Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik denk dat je vooral uzelf moet overtuigen. Niets mis mee met wat winst te nemen en even te herzien?kaohsiung schreef: ↑3 april 2024, 16:53 De belegger raad aan het aandeel SIEMENS AG€ 176,30+0,70 (+0,40%) te verkopen omdat het al heel hoog gestegen is en er niet veel stijging meer is te verwachten. Ik heb een tijd geleden 25 aandelen gekocht voor totaal eur 2886. Dit totaal staat nu op 4400 euro winst +/- 1500 euro.Div is 4,70 brut.
Verkopen of niet ?
Ik heb in mijn port nog enkele aandelen met veel winst:
AXA op + 109 %winst eur winst totaal eur 4200
ING op 127 % totale winst eur 8.670
D.B. op 74 % totale winst eur 4.760
Ishares AEX op 73 % totale winst 7.420
Mijn port staat nu ongeveer zonder winst of verlies. Misschien is het dom maar ik wil deze effekten niet verkopen omdat mijn port. dan terug op groot verlies zou staan !
Wie kan mij overtuigen om toch te verkopen ??
-
- Verbannen Gebruiker
Wat een beleggersblad verkondigt, daar zou ik geen rekening mee houden.kaohsiung schreef: ↑3 april 2024, 16:53 De belegger raad aan het aandeel SIEMENS AG€ 176,30+0,70 (+0,40%) te verkopen omdat het al heel hoog gestegen is en er niet veel stijging meer is te verwachten. Ik heb een tijd geleden 25 aandelen gekocht voor totaal eur 2886. Dit totaal staat nu op 4400 euro winst +/- 1500 euro.Div is 4,70 brut.
Verkopen of niet ?
Ze geven zoveel aanbevelingen dat ze er nu en dan wel juist zullen hebben. Maar veel meer verkeerd.
Een blad moet nu eenmaal aanbevelingen maken. Als ik een beleggersblad zou uitgeven, zou het elke week zijn: koop een wereldwijde ETF en ga in je hangmat liggen. Maar veel betalende lezers zou ik niet hebben.
(Straks ga ik hierop verder)
Als ik het goed begrijp, heb je in je portefeuille aandelen die op mooie winst staan, en daarnaast aandelen die op zwaar verlies staan.
Ik heb in mijn port nog enkele aandelen met veel winst:
AXA op + 109 %winst eur winst totaal eur 4200
ING op 127 % totale winst eur 8.670
D.B. op 74 % totale winst eur 4.760
Ishares AEX op 73 % totale winst 7.420
Mijn port staat nu ongeveer zonder winst of verlies. Misschien is het dom maar ik wil deze effekten niet verkopen omdat mijn port. dan terug op groot verlies zou staan !
Wie kan mij overtuigen om toch te verkopen ??
Jouw idee is:
- jouw goede aandelen verkopen
- jouw slechte aandelen behouden
Je moet net het omgekeerde doen:
- jouw goede aandelen behouden
- jouw slechte aandelen verkopen
Denk aan de beurswijsheid: cut your losses, let your profits run.
Professionele beleggers gaan veel sneller dan de meeste andere beleggers hun verlies nemen. En halen hierdoor betere rendementen.
Als je je niet goed voelt bij die individuele aandelen, maar je wilt nog steeds in aandelen beleggen: verkoop al jouw aandelen en koop een brede ETF (met of zonder emerging market).
Je krijgt een gratis abonnement op mijn beleggingsblad
Laatst gewijzigd door huisjetuintjefiets op 3 april 2024, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Goede aandelen verkoop je enkel:
- als je een beter alternatief hebt
- als je het geld nodig hebt
Want het moment dat je er niet meer in gelooft is het voor jou al geen goed aandeel meer ...
Voor de rest volledig eens met"huisjetuintjefiets"
- als je een beter alternatief hebt
- als je het geld nodig hebt
Want het moment dat je er niet meer in gelooft is het voor jou al geen goed aandeel meer ...
Voor de rest volledig eens met"huisjetuintjefiets"
Umicore, bodem bereikt?
Insider gelooft er in.
Raets Laurent
Lid van een bestuurs- of toezichthoudend orgaan
Aankoop / Verwerving
Aantal financiële instrumenten
2.500
Prijs
19,98
Totaal bedrag
49.950,00
Insider gelooft er in.
