Dino Polska
TIP
Re: Dino Polska
Hahaha
Juist een mail.
“Charlie Munger once said that good ideas are very rare.
When the odds are greatly in your favor, invest heavily.
That’s why I am adding to one of our positions today.
Why are we adding to our position?
Results were great but Wall Street didn’t seem to like them (the stock is down 9%).
That’s good news! The cheaper we can buy great companies, the better.
The company is now trading at one of the cheapest valuation levels they have ever traded at.
Do you want to learn more? Upgrade to paid and read the entire article”
Zo voorspelbaar. Waarom hij het over “wall street” heeft is mij een raadsel. Bijna woordelijk wat ik vanmorgen zei dat hij zou mailen.
Juist een mail.
“Charlie Munger once said that good ideas are very rare.
When the odds are greatly in your favor, invest heavily.
That’s why I am adding to one of our positions today.
Why are we adding to our position?
Results were great but Wall Street didn’t seem to like them (the stock is down 9%).
That’s good news! The cheaper we can buy great companies, the better.
The company is now trading at one of the cheapest valuation levels they have ever traded at.
Do you want to learn more? Upgrade to paid and read the entire article”
Zo voorspelbaar. Waarom hij het over “wall street” heeft is mij een raadsel. Bijna woordelijk wat ik vanmorgen zei dat hij zou mailen.
Het bedrijf maakt minder winst dan voorzien wegens inflatie van voedselprijzen. Is dit -en andere zaken- ooit als een risico naar boven gekomen? Inflatie in dat land kan zich helemaal anders gedragen dan in de rest van Europa.
Ik zie nog wel wat problemen:
- Wisselkoers, rente
- Groei mag je niet zomaar extrapoleren. Niet overal kun je aan dezelfde voorwaarden een locatie kopen of huren. Het bedrijf mikt vooral op landelijke locaties waar de locaties nog betaalbaar zijn. Die zullen uiteraard steeds schaarser worden. Het bedrijf lijkt afwezig in de grotere steden.
- Een expansie naar het buitenland lijkt me niet zonder zorgen. Waar het bedrijf vandaag efficient in is, is niet noodzakelijk zomaar te copy-pasten in een ander land
- Geopolitiek: Polen grenst aan Oekraine, Wit-Rusland en Rusland.
- Wat is het competitieve voordeel van de onderneming? Ik zie het niet. Waarom zou dit bedrijf duurzaam beter kunnen presteren dan pakweg een Aldi of Lidl? Wat is er dat een grote keten met diepe zakken niet zomaar kan kopieren?
- Het bedrijf is klein. Prijszettingsmacht en inkoopkracht?
Ik weet het toch niet hoor.
Ik zie niks bijzonder. Het is een soort proxy-delhaize. https://www.youtube.com/watch?v=UTZRmI9wnXY
Het is niet in de verste verte te vergelijken met Costco.
En dan nog een praktische kwestie: is er uberhaupt een belgische broker die toegang biedt tot de beurs van Warschau?
Ik zie nog wel wat problemen:
- Wisselkoers, rente
- Groei mag je niet zomaar extrapoleren. Niet overal kun je aan dezelfde voorwaarden een locatie kopen of huren. Het bedrijf mikt vooral op landelijke locaties waar de locaties nog betaalbaar zijn. Die zullen uiteraard steeds schaarser worden. Het bedrijf lijkt afwezig in de grotere steden.
- Een expansie naar het buitenland lijkt me niet zonder zorgen. Waar het bedrijf vandaag efficient in is, is niet noodzakelijk zomaar te copy-pasten in een ander land
- Geopolitiek: Polen grenst aan Oekraine, Wit-Rusland en Rusland.
- Wat is het competitieve voordeel van de onderneming? Ik zie het niet. Waarom zou dit bedrijf duurzaam beter kunnen presteren dan pakweg een Aldi of Lidl? Wat is er dat een grote keten met diepe zakken niet zomaar kan kopieren?
- Het bedrijf is klein. Prijszettingsmacht en inkoopkracht?
Ik weet het toch niet hoor.
Ik zie niks bijzonder. Het is een soort proxy-delhaize. https://www.youtube.com/watch?v=UTZRmI9wnXY
Het is niet in de verste verte te vergelijken met Costco.
En dan nog een praktische kwestie: is er uberhaupt een belgische broker die toegang biedt tot de beurs van Warschau?
Je kan het gewoon kopen bij Bolero, als je dat zou willen.
Ze zijn blijkbaar groot geworden omdat ze goed vers vlees aanboden, als ik het mij goed herinner. Maar is dat een duurzaam competitief voordeel? Ze hebben ondertussen schaalvoordelen omdat ze zo groot zijn. Ze hebben wel hoge marges en een hoge roic, wat inderdaad wijst op een competitief voordeel.
