Money Market etf
TIP
Re: Money Market etf
Ik heb ook de ERNX gekocht voor mooi bedrag bij DeGiro.Galactic schreef: ↑12 juni 2023, 09:53 Momenteel heb ik door gebrek aan beter de iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF (ERNX).
De reden is 3 delig:
- Duidelijke data over te vinden via website ishares.
- Effectief aankoopbaar in tegenstelling tot sommige anderen.
- Niet in Belgie geregistreerd dus TOB van 0,12%.
Zowel de UBS als Amundi voldoet niet. Dat zijn echt ripoff producten met natuurlijk een speciale klasse gemaakt voor de retail investeerder . Bij UBS en TER van 0,52%. Bij Amundi misschien 0,14% maar wel een verplichte instap en uitstapkost van 1%. Dus zoals gezegd, door gebrek aan beter de ERNX.
Edit: Net nog een Fidelity gevonden, daar is de TER ook 0,48%, wat veel te hoog is natuurlijk.
Ik heb een klacht lopende over de TOB, die volgens mij 0.12 is , maar anders werd berekend door DeGiro. Waar heb jij dit ETF gekocht? En effectief 0.12 TOB ? Dank
Beginnen ze de Money Market etf niet te dumpen voordat ECB de rente verlaagt?Barryke schreef: ↑23 maart 2024, 12:14 Rendement op mijn noodfonds is zelfs nog iets gestegen. 3.69% nu, netto 2.58%. Nog altijd beter dan veel spaarboekjes, en je moet het niet, zoals bij een spaarboekje, een jaar laten staan om dat rendement te krijgen. Misschien moet ik er binnenkort wel uit, naargelang wanneer en met hoeveel basispunten de ECB de rente gaat verlagen.
https://www.ishares.com/ch/professional ... tf-de-fund
Daar wordt uiteraard op geanticipeerd, maar bij obligaties op 1 jaar is het effect beperkt. Trouwens, die wordt in eerste instantie niet gedumpt maar net gekocht wanneer de rente verlaagd wordt hé, dalende rente = stijgende obligatiekoersen.TrX schreef: ↑26 maart 2024, 16:19Beginnen ze de Money Market etf niet te dumpen voordat ECB de rente verlaagt?Barryke schreef: ↑23 maart 2024, 12:14 Rendement op mijn noodfonds is zelfs nog iets gestegen. 3.69% nu, netto 2.58%. Nog altijd beter dan veel spaarboekjes, en je moet het niet, zoals bij een spaarboekje, een jaar laten staan om dat rendement te krijgen. Misschien moet ik er binnenkort wel uit, naargelang wanneer en met hoeveel basispunten de ECB de rente gaat verlagen.
https://www.ishares.com/ch/professional ... tf-de-fund
Beter een cacao etf aangeschaft begin dit jaar.
Kan het moelijk inschatten met zo'n etf.
Ik heb zelf 0% coupon Duitse staatsobligaties vorig jaar gekocht, omdat ik weet dat die altijd heel liquide zijn op Frankfurt.
-
- Verbannen Gebruiker
De koers van een ETF is steeds (*) (**) gelijk aan de waarde van de ETF (dat is de waarde van alle instrumenten die erin zitten). Een ETF kan dus niet (*) (**) onder zijn waarde zakken, als een hoop beleggers de ETF verkopen.
Een ETF gaat dus ook niet stijgen omdat beleggers het beginnen te kopen. De ETF stijgt omdat de waarde van de instrumenten stijgt (bijvoorbeeld omdat de rente daalt (*) (**).
Het is dus anders dan bij een aandeel (of obligatie, munt, certificaat, ...) dat massaal door de beleggers gedumpt wordt: de waarde zal blijven zakken. Hier wordt de koers bepaald door vraag en aanbod.
(*) het mechanisme van de ETF zorgt daarvoor. Dat werkt vrijwel perpect (**) behalve in periodes van zeer grote turbulentie, waarbij de markt zeer volatiel is, bijvoorbeeld de markt die in een paar sekonden een paar % van zijn waarde verliest, of aan waarde wint.
Ik heb de beurstaks van volgende ETFs bekijken
Ultra short term bonds
ERNX: 1,32% (iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF) Zowel bij Keytrade als Bolero 1,32%
Money Market funds
XEON: 0,12% (Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C)
CSH2: 0,12% (LYXOR SMART OVERNIGHT RETURN - UCITS ETF C-EUR)
Mijn voorkeur gaat dus naar één van de twee Money Market Funds. Ze lijken me allebei goed.
Ultra short term bonds
ERNX: 1,32% (iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF) Zowel bij Keytrade als Bolero 1,32%
Money Market funds
XEON: 0,12% (Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C)
CSH2: 0,12% (LYXOR SMART OVERNIGHT RETURN - UCITS ETF C-EUR)
Mijn voorkeur gaat dus naar één van de twee Money Market Funds. Ze lijken me allebei goed.
Ik begrijp dat jullie deze money market etf als alternatief zien voor "spaarboekje"; echter dan moeten kosten (zowel transactie+beurstaks laag zijn).
Yield Year 2023: XEON 3,27%; CSH2 3,3%; natuurlijk vanaf okt is verwachting rente zeer korte termijn gedaald; onkosten beide fondsen zijn wel laag nl XEON 0,1%; CSH2 0,05%
verschil tussen beide trackers: XEON onleent geld aan overheden; CSH2 aan bedrijven, klopt dit?
en dan kernvraag: wat is meest optimale scenario inzake korte termijn rente daling opdat de yield aantrekkelijk blijft?
