Holdings
TIP
Re: Holdings
ja waar is die tijd he met NPM en vele andere holdings die van de beurs gehaald werden.VTEC schreef: ↑25 maart 2024, 11:23 Dit weekend eens nader naar GBL gekeken; gekocht in de periode 2007 - 2009, gemiddelde aankoopkoers 65,4€ (max 88€ - min 50€).
Huidige koers : 68,9€...
Een dikke sof dus qua rendement / aandeelhouderswaarde. Ik denk nog geregeld terug aan de NPM van Frère, dat was pas een goede belegging maar helaas in 2011 van de beurs gehaald.
Gelukkig is er nog het dividend van GBL dat de bittere pil wat verguldt, maar dat is de laatste 8 jaar 3x gedaald en dit jaar gelijk gebleven.
De fameuze turnaround weg van Franse energie, olie, consumentengoederen die klassiek in hun portefeuille zaten etc is wat mij betreft een gigantische flop.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb al jaren GBL en GIMV in portefeuille. En vraag me nu af waarom ik ze eigenlijk nog heb. Ik ben meer en meer naar IWDA en VWCE aan het gaan (verstand komt met de jaren, zeggen ze) ipv aandelen wanneer ik nieuw geld in de beurs steek. En die GBL en GIMV maken missch beter plaats voor ETF's? Samen wel een paar honderd euro dividend, maar dat weegt niet op tegen wat ik laat liggen doordat ze niet groeien.
@laeka, idd, moet dan ook meteen denken aan Brederode "moeder" Auximines.
En het feit dat er in die periode voor 2014 nog VVPR-strips waren.
Zou me niet verbazen als de RV nu naar 33% of 35% gaat @Vivaldibegrotingskrater
En het feit dat er in die periode voor 2014 nog VVPR-strips waren.
Zou me niet verbazen als de RV nu naar 33% of 35% gaat @Vivaldibegrotingskrater
Tja, de BEL 20 staat ook nog steeds 20% onder zijn piek van 2007. Vergeleken daarmee heeft GBL het heel aardig gedaan.VTEC schreef: ↑25 maart 2024, 11:23 Dit weekend eens nader naar GBL gekeken; gekocht in de periode 2007 - 2009, gemiddelde aankoopkoers 65,4€ (max 88€ - min 50€).
Huidige koers : 68,9€...
Een dikke sof dus qua rendement / aandeelhouderswaarde. Ik denk nog geregeld terug aan de NPM van Frère, dat was pas een goede belegging maar helaas in 2011 van de beurs gehaald.
Gelukkig is er nog het dividend van GBL dat de bittere pil wat verguldt, maar dat is de laatste 8 jaar 3x gedaald en dit jaar gelijk gebleven.
De fameuze turnaround weg van Franse energie, olie, consumentengoederen die klassiek in hun portefeuille zaten etc is wat mij betreft een gigantische flop.
Het is heel makkelijk te zeggen 'GBL is flut', maar uiteindelijk ben je het zelf geweest die het toen gekocht heeft (en misschien toen voor een veel te hoge koers) en ben je het zelf geweest die in de tussenliggende jaren duizenden keren NIET op de verkoopknop gedrukt hebt.
Zelfs als in GBL investeren in 2007 slecht was (en nu, 17 jaar later, kunnen we dat met relatieve zekerheid bepalen, toen niet), wil dat nog niet zeggen dat dat nu zo is.
Als je niet in de strategie van GBL, of welke holding, of welk bedrijf dan ook, gelooft, moet je er niet in investeren, zo simpel is het. Toen geloofde je er, terecht of onterecht, wel in, maar helaas heeft de toekomst zich anders uitgespeeld dan jij en GBL toen dachten.
Maar je kunt niet zeggen: 'Ik ga er nu niet in omdat het X jaar geleden een slechte keuze was'. Dat is zo ongeveer de slechtste reden om iets wel of niet te doen. (En het was toen ook nog eens een keer je eigen keuze)
Blijft als een raket verder stijgen.laeka schreef: ↑23 maart 2024, 11:22 Door alle heisa hier op het forum van de week de holding Caltagirone (een van mijn vorige liefdes) laten wegschieten. Tip kwam oorspronkelijk in het verre verleden van een ander forumlid die me vroeg om dat eens te bekijken.
Ze verhogen daar precies een beetje het dividend.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ach, focus je je de laatste tijd niet teveel op de verliezers in Sofina? Er zijn veel mondjes te voeden hoor. In aandelen die zelfs nog op minder dan de helft staan. Ook die verdienen af en toe nog wat aandacht.
Das een goei die aankopen in Symphony. De rest van trades en aankopen achteraf blijkbaar gemist.
Vandaag forumleden die iets van holdings ook kennen een 3 tal nieuwe aankopen gemeld.
De rest van de bende zal het moeten doen met jouw aankooptips en verkooptips.
Vandaag forumleden die iets van holdings ook kennen een 3 tal nieuwe aankopen gemeld.
De rest van de bende zal het moeten doen met jouw aankooptips en verkooptips.
Ja dat was toen smullen en ook de tijd van henex en moustier sur sambre niet vergeten en sapec en nord sumatra en socfin en obourg en tubize b en almanij en almancora (enkel alleen in België). De laatste die van de beurs verdween was Belreca als ik me niet vergis.
Rustig Kempen, adem eens wat frisse Kempenlucht inKempen123 schreef: ↑25 maart 2024, 15:07
Tja, de BEL 20 staat ook nog steeds 20% onder zijn piek van 2007. Vergeleken daarmee heeft GBL het heel aardig gedaan.