Het is Pieter zijn dagje niet. Evolution Gaming ook -10%. Blij dat ik ook die aankoop niet gevolgd heb… Straks volgt misschien nog een mail.
Dino ondertussen -11%. Als hij het probleem niet ziet, maar de markt stuurt het aandeel 11% lager, dan is er misschien wel een probleem met zijn analyse. De markt heeft altijd gelijk.
Ze zijn blijkbaar groot geworden omdat ze goed vers vlees aanboden, als ik het mij goed herinner. Maar is dat een duurzaam competitief voordeel? Ze hebben ondertussen schaalvoordelen omdat ze zo groot zijn. Ze hebben wel hoge marges en een hoge roic, wat inderdaad wijst op een competitief voordeel.
Het is Pieter zijn dagje niet. Evolution Gaming ook -10%. Blij dat ik ook die aankoop niet gevolgd heb… Straks volgt misschien nog een mail.
Dino ondertussen -11%. Als hij het probleem niet ziet, maar de markt stuurt het aandeel 11% lager, dan is er misschien wel een probleem met zijn analyse. De markt heeft altijd gelijk.
Laatst gewijzigd door Barryke op 22 maart 2024, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat weerhoudt een concurrent om bij dezelfde "fabrikant" hetzelfde vlees te gaan aankopen? Heeft Dino waterdichte 100-jarige wurgcontracten afgesloten ofzo?
Maar toch niet te vergelijken met een Aldi?
Tja, voor hoe lang? Success trekt kapers aan.
Ze maken het zelf.
“Meat processing: Dino has its own meat processing company. This allows them to have quality control for its meat throughout its locations. Back in 2003, Dino acquired Agro-Rydzyna. Polish people don’t like to eat out. The daily routine for a Polish household is to purchase fresh meat and prepare meals at home. Dino offers fresh meat while most competitors offer meat in vacuum-packed plastic wraps.”
Bron: Pieter Slegers
Niet zo groot als Aldi neen. Maar het is ook wel een ander concept. Andere leveranciers waarschijnlijk.
Aldi had in 2021 in Polen 140 winkels. Dino 1815.
“Meat processing: Dino has its own meat processing company. This allows them to have quality control for its meat throughout its locations. Back in 2003, Dino acquired Agro-Rydzyna. Polish people don’t like to eat out. The daily routine for a Polish household is to purchase fresh meat and prepare meals at home. Dino offers fresh meat while most competitors offer meat in vacuum-packed plastic wraps.”
Bron: Pieter Slegers
Niet zo groot als Aldi neen. Maar het is ook wel een ander concept. Andere leveranciers waarschijnlijk.
Aldi had in 2021 in Polen 140 winkels. Dino 1815.
“J.P.Morgan also points to the challenging backdrop in Polish food retail, where volumes fail to recover despite growing population purchasing power, and price war among discounters continues”.
Prijzenslag onder de supermarkten. Dat hebben we hier ook al eens gezien.
Prijzenslag onder de supermarkten. Dat hebben we hier ook al eens gezien.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Staat al langere tijd in de compounding quality lijst. Ik geloof dat Chris Mayer (auteur 100-baggers boek) die ook in PF heeft. Onlangs was er nog iemand die het aandeel en case bij SumZero mocht pitchen:
https://m.youtube.com/watch?v=2DspZJJLy ... Bwb2xza2Eg
Voor mij nogal moeilijk in te schatten hoe duurzaam die moat is. En of ze voldoende runway hebben om richting buitenland te gaan. De ervaring met een succesvolle retailer als Colruyt leert dat ‘over de grens gaan’ niet zo evident is als het lijkt. Algemeen niet zo’n fan van retail. Met Hellofresh voldoende gecoverd (helaas ). Ga deze dus ook laten passeren.
https://m.youtube.com/watch?v=2DspZJJLy ... Bwb2xza2Eg
Voor mij nogal moeilijk in te schatten hoe duurzaam die moat is. En of ze voldoende runway hebben om richting buitenland te gaan. De ervaring met een succesvolle retailer als Colruyt leert dat ‘over de grens gaan’ niet zo evident is als het lijkt. Algemeen niet zo’n fan van retail. Met Hellofresh voldoende gecoverd (helaas ). Ga deze dus ook laten passeren.
Ja, die Chris Mayer heeft ze inderdaad ook in portefeuille. Ik zit af en toe op Twitter en daar lees je constant over Dino Polska. Alleen maar positieve berichten. Een aandeel dat je moet hebben. Wel, dan loop ik ervan weg.
