Vragen over het invullen van je personenbelasting
Re: Vragen over het invullen van je personenbelasting
Kazou-kamp mag ingegeven worden in de personenbelasting. Ik denk de tekenles ook, anders zou je die fiche niet gekregen hebben.gilberke schreef: ↑30 mei 2023, 11:35Er staat bovenaan het document "Opvangkosten (281.86)- Inkomsten 2022", dus mij lijkt het wel zeker dat het dan wel als opvang kan gezien worden.Abatoetnie schreef: ↑30 mei 2023, 11:31
Ik zou hetzelfde doen ... en dan volgend jaar de "overschot" + eventueel het bijkomende voor de volgende periode.
Langs de andere kant : wordt tekenles gelijkgesteld aan "opvang" ? Ik weet het niet, het is een vraag naar fiscalisten ? Kan je dit dan doortrekken naar sportlessen, chiro, dactyloles, ...
Tja, is inderdaad beetje ruim begrip, want ook bv kazou-kamp past daar onder.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik mag volgend jaar mijn dienstencheques niet meer fiscaal inbrengen.
Is het voldoende dit gewoon niet meer te vermelden in de zone of moet je echt een brief naar de belastingen sturen?
Is het voldoende dit gewoon niet meer te vermelden in de zone of moet je echt een brief naar de belastingen sturen?
Een brief sturen? Wat zou je daarin zetten?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja ik weet het niet.
Ik weet alleen dat ik volgend jaar fiscaal geen euro dienstencheques mag registreren of ik zit met een groot probleem.
Ik weet alleen dat ik volgend jaar fiscaal geen euro dienstencheques mag registreren of ik zit met een groot probleem.
Dan doe je dat gewoon niet. Daarvoor hoef je toch geen brief te sturen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
....
Dat is wat ik net vraag of dat nodig is...
Dat is wat ik net vraag of dat nodig is...
Je mag dit jaar of volgend jaar geen dienstencheques meer aankopen. Het fiscaal attest van de in 2023 aangekochte dienstencheques worden in maart 2024 automatisch in tax-on-web opgeladen. Zie https://dienstencheques.vlaanderen.be/b ... n-te-gevenTimoootjex schreef: ↑5 juni 2023, 15:39 Ja ik weet het niet.
Heb je er dit jaar al aangekocht zit je mogelijk al met uw probleem. Maar ik zou niet weten waarom. Je hebt recht op fiscale aftrek van de eerste 191 dienstencheques.
Hoe werkt de fiscale aftrek?
Op 1 maart van elk jaar ontvangt u een fiscaal attest van Sodexo.
U kan uw fiscaal attest ook downloaden op uw Beveiligde Zone
Verder worden de bedragen op uw fiscaal attest automatisch ingevuld op uw Tax-on-web belastingaangifte.
Ontdek hier hoe u uw dienstencheques fiscaal aangeeft.
-
- Hero Member
- Contacteer:
voor deze aangifte heb ik geen probleem aangezien ik het zelf gekocht heb.
Voor Volgend jaar zijn het aangekochte dienstencheques met budget van het Vlaams Agentschap Handicap. Dat is al door de overheid betaalt dus daarom mag ik dat niet meer inbrengen.
Het lijkt me nogal logisch dat je dienstencheques die reeds betaalD werden door een pvb/pab niet meer kan aftrekken van je belastingen. Dit zou neerkomen op een dubbele subsidie ! Hoog tijd dat men stopt met die bepampering. Sommige mensen zien echt overal problemen waar er geen zijn….
Dan krijg je geen fiscaal attest. Er staat dan 0€ in tax-on-web en dat laat je zo staan.Timoootjex schreef: ↑6 juni 2023, 00:06voor deze aangifte heb ik geen probleem aangezien ik het zelf gekocht heb.
Voor Volgend jaar zijn het aangekochte dienstencheques met budget van het Vlaams Agentschap Handicap. Dat is al door de overheid betaalt dus daarom mag ik dat niet meer inbrengen.
