Holdings
TIP
Re: Holdings
Verhoging koersdoelen van de analisten die wakker worden. Hun vorig koersdoel is nog niet eens gehaald en blijkbaar vindt men het nodig om al te verhogen. Van ING wel nog niets gehoord na de nieuwsletter van januari en vroeger hadden die een koersdoel van 450 euro. Misschien verhogen ze nog. Wie weet.
Ondertussen daarnet Luxempart +10,61%. Sofina geniet mee hiervan.
Aker Asa al eens bekeken in de energiesector en dochterholding Aker Horizons? Voor de rest zijn er een aantal holdings die een deel in Energie zitten berkshire Hathaway, Bollore, Alba enz.. Van defensie ken ik er geen en als er die zouden zijn dan zullen ze wel peperduur staan.
Een van de issues met het investeren in wapenindustrie is dat die aandelen nooit worden opgenomen in actief beheerde fondsen omwille van ESG-redenen. Of dat terecht is laat ik in het midden, maar dit zet altijd een rem op de groei van dergelijke aandelen. Je moet dus al een activistische belegger zijn om hiervoor te willen kiezen. Of je zou met een Reddit-leger moeten afspreken om een "groepsaankoop" op te starten.
Ik kan me voorstellen dat Holdings ook niet staan te popelen op investeringen in wapenindustrie omwille van de negatieve bijklank. Je zult maar onder vuur komen te staan door de woke-industrie.
(Deze post bevatte meerdere pun-intendeds)
Ik kan me voorstellen dat Holdings ook niet staan te popelen op investeringen in wapenindustrie omwille van de negatieve bijklank. Je zult maar onder vuur komen te staan door de woke-industrie.
(Deze post bevatte meerdere pun-intendeds)
Een goede holding heeft nu juist als doel om waardecreatie/behoud voor zijn hoofdaandeelhouders(vaak de familie) verzorgen, en trekt zich dan ook weinig aan van wat de rest van de wereld daarvan vindt. Ze hoeven zichzelf niet te verkopen, zoals een aandelenfonds, maar gewoon doen wat de hoofdaandeelhouders willen.
Wij gewone stervelingen mogen meedoen, maar hebben geen inspraak, ze werken voor de hoofdaandeelhouders.
Dat wordt nu juist vaak als voordeel/kracht van holdings gezien: focus op de lange termijn, niet op de waan van de dag.
Dus ik denk niet dat de echte familiale holdings om die reden de wapenindustrie zullen mijden. Misschien wel omdat een groot deel van de hoofdaandeelhouders ook woke zijn.
Investor ab heeft Saab en deze produceert vliegtuigen en raketten enz...
Saab is ook wel heel goed bezig.
Betreft de Belgische holdings, die worden er ook een beetje met de paplepel ingegeven. Ben nu het boek van Roland Van der Elst aan het lezen en die komt steeds met dezelfde mededeling : ‘Open een rekening bij een goedkope onlinebroker. En koop een van de Belgische familiale holdings, zoals Ackermans & van Haaren, Brederode of Sofina.
Sorry Roland, maar ik vind dat die man niet helemaal meer mee is met zijn tijd. Waarmee ik niet zeg dat je geen Ackermans, Sofina en Brederode moet kopen. Maar dat volstaat niet, vind ik.
Ik vind hem ook een slechte belegger. Ik schrok serieus van zijn strategie: losers bijkopen en dan bij een stijging de laatste stukjes (zogezegd, want alle stukken zijn natuurlijk gelijk) eerst verkopen om zo wat winst te maken. Aan deze strategie kan je serieus uw broek scheuren. Zeker wanneer het om biotech gaat, zoals in zijn voorbeeld toen. Da’s eigenlijk gokken he, zo simpel is het.
Ik vind hem ook een slechte belegger. Ik schrok serieus van zijn strategie: losers bijkopen en dan bij een stijging de laatste stukjes (zogezegd, want alle stukken zijn natuurlijk gelijk) eerst verkopen om zo wat winst te maken. Aan deze strategie kan je serieus uw broek scheuren. Zeker wanneer het om biotech gaat, zoals in zijn voorbeeld toen. Da’s eigenlijk gokken he, zo simpel is het.
Voor de Texaf aandeelhouders.
Hebben jullie ook die fout gezien in het persbericht van 27 februari?
Daar staat:
"De Raad van Bestuur zal voorstellen het dividend te verhogen tot EUR 6.023.628 of 1,62486 EUR (1,15 EUR netto) per aandeel, een stijging van 5% per aandeel. Het dividend zal betaalbaar zijn vanaf 30 mei 2024, tegen afgifte van coupon nr. 13."
Het dividend van vorig jaar was:
"De Raad zal voorstellen om het dividend op 5.761.736 EUR, hetzij 1,57143 EUR (1,10 EUR netto) per aandeel, een stijging van 10 % per aandeel"
netto: 1.10 euro -> 1.15 euro is bij mij een stijging van 4.54%. Daar wil ik nog 5% van maken.
bruto: 1.57143 -> 1.62486 is bij mij een stijging van 3.4%. Daar kan ik met de beste wil van de wereld geen 5% van maken...
bruto -> netto : 1.62486 bruto is 1.1374 netto. Ook dat geeft tov 1.10 netto vorig jaar maar een stijging van 3.4%...