Ik vind het ook moeilijk om van in België een inschatting te maken over dergelijk bedrijf. Je zou eigenlijk 3 maanden in Polen moeten verblijven en zien waarom de mensen daar gaan winkelen en niet op een ander. Eens polsen wat ze er zo goed vinden. Zelf er gaan winkelen en prijzen, aanbod, marges vergelijken met de concurrentie. En dan kan je misschien inschatten of het iets is. Of er een soort “moat” is. Maar om dat van hier te doen, en gewoon naar de cijfers te kijken, dat durf ik niet.
Met een bedrijf als Apple kan je bvb zien hoe die producten het hier doen. Er zijn hier winkels, klanten enzovoort. Een bedrijf als Moody’s kan je ook vanop afstand beoordelen denk ik. Maar dit… Ik waag er mij niet aan. Als de cijfers plots minder worden (zoals nu), hoe ga je dan kunnen beoordelen wat de reden is? Afgaan op wat het management zegt, en een analyst links en rechts, wiens analyse je dan eerst door de vertaalmachine moet jagen.
Ik vind het ook moeilijk om van in België een inschatting te maken over dergelijk bedrijf. Je zou eigenlijk 3 maanden in Polen moeten verblijven en zien waarom de mensen daar gaan winkelen en niet op een ander. Eens polsen wat ze er zo goed vinden. Zelf er gaan winkelen en prijzen, aanbod, marges vergelijken met de concurrentie. En dan kan je misschien inschatten of het iets is. Of er een soort “moat” is. Maar om dat van hier te doen, en gewoon naar de cijfers te kijken, dat durf ik niet.
Met een bedrijf als Apple kan je bvb zien hoe die producten het hier doen. Er zijn hier winkels, klanten enzovoort. Een bedrijf als Moody’s kan je ook vanop afstand beoordelen denk ik. Maar dit… Ik waag er mij niet aan. Als de cijfers plots minder worden (zoals nu), hoe ga je dan kunnen beoordelen wat de reden is? Afgaan op wat het management zegt, en een analyst links en rechts, wiens analyse je dan eerst door de vertaalmachine moet jagen.
Top dat je Compounding wat opvolgt want door de vele mails heb ik er niet echt de tijd meer voor.
Interessante beoordeling trouwens die je geeft.
Daar gaat Dino weer. Medpace ook gecrasht eergisteren. Ulta wordt toch ook spannend. Judges is hij ook fan van, -18% vandaag. LVMH staat nu in verlies bij hem denk ik.
Regression to the mean.
En opnieuw. -10% als reactie op de resultaten. Blij dat ik Pieter niet gevolgd ben en dit aandeel, dat je wel moest hebben volgens de diverse fora/sociale media, niet gekocht heb.
11 maart deed hij zijn eerste aankoop (PLN 420)
22 maart kocht hij bij (PLN 380)
Koers vrijdag: PLN 312,5.
Dit is toch al redelijk pijnlijk voor een quality stock.
Dat gezegd zijnde, volgens mij doet zijn portfolio het over het algemeen nog wel ok, al heb ik geen exacte cijfers.
Dat gezegd zijnde, volgens mij doet zijn portfolio het over het algemeen nog wel ok, al heb ik geen exacte cijfers.
Je weet hoe die dingen gaan. Als hij juist was werd hij de zevende hemel in geprezen. Nu gaat er wat tijd over moeten gaan tot iedereen het opnieuw vergeet.Barryke schreef: ↑24 augustus 2024, 12:33 En opnieuw. -10% als reactie op de resultaten. Blij dat ik Pieter niet gevolgd ben en dit aandeel, dat je wel moest hebben volgens de diverse fora/sociale media, niet gekocht heb.
En gezien zijn activiteit, moet hij ook actief zijn en regelmatig nieuwe tips geven. Als hij 2 jaar lang zou zeggen, "sorry, maar ik zie geen koopwaardige aandelen", zou hij niet veel verdienen. Zelf kan je wel zo'n houding aannemen, hij moet met dingen op de proppen komen, en zoveel écht goeie ideeën zijn er ook weer niet op elk moment.bryanv schreef: ↑24 augustus 2024, 19:17Je weet hoe die dingen gaan. Als hij juist was werd hij de zevende hemel in geprezen. Nu gaat er wat tijd over moeten gaan tot iedereen het opnieuw vergeet.Barryke schreef: ↑24 augustus 2024, 12:33 En opnieuw. -10% als reactie op de resultaten. Blij dat ik Pieter niet gevolgd ben en dit aandeel, dat je wel moest hebben volgens de diverse fora/sociale media, niet gekocht heb.