Brandverzekering stopzetten verhuis
Re: Brandverzekering stopzetten verhuis
Dubbel verzekeren mag. 10 dubbel ook. Blijft de vraag of dit al dan niet te kwader trouw is. In schade is de vergoeding niet cumuleerbaar, oudste contract telt in principe. De andere kunnen wel tussenkomen in excedent (erbovenop dus met betere of aanvullende dekkingen). Algemeen principe is dat verrijken via schadeverzekering niet mag.
Het is niet omdat je twee brandverzekeringen hebt, dat je dubbel verzekerd bent. Je kan bij elke maatschappij 50% verzekeren. Of bij de één het gebouw en bij de ander de inhoud. Dan heb je twee brandverzekeringen voor hetzelfde pand, maar ben je niet dubbel verzekert.
Bij KMO's en industrie waar er hoge kapitalen verzekerd zijn, is het zelfs gebruikelijk dat niet één maar verschillende maatschappij een aandeel verzekeren, elke met hun polis
Dat je niet dubbel mag verzekeren volgt uit het feit dat men zich niet mag verrijken en dat een verzekering een wettelijk voorwerp moet hebben. Als je jezelf niet mag verrijken, mag je uw woning ook niet voor 200% verzekeren. Dat is nu toch zo moeilijk niet om te begrijpen. Letterlijk staat dat daar niet in, maar dat volgt wel uit die twee principes.
Ik post dingen om mensen te helpen, niet om hier aan theoretische mierenneukerij te doen.
Als de 'postbeginner' hier post dat hij vreest dat hij een woning moet verzekeren dat hij niet meer heeft, en waarschijnlijk dan ook zijn inhoud dubbel zou verzekeren, dan post ik dat hij een wettelijke reden heeft om te eisen van zijn nieuwe verzekeraar dat hij de verzekering van de inhoud moet uitstellen tot zijn bestaande inhoudverzekering stopt.
Wat met de verzekering van het gebouw hangt af van hoedanigheid eigenaar <-> huurder
In praktijk levert dat geen problemen op, maatschappijen doen daar niet moeilijk over (toch niet waar wij mee werken).
Bij KMO's en industrie waar er hoge kapitalen verzekerd zijn, is het zelfs gebruikelijk dat niet één maar verschillende maatschappij een aandeel verzekeren, elke met hun polis
Dat je niet dubbel mag verzekeren volgt uit het feit dat men zich niet mag verrijken en dat een verzekering een wettelijk voorwerp moet hebben. Als je jezelf niet mag verrijken, mag je uw woning ook niet voor 200% verzekeren. Dat is nu toch zo moeilijk niet om te begrijpen. Letterlijk staat dat daar niet in, maar dat volgt wel uit die twee principes.
Ik post dingen om mensen te helpen, niet om hier aan theoretische mierenneukerij te doen.
Als de 'postbeginner' hier post dat hij vreest dat hij een woning moet verzekeren dat hij niet meer heeft, en waarschijnlijk dan ook zijn inhoud dubbel zou verzekeren, dan post ik dat hij een wettelijke reden heeft om te eisen van zijn nieuwe verzekeraar dat hij de verzekering van de inhoud moet uitstellen tot zijn bestaande inhoudverzekering stopt.
Wat met de verzekering van het gebouw hangt af van hoedanigheid eigenaar <-> huurder
In praktijk levert dat geen problemen op, maatschappijen doen daar niet moeilijk over (toch niet waar wij mee werken).
Wie zegt dat je geen twee brandverzekeringen mag hebben??? Toon mij de wet daar van. Principes hebben geen wettelijk kader en is derhalve subjectief.nuyttie schreef: ↑6 november 2019, 12:59 Het is niet omdat je twee brandverzekeringen hebt, dat je dubbel verzekerd bent. Je kan bij elke maatschappij 50% verzekeren. Of bij de één het gebouw en bij de ander de inhoud. Dan heb je twee brandverzekeringen voor hetzelfde pand, maar ben je niet dubbel verzekert.
Je mag je niet verrijken, en wie zegt dat je dit zou doen??? maar als de ene verzekering niet voldoende dekking bij schadegeval voorziet, kan je voor het overige aanspraak maken op je tweede brandverzekering.
https://www.pv.be/dossiers/auto/auto-ve ... -verzekerd
Een dubbele verzekering komt enkel van pas als de waarborg van de ene verzekering helemaal uitgeput is. Dat kan uitzonderlijk als uw schade groter is dan wat de verzekering u maximaal kan vergoeden. Uw schade is dan nog niet helemaal vergoed. Daardoor kunt u een tweede schade-aangifte doen bij de andere verzekering. Zo kunt u zich helemaal schadeloos laten stellen, op voorwaarde dat het schadegeval binnen de waarborgen valt.
ludo, lees eerst mijn post even goed. Concentreer u eventjes, want het is voor u moeilijk te begrijpen blijkbaar. Twee verzekeringen mag, zelfs drie of vier. Maar niet dubbel, ook niet driedubbel, voor 150%, … .
