Holdings
TIP
Re: Holdings
Je maakt een aantal hele goede punten! Ja, de redenering "de familie heeft er belang bij dat de holding goed presteert en de kleine beleggers kunnen daarvan meeprofiteren" is echt veel te simplistisch.Kempen123 schreef: ↑5 april 2024, 11:48Bijvoorbeeld dat: onnodig kosten maken ten laste van de holding, en ten voordele van zichzelf/de familie.
Maar ook: suboptimaal het management organiseren (noem eens iets: mensen veel meer betalen dan marktconform is. Uiteindelijk, vanuit de familie gezien is dat een vestzak-broekzak verhaal en het is makkelijk om daar een inschattingsfout in te maken. Of mensen die eigenlijk maar zo-zo competent zijn toch laten zitten omdat ze nu eenmaal veel aanzien hebben in de familie)
Maar ook: onderling rekeningen vereffenen (binnen en buiten de holding) of gevechten aangaan, waarbij de holding slechts een middel is.
En ook: familieleden die elkaar toestaan aan lievelingsprojecten te werken die eigenlijk geen meerwaade hebben voor de holding.
Zo vraag ik me bijvoorbeeld af waarom Peugeot Invest vorig jaar behoorlijk groot is meegestapt in de Rothschild bank. Ik zie de economische verantwoording niet, en het zou me niets verbazen als daar aspecten bij kwamen kijken van de ene familie die een gunst terugvroeg van een andere familie (misschien wel op basis van een tegengunst van 10 of 20 jaar geleden, who knows).
Zo vraag ik me bijvoorbeeld ook af waarom Peugeot Invest zo stevig in Stellantis blijft zitten. Ik ken de historie natuurlijk, maar 'gebalanceerd' is het allerminst. Een rationele beheerder zou meer spreiden.
En in mindere mate waarom Exor so stevig in Ferrari blijft zitten.
Daar staat dan weer tegenover: een goed netwerk en een lange termijnvisie.
Al denk ik dat een aantal van die dingen ook bij gewone bedrijven kunnen voorkomen, alleen zijn het daar andere mensen die profiteren. Maar ons kent ons heb je op wel meer plaatsen.
Wendel heeft een pakket Bureau Veritas verkocht voor 1,19 miljard euro.
-
- Verbannen Gebruiker
laeka schreef: ↑5 april 2024, 11:09 Vraagje? Wat doen beleggers hier in dit draadje als ze met IWDA zoveel meer verdienen en alles hier meelezen of is het jaloezie als er soms hier eens uitgepakt wordt met stijgingen in holdings van meer dan 10% per dag en de rit alweer gemist hebben?
Als IWDA belegger zou ik me toch een andere hobby zoeken hoor.
Maar het blijft lastig dat Laeka iedereen mag bashenhuisjetuintjefiets schreef: ↑23 maart 2024, 09:15Ok. Point taken. Mijn excuses aan Laeka en aan jou.
Van een halfgod (of is het een hele god?) moet men blijkbaar meer verdragen dan van gewone stervelingen
PS: ik gun Laeka (gemeend !) zijn 10% per dag. 1€ wordt in 1 jaar 1.283.000.000.000.000 euro. Chapeau !!!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
De laatste post van Joost1000 zou ik toch met een korrel zout nemen.
Hier doet een forumlid met een trackrecord van inhoudelijke topinzichten zich de moeite om OP het forum van Camellia het on topic te hebben OVER Camellia.
Hij wordt de deur gewezen, ondertussen is het duidelijk wie het snapte en wie niet.
Maar onderschat het probleem niet, die outflow van kwaliteitsvolle kritische benaderingen.
Vooral hier op het holdingforum.
Hier doet een forumlid met een trackrecord van inhoudelijke topinzichten zich de moeite om OP het forum van Camellia het on topic te hebben OVER Camellia.
Hij wordt de deur gewezen, ondertussen is het duidelijk wie het snapte en wie niet.
reteiP schreef: ↑23 november 2016, 16:08 Camellia kopen omwille van discount boekwaarde doet me toch steeds wat met de wenkbrauwen fronsen.
Veel van die assets (eigenlijk liabilities beter woord) hebben wel waarde, maar realiseren geen resultaat. Mooie gebouwen, verzamelingen kunst, postzegels... Voor een trust zit dat enkel als vet in de boekwaarde, levert de belegger niets op maw. Er is mi ook geen enkele indicatie dat er een bedoeling is deze "assets" met winst te gaan verkopen.
Blijft over, commodities. Neem heel die sector samen en die underperformed traditioneel. Neem dan elke overheadkost van die vette assets en dat geeft een blok aan het been indien het om flinterdunne marges gaat wanneer er van één of andere commodities een overaanbod is.
Die toppers zijn slimmer dan ik, halen hun schouders op bij zo'n reacties en laten de discussie voor wat het is.
Maar onderschat het probleem niet, die outflow van kwaliteitsvolle kritische benaderingen.
Idd, sommigen hier blijven precies liever in hun echo chamber zonder dat ze een kritische noot moeten horen. Ik denk niet dat door anderen te censureren de kwaliteit van het forum bevorderd wordt.
italmobiliare werd in 2015 al ter sprake gebracht in 2015 toen het 50% steeg op 1 dag.
Eurazeo werd vorig jaar nog eens in de verf gezet toen er verschillende leden mij een prive bericht zonden of het koop waardig was toen. Afhankelijk van hun instap staat het nu 30 tot 40% hoger.
