In De Tijd :
Het beurshuis Exane startte gisteren met de opvolging van Xior. Analist Samuel King hanteert een lauw 'underperform'-advies voor de verhuurder van studentenkoten. King ziet problemen in de kapitaalstructuur van Xior.
Hoge schuldgraad hé en ondertussen gegroeid als kool... Bemoeilijkt overname zoals bij Intervest..