Raets Laurent
Lid van een bestuurs- of toezichthoudend orgaan
Aankoop / Verwerving
Aantal financiële instrumenten
2.500
Prijs
19,98
Totaal bedrag
49.950,00
Ik heb Solvay in de portefeuille genomen na het PFAS incident begin februari. Puur wegens de plotse koersdaling en met het dividendrendement over 2 maand in het achterhoofd. Niet om lang (jaren) aan te houden, tenzij het mijn verwachtingen zou overtreffen. Nu zie ik dat ene David dit aanbeveelt tijdens één of andere speech en het aandeel schiet nu voor een tweede dag gelijk een raket omhoog. Volgens mij eerder een tijdelijke koersbeweging. Was het dividendrendement niet voldoende om mensen warm te maken?
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Precies niet ...
Heb dat aandeel en ik weet echt niet welke richting het gaat uitgaan ...
Zal ook vooral met de slabakkende autosector te maken hebben zeker, idem voor Melexis.voorheenCP1234 schreef: ↑5 april 2024, 23:24Precies niet ...
Heb dat aandeel en ik weet echt niet welke richting het gaat uitgaan ...
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Mogelijk, maar je zou denken dat de inkomsten uit hun recyclage activiteiten het momenteel super doen, goudprijs ATH en de zilverprijs staat ook hoog net als die van koper ...
Ik weet echt niet welke richting te verwachten ...
Umicore heeft z'n input in Hoboken sinds pakweg 2016 gefocust op 'auto katalysatoren'. Dus voornamelijk prijzen van PGM's (Pt,Pd & vooral Rhodium) hebben de winsten daar opgedreven. Die prijzen zijn het laatste jaar fors gedaald. Mogelijk kan men een deel van de input opnieuw vervangen door indsutrial byproducts, maar bvb een vroegere klant zoals Nyrstar heeft nu z'n eigen recycler met Port-Pirie.voorheenCP1234 schreef: ↑6 april 2024, 17:03 Mogelijk, maar je zou denken dat de inkomsten uit hun recyclage activiteiten het momenteel super doen, goudprijs ATH en de zilverprijs staat ook hoog net als die van koper ...
Electronic scrap opdrijven kan ook een optie zijn.
Autokatalysatoren blijven desondanks zeer winstgevend te recycleren, zeker de komende 3 jaren hebben ze daar een goede visibiliteit dankzij hun metaal-indekking.
In de toekomst komt er ergens wel een nieuwe spike in een bepaald materiaal/metaal.. Voordeel van een Multi-metalen smelter.
Las enkele dagen geleden nog dat Nyrstar in Budel als sinds begin dit jaar stilligt wegens de hoge kosten.
Nyrstar’s zinksmelter in Budel wordt vanaf de tweede helft van januari 2024 tot nader bericht in care & maintenance geplaatst. Deze beslissing volgt op een grondige en uitgebreide evaluatie en is een directe reactie op de aanhoudende en verwachte hoge energiekosten en verslechterde marktomstandigheden.
Nyrstar’s zinksmelter in Budel wordt vanaf de tweede helft van januari 2024 tot nader bericht in care & maintenance geplaatst. Deze beslissing volgt op een grondige en uitgebreide evaluatie en is een directe reactie op de aanhoudende en verwachte hoge energiekosten en verslechterde marktomstandigheden.
SpartanNash (koers ca. 19 USD, beurscode SPTN) is een Amerikaanse distributeur van voedingsmiddelen (ca. 3/4 van de omzet) en supermarkten (ca. 1/4 van de omzet). Dus een beetje zoals Colruyt maar met omgekeerde verhoudingen. SpartanNash is met z'n 144 supermarkten actief in enkele staten van de Amerikaanse Midwest, vooral Michigan, Nebraska en Indiana. Levering gebeurt aan ruim 2100 winkels over zowat de hele Verenigde Staten.
- Omzet ongeveer 10 miljard dollar, dus vergelijkbaar met Colruyt of Jumbo.
- Beurskapitalisatie zo'n 650 miljoen dollar, dus iets minder dan 1/8 van Colruyt - Colruyt heeft verhoudingsgewijs wel meer eigen vastgoed op de balans, en minder schulden.
- Koers/winst is ongeveer 12,5.
- Dividendrendement is zo'n 4,6 procent.
- Aandeleninkoop zo'n 3 procent van de beurskapitalisatie / jaar.
- Dividend wordt al 14 jaar op rij jaarlijks verhoogd, sinds 2011 met gemiddeld 10 procent per jaar.
- Streeft naar 10 procent ROIC vanaf volgend jaar.