Zie ook het lijstje van 5 februari dit jaar. Enkel Bois du sauvage valt uit de toon. En niet vergeten Viel, Velcan, IDI.
Nu wissel ik nog met aan en verkopen uit met 3 ervaren forumleden en recent is er nog iemand bijgekomen omdat hij of zij mij een goede tip doorzond.
Eurazeo werd vorig jaar nog eens in de verf gezet toen er verschillende leden mij een prive bericht zonden of het koop waardig was toen. Afhankelijk van hun instap staat het nu 30 tot 40% hoger.
Zie ook het lijstje van 5 februari dit jaar. Enkel Bois du sauvage valt uit de toon. En niet vergeten Viel, Velcan, IDI.
Nu wissel ik nog met aan en verkopen uit met 3 ervaren forumleden en recent is er nog iemand bijgekomen omdat hij of zij mij een goede tip doorzond.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Sorry voor de anciens voor wie het uiteraard al lang duidelijk is maar nieuwkomers verdienen ook enige duiding.
Wie jouw 'lijstje' volgde, klopt de BEL20 niet. Geen leedvermaak, maar alleen met objectiviteit komen we ergens en het kan ook jou helpen.
Zware dalers als SIHL, Camellia, Bois Sauvage, nbb, Jardine enz enz bleef je stelselmatig accumuleren, in totaal mss wel een paar honderd pakketjes die je hier postte.
Die haal je nooit nog aan in je 'lijstje'.
Misschien zie jij dat niet als verliesposten omdat je ze nooit verkocht? Kan zijn. Maar ze houden wel het rendement aan de grond.
Met wat simpele wiskunde is meteen duidelijk dat wat verkopen in die het wel goed doen, de verliezers niet compenseerden. Maar die oefening maakten we hier al eerder.
Je argument dat je hier niet al jouw trades post, snap ik niet echt.
Ten eerste lijk je mij niet de persoon die bewust zijn mindere trades hier gaat posten en zijn betere in alle bescheidenheid niet gaat vermelden.
Ten tweede zijn die met de tijd uiteraard gewoon een doorslagje van de rest want ook jij kan immers op voorhand niet weten wat de betere zullen worden, en ze dus ook niet bewust achterhouden.
Verder doe je naar eigen zeggen 100den trades per jaar, soms met geleend geld (turbo's), brengt dat niet het statuut van goede huisvader (redelijk persoon) behoorlijk in gedrang?
Ik zou eerder jouw tips met een kilo zout nemen met wat peper erbovenop van aandelen die je 30 jaar ging bijhouden. Wat weet jij nu of Joost1000 Camellia nog in portefeuille heeft. Bent u helderziende of zo?doorwinterd schreef: ↑5 april 2024, 15:34 De laatste post van Joost1000 zou ik toch met een korrel zout nemen.
Die toppers zijn slimmer dan ik, halen hun schouders op bij zo'n reacties en laten de discussie voor wat het is.
Blijft het feit dat het Bogle gedoe al ontelbare keren gepasseerd is en er al ontelbare keren op gewezen is dat de eeuwige herhaling van hetzelfde niemand boeit. Altijd dezelfde "kritische noot" die iedereen ondertussen kan voorzeggen en beu gehoord is.
Sommige mensen vinden het blijkbaar interessant om altijd maar hetzelfde te zeggen. Dat andere mensen dat niet telkens opnieuw willen horen, dat doet er blijkbaar niet toe? Met alle respect, maar het EQ ligt hier soms bedroevend laag.
Dat het jou niet boeit, wil niet zeggen dat het anderen niet boeit. Van een gebrek aan EQ gesproken. Hoe moeilijk is het om een bericht te negeren. Dan waren we 3 pagina's verder er niet nog over aan het discussiëren...
Ik ga hier niet alle quotes posten. Het zijn er ook veel te veel. Wie hier al lang genoeg meeleest, weet hoeveel mensen dit ondertussen, over de jaren heen, al gezegd hebben. Ik spreek hier helemaal niet alleen voor mezelf en dat weet jij goed genoeg.
Hier zijn jullie niet uit de bocht gegaan, maar vaak genoeg wel. Jullie hebben zelfs interessante mensen van het forum verdreven met jullie fanatieke techniek van altijd je gelijk komen halen op andere topics. Telkens weer opnieuw.
Dat uitgerekend jij dan doet alsof andere mensen in hun echo chamber blijven hangen, dat gaat er dan toch even over.
En negeren is een zwaktebod. Waarom kunnen mensen zich niet normaal sociaal gedragen?
Dat is hier toch ook helemaal het punt niet dat doorwinterd probeert te maken?laeka schreef: ↑5 april 2024, 18:12Ik zou eerder jouw tips met een kilo zout nemen met wat peper erbovenop van aandelen die je 30 jaar ging bijhouden. Wat weet jij nu of Joost1000 Camellia nog in portefeuille heeft. Bent u helderziende of zo?doorwinterd schreef: ↑5 april 2024, 15:34 De laatste post van Joost1000 zou ik toch met een korrel zout nemen.
Kan een holdingbelegger mij zeggen waarom de Solvac duoholding niet kan aangekocht worden via Bolero?
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
"Wat zijn nominatieve aandelen?"
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... e-aandelen
"Hoe plaats ik orders voor nominatieve aandelen?"
https://www.bolero.be/nl/support/veelge ... e-aandelen