Ik lees op volgende website (https://curvo.eu/nl/artikel/degiro-aangeven-belgie) dit:
Wat gebeurt er als je je DEGIRO-rekening niet opgeeft?
Je loopt het risico een boete te krijgen, of zelfs een belastingverhoging. De Nationale Bank van België (NBB) weet het als je het verzwijgt, omdat ze de informatie toch van de andere landen krijgen. Het is dus vreemd dat je het moet aangeven. Maar de regels zijn de regels, bureaucratie is zelden rationeel!
Wat me opvalt is deze zin:
... of zelfs een belastingverhoging
Brengt de overheid je op de hoogte als je een belastingverhoging aan je been gelapt krijgt? Ik heb het wel eens vergeten aangeven maar heb daar verder niets over vernomen.
Maar misschien doen ze die belastingverhoging stilzwijgen om niet teveel 'kak' over zich heen te krijgen?
Je loopt het risico een boete te krijgen, of zelfs een belastingverhoging. De Nationale Bank van België (NBB) weet het als je het verzwijgt, omdat ze de informatie toch van de andere landen krijgen. Het is dus vreemd dat je het moet aangeven. Maar de regels zijn de regels, bureaucratie is zelden rationeel!
Brengt de overheid je op de hoogte als je een belastingverhoging aan je been gelapt krijgt? Ik heb het wel eens vergeten aangeven maar heb daar verder niets over vernomen.
Maar misschien doen ze die belastingverhoging stilzwijgen om niet teveel 'kak' over zich heen te krijgen?
Moet je je rekening van Saxo ook aangeven bij de NBB?
Ik dacht altijd van niet en ik heb mijn rekening ook nooit aangegeven. Op hun site lees ik:
In België is Saxo Bank de handelsnaam van BinckBank N.V. , een Nederlandse bank die onderdeel uitmaakt van de Saxo Bank Groep
Die laatste zin is belangrijk! Nederlandse bank. Dat zou willen zeggen dat je die rekening bij de NBB moet aangeven.
Ik dacht altijd van niet en ik heb mijn rekening ook nooit aangegeven. Op hun site lees ik:
In België is Saxo Bank de handelsnaam van BinckBank N.V. , een Nederlandse bank die onderdeel uitmaakt van de Saxo Bank Groep
Die laatste zin is belangrijk! Nederlandse bank. Dat zou willen zeggen dat je die rekening bij de NBB moet aangeven.
Eerst krijg je een waarschuwing, daarna volgt de boete en belastingverhoging! De eersten hadden in 2019 prijs voor de vergeten rekening van 2017. Zie https://www.hln.be/binnenland/ruim-200- ... ~a3147038/Kevva schreef: ↑11 juni 2023, 18:27 Ik lees op volgende website (https://curvo.eu/nl/artikel/degiro-aangeven-belgie) dit:
-
- Hero Member
- Contacteer:
Vraagje
Ik zie op mijn loonfiche iets dat er anders nooit op staat er staat ook een bedrag naast.
b) Eigen kosten van de werkgever
- Forfaitaire vergoedingen overeenkomstig ernstige normen
Moet je dit ergens invullen of niet?
Ik zie op mijn loonfiche iets dat er anders nooit op staat er staat ook een bedrag naast.
b) Eigen kosten van de werkgever
- Forfaitaire vergoedingen overeenkomstig ernstige normen
Moet je dit ergens invullen of niet?
-
- Full Member
- Contacteer:
Nope, ik vermoed dat je eens iets hebt aangekocht in opdracht van de werkgever die dit dan nadien aan je heeft teruggestort.
Ik zeg maar iets, je bent achter een nietjesmachine geweest, die daar met je eigen bankkaart betaalt en nadien teruggekregen van je baas.
Probeer dit zo weinig mogelijk te doen, onze fiscus kennende, gaan ze vroeg of laat denken dat dit een verdoken vorm van loon is en je er op belasten.
Je werkgever moet maar een bankkaart voorzien van de firma waarmee je dergelijke aankopen doet.