Pensioensparen geld opnemen of laten staan na 65
TIP
Re: Pensioensparen geld opnemen of laten staan na 65
Die Rusland crisis duurt al 25 maand, wie sindsdien wacht, heeft al 20% rendement gemist.Sammy2 schreef: ↑21 maart 2024, 20:52Opnemen. Geld parkeren op een spaarrekening. De beurzen staan op een recordhoogte. Als jullie nog willen investeren, zou ik afwachten tot na de "Rusland" crisis.Popol39 schreef: ↑17 januari 2024, 17:20 Ikzelf en mijn vrouw zijn onlangs 65 geworden. Wij hebben beiden pensioensparen gedaan bij KBC Pricos dynamisch. Nu is mijn vraag is het interessant om het geld op deze rekening te laten staan (volgens KBC) of haal ik het beter weg om in een ander fonds te beleggen? Bij dit nieuwe fonds zou ik dan opnieuw instapkosten dienen te betalen.![]()
Van de 13 jaar dat ik al beleg weet ik dat er altijd wel een crisis aan de gang is of aan de horizon opduikt: oorlogen, geopolitieke spanningen, Brexit, inflatie, Covid, groeivertraging in China, verkiezingen her en der ... Als je moet wachten tot dat allemaal opgelost is zijn er weer nieuwe problemen.
Als de VS en Europa geen hulp meer geven zal de oorlog inderdaad niet lang meer duren. Maar daarmee zijn de problemen niet weg, integendeel.
Sammy de trol.
Welkom Poetin.
Estate Guru believer.
Als Europa binnen een paar jaar maar geen deel uitmaakt van Rusland.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ter info.
Ik had na wat wikken en wegen besloten om uit mijn Argenta pensioenspaarfonds te stappen (momenteel 20K).
Na een telefoontje met de bankbediende blijkt nu dat men geen 33% uitstapkost zal aanrekenen maar —hou u vast— 45%! Men zal blijkbaar ook nog eens taxeren op een fictief rendement van 4,5% of zoiets.
Met andere woorden: uitstappen is eigenlijk onmogelijk op deze manier... Ik ben nu nog extra gefrustreerd over deze rotproducten. Ze hebben u echt bij uw kl%**ten. Ik zou nog durven uitstappen ondanks de grote kost gewoon om er vanaf te zijn.
Ik had na wat wikken en wegen besloten om uit mijn Argenta pensioenspaarfonds te stappen (momenteel 20K).
Na een telefoontje met de bankbediende blijkt nu dat men geen 33% uitstapkost zal aanrekenen maar —hou u vast— 45%! Men zal blijkbaar ook nog eens taxeren op een fictief rendement van 4,5% of zoiets.
Met andere woorden: uitstappen is eigenlijk onmogelijk op deze manier... Ik ben nu nog extra gefrustreerd over deze rotproducten. Ze hebben u echt bij uw kl%**ten. Ik zou nog durven uitstappen ondanks de grote kost gewoon om er vanaf te zijn.
Bedankt voor de info. Ik zit ook bij Argenta (ARPE). Momenteel +20% rendement. Uitstappen en de helft afgeven is zinloos lijkt mij. Hoeveel word er door vadertje staat afgenomen wanneer pensioenleeftijd bereikt? Probeer het eerder te zien als een spreiding van uw assets.troglodytes schreef: ↑28 maart 2024, 10:00 Ter info.
Vervroegd uitstappen doe je best uitsluitend als je in geldnood zit en geen andere bronnen meer kunt aanspreken.troglodytes schreef: ↑28 maart 2024, 10:00 ...
...
Met andere woorden: uitstappen is eigenlijk onmogelijk op deze manier...
Een pensioenspaarfonds is bedoeld om minstens aan te houden tot het pensioen.
Hier ook bij ARPE. Op mijn 60e werd er automatisch 10% roerende voorheffing afgehaald. Deze is bevrijdend waardoor er nu bij het uitstappen geen RV meer moet betaald worden. De stortingen van de laatste vier jaar zijn dus vrij van RV. In principe kan je vanaf je 60e dus je pensioenspaarfond opdoeken maar ik heb deze aangehouden. Tenslotte bracht het meer op dan een spaarboekje. Dit jaar ben ik 64 geworden. Zolang ik het geld niet echt nodig heb, laat ik het staan. Alleen al dit jaar (in drie maand dus) is het ARPE fonds gestegen met zo'n 8%.Nefertari schreef: ↑28 maart 2024, 10:43Vervroegd uitstappen doe je best uitsluitend als je in geldnood zit en geen andere bronnen meer kunt aanspreken.troglodytes schreef: ↑28 maart 2024, 10:00 ...
...
Met andere woorden: uitstappen is eigenlijk onmogelijk op deze manier...
Een pensioenspaarfonds is bedoeld om minstens aan te houden tot het pensioen.