Yield Year 2023: XEON 3,27%; CSH2 3,3%; natuurlijk vanaf okt is verwachting rente zeer korte termijn gedaald; onkosten beide fondsen zijn wel laag nl XEON 0,1%; CSH2 0,05%
verschil tussen beide trackers: XEON onleent geld aan overheden; CSH2 aan bedrijven, klopt dit?
en dan kernvraag: wat is meest optimale scenario inzake korte termijn rente daling opdat de yield aantrekkelijk blijft?
De CSH2-etf (een tracker!) volgt de opbrengsten aan de €STR (Euro Short Term Rate). De €STR wordt dagelijks gepubliceerd door de Europese Centrale Bank( https://www.ecb.europa.eu/stats/financi ... ex.en.html). DE €STR staat nu aan 3,9%
Het is een actief beheerd fonds met de bedoeling om iets beter te doen dan de opbrengst aan €STR maar met een minimale volativiteit, dat werkt met swap-contracten met als tegenpartij Société Générale; in de portefeuille zitten vooral aandelen die zeer liquide zijn: ASML, SAP, AMAZON, JOHNSON &JOHNSON, VOLKSWAGEN,...
Inderdaad, kosten moeten laag zijn opdat een Money Market etf loont. De beurstaks is 0,12% voor zowel XEON en CSH2. En makelaarsloon kun je onder de 0,15% houden als je order groot genoeg is.
Beide zijn synthetische ETFs. Een contract met een derde partij moet de index garanderen. De 3de partij van XEON investeert in grotendeels overheidsobligaties, voor CSH2 zijn dat inderdaad aandelen.
Bij Interactive Brokers. Maar ik heb ze een tijdje geleden (paar weken) allemaal verkocht wegens betere "opportuniteiten" irrilevant aan dit topicDunky schreef: ↑23 maart 2024, 17:33Ik heb ook de ERNX gekocht voor mooi bedrag bij DeGiro.Galactic schreef: ↑12 juni 2023, 09:53 Momenteel heb ik door gebrek aan beter de iShares € Ultrashort Bond UCITS ETF (ERNX).
De reden is 3 delig:
- Duidelijke data over te vinden via website ishares.
- Effectief aankoopbaar in tegenstelling tot sommige anderen.
- Niet in Belgie geregistreerd dus TOB van 0,12%.
Zowel de UBS als Amundi voldoet niet. Dat zijn echt ripoff producten met natuurlijk een speciale klasse gemaakt voor de retail investeerder . Bij UBS en TER van 0,52%. Bij Amundi misschien 0,14% maar wel een verplichte instap en uitstapkost van 1%. Dus zoals gezegd, door gebrek aan beter de ERNX.
Edit: Net nog een Fidelity gevonden, daar is de TER ook 0,48%, wat veel te hoog is natuurlijk.
Ik heb een klacht lopende over de TOB, die volgens mij 0.12 is , maar anders werd berekend door DeGiro. Waar heb jij dit ETF gekocht? En effectief 0.12 TOB ? Dank
Tot nu toe had ik steeds de gedachte dat op geldmarktfondsen 30% meerwaardebelasting verschuldigd zou zijn gezien deze o.a. in kortlopende obligaties zouden beleggen. Ik ben er echter op attent gemaakt dat dat niet noodzakelijk het geval is.
De volgende ETF, bijvoorbeeld, lijkt enkel uit aandelen (en hieraan gekoppelde contracten) te bestaan.
Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR
ISIN LU1190417599, Ticker CSH2
In dit geval zou toch enkel de 0,12 TOB en 0,10% TER verschuldigd zijn, afgezien van eventuele transactiekosten van brokers, uiteraard. Hoewel rentes in de nabije toekomst allicht eerder zullen dalen dan stijgen, heeft deze ETF wel een mooi rendement van 4,07% behaald het voorbije jaar.
De volgende ETF, bijvoorbeeld, lijkt enkel uit aandelen (en hieraan gekoppelde contracten) te bestaan.
Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR
ISIN LU1190417599, Ticker CSH2
In dit geval zou toch enkel de 0,12 TOB en 0,10% TER verschuldigd zijn, afgezien van eventuele transactiekosten van brokers, uiteraard. Hoewel rentes in de nabije toekomst allicht eerder zullen dalen dan stijgen, heeft deze ETF wel een mooi rendement van 4,07% behaald het voorbije jaar.
Enkele maanden geleden heb ik die Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR (ISIN LU1190417599) aangekocht via Bolero.
Momenteel nog steeds in bezit.
Mag ik vragen van wie die info komt dat er geen meerwaardebelasting (Reynderstaks) zou aangerekend worden voor deze ETF?
Mag ik vragen van wie die info komt dat er geen meerwaardebelasting (Reynderstaks) zou aangerekend worden voor deze ETF?
Als je de balans van deze ETF bekijkt staan daar geen obligaties op maar enkel aandelen en natuurlijk de swap-contracten met Société Generale voor de nabootsing van de €str cumulative index.jomili schreef: ↑21 augustus 2024, 10:48 Enkele maanden geleden heb ik die Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR (ISIN LU1190417599) aangekocht via Bolero.
Ik heb het eigenlijk op Reddit gelezen. Daar zijn mensen die beweren dat Bolero heeft bevestigd dat ze geen meerwaardebelasting zouden aanrekenen. https://www.reddit.com/r/BEFire/comment ... /mmf_csh2/jomili schreef: ↑21 augustus 2024, 10:48 Enkele maanden geleden heb ik die Lyxor Smart Overnight Return UCITS ETF C-EUR (ISIN LU1190417599) aangekocht via Bolero.