Holdings
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdingss
Ik koop wanneer ik koopjes vind. Mijn portefeuille bestaat op dit ogenblik uit 60% obligaties, opgebouwd in 2022 en 2023, 15% GVV’s gekocht tussen juni 2023 en maart 2024…. Allemaal groen, 10% holdings (allemaal licht groen behalve GBL) en individuele aandelen/thema ETF’s waarvan Umicore en een lithium ETF rood staat. De rest is cash waarvan er bijkomt zodra de obligaties vervallen.bryanv schreef: ↑31 maart 2024, 19:42 Oké, kan iemand mij dan uitleggen waarom je een bepaalde holdings toch zou moeten aanhouden als deze minder goed presteert t.o.v. andere holdings of bv; een wereldwijde tracker? ::) Ik vind het altijd wel fijn om te horen mensen die over een bepaalde "horizon" beginnen, maar als je bv A&VH in het najaar van 2015 hebt aangekocht, en je hebt een return na bijna 10 jaar van 30 - 40%, kun je daar dan uzelf tevreden mee stellen, wetende dat een wereldwijde tracker meer dan 4x is gestegen zonder te moeten bijkopen (hopen op een daling van de markt)?
Ik kan me tevreden stellen met mijn keuzes, het is en blijft een hobby en sinds de financiële crisis heb ik geleerd om mijn hoofd koel te houden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Holdings
Waarom heb je ze in de eerste plaats gekocht? Is deze reden nog van kracht...?
+1, dit is ook de kern van mijn aandelenportefeuille al jaren en soms decennia haha. Brederode grootste (veruit en mijn favoriet aandeel, bedankt Prof Van der Elst die zijn volk leerde beleggen), daarna AvH, maar dat komt door de halvering van Sofina.Greeceman schreef: Mijn huidige belgische holdings zijn : Brederode, AVH, GBL en Sofina. Daarvan zijn AVH en Brederode de grootste en ik kan tien jaar geduld opbrengen. Van elk van deze posities ben ik klaar om stevig (+200%) bij te kopen wanneer ze zouden crashen.
Ook nog de QfG privak, maar is een kleinere positie inmiddels.
Je moet alleen holdings (of andere aandelen, of zelfs trackers) aanhouden/bijkopen als je denkt dat die op een termijn die voor jou belangrijk is een resultaat gaan opleveren waar je tevreden mee bent.bryanv schreef: ↑31 maart 2024, 19:42 Oké, kan iemand mij dan uitleggen waarom je een bepaalde holdings toch zou moeten aanhouden als deze minder goed presteert t.o.v. andere holdings of bv; een wereldwijde tracker? Ik vind het altijd wel fijn om te horen mensen die over een bepaalde "horizon" beginnen, maar als je bv A&VH in het najaar van 2015 hebt aangekocht, en je hebt een return na bijna 10 jaar van 30 - 40%, kun je daar dan uzelf tevreden mee stellen, wetende dat een wereldwijde tracker meer dan 4x is gestegen zonder te moeten bijkopen (hopen op een daling van de markt)?
En dat was ook al zo toen iemand AvH aankocht in het najaar van 2015.
Daarbij zijn er verschillende mogelijkheden:
* Wat AvH betreft, kan die persoon toen zijn analyse juist gedaan hebben, maar de werkelijkheid is anders uitgedraaid.
* Wat AvH betreft, kan het best zijn dat AvH toen gehypt was, en dat die persoon dus niet zijn analyse juist gedaan heeft. Dan is het leergeld voor een volgende belegging.
* Wat 'resultaat waarmee je tevreden bent' betreft kan het best zijn dat die persoon de groei van de wereldwijde trackers niet had zien aankomen, en dus best tevreden was met een beperkt rendement dat hij (terecht of foutief) verwachtte op AvH
* Het kan ook nog best dat nu 9 jaar later die persoon nog steeds tevreden is (maar ik denk het niet)
Maar eigenlijk, heel eerlijk, begrijp ik je vraag niet. Had iemand die in 2015 in AvH ging een bepaald rendement 'verdiend'? Waarom?
Jouw vraag gaat er ook een beetje van uit dat goede prestaties (koersontwikkeling) uit het verleden een voorspeller zijn voor goede prestaties in de toekomst. Dat is niet correct. Een deel van de koers is de prestatie van de onderliggende onderneming(en). Een ander deel van de koers (vaak veel groter deel) is hoe de rest van de wereld de toekomst van die onderneming(en) inschat. En tja, dat is de persoonlijke inschatting van andere mensen, onderhevig aan fouten en trends en mode...
Er zijn altijd aandelen die het beter doen dan andere. Er zijn ook voetbalcubs die het beter doen dan andere. Waarom nog Belgisch voetbal blijven volgen als de clubs in de Champions League veel beter zijn?
Ik denk niet dat we elkaar gaan begrijpen. Misschien krijg ik ook niet goed uitgelegd wat ik juist bedoel, dat kan natuurlijk ook.Kempen123 schreef: ↑1 april 2024, 16:15Je moet alleen holdings (of andere aandelen, of zelfs trackers) aanhouden/bijkopen als je denkt dat die op een termijn die voor jou belangrijk is een resultaat gaan opleveren waar je tevreden mee bent.bryanv schreef: ↑31 maart 2024, 19:42 Oké, kan iemand mij dan uitleggen waarom je een bepaalde holdings toch zou moeten aanhouden als deze minder goed presteert t.o.v. andere holdings of bv; een wereldwijde tracker? Ik vind het altijd wel fijn om te horen mensen die over een bepaalde "horizon" beginnen, maar als je bv A&VH in het najaar van 2015 hebt aangekocht, en je hebt een return na bijna 10 jaar van 30 - 40%, kun je daar dan uzelf tevreden mee stellen, wetende dat een wereldwijde tracker meer dan 4x is gestegen zonder te moeten bijkopen (hopen op een daling van de markt)?
En dat was ook al zo toen iemand AvH aankocht in het najaar van 2015.
Daarbij zijn er verschillende mogelijkheden:
* Wat AvH betreft, kan die persoon toen zijn analyse juist gedaan hebben, maar de werkelijkheid is anders uitgedraaid.
* Wat AvH betreft, kan het best zijn dat AvH toen gehypt was, en dat die persoon dus niet zijn analyse juist gedaan heeft. Dan is het leergeld voor een volgende belegging.
* Wat 'resultaat waarmee je tevreden bent' betreft kan het best zijn dat die persoon de groei van de wereldwijde trackers niet had zien aankomen, en dus best tevreden was met een beperkt rendement dat hij (terecht of foutief) verwachtte op AvH
* Het kan ook nog best dat nu 9 jaar later die persoon nog steeds tevreden is (maar ik denk het niet)
Maar eigenlijk, heel eerlijk, begrijp ik je vraag niet. Had iemand die in 2015 in AvH ging een bepaald rendement 'verdiend'? Waarom?
Jouw vraag gaat er ook een beetje van uit dat goede prestaties (koersontwikkeling) uit het verleden een voorspeller zijn voor goede prestaties in de toekomst. Dat is niet correct. Een deel van de koers is de prestatie van de onderliggende onderneming(en). Een ander deel van de koers (vaak veel groter deel) is hoe de rest van de wereld de toekomst van die onderneming(en) inschat. En tja, dat is de persoonlijke inschatting van andere mensen, onderhevig aan fouten en trends en mode...
Er zijn altijd aandelen die het beter doen dan andere. Er zijn ook voetbalcubs die het beter doen dan andere. Waarom nog Belgisch voetbal blijven volgen als de clubs in de Champions League veel beter zijn?
Ik heb geen glazen bol. Ik ken er niks van en misschien is dat maar goed ook, anders laat ik mij misschien meer leiden door emoties. Wat interesseert mij het allemaal. Ik wil gewoon een deftig rendement op mijn investering. Als je een holding aanschaft, kan je het beter wel weten of tenminste iets van weten en niet denken dat m'n het beter weet dan de gemiddelde belegger. En nee, mijn vraag suggereert niet dat goede prestaties uit het verleden een voorspeller zijn voor deze in de toekomst. Ik kan enkel zeggen dat bepaalde holdings het gewoon niet goed doen, t.ov. andere holdings en dat m'n gerust eens (opnieuw) aan de "analyse-tafel" mag gaan zitten om te kijken of ze hun "leergeld" van 10 jaar niet beter ergens anders in kunnen steken want volgens mij heeft de markt nog steeds gelijk.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vandaar dus:
EarthNvstr1 schreef: ↑31 maart 2024, 19:56 Edit: wat is jouw strategie ? (daar hangt het antwoord van af ...)
Strategie? Zoveel mogelijk rendement waar ik niet teveel over moet nadenken!EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2024, 21:35Vandaar dus:EarthNvstr1 schreef: ↑31 maart 2024, 19:56 Edit: wat is jouw strategie ? (daar hangt het antwoord van af ...)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat dacht ik al. Bij deze bevestigd dan.
De strategie is maandelijks mijn geld in een wereldwijde tracker steken waar ik niet veel over moet nadenken. Dat geeft mij het beste rendement. Ik heb naar mijn gevoel enkel nog teveel cash opzij staan omdat ik altijd hoop op een grotere koerscorrectie.EarthNvstr1 schreef: ↑1 april 2024, 21:51Dat is waarschijnlijk velen hun natte droom (niet de mijne overigens), maar het is geen strategie.
Ik zou graag willen stellen dat niemand beweert dat holdings een garantie op outperformance zijn, maar dat is misschien, in de historie van dit forum, niet helemaal waar.bryanv schreef: ↑1 april 2024, 21:32
Ik denk niet dat we elkaar gaan begrijpen. Misschien krijg ik ook niet goed uitgelegd wat ik juist bedoel, dat kan natuurlijk ook.
Ik heb geen glazen bol. Ik ken er niks van en misschien is dat maar goed ook, anders laat ik mij misschien meer leiden door emoties. Wat interesseert mij het allemaal. Ik wil gewoon een deftig rendement op mijn investering. Als je een holding aanschaft, kan je het beter wel weten of tenminste iets van weten en niet denken dat m'n het beter weet dan de gemiddelde belegger. En nee, mijn vraag suggereert niet dat goede prestaties uit het verleden een voorspeller zijn voor deze in de toekomst. Ik kan enkel zeggen dat bepaalde holdings het gewoon niet goed doen, t.ov. andere holdings en dat m'n gerust eens (opnieuw) aan de "analyse-tafel" mag gaan zitten om te kijken of ze hun "leergeld" van 10 jaar niet beter ergens anders in kunnen steken want volgens mij heeft de markt nog steeds gelijk.
Wat mij betreft zijn er onder de holdings een aantal heel aantrekkelijke beleggingen, maar lang niet allemaal.
AvH is en was daar niet bij, wat mij betreft. Het is een mooie holding, goed geleid, met degelijke bedrijven in portefeuille, maar de reden waarom AvH toch niet aantrekkelijk is om in te investeren is omdat iedereen dat inziet, en er dus een hoge prijs wordt betaald voor de aandelen AvH. Als je een outperformance wilt moet je goede bedrijven/holdings zoeken waarvan niet iedereen ziet dat ze goed zijn.
Ik ben niet zo'n liefhebber van terugkijken. Het is makkelijk om te zeggen: dat was goed en dit was slecht. Je kunt natuurlijk analyseren waar je bent misgegaan, 10 jaar geleden, maar wat komt er dan uit als fout? Dat je het groeipotentieel van AvH verkeerd ingeschat hebt. En wat heb je daaraan: Niets. De kennis dat je 10 jaar geleden het groeipotentieel van AvH verkeerd hebt ingeschat helpt je niet om nu betere keuzes te maken, niet tav AvH, en ook niet tav andere beleggingen.
Toch iets raar, die holdings. Sofina stond bij de opening helemaal achteraan in de Bel-20, ik dacht aan -1,73%, en nu, een half uur later, is het de koploper met +1,73%.
Koop goede holdings die zonder aanwijsbare reden op een meer dan gemiddelde (ook t.o.v. hun eigen langjarige gemiddelde) staan en vervolgens is het rustig afwachten (wat soms moeilijk is).