Peiling federale verkiezingen 2024
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Peiling federale verkiezingen 2024
Nochtans is het nog niet zo lang geleden en niet zo ver van bij ons dat deze fantasie werkelijkheid was.
Iets verder weg in de huidige tijd is deze fantasie op dit moment trouwens werkelijkheid.
Fantasie wordt soms vlugger werkelijkheid dan je denkt.
-
- Full Member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Bij extreemrechts evenzeer, je denkt toch niet dat iedere vlaamsblokstemmer het gedachtengoed van het blok ondertekent ? Mocht iedere "proteststemmer" die niet akkoord is met het huidige beleid of gewoon "ontevreden" is (wat de reden ook is) met de huidige gang in de maatschappij op het (weliswaar niet bestaande) vakje "Protest" mogen stemmen dan zou de monsterscore van het blok (en evenzeer pvda) er toch heel wat anders uitzien dan wat de peilingen nu aangeven.
Nuttig? Je kan met gemak een miljoen putten melden, weinig kans dat er daardoor beterschap zou ontstaan. Men zou er beter voor zorgen dat nieuw aangelegde wegen meer dan 2 jaar vrij van putten blijven. De meeste van die meldpunten zijn totaal zinloos en dienen enkel als uitlaatklep voor wie zich op een of andere manier tekort gedaan voelt.
Euh ... mijn bericht was eerder sarcastisch bedoeld (ik zal het in het vervolg expliciet er bij vermelden)vortex schreef: ↑29 maart 2024, 11:57Nuttig? Je kan met gemak een miljoen putten melden, weinig kans dat er daardoor beterschap zou ontstaan. Men zou er beter voor zorgen dat nieuw aangelegde wegen meer dan 2 jaar vrij van putten blijven. De meeste van die meldpunten zijn totaal zinloos en dienen enkel als uitlaatklep voor wie zich op een of andere manier tekort gedaan voelt.
Hoeveel kiezers die straks op het Vlaams Belang stemmen
- hebben hun programma gelezen?
- gaan ermee akkoord?
- stemmen niet op het VB gewoon omwille van een proteststem?
Waarom gaat men altijd die weg op als het om VB gaat? En niet als het om de PVDA gaat?Abatoetnie schreef: ↑29 maart 2024, 11:48Nochtans is het nog niet zo lang geleden en niet zo ver van bij ons dat deze fantasie werkelijkheid was.
Iets verder weg in de huidige tijd is deze fantasie op dit moment trouwens werkelijkheid.
Of refereer je soms naar China, Noord-Korea en andere extreem-linkse (of communistische) dictaturen?
We gaan dat zien bij de volgende verkiezingen, dan komt immers de partij Blanco op die zich uitsluitend op de proteststemmer richt. De stem op Blanco wordt zo effectief een verloren stem voor de andere partijen, Blanco zal indien genoeg stemmen met een aantal zetels gaan lopen en die ook invullen in het parlement. Ik denk echter dat de meeste proteststemmers wel degelijk heel bewust extreem links of extreem rechts gaan stemmen, een mistevreden kiezer is immers iemand die zich nog wel iets van het beleid aantrekt en er doorgaans een zeer uitgesproken mening over heeft. De groep die politiek totaal onverschillig zijn blijven ofwel thuis of stemmen ongeldig of binnenkort op Blanco. Met de term "proteststem" trachten de traditionele partijen hun legitimiteit op te krikken na een slecht kiesresultaat maar uiteindelijk is elke stem een persoonlijke en evenwaardige keuzeAbatoetnie schreef: ↑29 maart 2024, 11:53 Bij extreemrechts evenzeer, je denkt toch niet dat iedere vlaamsblokstemmer het gedachtengoed van het blok ondertekent ? Mocht iedere "proteststemmer" die niet akkoord is met het huidige beleid of gewoon "ontevreden" is (wat de reden ook is) met de huidige gang in de maatschappij op het (weliswaar niet bestaande) vakje "Protest" mogen stemmen dan zou de monsterscore van het blok (en evenzeer pvda) er toch heel wat anders uitzien dan wat de peilingen nu aangeven.
1. Lezen: vermoedelijk weinig, maar dat geldt ook voor andere partijen vrees ik. In grote lijnen weten waar ze voor staan, dat wel.
2. Veel, waarom anders je stem aan hen geven en niet aan een andere partij?
3. Zie voorgaande: waarom anders je proteststem geven aan VB en niet aan een andere partij of een andere vorm van protest gebruiken (niet gaan stemmen of ongeldig stemmen …).
Beste Yaris, denk je nu echt dat de mensen niet weten waar ze op stemmen als ze VB stemmen? Je lijkt me een beetje naïef op dat vlak.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik refereer zowel naar links als naar rechts. Als het na al die tijd nog niet duidelijk is dat ik alle extremen schuw dan zal ik er in het vervolg bij iedere discussie er het bij zetten, zo beter ?m-peeters schreef: ↑29 maart 2024, 12:02Waarom gaat men altijd die weg op als het om VB gaat? En niet als het om de PVDA gaat?Abatoetnie schreef: ↑29 maart 2024, 11:48
Nochtans is het nog niet zo lang geleden en niet zo ver van bij ons dat deze fantasie werkelijkheid was.
Of refereer je soms naar China, Noord-Korea en andere extreem-linkse (of communistische) dictaturen?
Ik denk dat mensen die op het VB stemmen :
- Het vaak eens zijn met 1 of 2 programmapunten / speerpunten
- Vaak de andere punten niet lezen of kennen
- (soms) Te dom zijn om een gans programma te begrijpen en dus maar stemmen voor wat goed klinkt (al stemmen er veel van die mensen voor NVA en zelfs voor CD&V).
- In sommige gevallen gewoon behoren tot een groep die altijd iets anders wil, bv zoals er zijn die geen vaccin willen zonder te begrijpen hoe die dingen werken.. geen antibiotica willen zonder te beseffen wat het is en hoe het werkt... afschaffing van de getrouwheidspremie willen zonder te begrijpen wat een getrouwheidspremie eigenlijk is en hoe het werkt.
Kortom : mensen die chronisch altijd anders willen zonder in te zien dat verandering ook verslechtering kan zijn.
Kliklijnen overal bv..
- (soms) Te dom zijn om een gans programma te begrijpen en dus maar stemmen voor wat goed klinkt (al stemmen er veel van die mensen voor NVA en zelfs voor CD&V).
- In sommige gevallen gewoon behoren tot een groep die altijd iets anders wil, bv zoals er zijn die geen vaccin willen zonder te begrijpen hoe die dingen werken.. geen antibiotica willen zonder te beseffen wat het is en hoe het werkt... afschaffing van de getrouwheidspremie willen zonder te begrijpen wat een getrouwheidspremie eigenlijk is en hoe het werkt.
Kortom : mensen die chronisch altijd anders willen zonder in te zien dat verandering ook verslechtering kan zijn.
Kliklijnen overal bv..
Tja, als je begint met een verwijzing naar “een niet zo ver verleden” dan denk ik dat ik weet wat je bedoelt. Al ben ik misschien wel verkeerdAbatoetnie schreef: ↑29 maart 2024, 12:31Ik refereer zowel naar links als naar rechts. Als het na al die tijd nog niet duidelijk is dat ik alle extremen schuw dan zal ik er in het vervolg bij iedere discussie er het bij zetten, zo beter ?
Het zou in ieder geval helpen met de zaken expliciet te benoemen. Dan bestaat er geen misverstand over …
Jij neutraal en objectief?haelewyn schreef: ↑29 maart 2024, 12:32 Ik denk dat mensen die op het VB stemmen :
Wat voor de kiezers van VB geldt, geldt ook voor de kiezers van pakweg PVDA, Groen of Vooruit.
Om Open VLD niet te vernoemen (maar die hebben dan ook niet meer zoveel kiezers).