Is mijn rekenmachine stuk?
Ik heb rond 27 feb hierover een email verstuurd naar info@texaf.be, maar tot op heden nog niks terug ontvangen (ik zal een te kleine aandeelhouder zijn)...
Daar staat:
"De Raad van Bestuur zal voorstellen het dividend te verhogen tot EUR 6.023.628 of 1,62486 EUR (1,15 EUR netto) per aandeel, een stijging van 5% per aandeel. Het dividend zal betaalbaar zijn vanaf 30 mei 2024, tegen afgifte van coupon nr. 13."
"De Raad zal voorstellen om het dividend op 5.761.736 EUR, hetzij 1,57143 EUR (1,10 EUR netto) per aandeel, een stijging van 10 % per aandeel"
netto: 1.10 euro -> 1.15 euro is bij mij een stijging van 4.54%. Daar wil ik nog 5% van maken.
bruto: 1.57143 -> 1.62486 is bij mij een stijging van 3.4%. Daar kan ik met de beste wil van de wereld geen 5% van maken...
bruto -> netto : 1.62486 bruto is 1.1374 netto. Ook dat geeft tov 1.10 netto vorig jaar maar een stijging van 3.4%...
Ik heb rond 27 feb hierover een email verstuurd naar info@texaf.be, maar tot op heden nog niks terug ontvangen (ik zal een te kleine aandeelhouder zijn)...
-
- Sr. Member
- Contacteer:
6.023.628Wimpie1 schreef: ↑3 april 2024, 11:55 Voor de Texaf aandeelhouders.
Daar staat:
=3.666.556 effecten
= 1,6428572
(X 0.7)
=1.15
Maar er staat niet 1,6428572 euro als bruto dividenden bedrag, maar 1,62486 euro.doorwinterd schreef: ↑3 april 2024, 15:516.023.628Wimpie1 schreef: ↑3 april 2024, 11:55 Voor de Texaf aandeelhouders.
Daar staat:
=3.666.556 effecten
= 1,6428572
(X 0.7)
=1.15
Waarschijnlijk is dus het 1,62486 euro bedrag fout.
Iemand hier die naar de jaarvergadering gaat? Stel het als vraag, zou ik zeggen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
waarom zou een mens nu texaf kopen , die koers doet nu toch al jaren werkelijk niets . met alle respect , maar zie er niet echt het nut van in .
-
- Sr. Member
- Contacteer:
37,6 € was dé dip in dé dipdag van Luxempart en laagste koers in jaren toen.doorwinterd schreef: ↑3 september 2021, 17:47Was nog het slechtste instapmoment niet precies.
Hopelijk zien we deze prijzen nog eens terug bij een volgende variant die bestand is tegen de huidige vaccins.
Stel dat je zo snugger was te kopen (lees: dosis geluk) en ze bijhield,
dan nog is het rendement min of meer gewoon dat van een IWDA
ondanks de perfecte entry in een bejubelde kwaliteitsholding
om maar te zeggen hoe lastig het is (of zeker was) om die te verslaan door wat te sjacheren in holdings
laat staan als je, verblind door de hoge kortingen, ook enkele holdings in port nam die nog op de helft of een derde staan
daarom, eerlijk is eerlijk
de IWDA beleggers waren daarom niet slimmer (dat beweren ze ook niet), maar ze hebben wel gelijk dat het een stuk eenvoudiger was
en dus in de meeste gevallen voor de doorsnee belegger een stuk lucratiever
Waarom de plotselinge vergelijking in deze topic met IWDA?doorwinterd schreef: ↑4 april 2024, 17:2937,6 € was dé dip in dé dipdag van Luxempart en laagste koers in jaren toen.doorwinterd schreef: ↑3 september 2021, 17:47
Was nog het slechtste instapmoment niet precies.
Hopelijk zien we deze prijzen nog eens terug bij een volgende variant die bestand is tegen de huidige vaccins.
Stel dat je zo snugger was te kopen (lees: dosis geluk) en ze bijhield,
dan nog is het rendement min of meer gewoon dat van een IWDA
ondanks de perfecte entry in een bejubelde kwaliteitsholding
om maar te zeggen hoe lastig het is (of zeker was) om die te verslaan door wat te sjacheren in holdings
laat staan als je, verblind door de hoge kortingen, ook enkele holdings in port nam die nog op de helft of een derde staan
daarom, eerlijk is eerlijk
de IWDA beleggers waren daarom niet slimmer (dat beweren ze ook niet), maar ze hebben wel gelijk dat het een stuk eenvoudiger was
en dus in de meeste gevallen voor de doorsnee belegger een stuk lucratiever
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Omdat bij introspectie rond CAGR en timing het iets gemakkelijker is een degelijk presterende wereldindex erbij te nemen dan een zak okkernoten.
En omdat de IWDA eigenlijk een héle grote holding is, er zitten zelfs ook niet-beursgenoteerde bedrijven en cash in.
Laatst gewijzigd door doorwinterd op 4 april 2024, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.