- Brutomarge ca. 16 procent (Colruyt en Ahold ca. 27 procent).
- De koers is bijna gehalveerd sinds oktober 2022.
- Slechts 7 analisten zouden het aandeel volgen.
- In tegenstelling tot Colruyt hebben ze geen fietsenwinkels noch fitnesscentra.
Moeten we naast goud nu ook naar het koper ?
Ik dacht trouwens dat het koper al best duur stond.
Danny reweghs schreef het vorige week ook al en nu :
Beurshuis Citi voorspeelt een tweede ‘bull run’ van koper deze eeuw en ziet de koperprijs tegen 2026 naar 12.000 dollar per ton stijgen. 'Het aanbod van koper is beperkt, mede door de sluiting van het grote Cobre Panama-project', schrijft Citi-grondstoffenanalist Max Layton. 'Tegelijk neemt de vraag sterk toe. Niet alleen voor de energietransitie, maar ook voor de snelle groei van datacenters'. Die datacenters zijn nodig om de rekenkracht nodig voor artificiêle intelligentie aan te vuren.
Ik dacht trouwens dat het koper al best duur stond.
Danny reweghs schreef het vorige week ook al en nu :
Beurshuis Citi voorspeelt een tweede ‘bull run’ van koper deze eeuw en ziet de koperprijs tegen 2026 naar 12.000 dollar per ton stijgen. 'Het aanbod van koper is beperkt, mede door de sluiting van het grote Cobre Panama-project', schrijft Citi-grondstoffenanalist Max Layton. 'Tegelijk neemt de vraag sterk toe. Niet alleen voor de energietransitie, maar ook voor de snelle groei van datacenters'. Die datacenters zijn nodig om de rekenkracht nodig voor artificiêle intelligentie aan te vuren.
Voor ik denk dat het koopwaardig is wil ik vooral weten waarom de koers sinds okt. 2022 gehalveerd is. Bij gelegenheid tracht ik me er eens in te verdiepenNVSTR schreef: ↑9 april 2024, 14:31 SpartanNash (koers ca. 19 USD, beurscode SPTN) is een Amerikaanse distributeur van voedingsmiddelen (ca. 3/4 van de omzet) en supermarkten (ca. 1/4 van de omzet). Dus een beetje zoals Colruyt maar met omgekeerde verhoudingen. SpartanNash is met z'n 144 supermarkten actief in enkele staten van de Amerikaanse Midwest, vooral Michigan, Nebraska en Indiana. Levering gebeurt aan ruim 2100 winkels over zowat de hele Verenigde Staten.
- Omzet ongeveer 10 miljard dollar, dus vergelijkbaar met Colruyt of Jumbo.
- Beurskapitalisatie zo'n 650 miljoen dollar, dus iets minder dan 1/8 van Colruyt - Colruyt heeft verhoudingsgewijs wel meer eigen vastgoed op de balans, en minder schulden.
- Koers/winst is ongeveer 12,5.
- Dividendrendement is zo'n 4,6 procent.
- Aandeleninkoop zo'n 3 procent van de beurskapitalisatie / jaar.
- Dividend wordt al 14 jaar op rij jaarlijks verhoogd, sinds 2011 met gemiddeld 10 procent per jaar.
- Streeft naar 10 procent ROIC vanaf volgend jaar.
- Brutomarge ca. 16 procent (Colruyt en Ahold ca. 27 procent).
- De koers is bijna gehalveerd sinds oktober 2022.
- Slechts 7 analisten zouden het aandeel volgen.
- In tegenstelling tot Colruyt hebben ze geen fietsenwinkels noch fitnesscentra.
Portefeuille:
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
EBR: AED - ABI - GBLB - BEKB - TINC - EVS - DIE
AMS: NN - UNA
NYSE: ASG - JNJ - USB - CNI- BABA - O - V - GDV-H
EPA: SAN - TTE
LON: BNKR - CTY - CSN - TRY
BME: IBE
NASDAQ: TROW
TSE: BIPC
STO: CAST - XACTHDIV
XOSL:EQNR
Iemand die hier naar Lamb Weston (diepgevroren frieten) aan het kijken is?
Zijn bvb leverancier van McDonalds, zijn afgestraft wegens een fout in de software waardoor tijdelijk de supply chain verstoord is.
Zijn bvb leverancier van McDonalds, zijn afgestraft wegens een fout in de software waardoor tijdelijk de supply chain verstoord is.
Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL