advies aanpassing huidige ETF portefeuille
TIP
Re: advies aanpassing huidige ETF portefeuille
Met alleen VWCE had je alles gecovered.Crousti schreef: ↑26 maart 2024, 08:16 Graag had ik jullie advies gevraagd over de samenstelling van mijn ETF portefeuille.
Ik heb mijn huidige portefeuille de laatste 2 jaar opgebouwd zonder een echte strategie. Ik zou nu, indien nodig, het een en ander willen herschikken. Daarnaast ben ik van plan om nog eens extra (10K€) te investeren eventueel in een obligatie ETF.
Ik wil me wel focussen op brede "basis" ETF's, dus geen specifieke volatiele ETFs zoals goud, grondstoffen, bitcoin of specifieke sectoren.
bedankt voor de tips.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind een deel euro stoxx 50 volgen geen probleem maar dit is wel erg Europa gezind 

Ik heb al enkele jaren geleden, alle investeringen in "emerging markets" verkocht. Enkele jaren geleden (2018?) is er een uitgebreide analyse verschenen in The Economist betreffende de povere prestaties en de grote wisselvalligheid van de prestaties van aandelen in de "emerging markets". Enkele argumenten die ik mij nog herinner:
1. De samenstelling van de index is zelf wisselvallig (bijvoorbeeld Griekenland werd soms als EM beschouwd, dan weer niet, dan weer wel...)
2. Lokale bubbels zijn bij ons niet bekend (ook niet bij de grootbanken); bijvoorbeeld de bubbel in Brazilië, de bubbel in China in 2015 (waarbij zelfs analisten van Belfius en KBC door stijging van de Chinese beursen einde 2014 aanraden om Chinees te kopen)
3. De financiële systemen in vele landen van de EM zijn weinig tranparant.
...
Bovenstaande argumenten zijn nog altijd van toepassing.
Om die redenen koop ik nu nog altijd geen EM-etf en ook geen all-world-index-etf.
Laatst gewijzigd door Leontje op 27 maart 2024, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt gelijk, de emerging markets doen het niet fantastisch, al heel lang niet. Aan de andere kant, ze zijn niet voor niets 'emerging' en hebben een hoop meer potentiele ruimte om 'ons' bij te halen, en dus ook meer ruimte voor een enorme groei.Leontje schreef: ↑27 maart 2024, 11:15Ik heb al enkele jaren alle investeringen in "emerging markets" verkocht. Enkele jaren geleden (2018?) is er een uitgebreide analyse verschenen in The Economist betreffende de povere prestaties en de grote wisselvalligheid van de prestaties van aandelen in de "emerging markets". Enkele argumenten die ik mij nog herinner:
1. De samenstelling van de index is zelf wisselvallig (bijvoorbeeld Griekenland werd soms als EM beschouwd, dan weer niet, dan weer wel...)
2. Lokale bubbels zijn bij ons niet bekend (ook niet bij de grootbanken); bijvoorbeeld de bubbel in Brazilië, de bubbel in China in 2015 (waarbij zelfs analisten van Belfius en KBC door stijging van de Chinese beursen einde 2014 aanraden om Chinees te kopen)
3. De financiële systemen in vele landen van de EM zijn weinig tranparant.
...
Bovenstaande argumenten zijn nog altijd van toepassing.
Om die redenen koop ik nu nog altijd geen EM-etf en ook geen all-world-index-etf.
Het zou toch jammer zijn mocht je een enorme groei missen....
Kortom: ik weet dat het misschien niet de verstandigste keuze is, maar ik durf ze aan de andere kant ook niet te negeren.
-
- Verbannen Gebruiker
Dat is inderdaad het heikele punt. Vermijden dat je een enorme groei mist. Het grote probleem van elke belegger.
Maar als je dat wilt vermijden, dan moet je letterlijk in alles investeren. In elke holding. In elk AI bedrijf. In elk buitenlands en binnenlands bedrijf dat op de beurs noteert. Er zijn er 60.000 ongeveer wereldwijd.
Dan zit er van veel aandelen slechts 0,0001% van je portefeuille in dat bedrijf. Als dan 1 van die bedrijven X 1000 gaat, dan gaat je portefeuille met 0,1% omhoog. Dat is niets.
Het lijkt paradoxaal, maar hoe meer je er wilt voor zorgen dat je geen kansen mist, hoe kleiner de impact van de superwinnaars wordt. En dus hoe slechter het wordt.
We zien dat bij sommige ETF beleggers: ze beleggen in IWDA, maar (ik karikaturiseer nu om mijn punt te maken) met een extra 20-tal ETFs voor India (wordt een grootmacht !), UK (eens de brexit verteerd is, wordt het weer een grootmacht !), small companies (doen het in bepaalde periodes beter dan medium and large !), medium (doen het in bepaalde periodes beter dan small and large !), large (om klein en medium te compenseren), de Bel20 (zal knallen wanneer de rente daalt !), gezondheidszorg (de mensen worden ouder en ouder !), vastgoed (het kan niet blijven slecht gaan !), enzovoort. Enzovoort.
Alles dat mislukt (op termijn gemiddeld geen 10% rendement per jaar haalt, of wat je ook als norm wilt nemen), is grote ballast voor jouw portefeuille en trekt je rendement zeer fel naar beneden.
Dus door veilig te willen spelen, trek je het rendement zeer fel omlaag.
Je hebt helemaal gelijk. Maar aan de andere kant: de kans dat een of andere emerging markt over de komende drie jaar verdubbelt is heel wat groter dan de kans dat de Bel20 over de komende drie jaar verdubbelt.huisjetuintjefiets schreef: ↑27 maart 2024, 13:31Dat is inderdaad het heikele punt. Vermijden dat je een enorme groei mist. Het grote probleem van elke belegger.
Maar als je dat wilt vermijden, dan moet je letterlijk in alles investeren. In elke holding. In elk AI bedrijf. In elk buitenlands en binnenlands bedrijf dat op de beurs noteert. Er zijn er 60.000 ongeveer wereldwijd.
Dan zit er van veel aandelen slechts 0,0001% van je portefeuille in dat bedrijf. Als dan 1 van die bedrijven X 1000 gaat, dan gaat je portefeuille met 0,1% omhoog. Dat is niets.
Het lijkt paradoxaal, maar hoe meer je er wilt voor zorgen dat je geen kansen mist, hoe kleiner de impact van de superwinnaars wordt. En dus hoe slechter het wordt.
We zien dat bij sommige ETF beleggers: ze beleggen in IWDA, maar (ik karikaturiseer nu om mijn punt te maken) met een extra 20-tal ETFs voor India (wordt een grootmacht !), UK (eens de brexit verteerd is, wordt het weer een grootmacht !), small companies (doen het in bepaalde periodes beter dan medium and large !), medium (doen het in bepaalde periodes beter dan small and large !), large (om klein en medium te compenseren), de Bel20 (zal knallen wanneer de rente daalt !), gezondheidszorg (de mensen worden ouder en ouder !), vastgoed (het kan niet blijven slecht gaan !), enzovoort. Enzovoort.
Alles dat mislukt (op termijn gemiddeld geen 10% rendement per jaar haalt, of wat je ook als norm wilt nemen), is grote ballast voor jouw portefeuille en trekt je rendement zeer fel naar beneden.
Dus door veilig te willen spelen, trek je het rendement zeer fel omlaag.
Als je voor de BEL20 kiest, zeg je over drie jaar: ik heb een aardig rendement, maar nondeju, wat was ik een idioot dat ik niet in die emerging market ben gegaan. Ik zag het nog wel aankomen dat die ging groeien maar ik durfde niet.
Als je voor die emerging market kiest ben je over drie jaar heel blij, of je hebt niets verdiend, en dan ben je een beetje teleurgesteld.
Is die 25% kans op euforie de 75% kans op 'moah' waard? Dat kun je niet zomaar zeggen. Voor de ene wel, voor de andere niet.
Hoeveel emotionele pijn doet het je dat je je realiseert, over drie jaar, dat je een gouden kans niet gepakt hebt? Voor de ene veel, voor de andere weinig.
-
- Verbannen Gebruiker
Wie belegt, moet alle emoties laten varen

Emoties zijn de bron van verkeerde beleggingsbeslissingen. Zowel om in iets te beleggen, als om te lang te wachten om iets slechts te verkopen.
Een belegger moet vooruit, en niet achteruit kijken. Wat gebeurd is, is gebeurd.
Het verleden is hoogstens goed om algemene trends in het verleden te zien.
Misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar ik heb nog nooit het rendement van mijn portefeuille berekend. Het heeft voor mij geen enkel nut.
Ik koop een obligatie of zet iets korts op een termijnrekening. Ik beleg in IWDA. Ik heb minder dan 0,1% cash, spaargeld, noodfonds. Het brengt op wat het opbrengt. Ik wil zelfs niet weten wat mijn portefeuille in een vorig jaar opgebracht heeft.
Zeer gemakkelijk leven op die manier

Als een beheerder van beleggingsfondsen emoties zou tonen bij de uitvoering van zijn werk, zou dat zeer zwaar wegen op zijn werk en op zijn persoon.
Je kunt ook nooit steeds alles juist hebben. Heb je 50 aandelen, dan gaan er een stuk of 7 het zeer goed doen, een stuk of 7 zeer slecht, en de rest "gewoon".
Je kunt achteraf zeggen "had ik maar alles in die 7 zeer goede gestoken", maar daar koop je niets mee.
Het is als een tuinman. Je verzorgt je planten en bloemen. Wat slecht gaat, snoei je drastisch of trek je eruit. Wat goed gaat, laat je gecontroleerd groeien en bloeien

Alleen op die manier krijg je een heel mooie tuin.
Het gedeelte slechte of lelijke planten en bloemen, zal altijd maar een klein deeltje van de tuin zijn.
Is het niet logisch dat, nu wanneer m'n van plan is om renteverlagingen door te voeren dit jaar, m'n nu nét wat beter meer investeert in ETF small caps tov big caps? Mijn redenering zou toch zijn dat m'n opnieuw meer geld gaat pompen in kleine(re) (vergeten) bedrijfjes waar er meer risico is. Bijvoorbeeld deze van de Russel 2000 index? ATH nog niet bereikt en zeker nog ruimte. Wat is jullie gedacht?
I.d.d.,smalle caps en emerging markets zijn nog betaalbaar....bryanv schreef: ↑28 maart 2024, 10:52 Is het niet logisch dat, nu wanneer m'n van plan is om renteverlagingen door te voeren dit jaar, m'n nu nét wat beter meer investeert in ETF small caps tov big caps? Mijn redenering zou toch zijn dat m'n opnieuw meer geld gaat pompen in kleine(re) (vergeten) bedrijfjes waar er meer risico is. Bijvoorbeeld deze van de Russel 2000 index? ATH nog niet bereikt en zeker nog ruimte. Wat is jullie gedacht?
Wereldindexen zit je al snel met k/w van boven 20 en op ath....
Maar....iets meer risico....
Ik heb zelf ZPRV (10%) in de portefeuille. Zijn er nog belangrijke data die de renteverlagingen zouden kunnen beïnvloeden? Volgens de laatste voorspellingen staat de eerste verlaging in juni gepland, wellicht volgende september en laatste in december. Ik denk dat job claims nog een belangrijke parameter is om naar uit te kijken.Gg70 schreef: ↑28 maart 2024, 10:59I.d.d.,smalle caps en emerging markets zijn nog betaalbaar....bryanv schreef: ↑28 maart 2024, 10:52 Is het niet logisch dat, nu wanneer m'n van plan is om renteverlagingen door te voeren dit jaar, m'n nu nét wat beter meer investeert in ETF small caps tov big caps? Mijn redenering zou toch zijn dat m'n opnieuw meer geld gaat pompen in kleine(re) (vergeten) bedrijfjes waar er meer risico is. Bijvoorbeeld deze van de Russel 2000 index? ATH nog niet bereikt en zeker nog ruimte. Wat is jullie gedacht?
Als mensen zeggen 'belegging A heeft meer risico dan belegging B' dan denk ik altijd: Waarom?Gg70 schreef: ↑28 maart 2024, 10:59I.d.d.,smalle caps en emerging markets zijn nog betaalbaar....bryanv schreef: ↑28 maart 2024, 10:52 Is het niet logisch dat, nu wanneer m'n van plan is om renteverlagingen door te voeren dit jaar, m'n nu nét wat beter meer investeert in ETF small caps tov big caps? Mijn redenering zou toch zijn dat m'n opnieuw meer geld gaat pompen in kleine(re) (vergeten) bedrijfjes waar er meer risico is. Bijvoorbeeld deze van de Russel 2000 index? ATH nog niet bereikt en zeker nog ruimte. Wat is jullie gedacht?
In dit geval ook: waarom denk je dat een small caps index meer risico heeft? (Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je 'risico' definieert?)
Als je aanname correct is dat de wereldindexen te duur zijn, en de small caps niet, dan zou ik juist denken dat je bij small caps minder risico hebt (als je risico bijvoorbeeld defineert als de kans dat je over x maanden GEEN winst hebt).
Hoe definieer en meet je risico in een beleggingscontext? Ik heb vaak de indruk dat men uit gemakszucht een soort reciproke van de volatiliteit neemt [maar dat is fout, IMHO]
Mijns inziens denk ik dat het wat fout is om 'je' te gebruiken om risico's te definiëren. De gemiddelde belegger in indexfondsen ligt volgens mij niet wakker wat mijn risico-verhouding betreft t.o.v. small caps. Ze willen enkel weten hoe de gemiddelde belegger hier tegenover staat. Als deze beslissen dat small caps risicovoller zijn t.o.v. big caps, waar zeker voldoende argumentatie voor is m.i., dan is dat gewoon zo. Zelfs of ik dat nu wil of niet.Kempen123 schreef: ↑28 maart 2024, 12:01Als mensen zeggen 'belegging A heeft meer risico dan belegging B' dan denk ik altijd: Waarom?
In dit geval ook: waarom denk je dat een small caps index meer risico heeft? (Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je 'risico' definieert?)
Als je aanname correct is dat de wereldindexen te duur zijn, en de small caps niet, dan zou ik juist denken dat je bij small caps minder risico hebt (als je risico bijvoorbeeld defineert als de kans dat je over x maanden GEEN winst hebt).
Hoe definieer en meet je risico in een beleggingscontext? Ik heb vaak de indruk dat men uit gemakszucht een soort reciproke van de volatiliteit neemt [maar dat is fout, IMHO]

EDIT: Bijkomend wil ik er wel aan toevoegen dat ik begrijp dat je als individu de term 'risico' anders kunt ervaren dan de gemiddelde indexbelegger die vrijwel passief handelt? Small caps etf' zijn gewoon volatieler, laat staan de afzonderlijke aandelen die er inzitten.
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. Natuurlijk is 'risico' van een bepaalde belegging een objectief gegeven, ik heb nooit anders willen beweren. (Hoezeer je je erdoor laat leiden, is daarentegen wel individueel, maar daar ging het mij niet om.)bryanv schreef: ↑28 maart 2024, 12:41
Mijns inziens denk ik dat het wat fout is om 'je' te gebruiken om risico's te definiëren. De gemiddelde belegger in indexfondsen ligt volgens mij niet wakker wat mijn risico-verhouding betreft t.o.v. small caps. Ze willen enkel weten hoe de gemiddelde belegger hier tegenover staat. Als deze beslissen dat small caps risicovoller zijn t.o.v. big caps, waar zeker voldoende argumentatie voor is m.i., dan is dat gewoon zo. Zelfs of ik dat nu wil of niet.
EDIT: Bijkomend wil ik er wel aan toevoegen dat ik begrijp dat je als individu de term 'risico' anders kunt ervaren dan de gemiddelde indexbelegger die vrijwel passief handelt? Small caps etf' zijn gewoon volatieler, laat staan de afzonderlijke aandelen die er inzitten.
De vraag is simpel: als jij zegt 'A heeft meer risico dan B', dan mag ik toch wel vragen 'waarom' (en de definitie van risico is zo ongeveer de eerste stap in een antwoord)?
Met alle respect, dat is natuurlijk niet een serieus antwoord. Dat komt neer op 'het is zo omdat iedereen het zegt'. En zeshonderd jaar geleden was de aarde plat.
Als die indexbelegger passief handelt, dan is volatiliteit toch niet van belang? Hij is juist indexbelegger omdat hij pas over een aantal jaren weer wil verkopen. Wat maakt het uit of de onderliggende waarde in de tussentijd op en neer gaat als een jojo?bryanv schreef: ↑28 maart 2024, 12:41 Bijkomend wil ik er wel aan toevoegen dat ik begrijp dat je als individu de term 'risico' anders kunt ervaren dan de gemiddelde indexbelegger die vrijwel passief handelt? Small caps etf' zijn gewoon volatieler, laat staan de afzonderlijke aandelen die er inzitten.
Ik loop al vele jaren mee in het beleggerswereldje, en altijd heeft men het over de afweging tussen rendement en risico (en dat is volledig logisch), maar ik heb nog nooit een fatsoenlijke definitie van 'risico' gezien.
Het rendement is inderdaad niet goed.
Maar wat ik over die landen lees kan het in de toekomst enkel maar beter gaan. Uiteraard is economie niet hetzelfde als beleggen.
Maar ik vind het, gezien de verwachtingen over komende decennia, gewoon te riskant om NIET in de Emerging Markets te zitten, al was het maar voor een klein deel van de portefeuille.