De principes van wettelijk voorwerp en niet verrijken staan wel ergens beschreven in de wet.
De principes van wettelijk voorwerp en niet verrijken staan wel ergens beschreven in de wet.
Leg mij dan eens in begrijpbare taal uit, waarom ik 2/3 brandverzekeringen mag hebben voor hetzelfde pand met dezelfde waarborgen, maar volgens u niet dubbel verzekerd mag zijn??? en in welke wet dat staat dat ik bij verschillende maatschappijen hetzelfde pand niet mag verzekeren voor dezelfde waarborgen...nuyttie schreef: ↑6 november 2019, 14:20 ludo, lees eerst mijn post even goed. Concentreer u eventjes, want het is voor u moeilijk te begrijpen blijkbaar. Twee verzekeringen mag, zelfs drie of vier. Maar niet dubbel, ook niet driedubbel, voor 150%, … .
Gij draait en keert gelijk de wind beste vriend. Denk dat je zelf niet weet wat je neerpent.
En van dat verrijken heb ik al meermaals vermeld dat dit niet mag... je mag voor dezelfde schade geen twee keer vergoed worden, wat evident is. Moet je geen fysica voor gestudeerd hebben.
Laatst gewijzigd door ludo op 7 november 2019, 04:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ga er van uit dat de ander forumleden het wel begrijpen
Is de gemakkelijkste manier om er vanaf te zijn, droevig.... waarschijnlijk omdat je er geen zinnige uitleg aan kan geven...
Je blijft mij de uitleg :
( Twee verzekeringen mag, zelfs drie of vier. Maar niet dubbel, ook niet driedubbel, voor 150%, … . )
in gewone mensentaal wel schuldig.. en de wettekst dat je niet dubbel verzekerd mag zijn.
Zal dit er nog eens bijvoegen, doe de moeite om het te lezen, zo zal je inzien dat je stelling langs geen kanten klopt. En kunnen de andere forum leden dit ook nog eens lezen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
on topic:
Vanaf 1 oktober 2024 gaat de nieuwe wet van 9 oktober 2023 tot vereenvoudiging van de opzeggingsregels voor verzekeringsovereenkomsten in voege.
Lees: HIER
Ze bevat soepelere opzeggingstermijnen (2md op gelijk welk moment vanaf het 2de jaar) en andere bepalingen om DUBBELE verzekeringen stop te zetten.
Hoewel nu reeds veel mogelijk is:
@ludo bekijkt het van een andere kant
Persoonlijk vind ik dat een DUIDELIJKE(RE) wetgeving geen overbodige luxe is.
Vanaf 1 oktober 2024 gaat de nieuwe wet van 9 oktober 2023 tot vereenvoudiging van de opzeggingsregels voor verzekeringsovereenkomsten in voege.
Lees: HIER
Ze bevat soepelere opzeggingstermijnen (2md op gelijk welk moment vanaf het 2de jaar) en andere bepalingen om DUBBELE verzekeringen stop te zetten.
Hoewel nu reeds veel mogelijk is:
@nuyttie alludeerde eropVerhuizen is een ideaal moment om voor een andere brandverzekeraar te kiezen. De basis van je verzekeringspolis verandert. Het gaat om een fundamentele wijziging aan je polis en daarom is de opzegtermijn korter. Je moet geen rekening houden met de vervaldag. De opzegtermijn is 1 maand.
Bron: independer.be
@ludo bekijkt het van een andere kant
Persoonlijk vind ik dat een DUIDELIJKE(RE) wetgeving geen overbodige luxe is.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 23 maart 2024, 04:09, 3 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt het zoals gewoonlijk heel duidelijk neergeschreven, weer wat bijgeleerd.
Make Spaargids " Great Again ! "
Je mag je zoveel je wil dubbel of driedubbel verzekeren.
Je mag alleen niet van 2 dezelfde walletjes gaan eten en 2 keer een schade claimen voor hetzelfde item.....
Wat de ene verzekeraar eventueel niet vergoed, kan je misschien bij de andere wel vergoed krijgen..
Dat mag wel..
Je mag alleen niet van 2 dezelfde walletjes gaan eten en 2 keer een schade claimen voor hetzelfde item.....
Wat de ene verzekeraar eventueel niet vergoed, kan je misschien bij de andere wel vergoed krijgen..
Dat mag wel..