Het is heel makkelijk te zeggen 'GBL is flut', maar uiteindelijk ben je het zelf geweest die het toen gekocht heeft (en misschien toen voor een veel te hoge koers) en ben je het zelf geweest die in de tussenliggende jaren duizenden keren NIET op de verkoopknop gedrukt hebt.
Zelfs als in GBL investeren in 2007 slecht was (en nu, 17 jaar later, kunnen we dat met relatieve zekerheid bepalen, toen niet), wil dat nog niet zeggen dat dat nu zo is.
Als je niet in de strategie van GBL, of welke holding, of welk bedrijf dan ook, gelooft, moet je er niet in investeren, zo simpel is het. Toen geloofde je er, terecht of onterecht, wel in, maar helaas heeft de toekomst zich anders uitgespeeld dan jij en GBL toen dachten.
Maar je kunt niet zeggen: 'Ik ga er nu niet in omdat het X jaar geleden een slechte keuze was'.
Ik ben een buy and hold belegger, sommige aandelen heb ik 25+ jaar - verkopen doe ik niet (of zelden), dat mogen mijn kinderen doen.
Zit ook niet met mijn neus op de portefeuille dus, maar dit WE dacht ik, tiens +15 jaar GBL in port & dat constant dividend, eens nader bekijken.
Laat ons zeggen dat ik van de Brederodes die ik kocht in Q2/2002 meer 'plezier' heb...
Ik raad niemand aan of af om GBL te kopen dan wel te verkopen, ik post gewoon omdat ik over koersen/koersevolutie beschik over een langere periode dan bvb. De Tijd ter beschikking stelt.
Ik ben juist geen buy and hold belegger. Natuurlijk is het leuk als je nu in een klein bedrijfje investeert en over 25 ben je dat vergeten en is het ineens een S&P 500 bedrijf geworden.
Ik ben juist van mening dat, wil je de beurs verslaan, altijd voor het meest veelbelovende aandeel moet gaan. Natuurlijk moet je het de tijd geven om zijn strategie tot ontwikkleing te brengen. Maar de wereld verandert, en wat nu goed lijkt is dat over een jaar niet meer. Waarom dan erin blijven?
Vincent Bolloré a déclaré avoir franchi en hausse, le 20 mars 2024, directement et indirectement par l'intermédiaire de la société Plantations des Terres Rouges qu'il contrôle, les seuils de 5% du capital et des droits de vote de la société Rubis et détenir, directement et indirectement, 5,03% du capital et des droits de vote de cette société.
Ce franchissement de seuils résulte d'une acquisition d'actions Rubis sur le marché.
Ce franchissement de seuils résulte d'une acquisition d'actions Rubis sur le marché.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Net daarom. Je hebt een deel grote opgebouwde posities die nog op de helft of een derde staan, in dit nieuwe voorbeeld Symphony International Holdings.
Toch is dat voor jou geen probleem, dankzij 'trades in andere aandelen' doe je naar eigen zeggen zelfs nog steeds beter dan de index.
Maar dus, waarom denk je dat het dan voor mensen die Sofina gekocht hebben dan wél een probleem is?
In die mate dat je steeds moet terugkomen op het feit dat ze nu op de blaren zitten en je ze geen eten zou willen geven en je dikwijls hebt gewaarschuwd?
Laatst gewijzigd door doorwinterd op 26 maart 2024, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Oei, niet eens tot aan de onderkant van hun zolen? Terwijl je tegen michael25 oa onderstaande zei?laeka schreef: ↑22 maart 2024, 18:22Dat klopt maar u weet niet dat ik al meer dan 30 aankopen deed dit jaar he.doorwinterd schreef: ↑22 maart 2024, 17:59
Maar dat zijn helemaal niet de holdings die jij in portefeuille hebt hé laeka.
Op 8 ferbruari heb je ons gemeld dat je 'de voorbije dagen weken en maanden' Italmob, Eurazeo, Wendel en Exor had verkocht, Berkshire en investor had je niet.
Holdings waar je over de jaren een massa aan- en bijkopen van hebt vermeld zoals Camellia, Bois Sauvage ed, doen het dan weer een stuk minder.
Dus ja, de hangmat van huisjetuintjefiets doet zonder twijfel beter dit jaar.
Zelfs je Tubizes inruilen voor een pakketje Peugeot invest was jammer genoeg geen goede zaak.
U hebt precies de grootste moeite met mensen zoals michael25 die iets meer van beleggen afweten dan jij. Michael25 gaf u direct kritiek hier op het feit dat hij met Aker Asa zoveel verdiende en dat hij dat had moeten melden toen hij aankocht. U raakt met uw kennis nog niet tot de onderkant van hun zolen beste.
laeka schreef: ↑10 maart 2023, 15:24
Ik heb u op het forum 4 aandelen zeer sterk zien bijkopen of kopen aan veel hogere koersen dan nu nl. SOFINA aan 350 euro en u bleef bijkopen , MBB aan 120 euro en meer, Kinnevik en Prosus. In een privebericht stuurde u mij ook uw aankoop van Aker Horizons indertijd door. Koers stond toen 17 nok als ik mij niet vergis. Uiteraard staan bovengenoemde aandelen nu goedkoop het zou nog al straf zijn.
Het verwonderd mij dat u telkens holdings komt aanprijzen met een premie ofterwel heel duur staan. Doet me denken aan analisten, vermogensbeheerders en bankiers die u als u langskomt met grafieken aantonen hoeveel ze wel aan het verdienen zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Doorwinterd, echt, serieus. Ga naar jullie pagina, ze is er speciaal voor.
conflict-laeka-versus-doorwinterd-t31936-45.html
conflict-laeka-versus-doorwinterd-t31936-45.html